Logg inn med Facebook eller Google!

Piso Livadi, Paros

Started by Svein~B, 23. Jun 12, 12:16:15

Previous topic - Next topic

Svein~B

23. Jun 12, 12:16:15 Last Edit: 23. Jun 12, 19:44:59 by Svein~B
Piso Livadi er en liten havneby på østkysten av Paros som er en av de større øyene i Kykladene. Jeg mener å huske at det har vært charterreiser hit tidligere, men i år ser det ut som ingen norske turoperatører tilbyr reiser hit.

Stranda ligger rett ved havna. Den består av lys finkornet sand. Som dere ser på bildet, er det lekeplass på stranda. Den ligger i det hjørnet som er nærmest havna. Til høyre i bildet ser vi også to serveringssteder som ligger direkte på stranda. Over det borteste er det et skilt der det står "Rooms to let". Det betyr altså at de leier ut rom der. Nærmere stranda går det neppe an å bo. Ellers er det ingen fasiliteter på selve stranda. Det er flere serveringssteder og butikker i umiddelbar nærhet. Bussen til og fra Dryos, Marpissa, Lefkes og Parikia stopper rett bak bygningen til høyre.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

26. Jun 12, 11:57:12 #1 Last Edit: 26. Jun 12, 12:04:10 by Svein~B
Aloni er et hotell med forholdsvis høy standard og sentral beliggenhet. Det er cirka 150 meter til sentrum, havn, strand og bussholdeplass. Hotellet har svømmebasseng.

http://www.aloniparos.com/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

27. Jun 12, 18:05:18 #2 Last Edit: 27. Jun 12, 18:56:00 by Svein~B
Her ser vi på skrå over bukta, fra havna mot stranda. Her ser vi at det er trær langs deler av stranda og det er også en mur som går langs det meste av stranda. Det går en vei rett bak stranda, men det er lite trafikk.

Til venstre i bildet ser vi Hotel Andromache som ligger rett på den andre sida av veien fra stranda. På ei annen reiseside sto det at hotellet ligger "within a 5 minutes' walk from Piso Livadi Beach". Jeg mener at hvis de har klart å bruke fem minutter på å krysse veien, bør de vurdere å kutte ned på alkoholforbruket   :)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Dette bildet er tatt fra omtrent samme sted som det forrige, men her ser vi mer tvers over bukta. Vi ser den borteste enden av stranda til høyre i bildet. Rett imot ligger Hotel Corali. Derfra har de praktfull utsikt. Det er bratte trapper, så hotellet egner seg definitivt ikke for bevegelseshemmede. Det er 100 meter til stranda og 250 meter til sentrum.

http://www.hotelcorali.gr/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Piso Livadi har en liten havnepromenade som går fra den ene enden av stranda og ut til moloen. Havnepromenaden er stengt for biltrafikk om kvelden, men det er ikke mye trafikk på dagtid heller. Det er flere serveringssteder som har bord bokstavelig talt på kaikanten langs den innerste delen av promenaden.

Til venstre i bildet ser vi et reisebyrå som selger billetter både til ferjene som går fra Parikia og til utfluktsbåtene som går fra Piso Livadi. Det er også stedet å gå hvis du vil ha informasjon om Paros. Blant annet selger de skikkelig gode kart.

I gata som tar til venstre rett bortenfor reisebyrået, er det et minimarked. Det er cirka en kilometer til nærmeste supermarked. Det ligger nesten oppe ved hovedveien, ved Logaras.

Lenger fram ser vi Anna's Rooms. Det går altså an å leie rom som ligger rett over havnepromenaden. Men hvis du vil ha rom her, presiser det nøye, for hovedanlegget til Anna ligger lenger unna.

http://www.parosweb.gr/annasinn/index.htm
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Dette er det mest typiske bildet av Piso Livadi - stranda i forgrunnen og havna i bakgrunnen. Bildet er altså tatt motsatt vei i forhold til det første bildet. Den hvite bygningen på stranda er litt til venstre for midten av bildet. Reisebyrået er delvis skjult bak den bygningen. Her ser vi tydelig at serveringsstedene ligger tett langs havnepromenaden.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Denne restauranten ligger rett bak stranda og de har skikkelig god pizza. Menyene ligger oppslått på bordet og det går fint an å stoppe og se på menyene uten å bli utsatt for noen uønsket oppmerksomhet. Det ser ut som det er mulig å leie rom i andre etasje, for det er nummer på dørene.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Slik ser det ut i Piso Livadis sentrum om kvelden. Jeg regner det krysset der bilveien svinger nitti grader, akkurat der havnepromenaden begynner og der lekeplassen på stranda er, som sentrum. Bussen vi ser er rutebussen fra Parika. Den skal akkurat til å svinge og kjøre noen meter bortover langs stranda før den stopper. Etterpå skal den fortsette forbi Logaras og videre til Drios.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Katherina

 :) Hei!
Så artig å se bilder fra Piso Livadi. Dette var det andre stedet jeg var i Hellas. Det var i 2004. Vi hadde vært på Lesvos i mai og det ga virkelig mersmak. Da juli kom hadde jeg ny ferie, men ikke mannen min. "Nyforelsket" som jeg var i Hellas, bestemte jeg meg for en ny tur og denne gangen til Paros og altså Piso Livadi i 2 uker. Jeg reiste med Apollo og bodde på et knøttlite bosted litt utenfor byen. Jeg ble fullstendig sjarmert av denne lille fiskelandsbyen og alt det hvite og det blåe. Jeg dro flere turer rundt på øya med lokalbussen og ble spesielt betatt av Lefkes. en dag jeg var i Parikia kom ol-fakkelen dit og det var forskjellige arrangementer i byen. Et annet godt minne er folkedans festival i Nassou med dansere fra forskjellige øyer. Kvelden etter var jeg på min første landsbyfest.
;D Det vekker mange gode minner å se lekeplassen nede ved bystranda. Her satt jeg ofte på kveldene og nøt den hyggelige atmosfæren. Stranda, moloen med havnepromenaden, bussen og husene.

Svein~B

23. Jul 12, 14:02:02 #9 Last Edit: 23. Jul 12, 14:04:26 by Svein~B
Takk for hyggelig kommentar, Katherina  :)

Jeg har nevnt at det ligger et minimarked 50 meter fra havnepromenaden. Sånn ser det ut. Jeg står på havnepromenaden og tar bildet. Det er også rett over veien fra lekeplassen og stranda, så det går an å gå hit og kjøpe is, vann og annet man trenger på stranda.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Det er mange år siden jeg ferierte på Paros. Vi bodde i Parikia, og med leiebil kjørte vi rundt på øya en dag, men kan ikke huske vi var her. Piso Livadi ser ut til å være en koselig liten by etter min smak. Fine bilder, Svein  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kristian

Tror nok du hadde husket det om du hade vært der Tjorven. Nydelig liten havn på østsiden av Paros.  Skal prøve å finne rom for noen overnattinger en gang, i år har vi "fyllt" opp og neste år er usikker mht når vi må legge ferien pga rehailitering av bad. Men deretter, hvem vet?
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...