Logg inn med Facebook eller Google!

Båter mellom de ulike øyene i Kykladene

Started by Gyda, 01. Apr 13, 18:30:46

Previous topic - Next topic

Gyda

Hei

Da har jeg brukt mye inspirasjon og råd fra dette forumet til å finne steder/ hoteller i Kykladene. Nå gjenstår det å finne ut den beste måten å komme seg fra øy til øy. Vi skal fra Santorini til Naxos og så fra Naxos til Paros og deretter til Santorini igjen. Hvilke båter er det lurt og benytte seg av og må vi bestille billetter på forhånd? Vi er to voksne og 3 barn som skal på en slik tur for første gang. ;)

marjana

Det beste er å sjekke båtrutene på www.gtp.gr eller www.openseas.gr. Sommerrutene legges ikke ut før rundt mai, men det er lagt ut en del ikke-bekreftede ruter. Det er hyppige avganger mellom Santorini, Naxos og Paros. Det er alt fra de store Blue Star-fergene til High Speed katamaraner og mindre mer saktegående ferger mellom øyene. Man får kjøpt fergebilletter på flyplassen i Aten, og i alle fergehavner, så det skal ikke være noe problem.
Glika i zoi

Anders

Uten tvil Blue Star (ikke at der er så mange alternativ)  http://www.bluestarferries.com/site/content.asp?loc=2 
Med fem stykker å betale billett for kan den ekstra kostnaden ved å bruke de eventuelle hurtigbåter som måtte dukke være et poeng i seg sjøl...  pluss at på de store fergene er det godt rom for de mindre til å bevege seg rundt og oppleve noe "spennende" :-)

Anders

Og det skal i utgangspunktet gå helt fint å kjøpe billetter i havna... unntaket må være en ferge like før og etter påske. Da kan det være full-booket litt på forhånd...
Og grunnen til at jeg alltid helst anbefaler Blue Star foran HighSpeed er den der "ferge-feelingen" man får... pluss selvfølgelig at hurtigbåtene er bortimot dobbelt så dyre.

sverre

Etter 3 års opphold reiser vi på øyhopping igjen 22/6  :D , og lurer på om d vanligvis går kveldsbåter fra noen av Athens havner til Paros ? Lander kl 18 så d må ev være sen avgang...

Tjorven

Etter en kjapp tipp på www.gtp.gr ser det ut som om den seneste avgangen fra Pireus er Blue Star kl 17.30 alle ukedager. Så heller ingen senere avganger fra de Lavrio og Rafina. Dere må kanskje belage dere på å overnatte i Pireus, og heller ta ei ferje morgenen etter, hvis ikke andre vet noe mer da? Innenriksflyene flyr heller ikke så sent (om dere vurderer det)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Alle sommerrutene er jo på langt nær lagt ut. Det kan jo bli spennende å se hva som skjer når (hvis?) BS Delos kommer i rute igjen. Da blir det litt "overskuddstid" på ett par av de andre. Men på en lørdag vet jeg ikke...

Svein~B

Det er litt tidlig å si, det kan fortsatt bli lagt ut flere ruter, men jeg tror nok at siste ferje for kvelden har gått når du ankommer. Før om åra pleide det å være nattferje de fleste netter, men det er mer og mer slutt på det, virker det som. Midt på sommeren kan det nok gå ei nattferje, blant annet går det ei den 22. juli, ser jeg, men 22. juni ser ut til å være for tidlig.

Jeg tror nok du må regne med en overnatting i Pireus og ei tidlig ferje neste dag. Blue Star Delos går klokka 07.25 den 23. juni.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

sverre

Takk for kjappe svar  ;) , da blir d en kveld/natt i Athen eller Pireus og BS Delos ut neste morgen, gleder oss  8) !

Greece-Traveller

Mellom Santorini, Naxos og Paros er ferger ikke noe problem. Blue Star går daglig året rundt mellom disse øyene - det er øyboernes faste offentlige transportmulighet mellom øyene og med fastlandet (Piraeus\Athen).
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...