Logg inn med Facebook eller Google!

Spørsmål rundt flytidene til Santorini

Started by Sunnaelskersol, 23. Nov 17, 20:36:13

Previous topic - Next topic

Sunnaelskersol

Hei, vi tenker å fly til Santorini i juli eller august for deretter å ta båt til Naxos og ev. en øy til. Men flytidene er jo helt fryktelige. Norwegian og sas flyr hovedsakelig til og fra Santorini på natta. Man blir jo fryktelig sliten, i tillegg er det merkelig å leie et hotellrom fra kl. 4 om morgenen til tidlig ettermiddag. Hva tenker dere? Hvordan gjør dere dette?

Vil gjerne også få tips til steder på Naxos  og  en fin øy å kombinere med Naxos, men først og fremst må jeg finne ut av disse flytidene.....
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Frynse

Det går også an å fly via Athen og ta innenriksfly derfra.
Disse går til alle døgnets tider.
Bruker du f.eks. søkemotoren til Finn.no får du mange alternativer med gjennomgående billett, noe som er en klar fordel mht. bagasje.
Det er ofte billigere enn direktefly fra Norge.

Ellers går det båter fra Santorini til både Naxos og andre øyer også tidlig om morgenen enkelte dager.
Bruker du openseas.gr får du opp hvilke båter som har gått til hvilke tider i år.

Så er det også en mulighet å bli et døgn ekstra på Santorini før ferden videre.

Personlig pleier jeg å kombinere Naxos med Antiparos, og tar Antiparos først.

Anders

Flyr alltid charter "kun fly" hvis det er snakk om Santorini. Da passer rutene stort sett bedre. Ankomst Santo mellom 12 og 13 en eller annen gang.... avhengig av hvor man flyr fra. Og fergen til Naxos går halv fire. Noe bortimot det mest perfekte for meg.

Anders

Du sier ikke hvor du flyr fra, men Apollo sitt fly fra Gardermoen har vel brukbare tider? Jeg flyr fra Bergen, og det passer meg perfekt med avgang kvart i åtte og landing sånn like før ett. Greitt nok at turen med rutefly kan være billigere, men så spørs det jo hva man er villig til å betale for å unngå "ubehagelige timer".

Sunnaelskersol

Flyr fra Oslo!
Skal sjekke det ut. Takk for svar.

Noen steder dere anbefaler på Naxos og Antiparos?
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Frynse

26. Nov 17, 19:10:52 #5 Last Edit: 26. Nov 17, 19:16:55 by Frynse
På Antiparos er det i grunnen bare et sted å bo, og det er i selve landsbyen, ofte kalt Antiparos village.
Det er egentlig hipp som happ hvor man bor.
Alt er innen en rask spasertur uansett.
Vi har bodd her: http://www.galanisplace.com/ og her : http://hippocampushotel.com/
Begge steder er kjempefine.

På Naxos har vi alltid pleid å bo i utkanten av Chora, nærmere bestemt på bystranda, St. George.
Da er man i nærheten av både strand og by samtidig som det er stille og fredelig på natta.
Et par gode steder der er : https://www.naxosdreamstudios.gr/onirostudios/ og http://www.hotelsunbeach.gr/

Sunnaelskersol

Tusen takk, Frynse. Hvor mange dager anbefaler du minimum på Antiparos og Naxos? Tenker noen flere dager på Naxos...

Hvordan er det å være noen dager på Santorini da? Har hørt det ikke er så fint å bade der... og det er jo nødvendig i juli. Blir veldig varmt i Hellas, men Santorini er jo såå vakker. Er turismen der ekstrem i juli og august?
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

marjana

26. Nov 17, 21:59:19 #7 Last Edit: 26. Nov 17, 22:10:13 by marjana
Det er ikke så veldig mye lenger med ferge fra Piraeus eller Rafina til Naxos, Paros, og så derfra til Antiparos, enn det er fra Santorini.

Både Norwegian og SAS, og sikkert mange andre flyselskaper flyr om morgenen fra Gardermoen til Athen, og da kan man ta ferge videre derfra og komme fram samme kveld.

Et mye dyrere alternativ er selvfølgelig innenriksflyet fra Athen, som allerede er nevnt her i tråden.

Juli og august er høysesong og du må nok regne med mange turister på Santorini, spesielt i Fira og Oia. Jeg kan ikke si så mye mer siden det er mange år siden jeg har vært der.

Antiparos er liten og veldig hyggelig, og man kan nok bli der lenge så lenge man trives og blir mer og mer kjent med folk og øya.

Naxos er stor, og mye å se, og man bør dra rundt for å oppleve de forskjellige stedene. Så der kan man jo også bli kjempelenge...

Glika i zoi

Frynse

Quote from: Sunnaelskersol on 26. Nov 17, 19:18:41
Tusen takk, Frynse. Hvor mange dager anbefaler du minimum på Antiparos og Naxos? Tenker noen flere dager på Naxos...

Hvordan er det å være noen dager på Santorini da? Har hørt det ikke er så fint å bade der... og det er jo nødvendig i juli. Blir veldig varmt i Hellas, men Santorini er jo såå vakker. Er turismen der ekstrem i juli og august?


Nå vet jeg ikke hvor lenge dere har tenkt å være avgårde, men om vi tar utgangspunkt i 2 uker, ville jeg satset på 5-6 dager på Anti og resten på Naxos.
Juli og august er høysesong, så da er det masse turister på Santorini.
Det er uansett ikke helt feil å ta et par dager der også, og om dere bor i Kamari, Perissa eller Perivolos har dere stranda rett utenfor døra.
Det er fort gjort å hive seg på en buss inn til Fira for å se på mylderet og shoppe litt.
Jeg synes strendene på Santorini er helt greie, men det er snakk om rullestein og ikke sand, noe jeg personlig syns er greit.

Som nevnt over, er det fullt mulig å ta fly til Athen og båt derfra ut til øyene, så om dere ikke har veldig lyst på Santorini, vil dere antakelig være like tidlig ute på en av de andre øyene som om dere hadde flydd til Santo og tatt båt derfra.
Det blir litt avhengig av hva dere vil og foretrekker.
Jeg har gjort begge deler, og for meg har det kommet an på flyruter, pris og sesong (jeg har vært i Fira i høysesong, og unngår det gjerne).
Husk at om dere tar fly som lander i Athen sent på ettermiddagen, kan det være at dere må overnatte før neste båt dit dere vil.

Om dere kan velge, så ta båt fra Rafina og ikke Pireus.
Pireus er en maurtue full av lommetyver, noe jeg personlig har erfart...

Sunnaelskersol

Takk for svar.

Rullestein er ikke noe problem for oss heller, men vi var på en rullesteinstrand på Chios med sorte steiner, det blir hett!!!

Vi skal lande på Santorini. Billettene er bestilt. Vi blir nok 2-3 dager der. 2 dager i forkant og 1 dag før vi reiser hjem. Deretter går turen til Naxos. Tenker 6-7 dager der. Vi rekker da muligens 2 dager på en tredje øy, men det må i så fall være en øy som enten er veldig liten eller hvor vi kun er på det samme stedet på denne tredje øya. Det er vel mest naturlig å velge en øy som ferja stanser ved på veien til Santorini fra Naxos.

På Santorini syns jeg stranden "Red beach" ser fin ut. Vi ankommer øya grytidlig om morgenen, så vi bør velge et sted som ikke tar for lang til å kjøre til. Hvordan er Akrotiri? Kunne vi bodd i nærheten av den landsbyen tro?

Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Diddi

Ikke for å være negativ, men Red beach er absolutt fin å ta en titt på, men å legge seg til der var i hvert fall ikke noe for oss. Kanskje var vi uheldig den dagen vi dro dit, men var veldig mye tang og tare som et belte langs strandkanten, samt veldig varmt og vindstille.
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Frynse

Quote from: Sunnaelskersol on 02. Jan 18, 18:52:43Vi rekker da muligens 2 dager på en tredje øy, men det må i så fall være en øy som enten er veldig liten eller hvor vi kun er på det samme stedet på denne tredje øya. Det er vel mest naturlig å velge en øy som ferja stanser ved på veien til Santorini fra Naxos.

Om dere vil ha en tredje øy mellom Santorini og Naxos, er det nærliggende å foreslå Ios.
Da kan dere bo i havnebyen, Gialos, der det er alt dere trenger, både gode tavernaer, bil/mopedutleie og en grei bystrand, alt innen en rask spasertur.
Vil dere se noe annet enn Gialos, er det gode bussforbindelser til både Chora og diverse strender på øya.
Det går også greit å spasere fra Gialos til Chora (nokså bratt vei/trapp) for litt mer liv om kvelden, om man er lysten på det.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...