Logg inn med Facebook eller Google!

Det skjer ting på Mani...

Started by KyriaT, 08. Aug 08, 06:44:34

Previous topic - Next topic

KyriaT

Jeg vet det er mange som følger nøye med på alt som skjer i Kardamili og omegn, så her kommer et par lokale nyheter til dere:

Badebussen, denne sommerens trofaste sliter, som i flere år nå har gått i skytteltrafikk mellom Kardamili - Stoupa - Agios Nikolaos hele formiddagen, har UTVIDET sine ruter. Det har blitt et kjempbra tilbud lokalt nå, hvor bussen går helt fram til kl 23 om kvelden, og et par ganger om dagen kjører \"omveien\" om fjellandsbyene (Eksochori, Saidona, Kastania og Milea bl.a.). Veldig bra for alle, og her finner du Rutetabell for badebussen. Dette er en kjempeflott måte å bli kjent med området på, hvis man da ikke vil leie bil. Flere nevner MyCar/Denia i andre tråder, og link til henne for f.eks. forhåndsbestilling av bil er www.mycarrentals.gr

Nikos Portokaloglou skal ha konsert i lille Riglia ovenfor Agios Nikolaos lørdag 16. august. Han har gode venner og forbindelser til denne landsbyen, og det er ikke første gang han tar med seg gitaren og spiller i Riglia. For de som ikke kjenner til ham, så er Portokaloglou en av de største og mest originale artister i Hellas, se nettsiden hans her.
(Lilleput har dessverre fullt fly 9. august, men du rekker det fortsatt om du kommer 16. august! Eller reiser via Athen med annet selskap!)

\"Sportsbutikk\" og sykkelutleie i Kardamili har åpnet midt på Karl Johan. Mange overraskes over det fabelaktige turterrenget i området, men har bare pakket sandaler og pensko i kofferten. Nå har de altså muligheten til å få kjøpt ordentlige sko i Kardamili, og så er det bare å legge i vei.

Fjellturer blir mer og mer populært, men mange er engstelige for å gå på egenhånd. Da er Lilleputs Temauke en mulighet, med en fjelltur hver dag. Fjellturene er av forskjellig lengde (fra 3-7 timer) og vanskelighetsgraden er fra lett til middels. Høstens fjellturuke er fra 30/8-6/9 og må forhåndsbestilles. Se eventuelt www.lilleput.no

Det er sikkert flere forandringer og ting som skjer også, men det var det jeg kom på i farten!
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Katherina

:flower: Takk KyriaT. Dette var interessante og gode nyheter. kommer nok til å benytte oss av dette når vi kommer nedover på LØRDAG. Gleder oss til å komme tilbake til Kardamili.  :hello2: Ses!

KyriaT

Quote from: \"Katherina\":flower: Takk KyriaT. Dette var interessante og gode nyheter. kommer nok til å benytte oss av dette når vi kommer nedover på LØRDAG. Gleder oss til å komme tilbake til Kardamili.  :hello2: Ses!

Og vi i Kardamili gleder oss til å se deg og gemalen, med fin hatt!  :cheers:
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Magnolia

Ser at jeg har vært pålogget hele natta. :)

Det var moro med så gode nyheter fra Kardamili. Jeg vet at badebussen kommer til å bli flittig brukt når jeg kommer nedover om tre uker. Vi blir venner spredt rundt i \"badebyene\" og da kommer den bussen til å være et kjærkomment tilbud.
Du kan friste du KyriaT! Den konserten i herlige Riglia skulle jeg gjerne vært på. Tenk om vi bare kunne knipse med fingrene og så være der. :) Jeg vet det har vært konserter i Gamle Kardamili også. Vet du om det blir konsert der fra 30. aug og utover de neste fire ukene? Det er jo lov å drømme........
Snart skal den nye sportsbutikken utforskes. Ååh, som jeg gleder meg. :)
Ha en fortsatt fin sommer. Snart ses vi.
Alt nytt om Kardamili mottas med takk. Kom gjerne med mye mer.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

KyriaT

Quote from: \"Magnolia\"Jeg vet det har vært konserter i Gamle Kardamili også. Vet du om det blir konsert der fra 30. aug og utover de neste fire ukene?

Det har vært og blir flere arrangementer nå fra slutten av juli og fremover et par uker, med teater i Milea og dansefestival (tradisjonell, gresk) i Kardamili, Panegyri (landsbyfester) i flere av fjellandsbyene og konserter rundt omkring med artister med til dels store navn. Hvorfor akkurat nå? Fordi myndigheter og andre ønsker å tiltrekke seg greske turister (som er de som legger igjen MASSE penger, og virkelig kan dette med å leve stort når de først har ferie!), og grekerne har fellesferie nå...

Jeg har derfor ikke så stort håp om at det blir tilsvarende arrangementer i september, men noe er det. Om ikke annet så får du bli med til Platsa og høre på Spiros og Christos (bouzouki og gitar) - de er HELT fantastiske. Noe av det beste jeg har hørt \"live\" i Hellas. Faktisk.

Jeg gleder meg til å se deg i Kardamili igjen Magnolia! :angel8:
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Magnolia

Quote from: \"KyriaT\"
Quote from: \"Magnolia\"Jeg vet det har vært konserter i Gamle Kardamili også. Vet du om det blir konsert der fra 30. aug og utover de neste fire ukene?

 Om ikke annet så får du bli med til Platsa og høre på Spiros og Christos (bouzouki og gitar) - de er HELT fantastiske. Noe av det beste jeg har hørt \"live\" i Hellas. Faktisk.

Det kan du være sikker på at jeg skal. Gleder meg til alle opplevelsene og til å treffe dere alle.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

KyriaT

Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Katherina

:flower: Dette blir så gøy. Nå strømmer reisefeber, lengsel og alt på, på en gang.
 :thumbright: Lurer på hvordan det er med biletter til konserten.

Sverre har sagt helt siden vi var nedover sist gang at han vil leie seg sykkel, så det passer godt med nytt tilbud på denne fronten.

Bil blir det helt sikkert denne gangen også. Plannene og drømmene er det ikke mangel på. :cheers:

KyriaT

Quote from: \"Katherina\":thumbright: Lurer på hvordan det er med biletter til konserten.
Det har vært dårlig informasjon akkurat om det, og jeg har ikke klart å finne ut HVOR man får billetter (på forhånd), men innen neste lørdag skal jeg ha det klart!  :blackeye:
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Katherina

:flower: Supert!  :flower:

Athina

Quote from: \"KyriaT\"Om ikke annet så får du bli med til Platsa og høre på Spiros og Christos (bouzouki og gitar) - de er HELT fantastiske. Noe av det beste jeg har hørt \"live\" i Hellas. Faktisk.

Vet du noen dato for denne konserten, KyriaT? (Enn så lenge lever jeg i håpet om at det ikke er før 20. september :icon_smile:)
 
Opplevde en fantastisk duo på bouzouki og gitar i Athen for et par år siden. Bouzoukispilleren het Christos Giannakopoulos, kan det være en av dem som skal spille i Platsa?

At busstilbudet er blitt så bra, er helt utrolig flott og midt i blinken :cheers:  
Jeg skal nemlig bo første uka i Agios Nikolaos i september, mens Magnolia er i Kardamili. Da kan vi jo treffes både titt og ofte pluss at vi lett kan komme oss til og fra alle disse andre koselige landsbyene :cheers:
Vet du hvor lenge utover høsten dette tilbudet vil vare?

Flott at du informerte om disse gode nyhetene på Mani, KyriaT :flower:
Ses i september!
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

JohnS

Det er ganske utrolige forandringer i kommunikasjonene i området som har skjedd på få år.  For 3 og et halvt år siden gikk det 3 -4 busser eller noe sånt pr.  dag langs kysten.  De gangene vi tok den i retning nordover, var den fra 45 min til 1t 15 min forsinket, mens ruten sørover holdt seg innen 20 min forsinkelse.

For to år siden var badebussen kommet, hver time, og den var i rute!!  Og nå er alle fjellandsbyene tilgjengelige også med denne bussen.  Det er så man får lyst til å dra ned igjen bare for å utnytte alle de mulighetene for turer som flimrer forbi oppi hodet når man leser rutene.

Jeg håper bare at den raske forbedringen av rutetilbudet ikke betyr at interessen for dette området er så raskt voksende at man risikerer at det endrer karakter ved ukontrollert vekst i turismen?  Vet du noe om det Kyria T?
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...