Logg inn med Facebook eller Google!

Hulen i Alistrati - Serres

Started by Mixelite, 06. Nov 08, 07:16:29

Previous topic - Next topic

Mixelite



Fra Toves sted i Eleftheres(litt til venstre ved begynnelsen av den gule ruten) og til Alistrati i Serres kommune er det ca. 2 timers kjøretur i flotte omgivelser. I hulen er det ikke tillatt å fotografere, men jeg fikk utdelt materiell vi kunne bruke, så er kommer noen bilder likevel :)

Hulen ble oppdaget i 1912 av jegere som jaktet duer i terrenget over hulen. Det var ingen som hadde noen interesse av å utforske den, så den ble ikke utforsket på mange år. Den første offisielle ekspedisjonen fant sted i 1975, først av innbyggere i Alistrati, siden av greske og østerriske forskere. Den regnes for å være en av de største og mest dekorerte i hele Europa. I tillegg er det funnet fire nabohuler som ennå ikke er åpne for publikum.



Vi gikk gjennom den lengste passasjen som er ca. 1500 meter lang. 1 km av den er åpnet for publikum og vi gikk den tur-retur på støpt gangvei som slynger seg nesten vannrett gjennom hulen på hulegulvet. Her består høydeforskjellene i hvor høyt det er i terrenget utenfor. Luftfuktigheten ligger mellom 75 og 100%.

I hulen finner man stalagmitter og stalagtitter, skivestalactitter, \"blomkål\", \"brokkoli\", søyler, heccentriter, alt fra kritthvit marmor til rustrøde. Hulen er åpen hele dagen fra 9-17 om vinteren og 9-19 om sommeren.


Man aner dimmensjonene på hulen :-)


Alle bilder courtesy of Alistrati cave

Katta

Det dær var jo rene skjære \"motorveien\"..... Det ser veldig imponerende ut.

Mixelite

Quote from: \"Katta\"Det dær var jo rene skjære \"motorveien\"..... Det ser veldig imponerende ut.

Det var det! Det var skikkelig imponerende og er absolutt verdt et besøk selv for oss som ikke har noen geologiske bein i kroppen.

Det eneste problemet er at jeg ser ut til å få klaus i slike innstallasjoner. Skjønner ikke hvorfor, for jeg har aldri en eneste gang vært bekymret i en heis, men i huler, både i Olympi på Chios og her i Alistrati; gelèbein og kaldsvette.  :tongue2: Ganske stolt av meg selv for å ha holdt ut to km faktisk.  :clown: Og veldig glad for at jeg har vært der, for det er ikke hver dag man får se slikt.


bengalow

Det var en tjusig grotta/hule, Mix!! Synd att man inte får fotografera...varför? Är det av kommerseiella skäl, jag menar att man vill sälja broschyrer i stället?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror


Mixelite

Quote from: \"bengalow\"Det var en tjusig grotta/hule, Mix!! Synd att man inte får fotografera...varför? Är det av kommerseiella skäl, jag menar att man vill sälja broschyrer i stället?

Av hensyn til grotten og formasjonene ville de ikke ha blitslys. Hmmm. De har jo mye kraftigere lys de setter på der selv når de har guidede turer. Men det lyset blir slått av etterhvert som man går ut av hulen av samme grunn.

At man ikke fikk fotografere uten blits var bare fordi de bestemmende myndigheter hadde bestemt at de like godt kunne forby begge deler. Kanskje de ble lei av alle som fotograferte _med_ blits og sa \"oooops\" etterpå, hva vet jeg ;-)

Sjekk ut linken til Alistrati. Der ligger det en masse flotte bilder.

Liv

Flott grottetur du deler med deg.
Jammen kan du være stolt avdeg selv!   :flower:

Mixelite

Jeg var innom nettsiden til Alistratihulen i dag og den adressen jeg har lagt ut fra før er ikke lenger aktiv. Den nye adressen er http://www.alistraticave.gr/index.cfm?lang=en og jeg blir svimmel av å se på lysbildevisningen på forsiden. :pale:

Heidrun

Lurer da på hva de sier til fotografering uten blits. Stativ og høy iso gjør nytten det. Men fra brødbakst til Mythos. Fotoforbudet er nok for å få solgt disse bildene og brosjyrene
Yamas til livet og til

Ingeborgimevind

Det kan vel tenkes at det er flere hensyn enn de kommersielle?

En av verdens største kalksteinhuler ligger i Postonja i Slovenia. Var der i 1994, og fikk gode forklaringer på det meste, både huskeregler for forskjellen på stalagmitter og stalaktitter (tights come down), samt begrunnelse for forbudet mot bruk av blitz i store deler av hulene - nemlig et forsøk på å begrense algeveksten, som påviselig er lysavhengig. Om begrunnelsen er saklig tør være usagt, men et godt råd for å bekjempe algevekst (giftfritt) i akvarier er jo fravær av lys over lengre tid...

Så lenge vi både har stativ og etter hvert mulighet for elektronisk valg av lysfølsomhet på kamera er vel ikke problemet så stort?
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Mixelite

Quote from: \"Heidrun\"Lurer da på hva de sier til fotografering uten blits. Stativ og høy iso gjør nytten det. Men fra brødbakst til Mythos. Fotoforbudet er nok for å få solgt disse bildene og brosjyrene

Generelt fotoforbud. Forklart med at de ikke ville drive og styre med å finne ut hvem som får lov og hvem som ikke får lov, så det er nei i alle kanter. -men det kan jo tenkes at de også vil selge bilder og brosjyrer. Det kan man jo ikke holde mot dem, iom at det ikke er gratis å holde et slikt anlegg i gang.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...