Logg inn med Facebook eller Google!

Når var første gang du....

Started by Ole, 19. Nov 07, 18:50:25

Previous topic - Next topic

Magnolia

Den dagboka har jeg lyst å lese! Jeg vet jo at dagbok er personlig, men håper det i alle fall er deler av den du kan dele med oss her. Dine evner innen ordkunsten overstiger det jeg noen gang kan drømme om å få ned på papiret. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Ole


bipbap

Min første erfaring med Hellas var Parga i 1993. Reiste sammen med en datter på 7 år. Parga var egentlig et fint sted å starte med - så vakkert at det gav mersmak  :flower:

 [/img]
[/img]
[/img]

The_Captain

Athen en uke i 1993.

Hadde tenkt å besøke en del europeiske hovedsteder med historisk tilknytning... Athen var steg to på listen, Roma var besøkt året før.

\"Dum\" som jeg var tok jeg en dagstur til Aegina også den uka. Lite ante jeg hvilke skjebnesvangre konsekvenser dette ville få...

Senere har det blitt minst en tur til noe gresk territorium årlig. Dog var det ett år hvor den greske innflytelsen kun kom via Kypros.

Jeg må nok gjøre opp litt for dette, så det blir ihvertfall tre turer i år!

Tove

Her var mye artig lesing - og ikke minst, artige bilder!
Jeg kom til Hellas første gang i juni 1984, fra Paris, hvor jeg hadde bodd et år. I Paris hadde jeg et forhold til greske Dimitris, som var student der. Han fortalte mye morsomt om Hellas, jeg begynte å ta gresktimer hos en annen gresk venn som holdt språkkurs i Paris, men tenkte likevel ikke på å reise hit. Men da søknaden min om sommerjobb i Norge kom for seint fram var det lett for Dimitris å overtale meg til å reise til Hellas for å finne sommerjobb der i stedet. Klarte så vidt å skrape sammen penger til en enveis flybillett, men fikk den billig fordi det var et \"valgfly\" - det skulle være valg og partiene sponset flybilletter fra Paris til Hellas for å få grekerne hjem for å stemme...Jeg husker ennå varmen som slo mot oss da flydøren åpnet og så drosjeturen inn til sentrum av Athen - alle de stygge hvite husene, den fremmede skriften på reklameskiltene, tv-antennene på takene, drosjesjårføren som kjefta fordi jeg slengte sigarettsneipen ut av vinduet...Var allerede stormforelska i Dimitris, men dette var en ny kjærleik ved første inntrykk!!...Så kom jeg til Mykonos og fikk jobb på en bar der. Traff Christos, som jeg er gift med i dag - og hadde hele sommeren en type i Aten og en på Mykonos...To måneder i LYKKERUS, men altså, mer på grunn av HELLAS enn gutta.. Fikk også veldig god venninne, et vennskap som fortsatt varer. Skjebnesommer, et vendepunkt i livet mitt.
Jeg reiste mye før jeg flytta hit i 1993, men har aldri opplevd et slikt kick som Hellas-kicket. Lurer på om noen har det slik med andre land?
Krata re file, yera!
http://www.kairos-holidays.com

Frappe

1976 då var jag 8 år och var med min mamma på charter till Nea Makri  :bounce:

Tycker det är lite häftigt, har foto kvar och det är kul att kunna visa mina barn.

Camilla

polyanna

På slutten av 80-tallet en gang. I april. Kjøpte en billig chartertur- min aller første, hadde da som nå en \'fot\' i et annet land ved middelhavet -reisen gikk  til *Hellas\', - en uke for å jobbe uten å måtte konsentrere meg om om mann og barn akkurat da. Vel fremme oppdaget jeg at jeg var på en øy som hette Kos (!!), nær opp til Tyrkia og urolighetene dengang, og øya festet seg ikke nevneverdig opp i all jobbingen. Bortsett fra vennlighet og kultur. Det var det viktige.

Husker at jeg satt på Tigaki-stranden og jobbet, uten andre mennesker i mils omkrets. Og at jeg gikk mye, selv om en kunne ta buss. Det å gå er fint for hjernevirksomheten.
- På den tiden var befolkningen ikke så bevandret i engelsk, men gester var et ok kommunikasjonsmiddel. - Dernest tok det mange år før jeg besøkte nettop Dodokanesene. Som akkurat nå er \'mitt\' område.

Liv

Quote from: \"Tove\"Her var mye artig lesing - og ikke minst, artige bilder!
Jeg kom til Hellas første gang i juni 1984, fra Paris, hvor jeg hadde bodd et år. I Paris hadde jeg et forhold til greske Dimitris, som var student der. Han fortalte mye morsomt om Hellas, jeg begynte å ta gresktimer hos en annen gresk venn som holdt språkkurs i Paris, men tenkte likevel ikke på å reise hit. Men da søknaden min om sommerjobb i Norge kom for seint fram var det lett for Dimitris å overtale meg til å reise til Hellas for å finne sommerjobb der i stedet. Klarte så vidt å skrape sammen penger til en enveis flybillett, men fikk den billig fordi det var et \"valgfly\" - det skulle være valg og partiene sponset flybilletter fra Paris til Hellas for å få grekerne hjem for å stemme...Jeg husker ennå varmen som slo mot oss da flydøren åpnet og så drosjeturen inn til sentrum av Athen - alle de stygge hvite husene, den fremmede skriften på reklameskiltene, tv-antennene på takene, drosjesjårføren som kjefta fordi jeg slengte sigarettsneipen ut av vinduet...Var allerede stormforelska i Dimitris, men dette var en ny kjærleik ved første inntrykk!!...Så kom jeg til Mykonos og fikk jobb på en bar der. Traff Christos, som jeg er gift med i dag - og hadde hele sommeren en type i Aten og en på Mykonos...To måneder i LYKKERUS, men altså, mer på grunn av HELLAS enn gutta.. Fikk også veldig god venninne, et vennskap som fortsatt varer. Skjebnesommer, et vendepunkt i livet mitt.
Jeg reiste mye før jeg flytta hit i 1993, men har aldri opplevd et slikt kick som Hellas-kicket. Lurer på om noen har det slik med andre land?

Morsomt å lese ditt møte med det greske,både menn og landet. :-)

Jeg tror \'\'Hellas-kicket\'\' er et helt spesielt kick som mange av oss har fått.    :bounce:  

Jeg hadde også reist mye rundt i verden før jeg havnet i Hellas .Men den spesielle stemningen da jeg landa i Hellas første gangen var noe helt annerledes som ikke kan forklares. At Hellas fortsatt er så spesielt for meg, har også med det å gjøre at jeg traff mannen min der,og med det et innblikk i en annen kultur på nær hånd. Lærer og oppdager nye ting hele tida,som er med på å gjøre Hellas så spennende.Dette er et land i en voldsom forandring,samtidig som de gamle tradisjoner fortsatt kan finnes.

Jeg må si at jeg ble også stormforelsket i selve landet.  :love10:

Maritza

Første Hellasturen var Kos og Patmos i 1983. I 1987 åpnet charterturene til Karpathos, og der er vi blitt. Bortsett fra et par avstikkere til Chios, Naxos og Rohdos. Men i Middelhavet badet vi i allerede i 1965, i Rimini.

Heidrun

Føørste gangen jeg var i Hellas var på Kos en sommerdag i 1982. Dro foresten tilbake dit for 3 år siden. Kjente ikke noe igjen
Yamas til livet og til

operafantomet

Lesbos 2007, var 28 år.

Fantastisk tur, var der i én måned og fikk kulturen litt mer \"under huden\" enn hva jeg hadde gjort på en ukes ferie (sjelden jeg er et sted mer enn én uke). Lærte meg det greske alfabetet og 60 greske ord mens jeg var der.

Har også blitt en rev på å lage gresk mat!

Er enig i at \"Hellas-kicket\" er helt spesielt.  :cheers:

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

xristina

Quote from: \"Heidrun\"Føørste gangen jeg var i Hellas var på Kos en sommerdag i 1982. Dro foresten tilbake dit for 3 år siden. Kjente ikke noe igjen
Jeg reiste til Kos første gang i 1983, og ganske mye er likt som det var da. Det ser jeg på bildene fra den gangen. Byen er blitt mye større, og noen bygninger er selvsagt endret, men selve bykjernen er lik, bare litt mer oppusset. :-)

Siste innlegg i forumet

Syros mai 2024
by marjana | 19. May 24, 17:21:27
Hei fra Ermoupolis! Tok direktefly til Athen i mor...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...