Logg inn med Facebook eller Google!

Diskusjon og småprat: Mine favorittøyer

Started by Ole, 30. Jul 10, 10:14:58

Previous topic - Next topic

espeno

Quote from: Ole on 31. Jul 10, 12:19:08
Admirala: Gode forslag du kommer med! Men å gjøre dette helt \"rettferdig\" er umulig. Peloponnes blir også et stort område med mange steder, akkurat som Kreta. Har du en liste over fylkene på fastlandet? Hvis ikke finner jeg dem sikkert på nettet.

...

Kom gjerne med forslag! :smile:


Hei,

Jeg kommer med litt sent - beklager. Jeg ser noen prinsippielle problemer her, vi snakker om hummer og kanari, og vi har en lukket liste, noe som gjør at man ikke kan legge til andre steder. Hva gjør man hvis man har som et yndlingssted forskjellige byer og landsbyer rundt Pindos-fjellene? I det hele tatt er fastlandet dårlig/merkelig representert. For å gå til Peloponnes: Jeg har ikke Kardamyli som undlingssted, men jeg er gjerne innom. Jeg liker også Pylos godt og er ganske forelsket i Nafplion. Astros er også sjarmerende. Så kanskje man burde hatt et hierarki der områdene er så store at det er naturlig? Man kan ha hele Peloponnes - eller enkeltsteder/badesteder som Kardamyli/Stoupa. På samme måte kan man ha hele Kreta og en inndeling i regioner + noen steder. Og som sagt, jeg savner stekt sentral- og nord-Hellas (fastlandet). Så jeg ser ikke at jeg kan delta her slik valgene nå er.

Espen
Espen S. Ore

Tommy

Instämmer med föregående talare om saknaden av för exempel central och nord-Hellas i omröstningen ( Parga kan ju räknas dit förståss men dom delarna av fastlandet är ju så mycket mer än bara Parga ) . Men röstade ändå på dom alternativ som gavs, för där var ju en del favoriter där också att välja bland ;-)

"När din lilla båt
har legat så länge
för ankar i hamnen
att du börjar få för dig
att den är ett hus,
när din lilla båt
börjar skjuta rötter
i gyttjan vid kajen,
då är det dags att styra ut!"


Citat: Dom Helder Camara ( En annan sorts favorit :) )
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ole

Helt siden starten av "Mitt favorittsted" har jeg hatt planer om å legge denne årlige avstemningen til vårparten. Dette fordi var på høsten har både fotokonkurranse og julekalender. Dermed sprer vi litt disse faste innslagene i Hellasforum. Jeg tenker at årets avstemning blir lagt ut mot slutten av måneden.

Under er stedene man kunne stemme på i fjor. Er det noen som har kommentarer til listen, så er det bare å komme med dem. Vi har diskutert denne lista noen ganger før, men gode innspill er alltid velkommen!



Amorgos
 
Anafi
 
Andros
   
Antiparos
 
Donoussa
   
Folegandros
   
Ios
 
Iraklia
   
Kea
   
Kimolos
   
Kythnos
   
Koufonissi
   
Milos
   
Mykonos
   
Naxos
   
Paros
   
Santorini
   
Schinoussa
   
Serifos
   
Sifnos

Sikinos
   
Syros
   
Tinos
   
Agathonisi
   
Astypalea
   
Kalymnos
   
Karpathos
   
Kassos
   
Kastellorizo

Kos
   
Leros
   
Lipsi
     
Nissyros
   
Patmos
   
Rhodos
   
Symi
   
Telendos
   
Tilos
 
Keffalonia
   
Korfu
   
Itacha
   
Lefkas
   
Paxos
   
Zakynthos
   
Samos
     
Chios
     
Fourni
   
Ikaria
   
Lesvos
   
Limnos
   
Thassos
   
Aegina
   
Hydra
 
Poros
   
Spetses
   
Angistri
   
Alonissos
   
Skopelos
   
Skiathos
   
Skyros
   
Kreta
   
Evia
   
Athen
   
Kardamili
   
Stoupa
 
Nafplio
   
Thessaloniki
   
Halkidiki
   
Parga

espeno

Hei,

Det er et lite problem med at listen a) opererer på forskjellige nivåer i et stedshierarki og b) fastlandet er veldig dårlig representert - hvor er Pindosfjellene og naturparkområdene der? Eprios generelt?

Men hva jeg mener med hierarkiproblem: Listen inneholder hele, til dels ganske store øyer som Kreta, men på Peloponnes finner jeg ikke Mani generelt - istedet to småsteder, Kardamili og Stoupa. Og Hvor er andre områder eller enkeltsteder på Peloponnes (beslektet med problem b) over som byer: Monemvasia, Nafplia eller områder: Arkadia osv.

Så jeg føler at hele listen er ustrukturert og ikke er gjennomtenkt på noe ordentlig klassifikasjonsnivå.

Espen
Espen S. Ore

Ole

Takk for konstruktivt innspill, espeno!

Utenom øyene har vi disse stedene på listen:

Athen
Kardamili   
Stoupa 
Nafplio   
Thessaloniki   
Halkidiki 
Parga

Mitt kjennskap til fastlandet er ikke godt nok til at jeg kan lage en god liste. Jeg kan selvfølgelig liste opp fylkene, men det er kanskje ikke måten å gjøre det på. Dermed oppfordrer jeg espeno og alle andre til å lage en liste som kan fungere for fastlandet (og Peloponnes).

Hva med øyene? Har jeg glemt noe?

espeno

Hei Ole (og dere andre)!

Jeg er enig i at fylker ikke trenger å være noen god inndeling. For Peloponnes kan man for eksempel si Mani, men det går i to fylker. Omvendt er det veldig forskjell på innlands-Arkadia (kanskje det egentlige Arkadia) og det gamle Kynouria eller Tsakonia som på en måte er blitt et kystvedheng til Arkadia (men som er blant mine favorittområder, ihvertfall for dagsbesøk).

Men du kommer nettopp ikke inn på det grunnleggende problemet: forskjell på nivåer i stedshierarki. Hva er meningen med en liste der Stoupa og Kardamili er separate steder mens hele Kreta bare er ett?

Espen
Espen S. Ore

Ole

En øy er en øy uansett størrelse. Derfor den inndelingen i øyriket. Det er klart det er forskjell på Kreta og en liten øy, men dette er en avstemning over hva folk liker, og jeg vil tro at det er mange flere som liker Kreta enn den lille øya. Dermed får Kreta flest stemmer. Brasil konkurrer med Jamaica i fotball-vm, selv om det er rått parti.

Når det gjelder fastlandet, så har jeg plukket ut typiske turiststeder og noen byer. Mani kan godt være i ett, men hva da med resten av Peloponnes? Skal alle halvøyer og mindre områder i Hellas listes opp, blir lista uendelig. Derfor turiststedene som folk kjenner til. Men som sagt: Kom gjerne med konkrete forslag til liste for Fastlandet og Peloponnes.

espeno

Ja men ...

Jeg tror ikke du forstår det jeg skriver, sikkert fordi jeg formulerer meg dårlig. Det jeg mener, er at det er meningsløst å ha Stoupa og Kardamily som to forskjellige steder når du ikke deler opp Kreta i forskjellige steder. På fylkesbasis er jeg for eksempel glad i Lassithi når jeg tenker Kreta. På enkeltstednivå ville jeg kanskje foreslått noen derfra. Så det jeg mener, er at hvis du bruker hele øyer, (og der er det verdt å merke seg at f.eks. Kreta har flere fylker - men det var jo et eget land for ikke så lenge siden), så ville kanskje naturlig nivå for fastlandet være fylker + kanskje storbyer (som du har med inkl. Nafplio som jo ikke er så stor selv om den har vært hovedstad). Med en slik inndeling ville Stoupa og Kardamili - og for den saks skyld Pylos og Kalamata alle falle under Messenia. Men lenger sør på Mani, videre fra Stoupa, ville du etterhvert komme inn i Lakonia (for eksempel Areopolis). Så selv om fylkene på en måte skjærer gjennom landskapene, tror jeg at det beste hierarkiet faktisk ville bli hele øyer, muligens med noen av de største finere oppdelt + fylker på fastlandet/Peloponnes + viktige byer for seg (og dette kan godt inkluedre byer på øyer som Chania som sikkert mange har et forhold til).

Espen
Espen S. Ore

Ole

Joda, jeg forstår godt hva du mener! Men da foreslår jeg at du kommer med forslag til en liste for fastlandet ut ifra at lista over øyer blir uforandret.

Et stort poeng er det også at en slik liste inneholder navn som folk kjenner igjen. Mange har vært i Stoupa, men om de vet at de har vært i Lakonia (var det rett?) er heller tvilsomt.

espeno

Stoupa er i Messenia - grensen til Lakonia går lenger sør, men det beviser vel kanskje ditt poeng, dette er mer for navn-man-husker fra pakketurer eller lignende snarere enn steder i Hellas. Så kanskje det enkleste for fastlandet er å beholde hummer å kanari: både feriemål a la Kardamili og Stoupa og samtidig noen større områder a la Peloponnes, Makedonia/Thessalia, Epiros/Pindos-fjellene etc.

Espen
Espen S. Ore

bengalow

Jag tycker att diskussionen börjar likna striden om påvens skägg. Det finns redan nu en alltför lång lista på platser att välja. Om det är 200 som skall rösta om 100 platser, så ger statistiken 2 röster pr plats. Det är inte tillfredsställande.
Varför inte slå ihop öarna till t.ex. Kykladerna, Sporaderna, Östra egeiska öarna osv. Varje område har sin egenhet i kulturen, och det är väl det vi charmas av? Maten, musiken, invånarna etc. Parga är oftast lite annorlunda från Dodekaneserna, och det är väl det som en omröstning skall få fram...Sedan går det ju inte att påstå annat än, att varje ställe har sin egen charm, som deltagarna har fångats av.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...