27. Apr 24, 16:55:19


Logg inn med Facebook eller Google!

Ikoner

Started by Athina, 13. Jul 08, 16:03:30

Previous topic - Next topic

Athina

Starter en tråd om ikoner. Dette kjøpte jeg i Parga i 1997:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Magnolia

Dette kan bli en svært interessant tråd.



Her er et ikon som henger på den ortodokse/katolske veggen min.
Sertifikatet som er limt på baksida er så å si tilsvarende det du har.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Maritza

Morro å finne tilbake til gamle tråder.
Jeg ble fristet til å vise dere et av mine ikoner. Det har jeg malt på mahognyplate, malingen er eggtempera og bladgull i gloriene.
Det tok sin tid å male det, men jeg er ganske fornøyd med resultatet.

Riitta

Fantastiskt fint Maritza :flower:  Tänk och vara så begåvad och kunna måla så fint :cyclopsani:  :flower:

Jag har ingen större ikon hemma. Bara sådarna små som man köper som minne i nåt kloster möjligen.
Tycker dock att det är vackert med ikoner.

Riitta

Maritza

Takk for det Riitta.
Jeg har alltid vært fasinert av ikonene i Hellas og vært innom utallige kapeller for å beundre dem og ta bilder. Etter at jeg begynte å male selv, og har lært mye av min lærer fra Serbia, ser jeg at det er veldig mye juks ute og går. Jeg har alltid ei lita urmakerlupe i veska, for å se om de er ekte eller ikke. Men uansett er de jo vakre da.
Snekker\'n på Karpathos, som holder til vegg i vegg med hotel Panorama, har skåret ut flere små treplater til meg, så nå håper jeg å få tid til å male litt utover våren.

Liv

Flott ikon du har malt Maritza.  :cheers:

kaka

Du har all grunn til å være fornøyd med resultatet, Maritza! Vakkert og uttrykksfullt.
Jeg var med på et spennende \"foredrag\" i vår kirke, der  symbolikken i de forskjellige detaljene i et ikon, ble forklart. Veldig interresant! Jeg ble oppmerksom på ting jeg aldri har sett etter tidligere.
KariK

MaFi

Jeg er kjempeimponert over ikonmalingen din, Maritza! Nydelig!

Selv har jeg ikke noe trent øye når det gjelder å se forskjell på ekte vare og \"turistikoner\", men har gjennom årenes løp hatt med meg noen fra steder jeg har besøkt, og min lille stue er også preget av flere ikoner. Her er noen av dem:

Kjøpt i Hellas - husker ikke helt hvor...


... men dette er kjøpt i ikon- og souvenirbutkken like ved katedralen i Athen (ved siden av den lille kirka... huff, nå husker jeg ikke engang navnet...)


... og tilsist et EKTE ikon, malt av nonnene i karmelittklosteret i Tromsø: (Dette er ikke mitt ikon..)

Maritza

Ja det er veldig mye å spennende å lære om ikonkunsten, symbolene, fargene mm. Jeg kan ikke så mye, men har hatt et par enkle foredrag hvor jeg forteller litt og viser gangen i ikonmalingen. Hvis du titter på ikonet med ei god lupe ser du fort om det er rasterprikker i det. Da er det bare et fargetrykk, noe som er i de fleste små kapeller man stikker innom. Men det kan være lakkert, malt litt på og krakkelert, så det ser gammelt og slitt ut. Noen tar en formue for disse, men det er bare juks.

ROLLE

Fint att detta ämne tas upp ! Har själv en hel del ikoner som till största delen är ryska från 17-18 talet som jag köpt i Ryssland och här i Finland, Som Maritza säger ligger det en hel del fuffens i Ikoner som också kan hänga på muse´r över hela världen. Från dessa \"kyrkosaks affärer\" som finns i de större städerna i Grekland kan man finna också handmålade ikoner av alla de slag och kvalitet, också äldre. Nyförtiden görs dessa som litografier på trä till mycket billigt pris, ligger från 4-5 till 10-20 euro,  dessa säljs som souvenirer till turister i tusental varje år till ett dubbelt högre pris om de ens räcker ? Gå nästa gång in i en av dessa affärer tex i Pireus då ni väntar på färjan eller är på genomgång .Vid gamla Agoran finner du ett par tre stycken. PS. In Karpathos. com har varje dag på sin sida \"dagens helgon\" med bild av en ikon, + helgonberättelsen för respektive helgon.

Katherina

:flower: Jeg har ikke vært oppmerksomo på denne tråden tidligere. en fin tråd. Gjennom mine turer til Hellas og etter hvert interesse for det ortokse, har jeg også fått mer forståelse for ikonenes betydning.

Dette er ikonet som var på rommet mitt på Lia Gård.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...