Logg inn med Facebook eller Google!

Boka \'Øya\' om leprakolonien Spinalonga blir gresk TV serie.

Started by Liv, 01. Feb 10, 19:49:47

Previous topic - Next topic

Tjorven

Håper denne serien blir vist på norsk tv også! Har tro og håp om at det blir bra (iallfall til det motsatte er bevist) Dette er hittil det mest påkosta tv-prosjektet noen sinne i Hellas, så det er tydelig at dette blir noe annet enn et lavbudsjett-opplegg.
Dessuten er forfatteren engelsk, og hun vil nok passe på at serien blir i tråd med bokas ånd.
Etter å ha lest boka, er jeg veldig spent på filmatiseringen :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

bengalow

Jag fattar inte hur du, Heidrun, av alla, kan klämma fram en ståndpunkt om något du inte har en susning om, då du inte ens förstår språket. Likaså Anders....Ni skall veta att en av de 2-3 bästa filmregissörerna i hela världen är grek - Theo Angelopoulos.
Att döma ut något, som inte ens är skapat, ja hur mer off topic kan man bli. Trivs ni där i diket?
Att engelsmän har en tradiotion av drama, är väl en sak, men det gäller att ha en \"själ\" för vad man gör. Det har man knappast om man skall skildra en grekisk tragedi - utan man tolkar det på det oftast på det vis som är \"västerländskt\". Jag gillar engelska deckare - förmodligen den genren som är överlägset bäst i deras produktion.
Ett exexmpel...Filmen \"America, America\" blev en stor framgång i hela världen, där man skildrade grekiska emigranter till USA. Regissör var Elia Kazan, född i Grekland. Han fick fram precis det som man skulle just för att han förstod vad det handlade om, och hade varit med om det själv.
Och sedan finns det naturligtvis undantag från reglerna, men det vill jag inte gå in på här. Döm inte svensk filmproduktion pga Ingmar Bergman, eller Åsa-Nisse. Det finns mycket däremellan - liksom i grekisk produktion
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Liv

Quote from: \"Heidrun\"Får håppe det Liv.
Men det kunne samtidig vært kjempereklame for Kreta og spinalonga om de lot f.eks engelskmenn lage en slik serie

Tenker reklamen blir enda bedre for Kreta og Hellas at de produserer serien selv :-)

Liv

Quote from: \"Heidrun\"Får håppe det Liv.
Men det kunne samtidig vært kjempereklame for Kreta og spinalonga om de lot f.eks engelskmenn lage en slik serie

Tenker reklamen blir enda bedre for Kreta og Hellas at de produserer serien selv :-)

Tjorven

Enig med Liv ;) Det er jo Kretas egen historie (blanda med fiction) som skal formidles her, både på godt og vondt, og man får tro det blir gjort med den samme greske varmen man ellers blir møtt med i Hellas.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Liv

Bra sagt Bengalow  :cheers:

Vi .....i hvertfall de fleste av oss...... kjenner vel alt for lite til det kulturelle Hellas, bortsett fra sangere/musikere til hvor dyktige folk som finnes.

Et lite apropos....OL åpningen og avslutningen fra Athen var jo noe av det beste som er laget.

Jeg syns det er rart at vi kan sitte her oppe i Norden å si at grekerene ikke kan lage en gresk serie om greske forhold. Det er vel ingen som kjenner historien til Spinalonga bedre enn grekerne,og ikke minst den greske sjel.
Syns vi det er overspilt, for dramatisk...vel, har ikke grekerne en annen kultur/uttrykksmåte?! For meg blir det helt feil å sammenligne to så vidt forskjellige  kulturer/uttrykksmåter mot hverandre,som basisen i den greske og her som det diskuteres den engelske.

Tjorven

Vi skrev visst samtidig, Liv, vi er nok flere som tenker i samme baner her ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tzasiki


Liv

Quote from: \"Tjorven\"Vi skrev visst samtidig, Liv, vi er nok flere som tenker i samme baner her ;)

Er nok det :cheers:

Jeg skulle ønske at flere oppdager det mangfoldige landet Hellas er. ...på godt og vondt.... enn bare sol og strand . ;-)

IngeS

Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"Tjorven\"Vi skrev visst samtidig, Liv, vi er nok flere som tenker i samme baner her ;)

Er nok det :cheers:

Jeg skulle ønske at flere oppdager det mangfoldige landet Hellas er. ...på godt og vondt.... enn bare sol og strand . ;-)
.........og barer
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Liv

Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"Tjorven\"Vi skrev visst samtidig, Liv, vi er nok flere som tenker i samme baner her ;)

Er nok det :cheers:

Jeg skulle ønske at flere oppdager det mangfoldige landet Hellas er. ...på godt og vondt.... enn bare sol og strand . ;-)
.........og barer

.....ja, ikke sant ;-)

Anders

Jøss, skal si jeg fikk fyr i panelet!
Såvidt jeg registrerte av første innlegg var det snakk om en TV-serie... de såkallte \"Hollywoods Finest\" sliter fortsatt med å oppdage forskjellen på film og TV. Og av det ørlille jeg har sett av greske TV-serier så tillater jeg meg fortsatt å grøsse... det er som Epi sier \"overkill\" i n\'te potens.
Jeg \"ser\" jo ikke på gresk tv, fordi jeg skjønner knapt et ord av det som blir sagt. Men de står jo på overalt... ferger, resepsjoner, tavernaer, u name it. Så noen glimt her og der har det jo blitt. Nok til at jeg altså grøsser... verre enn amerikansk formiddags-TV spør du meg.
Men ingenting er jo bedre enn at jeg tar feil. At de virkelig bestemmer seg for å gjøre det skikkelig og ikke bare kjapt og billig. Selve historien er jo- etter hva jeg forstår- alvorlig nok til å bli behandlet med respekt og omtanke.
Og hvilket \"dike\" var det liksom jeg skulle trives i, bengan...?

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...