Logg inn med Facebook eller Google!

Marathon

Started by Greece-Traveller, 07. Dec 07, 19:48:09

Previous topic - Next topic

Greece-Traveller

For to år siden ble heg i Athen i 3-4 dager, og bestemte meg for å ta en dagstur til Marathon.

De fleste har jo hørt om stedet, som også er inspirasjonen til dagens maratonløp da en soldat løp til Athen for å melde fra om seieren. Gravhaugen etter slaget skulle ligge der, og det jeg hadde hørt at det også står en flott bronsestatue utenfor området ved gravhaugen.

Det viste seg at Marathon også er mye mer. Det er et stort område, og jeg var heldig som (igjen) hadde leid en taxi med en kyndig sjåfør. Vi startet helt i enden av den store sletta der den olympiske rostadion holder til (fotoet av dette har jeg tatt fra flyet under landing til Athen). Der ligger også et stort vannreservoar som står for en stor del av ferskvannsforsyningen til Athen.

Derfra gikk turen til det olympiske anlegget fra 2004 hvor maratonløpet startet. Fra denne stadion kjørte vi så et stykke vestover, og kom til et flott arkeologisk museum. Forbausende nok inneholdt det bl.a. en hel del fra et egyptisk tempel, som visstnok skulle være funnet i forbindelse med gravearbeidene de gjorde for OL i 2004. Ellers var det mye fra selve Marathon og historien rundt slaget, samt fra en Pan-kultus som ble dyrket der i antikken. I nærheten av dette musèet bygde de en ganske stor bygning, hvor sjåføren fikk forhandlet frem adgang for meg. Det viste seg å være et område de hadde avdekket med gamle boplasser og graver (musèet er nok åpent for almennheten nå).

I landsbyen Marathon hadde den olympiske komitèen etablert seg med et nytt museum dedikert til maratonløpet, og da spesielt i forbindelse med de olympiske leker. En interessant gjennomgang.

Så til slutt - nesten i enden av sletta i retning tilbake mot Athen, lå gravhaugen og statuen jeg nevnte. Et fredelig sted i full flor i mai. Imidlertid var det for meg ille å se hvordan folk hadde vandret opp på haugen og laget gjennomskjærende stier over noe som egentlig burde være \"hellig\". Dog en - en opplevelse var det å være der !

Her er mine bilder fra turen:

http://tinyurl.com/2adj49
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

bengalow

Det var fina bilder Greece-Traveller!
Då missade vi inte så mycket, när vi var där i fjol och letade. Museet var stängt, men vi hittade \"bronsgubben\". Egentligen väldigt dåligt utmärkt med skyltar. Vi snirklade runt i två timmar bland sommarstugor. I staden Marathon höll dom på med gatuarbete, så vi fick köra stora omvägar, men när vi väl kom upp till \"Marathon-sjön\" (dammanläggningen) så blev vi imponerade. Det var värt hela resan. Startplatsen för maratonloppet, samt roddstadion besökte vi också. Då pågick EM i vattenskidåkning, hoppmomemtet, som vi fick en glimt av - gratis inträde till råga på allt!
Det var kul att besöka, men inget jag rekommenderar efter vårt besök, om man inte bor där, eller hur Frappé?
Då är det skönare att åka söderut...Sounion t.ex.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Greece-Traveller

Takk skal du ha, Bengalow.

Jeg har aldri tatt sertifikat selv, så jeg baserer meg på taxi eller offentlig transport. En kyndig taxisjåfør var helt nødvendig for ki8tt besøk i Marathon - han visste hvor han skulle kjøre, åpningstider, var frempå og ordnet inngang til steder som ennå ikke var åpne for almennheten o.s.v.

Jeg er enig i at også Sounion er flott å se, men Marathon var for meg en virkelig stor opplevelse og det er to helt forskjellige inntrykk fra de to stedene.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Frappe

Quote from: \"bengalow\"Det var kul att besöka, men inget jag rekommenderar efter vårt besök, om man inte bor där, eller hur Frappé?
Då är det skönare att åka söderut...Sounion t.ex.

Så klart jag rekommenderar ett besök, men det gäller att hitta runt  :drunken: förutom dessa museum finns det ett lite museum inne i Marathon oxå, själva staden Marathon sträcker sig utmed havs kusten och vid Club Med pågår en utgrävning de senaste 3 åren. Sen har man vägen upp från Marathon via Grammaticon och Kapandriti samt Varnava, helt underbar väg upp i bergen för att sen komma ut vid Athen. Eller åt andra hållet förbi dammen och via Agios Stefanos helt härlig väg med natur.

Camilla

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...