Logg inn med Facebook eller Google!

Overnatting på Antiparos, og Antiparos VS Paros

Started by Lenni, 23. May 13, 12:42:11

Previous topic - Next topic

Lenni

Hei:)
Jeg og samboeren skal på øyhopping i Hellas denne sommeren. Vi skal først til Antiparos, og tenkte å bestille den første natten(evt 2 netter) før vi reiser. Vi kommer 25 juli, og utifra hva jeg har funnet ut på nettet så er det ikke så altfor mange overnattingssteder der. (?) Er det noen her inne som vet om et koselig og rimelig overnattingssted? Og lønner det seg å bestille flere netter før vi reiser, siden vi reiser midt i høysesong? Eller vil det ikke bli noe problem å finne et sted der nede?

Vi skal også til Naxos, vil dere da anbefale Antiparos over Paros, siden vi ønsker å se noe litt "annerledes"?

:)

ingaberentine

Det er ganske mange overnattingssteder på Antiparos, vet eksakt ikke hvor mange, men det er langt over 50 forskjellige anlegg og tipper at hvert av dem har minst 10 rom, så at det trolig er over 1000 gjestesenger, ja vil kanskje ha tippet på både 2- til 3000 gjestesenger der, på en øy som har omtrent 1000 fastboende. Så noen er der jo og det er sjelden at alle er fulle på en gang.

I slutten av juli så nærmer den absolutte høysesongen seg (den er i de 2 første ukene av august), ingen tvil om det. Men av en eller annen grunn så er dette, på Antiparos vel og merke, en relativt rolig periode. Det kan være mange skandinaviske familier der i juli, til omtrent den 20. Så forsvinner mange av disse og øya blir rolig for noen dager før den nærmest blir helt full igjen av unge grekere og italienere fra den 3. til 4. august til rundt den 15. til 17. august.

Om man vil bestille på forhand blir jo opp til hva man selv ønsker, det skulle i hvert fall ikke være noe problem med å finne ledige gjestesenger på Antiparos rundt 25. juli"¦"¦"¦"¦.

Kristian

Jeg ville anbefale å bestille hele perioden, på Antiparos som jeg vil anbefale framfor Paros er nok hele august høysessong.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Lenni

Takk for svar :)
Ok, ja da har jeg bare ikke leitet godt nok! :)
Så flott at det er en litt roligere periode når vi skal dit, deilig å ikke høre nordmenn over alt! ;)

Tror vi ender på et par dager først på Paros, og så et par dager på Antiparos. Vil vi se mer av Paros, tar vi en natt eller to på veien tilbake, før vi reiser til Naxos. Naxos blir vårt "hoved" reisemål. Vi var der i 2011, og likte oss så godt! :)

Og siden vi ikke skal være så mange dagene på Paros og Antiparos er det kanskje lurt å bestille overnattingen på forhånd.. Og heller finne overnatting på Naxos når vi kommer ned.

Kristian, hvordan er Antiparos i forhold til Paros?

Ole

Hvis dere ikke ønsker for mange nordmenn, så bør dere absolutt ikke reise til Naxos i skoleferien. Da kryr det av nordmenn der, og man hører nordmenn alle steder.  :)

Her er et tips til overnatting på Paros: http://hellasforum.net/index.php?topic=7413.0 Hvis dere tar kontakt, så hils fra Ole!  :) :)

ingaberentine

En ting er hvordan de enkelte øyene er forskjellig fra hverandre, men en og samme øy kan også oppleves totalt forskjellig alt etter hvem som besøker øya. Ta f. eks. Antiparos som jeg kjenner best etter mange besøk der i mange, mange år så er den i slutten av juni og nesten hele juli dominert av skandinaviske familier og jeg vil tro at mange opplever Antiparos som en rolig, god familieøy.

Som sagt så forsvinner de fleste av disse i slutten på juli og i begynnelsen av august så strømmer det inn med unge både grekere og italienere. Nå blir det mye mer fart i utelivet, og døgnrytmen forandres totalt. De som har båter som tar dagsturer rundt øya sliter med å få kunder for de har avgang rundt kl 10:00. men da ligger de fleste unge og sover og strendene begynner ikke fylles opp før etter kl 15, ja sågar så sendt som kl 16 kommer det nye folk ned på stranden. Så Antiparos skifter omtrent helt "ansikt" og kan oppleves i begynnelsen av august nesten som en partyøy, selv om den nok er roligere enn som så, men allikevel betydelig forandret fra bare noen uker før"¦"¦..

Lenni

Ja, vi tenkte litt på det å reise til Naxos på den tiden, men det var eneste tidspunktet som passet for oss denne sommeren. Og Naxos bare må vi tilbake til i år :)

Vi var i Naxos i 2011, to uker fra midten av august. La ikke så stor merke til nordmenn da, men masse spanjoler og italienere. Veldig fint tidspunkt synes vi. I år kommer vi til Naxos rundt 31 juli, og blir til 14/15 august, håper den fine stemningen fortsatt er der  :)

Det overnattingsstedet på Paros så veldig koselig ut! :) Hvordan er det i Parikia og Naoussa, noen anbefalinger på hvor det er "best" å bo?

Vi har nok ikke valgt det helt ultimate reisetidspunktet denne gangen, men vi satser på en flott ferie, uavhengig av om vi treffer på nordmenn eller grekere og italienere :)


Kristian

"Kristian, hvordan er Antiparos i forhold til Paros?"

Nå har vi stort sett reist til Hellas utenom ferietid. September på Antparos er stille og rolig, og er nok noe av det samme de fleste steder. Det er enkelt å leie bil og ta turer rundt på Paros, eller ta båten inn til Parikia.

Jeg har planer om noen dager i Piso Levada på østkysten av Paros, men det blir i framtida.

Som nevnt er det "skandinavisk" på Anti, men det er fort gjort å komme i kontakt med folk av andre nasjonaliteter så lenge man er åpen for det.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Frynse

Ser at Lenni har valgt samme rute og tidsrom som oss.
Vi reiser til Anti 25.07 fra Rafina og blir der en drøy uke før vi tar turen til Naxos.

Lenni

 :)
Har dere bestilt overnatting på forhånd på Antiparos og Naxos, Frynse?

Frynse

Ja, vi er 5 stk. så for å unngå å måtte spre oss på flere steder og/eller flytte underveis har vi valgt den enkleste (og dyreste) løsningen.
Er dere bare 2 stk. skal det normalt ikke være noe problem.

Lenni

Sikkert lurt av dere det :)
Vi tror vi skal bestille på Paros og Antiparos før vi drar, siden vi ikke skal ha så mange dagene på hvert sted. Og heller finne overnatting på Naxos selv:)

Noen som vet hva gjennomsnittsprisen på overnatting på disse øyene ligger på i juli/august? Vi har sendt mail med et par hoteller nå på Antiparos, vi har fått priser på mellom 65 og 90 Euro. Er dette dyrt/normal pris på denne tiden?

Mange spørsmål fra meg her nå, men mange her som har så MYE mer peiling enn oss! :D

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...