Logg inn med Facebook eller Google!

Reise fra Paros til Antiparos

Started by Leo, 26. Jan 14, 20:35:41

Previous topic - Next topic

Leo

Noen som har erfaring med å komme seg til Antiparos når jeg ankommer Paros ca. 1845 med Blue star. Buss og båt, eller går det båt fra havna Perikiea ?

ingaberentine

Når ankommer du, altså sånn ca dato.

Er det i den norske skoleferien og utover august/september vil jeg anta at det går direktebåt fra Parakia til Antiparos, selvsagt avhengig av vinden. Det skal ikke så veldig mye vind til før den stopper, men da er det jo bare å ta buss/taxi til Pounda og ferjen over derfra. Direktebåten har jo ikke så mange avganger i løpet av en dag, så går den og den passer inn i mitt opplegg og vinden er ok så bruker jeg den, ellers bruker jeg og mye buss/ferge via Pounda......

Direktebåten går bare så lenge det er dagslys.

Leo

finnes det noen rutetider for direktebåten, eller går den når det passer for skippern?

ingaberentine

Den har faste rutetider, men de varierer gjennom sesongen, så igjen dato du har bruk for den er avgjørende. På det meste tipper jeg den har 6 til 7 avganger pr dag. Tror neppe det finnes noen webside med ruteinfo for denne båten. De blir skrevet ned for hand på oppslagstavle ved kaien både i Parikia og Antiparos.

Leo

27. Jan 14, 16:26:55 #4 Last Edit: 27. Jan 14, 18:06:49 by Leo
Reiser til Paros-Antiparos 2. uke i sept.
Hvor lang tid tar båten til Antiparos?

Anders

En liten halvtime ca. Og "regulariteten" varierer visst fra år til år... det er iallfall min erfaring. Hvis været er fint vil jeg absolutt anbefale turen uansett, bare for den fine opplevelsen. Er det mer "ruskat" så er kanskje fergen til Pounda å foretrekke (selv om den kan bli innstillt den også, hvis det er riktig ille!)

ingaberentine

Som Anders sier så tar direktebåten en snau halvtime og jeg er enig i det han skriver om direktebåten og vind og når det gjelder fergen over fra Pounda, så skal det blåse riktig ille før den stopper. Jeg har trolig reist til Antiparos et sted mellom 30 til 40 ganger og bare en gang har jeg opplevd at den fergen ble innstilt og det var i mars et år..........

Jeg fant et mobiltelefon-bilde for hvordan den gikk 15 juli 2013 og da var det hele 9 avganger pr dag. Jeg har ikke vært på Antiparos i i september, men vil anta at det er betydelig roligere da enn i slutten av juli/begynnelsen av august, men hvor mange avganger det er pr dag da, vet jeg dessverre ikke, men skal jeg tippe så  blir det vel 5 til 7 avganger om avgangene blir som i 2013. Kan ikke minnes at det har vært så mange avganger i midten av juli tidligere år som det var i fjor.





15. juli 2013

Vegard

Hei
Her er tidene til båten (bilfergen) mellom Antiparos og Pounda. De tidene som er understreket gule, korresponderer med buss fra Pounda til Parikia.
Pounda - Parikia blir jo feil vei, men man skal jo hjem en gang også ;) Bildet er tatt i 2012, men tidene var like i fjor 2013


ingaberentine

Fergen tilpasser også rutetidene til hvor mye trafikk de har. Husker ikke helt sikkert, men nå på vinderstid er det trolig ikke mer enn 10 til 12 avganger hver dag, mens den 15. juli 2013 var det enda flere avganger enn det var da du Vegard fotograferte rutetidene..........





15. juli 2013

marjana

Når er siste båt stort sett fra Paros til Antiparos i lavsesongen da? Tenkte å ta en tur over 1. juni, og kanskje blir det med Blue Star som ankommer Paros klokken 22.30. Går det vanligvis en ferge fra Parakia eller Pounda til Anti på den tiden?
Glika i zoi

ingaberentine

28. Jan 14, 17:20:09 #10 Last Edit: 28. Jan 14, 17:46:35 by ingaberentine
Det går ikke båt til Anti fra Parikia så seint på kvelden, men fra Pounda går det helt sikkert, men om det går buss er jeg usikker på.......

Sjekket nettopp opp rutetidene pr dato og det går i dag en båt kl 22:30 og siste ferge kl 23:30 og nå er det vinteruter (gjeldende ut mars 2013) med minst antall avganger i løpet av et døgn (pr dato 16 avganger i døgnet)

marjana

Ok, takk skal du ha ingaberentine. Virker som det er transport over til Anti til ganske sent på kvelden, og ved de store fergenes anløp til Paros.

Men hvor sjekket du disse rutetidene?

Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...