Logg inn med Facebook eller Google!

Å investere i bolig i Hellas

Started by Kalimera, 05. Jan 10, 17:29:50

Previous topic - Next topic

mouche

04. Jun 12, 19:42:01 #84 Last Edit: 04. Jun 12, 19:48:14 by mouche
Dette var vanskelige spørsmål, men kan prøve å svare på noe av det vi kjenner til;

Strøm er litt dyrere enn i Norge. Prisen begynner meget lavt og eskalerer så så jo mere man bruker jo dyrere er siste kwh man bruker. Tariffen finner du her; http://www.dei.gr/Documents/LV.07.08.eng.pdf

Vann er billig, regner med 50 cent per kubikkmeter totalt. Hvor mye vann man bruker avhenger helt av om man har basseng, eller ikke, og hage som i såfall trenger mye vann til vanning. Bruker man f.eks 300 kubikkmeter (vi regner med å bruke 500 kubikkmeter!) så koster det rundt 1000 kroner. Ingen avgift for avløp eller renovasjon, men via strømregningen betaler man en skatt til sin lokale kommune. Usikker på beløpet, men gjetter på et par tusen i året. Du vil trenge en advokat som gjør din selvangivelse og koster tipper jeg et par tusen i året som også vil kunne inkludere betaling av vannregning og strømregning.

Investere på Kreta vil jeg egentlig ikke kommentere om er lurt, eller ikke, men selv kjøpte/bygget vi hus ifjor/i år og fikk utrolig mye for pengene. Det riktigste er nok å avvvente kjøp og leie de første årene. DU vil kunne få en bra bolig for 300 euro i måneden pluss vann og strøm.

Skolene er dårlige etter det jeg hører og det er helt vanlig at man (hvis man kan/har råd) kjøper ekstra undervisning til bl.a. engelsk. Internett kan du ttrolig få til norske priser eller billigere. Har du en addresse i Norge kan du ordne deg med norske TV-signaler til 59 kroner i måneden hos Canal Digital (Ekstrarom-hytte abb. i kombinasjon med et fast abbonnemment hos venner, bekjente, familie i NOrge), en helt vanlig metode som benyttes her selv om den ikke er helt "lovlig" i forhold til avtalen med CD.

All lokalprodusert mat og drikke er til dels betydelig billigere enn i Norge, særlig frukt og grønt, mens andre ting er like dyre som i Norge. Vil tippe at man kan greie seg med 30/40% mindre på mat enn hjemme samt at råvarene er mye bedre! Å gå ut er billig med norske øyne, alkohol likeså, Vi kjøper 05 liter øl på boks til 6/7 kroner og vin til 23/24 kroner som er meget brukbar. Ellers drikker vi lokal raki som koster ingenting og ellers drikker vi mye vann som heller ikke koster noe. Trenger ikke kjøpe vann på flasker.

Når det gjelder skatter på inntekt er dettemeget uavklart idag og her må man nok avvente valget 17. juni for å se hvem som kommer i posisjon og deretter hvordan man får til ordning med EU.

Kreta er jo en stor øy og hvor på øya har du eventuelt tenkt å slå deg ned?

Veldig mye usikkerhet her nå, men alle jeg møter her synes at de har et bra liv, dog veldig forskjellig fra å bo i Norge.

Håper dette er til noe hjelp og ville også sjekke andre internettfora som livingincrete.net og britsincrete.net heter de vel hvor mange bor fast på Kreta og hvoir du finner mange meninger og informasjon.

Hvis admin mener det er feil å nevne andre internettfora her så beklager jeg det, og regner med at dette blir moderert, men dette var kun velment til et konkret spørsmål som ikke har fått noen andre svar.

   

Lille72

 8) Dette høres jo ganske greit ut, spør du meg ;-) Det vannforbruket dere har, var det medregnet basseng?
Jeg vet at skolene er "dårlige", men vi kan følge norskeskolen.com og da får hun det norske pensumet, samt vitnemål...så det greske blir mest for å lære gresk. Jeg har lyst til å bo litt landlig til, fordi jeg har hunder...og drømmer om at de kan få løpe fritt...Så jeg vil bo litt oppe i fjellene...og da bør jeg vel ha et pittelite basseng, så jeg ikke dør....;-) Har migrene og tåler varme dårlig...men, DET skal jeg omprogrammere kroppen til å like, hehe...for JEG liker det. Er det et eiendomsfirma du vet er seriøst?
Stilig med norske kanaler, da....kanskje jeg kan ta med rikspakka over også?...og Skype er jo et must....
..ellers innbiller jeg meg at livet blir roligere og mer "back to basic"...og det er det jeg er på jakt etter....

mouche

07. Jun 12, 11:31:33 #86 Last Edit: 07. Jun 12, 11:38:05 by mouche
Ja, vannforbruket er inklusive et nokså stort basseng (10 x 4,5 meter) samt stor hage med automatisk vanningsanlegg. På denne tiden går det med ca 1500 liter i døgnet så årlig vil jeg tro 350/400 kubikkmeter.

Nei, Rikspakken kan du ikke ta med deg. Man må ha parabol, og vi måtte sette opp en parabol på 1,5 meter diameter, men da har vi de kanaler vi "trenger" samt ikke minst mange norske radiostasjoner.

Tomtene her er store, selv har vi ca 2500 kvadratmeter som er inngjerdet så plass til hund er ikke noe problem. Man må nesten ha inngjerdet tomt for ellers kommer alle sauene inn og ikke morsomt hvis en av disse f.eks ender opp i bassenget ditt!

Hunder er det over alt, og stort sett alle utlendinger som bor her har endt opp med en hund, eller to eller tre, og gjerne også en katt, eller to eller tre eller......! Våre to nærmeste naboer har fire katter hver og nettop endt opp med en virkelig søt hund som bare dukket opp en dag. Sansynligvis grekere som har kjørt hunden avgårde og sendt den ut på egen hånd og problemet (deres) er løst. Mye sånt her.

Ja, livet her opplever vi som mye mere basic og rolig, men trolig for rolig for en del som nok har litt problemer med å finne på noe å gjøre og savner noen å snakke med.

Vi bor like i utkanten av en aktiv landsby og i et område med mye hus eid av utlendinger, delvis fastboende og delvis feriehus. Veldig fredelig og rolig, med et fantastisk fugleliv og det kvitrer hele dagen. Like ved hører vi en hest som vrinsker, høner som kakler, haner som galer (stort sett hele døgnet!), gjess som gjør hva gjess gjør (hva gjør de?) og biler hører vi ikke noe av. Allikevel er det bare fem minutter ned til landsbyen som lever hele året og alle tavernaer er åpne hele året!  20 minutter å gå til sjøen og turistlivet, mens vi går turer og sykler fra huset og i forskjellige retninger selv om det er bratt terreng.

Høres bra ut? Vi elsker livet her, men vil trolig "bare" være her seks måneder i året ettre hvert som vi har sluttet i jobb om fortsatt noen år, dessverre!

Bolig; ikke bygg nå, men lei først. Vi har bygget og er meget fornøyd med vår utbygger og alt har gått etter planen, men det finnes mange dyktige folk her i bygningsbransjen. Vi har sett dette da mange naboer her (og også vi nå) har fått gjort mye arbeid etter at selve huset er ferdig så nå har vi en nokså bred kontaktflate innenfor de fleste håndverksyrker.

Lille72

Jeg har ikke fått med meg svaret ditt her, jeg...;-)
Vann er med andre ord veldig billig, så man kan ta seg råd til basseng, om man har råd til å bygge det ;-) Jeg har ikke funnet på nett steder med så stor tomt som dere har...kan jeg spørre om ca hva dere har betalt totalt? Prisene varierer vel som du sier, fra øy til øy, men det er uaktuelt å ikke ha hage for meg...Det er jo litt av vitsen....å ha et totalt annerledes liv enn i Norge, men sitt mas og jag...
Snakker dere gresk? Jeg ser jo for meg at man må ta seg et kurs eller to...;-)

mouche

Vann her koster ca 50 cent per kubikkmeter og vi regner med et forbruk på si rundt 400 kubikkmeter i året og da inkluderer det vann til basseng og vanning av stort tomt med mye planter, busker, trær, krydder osv

Hva vi har betalt velger jeg å holde for meg selv, men vi kjøpte fordi vi fikk en kjempegod deal. Huset var påbegynt for fire år siden (tomt utgravd og grunnmur støpt)og så kom finanskrisen og alt det andre med Hellas så utbygger valgte å dumpe prisen og sy sammen en pakke som inkluderte opparbeidet hage, basseng, inngjerding osv og så har vi gjort en god del endringer og tillegg som vi kunne siden vi kom inn så tidlig i prosessen. Siste huset/tomten i et område som ellers er helt ferdig utbygget.

Nei, har ikke lært oss gresk, men jobber litt med saken. Klarer seg langt med engelsk her, men prøver å lære en del standard fraser osv og med fantasi og kroppsspråket så kommer man langt. Hadde en "samtale" med noen geitebønder for noen dager siden og de snakket ikke engelsk/vi ikke gresk, men det gikk på et vis. Min kone ble invitert til å komme tilbake for å prøve å melke geiter! På en liten kveldstur gikk vi inn i en bitteliten landsby like ved oss og kom i snakk med en gammel gubbe som snakket litt engelsk. Han spurte og vi svarte og siden vi var norske og hadde hus her så ville han gjerne invitere oss inn på en øl. Sånne opplevelser gjør noe med meg/oss!

mouche

Alltid litt artig å lese tråder hvor det har vært stille en stund, og å kikke litt på hva som ble sagt. Vi ser nå at Hellas fortsatt har euro og det er lite snakk om at det vil bli noen endringer på det. Som forventet har det gått fra ille til enda verre, men trolig er vi nå langt nærmere bunnen enn på noe tidspunkt, men kanskje vi sakte men sikkert skal se noen forsiktige forbedringer? Mye til salgs, men prisene ser ut til å holde seg stort sett for ikke så mange som må selge. Er klar over en del hus og leiligheter som er omsatt og det er en del byggeaktivitet i vårt område av nye hus. Markedet er selektivt og de som kjøper nå har god tid og kan velge det beste, men dessverre er mye av det som er bygget av nokså dårlig kvalitet slik at de som har anledning heller bygger sitt eget og da fra bunnen av.  Regelverket har blitt strammet inn og man kan ikke gjøre noen endringer lenger uten å få dette godkjent av myndighetene. Vi har holdt på en god stund med å få avsluttet hele vår prosess, men nå er alle tillatelser og tilgivelser godkjent og alle gebyrer betalt.
Og hvem er det som kjøper nå? Joda, russere og nordmenn, men også tyskere og engelskmenn! Var nylig rundt med en megler jeg kjenner og så på en del tomter som er til salgs. Vi snakker da om tomter med sjønær (gådistanse) beliggenhet i kort avstand fra meget attraktiv liten landsby og med utsikt og rolig område. Prisene ligger da på fra ca 100.000 euro og oppover. Ser man et par kilomter lenger unna så er det null interesse for å kjøpe så som alltid er det tre regler som gjelder; beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet!

daidalos

Hei alle!

Hvis noen er interessert familien min selger noen eiendommer.
500kvm 2 etasjes bygning i Athen for kommersiell bruk.
65kvm leilighet i Athen, nær metro og butikker. Kan sette sammen med parkeringsplass og bod.
Strand foran tomt i sentrale Evia nær marinaer og butikker. Området er egnet for hjemme-eller turistvirksomhet.

Jeg kan gi flere detaljer gjennom privat melding eller e-post.
Takk.

Eugenie

Du gav meg svar på mye jeg har lurt på Kalimera....:)
Vi går med planer om å kjøpe , og dette er jo ikke noe man bare kaster seg ut i ....så det var en mening med at jeg skulle inn å lese på forumet nå. :)

Magdamicro

Hei :D
Er ei dame som er inntressert i å vite hvordan jeg skal gå fram hvis man skal leie en bolig/leilighet på Hellas.
Hva må man gjøre eller huske på ??

Anna Nordahl

Quote from: Kalimera on 05. Jan 10, 17:29:50
Undertegnede er et forholdsvis nytt medlem i dette forum. Jeg har med interesse lest det aller meste av problemstillinger rundt kjøpsprosessen av eiendom / tomt, hus / leilighet i Hellas, det være seg på en av øyene eller på fastlandet.

Jeg har mange års erfaring innen økonomi / finans og investeringer i finansielle instrumenter samt lånefinansiering fra Norge. En investering er også i aller høyeste grad kjøp av eiendom i Hellas dette henger selvfølgelig sammen. For endel år tilbake var jeg også medeier i et eiendomsmeglerforetak i Norge og har således ganske god erfaring fra dette.

Med denne økonomiske erfaring og erfaringen fra boligmarkedet i Norge har jeg i de siste 2 1/2 år (i en vanskelig og turbulent tid), \"kastet\" meg inn i det greske boligmarkedet / ferieboligmarkedet  -  du verden så anderledes enn Norge !!!

Jeg brukte det første halvannet året på å gå i møter med advokater, eiendomsmeglere, \"vanlige grekere\", \"entreprenører\", bankdirektører, skattekontorer på forskjellige steder, bygningsetaten. (For den som har vært rundt hos slike folk og gjort avtaler, vet kanskje at slike avtaler \"av og til ikke var så enkle å få til; derav 3 og 4 besøk hos 1 person :-)

Jeg snakker bare engelsk (ikke gresk ), og jeg har således vært prisgitt et par gode venner i Hellas som har bistått meg i noen av samtalene.

I dette forum har jeg sett at enkelte har kommet med sine historier om bygging / kjøp av eiendom. Min intensjon med å starte her, var at man kanskje kunne lage en tråd hvor nettopp emnene relatert til fast eiendom kunne taes opp her.

Det jeg selv skriver her er selvopplevd fra mange ulike episoder i disse 2 og et halvt år.

Jeg er klar over at enkelte steder i Hellas kan ha andre regler som jeg ikke kjenner til. Jeg har heller ikke vært overalt i hele landet slik jeg ser mange av dere har vært :-)

Sett ut i fra en langsiktighet i investering i bolig, har jeg vært litt \"pioner\" og nysgjerrig. Jeg har latt meg føre dit hvor grekerne (folk jeg kjenner) sier jeg burde dra (til deres egne steder). Her har jeg kommet så godt jeg kan \"under huden\" på lokalbefolkningen - det også en nyttig erfaring relatert til boligkjøp osv. Jeg har spurt; hvor ville du som greker ha kjøpt leilighet / hus her i dette området? Hvorfor det? Det er ganske artig å se parallellene til boligmarkedet i Norge; beliggenhet er nøkkelordet for hva du må betale i dag og sannsynligvis også den beste investering for fremtiden.

Det vil være veldig hyggelig med kommentarer, irettesettelser hvis noe av det jeg skriver kan være anderledes i andre områder eller jeg simpelthen er feilinformert osv. Kommenter også de ulike emnene jeg har listet opp nedenunder hvis noen har noe på hjertet.

Hovedemner ved kjøp / bygging som jeg vil omtalesi tiden fremover:

-  BELIGGENHET  -  kanskje det viktigste moment?
-  JUS - valg av advokat og den papirmessige \"mølla\"
-  BYGNINGSKVALITET  -  store forskjeller
-  FINANSIERING - i Norge eller i utlandet
-  EIER AV BOLIGEN - arveregler m.m.
-  ANNET

Jeg forsøker å se på kjøp / bygging av bolig som en INVESTERING for fremtiden og vil derfor å ha fokus på akkurat dette.

Om man tenker på å kjøpe på Naxos, Kefalonia eller på Peloponnes, som man kanskje føler tilknytningen til, er helt opp til hver enkelt.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...