Logg inn med Facebook eller Google!

Mikke på Karpathos

Started by Riitta, 29. Apr 07, 09:25:33

Previous topic - Next topic

Riitta

öppnar den här tråden igen!
Mikke skrev att premiären på Pelagos gick fint i går.
Det hade varit ganska mycket folk och Xronis,Mimis och Florio hade sjungit och spelat som vanligt.
Lite kallt och blåsigt har dom det där nere! cxsssssssss

Riitta

Mikke

Hej hopp!!
Nu sitter jag paa PotPurri och skriver till er! Som Riitta saa vaenligt skriver, sa oppnade Pelagos igar, trots lite svarigheter.Den ordinarie kocken Elias, som egentligen bor i Athen, kunde visst inte komma p.g.a. familjeangelegenheter, sa bouzoukispelaren Florios brorsa Minas hoppade in med den aeran som reservkock.
Till saken hor att han jobbat som kock paa Pelagos nagon saesong.Sen var det serveringen,ja....Den tidigare hovmaestaren Elias jobbar inte denna sommar, utan Manolis Panaretos aeldste son Antoni jobbar istaellet. Nu var han sjuk, men staellde hjeltemodigt upp aenda, fullproppad med antibiotika. Sen hjaelpte hans polska faestmo till ocksa, sa allt gick bra.

Tyvaerr har det blast mycket och kallt de senaste fyra dagarna, sa folk satt och kurade i vinterjackor, och avensaa jag.....Det blaser idag med, men nu aer iallafall solen uppe. Enligt vaederleksrapporten ska det mojna i morron....
Iallafall aer nu Pelagos igang och det med nya trae-stolar i gammal,grekisk taverna-stil med flaetad sits och utav trae. Dessutom vackert bla-laserade!

Gamla GreenPeace, som lag paa stranden en bit bortat generatorstationen, har fatt flytta sig och killen har fixat ett gammalt hus, alldeles nedanfor affaeren innan minigolfen.Jag var inne daer och kollade, och han har verkligen gjort ett fint jobb, saa om ni har vaegarna forbi, kika in daer !!!

Idag, sondag, ska jag upp till Damatria, en bit upp laengs den langa uppforsbacken utanfor stan, daer Andreas och Maria Diakidis bor.Det ska visst bli helstekt lamm eller nat annat gott, sa jag far nog rora paa gubbflaesket inom 10 minuter, for jag cyklar.....
Har kollat lite hemresor, och kanske sticker jag fran Rhodos den 6 maj, det gar ett Apollo-plan till Goteborg den dagen for en tusing ungefaer...Vi far vael se vad naesta vecka har att bjuda..... Imorron ska jag till tandlaekaren Dimitrios Spanos, for jag har bitit sonder en kindtand redan i Sverige.Han och hans vackra fru var paa Pelagos igar, och jag satt med dom en timme eller sa. Han jobbar paa sin bat, som ska i vattnet snart.Far vael ta en titt paa den innan den sjosaetts....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

-POE-

Tjena Mikke!

Enligt ett rykte från grannforumet så skall det 2007 ha blivit lag på A-kort
även för att hyra 50 cc moppar och inga försäkringar gäller om man lyckas hyra ändå av någon \"bussig\"..

Kan Du kolla detta med dina polare på Moto Carpathos ?

Jag har iofs AB-kort men det är nog många som undrar.

Ha det gått på øn!
//PO

Mikke

Hej!!
Sitter hos Mimis Panaretos och skriver paa hans dator....
Nu har jag varit hos Andreas och det var minsann fest med kanske 40-50 pers och med motsvarande buller-och pratniveau....Alla snakkade med alla och alla smakade pa varandras mat och sen vare mykke ungar.....
Jag tog lite kort och sen gick jag ut i traegarn och plockade blommer till vaerdinnan.Sen masserade jag Xronis axlar och deau ville borgmaestarn ocksa fa lite massage, och det fick han vael daa.....Sen smet jag och rullade forsiktigt nerfor backen, bara frambromsen funkar, fast det aer en skiv-dito.
PEO,ska kolla upp detta om A-kort for vanlig moppe.....en lag, som om den finns, sannolikt inte kommer att implementeras i nagon hogre grad.....

Det blaser som attan och nu ska jag leta fram ett soligt staelle daer det inte blaser och saa ska jag lesa lite......
Adieu so lenge,
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

ROLLE

Kul få höra att gamla Karpen funkar som sig bör, det heter ju \"om du skrapar (masserar)min rygg nu, skall jag skrapa din när det behövs\", he he. Ha en riktigt fin 1 maj med massor av mjöd och marscherande. ztwyrrrrr

Tommy

Quote from: \"Mikke\"Hej!!
Sitter hos Mimis Panaretos och skriver paa hans dator....
Nu har jag varit hos Andreas och det var minsann fest med kanske 40-50 pers och med motsvarande buller-och pratniveau....Alla snakkade med alla och alla smakade pa varandras mat och sen vare mykke ungar.....
Jag tog lite kort och sen gick jag ut i traegarn och plockade blommer till vaerdinnan.Sen masserade jag Xronis axlar och deau ville borgmaestarn ocksa fa lite massage, och det fick han vael daa.....Sen smet jag och rullade forsiktigt nerfor backen, bara frambromsen funkar, fast det aer en skiv-dito.
PEO,ska kolla upp detta om A-kort for vanlig moppe.....en lag, som om den finns, sannolikt inte kommer att implementeras i nagon hogre grad.....

Det blaser som attan och nu ska jag leta fram ett soligt staelle daer det inte blaser och saa ska jag lesa lite......
Adieu so lenge,
Mikke

Goder morgon junker Mikke

Allt väl på Karpathos hoppas jag, här i vardens mittponkt skiner solen så en knappt tror det är sant.
Om du ändå ska till Motocarpathos, kan du väl passa på och pröva en sån här o höra vad de tar i hyra, de funkar på B-kort o i alla väder :smile:



Ha det gott

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Hei Tommy, bra vara ute i tid för att hyra en dylik apparat, tror han ej har så mången av den typen, ifjol hade han endast  en ? Du kan ju kolla på hans  ztweeeee Tanassis egen sajt Motokarpathos ?

Mikke

Hejsan grabbar och flickor!!
Ida ere mandag och jag var hos tandlaekare Dimitrios Spanos idag.Han kollade mina gaddar och forklarade att det maste paa en krona.En sadan kostar ca 200 Euro,vilket hogst sannolikt aer ca 5 ggr saa billigt som i Sverige.....Han slipade av mina kanter och vi kom overens om att kronan saetter vi paa i september, sa var det klart for denna gang.
sen kollade jag Mike\'s restaurant,som nagra bekanta fran Akropolis kopt.Dom hade fixat till den bra och eventuellt ska jag rita ett vykort at dom....Min semester blir alltmer mindre semester, men men, sa kan de ga naer inte haspen aer paa.....Apropeau MotoCarpathos, sa skruvar Thanasis varje dag och vi sprakas lite da och da. Ska fraga honom om fyrhjuling.Idag fragade jag om mc-kort for 50 cc moped,men han sa att man kan VISST hyra 50 cc paa vanligt B-korkort, d.v.s vanligt bilkorkort.Det aer nar man ska kora storre scootrar och mc som man behover mc-kort.Det var vael tur att det inte behovs mc-kort for moppe !!!
Efter tannlekarn og Mikes,sa satt jag en stund paa Five Star Deli och kaekade.Sen vidare till Zephyros Village, daer en parasoll-fot gatt sonder p.g.a den starka vinden.Nu har jag bytt ut alla gamla bultar mot rostfria och vi har fixat tva nya fotter,sa det var det...Alltid aer det nagot som haender inom hotelvaerlden.... :D Tva sma hollaendska tjejer var mina tekniska medhjaelpare,sa fick deras foraeldrar nagra minuter for sig sjaelva. Vaedret har blivit fint, och nu aer det saekert 26 i solen och milda vindar smeker mina blekfeta bilringar, som sakta bliver rosa...
Sitter nu pa Zephyros kontor och kommer nog att vara online ett tag framover......
Imorrn aer det ju forsta maj, och vanligtvis brukar slaekten Panaretos dra till Amopi,sa vi far vael hora vad som aer tenkt.....
Hilsen fra Karpathos,
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Riitta

Nyss var det sms och nu är jag här zwwhhhhaaaxxxx  erwwrewwrrwrrr
Skönt att det har blivit lite varmare där nere så du hinner bränna fläsket lite innan du skall hem zqr2eeeeeeff
Här är det sol och ca 15 grader. Lagom för att krafsa runt lite i trädgården :grin:
Kör dom på Pelagos varje kväll nu,eller är det bara på helgerna?
Hälsa Andreas, när du nu ändå är där zqr2eeeeeeff

Riitta och Leif som fixar sina bilder med Adobe fotoshop här med datorn brevid zxzaxxxxxxxxx

Mikke

Quote from: \"-POE-\"Tjena Mikke!

Enligt ett rykte från grannforumet så skall det 2007 ha blivit lag på A-kort
även för att hyra 50 cc moppar och inga försäkringar gäller om man lyckas hyra ändå av någon \"bussig\"..

Kan Du kolla detta med dina polare på Moto Carpathos ?

Jag har iofs AB-kort men det är nog många som undrar.

Ha det gått på øn!

Hej PO!!
Som jag skrev tidigare,sa saeger Thanasis paa MotoCarpathos att det INTE behovs nogot mc-kort (A) for 50 cc scooter eller moppe.Daeremot behovs det for kubiken over,d.v.s 100, 125, 200, etc....Daeremot TA MED ERT KORKORT, annars blire bara cykel... :D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

-POE-

Hittade denna på en dansk Samossida.

.. WARNING ..
Rent of small scooter with car
licence (class \"B\") on Samos
is now stopped by the police !
click here..
[/url]

Förhoppningsvis bara lokalt över Samos?

//PO
//PO

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Hittade denna på en dansk Samossida.

.. WARNING ..
Rent of small scooter with car
licence (class \"B\") on Samos
is now stopped by the police !
click here..
[/url]

Förhoppningsvis bara lokalt över Samos?

//PO

Jaha, då får vi pröva det í praktisk tillämpning på Samos i juni då  :smile:

Annars får det bli något med fyra hjul, eller kanske en sådan här, som får köras på B-kort   :grin:  ;



Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....