Logg inn med Facebook eller Google!

Et gresk ord om dagen

Started by Retsina, 02. Mar 07, 23:07:37

Previous topic - Next topic

Liv

Quote from: \"Marlene\"hehe, jeg føler meg som en virkelig heks, men det er bare for deres beste!!! ikke ta det ille opp, det er ikke meningen, men lær av det!!!:):)

For min del,så syns jeg at det er veldig bra at du sier fra hva som er riktig og galt skrevet.  :grin:

Retsina

Quote from: \"Marlene\"
Quote from: \"Marlene\"hehe, jeg føler meg som en virkelig heks, men det er bare for deres beste!!! ikke ta det ille opp, det er ikke meningen, men lær av det!!!:):)

Jeg må også si, at piga..er et uregelmessig verb, så derfor får det ikke e- foran, men det var riktig tenkt:):) om det hadde vært regelmessig:P
Flott at du sier ifra Marlene, vi lærer av våre feil. Skal du hjem til påske ? Hils alle kjente fra meg både her i Norge og nede på Samos. Nor

Bjørg

Her var det mange fine verb.!! Er det mange som snakker gresk når dere er i Hellas?? Når er det lurt å snakke gresk i stedet for engelsk?
Jeg lurer på om det er på tavernaen, på hotellet, på båten eller når jeg skal leie en sykkel, solseng  f.eks.
Hvilke ord er det smart å lære seg?
Jeg vet ikke hva jeg skal si når jeg skal finne ut hva som er verdt å oppleve på denne øya?

Retsina

Quote from: \"Bjørg\"Her var det mange fine verb.!! Er det mange som snakker gresk når dere er i Hellas?? Når er det lurt å snakke gresk i stedet for engelsk?
Jeg lurer på om det er på tavernaen, på hotellet, på båten eller når jeg skal leie en sykkel, solseng  f.eks.
Hvilke ord er det smart å lære seg?
Jeg vet ikke hva jeg skal si når jeg skal finne ut hva som er verdt å oppleve på denne øya?

 zxzaxxxxxxxxxx Snakk gresk med de som gidder å høre på deg, da lærer du mest.

Retsina

Ett gresk ord om dagen. zxzaxxxxxxxxx Utfordring til alle.
Nå har vi lært så mange nye ord både i dette forumet og det gamle at det er på tide og sette de sammen til setninger. Se på det som er skrevet og sett sammen til setninger. Gjerne spørsmål og svar. For eks: Hva ønsker du ? Jeg ønsker en øl. Lykke til. Vær ikke redd for å skrive feil. Det er mange viderekomne som kan rette opp våre fadeser.

eijukka

ΠώÏ, σε λένε; Pos se lene? Vad heter du?

Με λένε Ειγα. Me lene Eija. Jag heter Eija.

Det är kul att försöka litet prat med barn. Man kan börja med detta t.ex. erwwrewwrrwrrr !

Eija

Svein~B

Quote from: \"Bjørg\"Her var det mange fine verb.!! Er det mange som snakker gresk når dere er i Hellas?? Når er det lurt å snakke gresk i stedet for engelsk?
Jeg lurer på om det er på tavernaen, på hotellet, på båten eller når jeg skal leie en sykkel, solseng  f.eks.
Hvilke ord er det smart å lære seg?
Jeg vet ikke hva jeg skal si når jeg skal finne ut hva som er verdt å oppleve på denne øya?


Jeg vil si at det viktigste er å lære seg høflighetsfrasene, altså å kunne hilse, takke og si unnskyld. Jeg pleier sjelden å snakke noe særlig gresk, de fleste jeg møter snakker engelsk og jeg føler ikke at jeg har et nivå som gjør at jeg kan føre en samtale på gresk. Det er litt kjedelig å stille et spørsmål på gresk og så ikke forstå svaret, sånn at etter at den andre har brukt en del energi på å svare på det jeg spør om, så må jeg si: \"Eh, do you speak english?\". Så jeg prøver meg på engelsk først og om det ikke går, så beklager jeg først at jeg ikke snakker noe særlig gresk og så prøver jeg å finne ut det jeg skal finne ut, på gresk. I mange tilfeller, så har det vært sånn at den jeg har snakket med har bedt meg om å vente og så går de og henter noen som snakker engelsk. Jeg tror at jeg får bedre service enn andre får, fordi jeg prøver å snakke gresk. Men jeg har også opplevd å spørre på gresk og få svaret på engelsk.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Innmari enig!

En venn fra Irland, som vil lære, og snakker litt gresk, men saaakte, var så frustert fordi alle svarer ham tilbake på engelsk. Han lot også en mann bo hos seg, fra Kreta, mot å få et lite greskkurs over kaffekoppen på morgenen.
Og han bøyer i vei og gir ikke opp. Men man må snakke litt fort hvis de grekerne gidder å høre i motorduren.
Glika i zoi

marjana

Kanskje har dere sett filmen \" Mitt store greske fete bryllup\"?
Patriarken, den store faderen, som sier at alle ord er egentlig greske. Og han får et spørsmål tilbake, hva er det japanske ordet kimono da? Kimono, det er det samme som chimono, altså snø, vinter, kaldt, og de bruker kimono for å kle seg mot kulden, altså et gresk ord, chimono. Japanerne bare sier det feil. Så alle ord er faktisk greske...
Glika i zoi

Bjørg

Hvordan skriver jeg navnet mitt på gresk
Bjørg??
Finnes det alternativt et \"synonym\"  zxcqqqaaaaaaaa

Retsina

Quote from: \"Bjørg\"Hvordan skriver jeg navnet mitt på gresk
Bjørg??
Finnes det alternativt et \"synonym\"  zxcqqqaaaaaaaa

Tja, hvem vet. De sier jo Bjorg. Etter den \"europeiske\" skrivemåten blir vel Ø OE men på gresk ville jeg ha brukt IO tilnærmet uttalen de får til.
Altså: ΜπιοÏ?γ η ΜποεÏ?γ. Hva sier du Marlene ?

Epicuristen

Ville nesten sagt; ΜπιοÏ...Ï?γ, da får du en i lyd av ι\'en, mens οÏ... gir en o-lyd. OE gir på ingen måte ø-lyd i hellas, men uttales o-eslik som i Î?οέμβÏ?ιοÏ,. For å få med j-lyd blir det γ foran i eller e lyd. Så kan da μβγιοÏ...Ï?γ brukes?

Hilsen ΤÏ?οÏ...νÏ,,  zwwhhhh
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...