Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes 2016 - tur til Delfi og litt til

Started by Katherina, 20. Jan 17, 10:59:32

Previous topic - Next topic

Hellasfrelst

Huh!! :help: Fikk litt sånn skrekkhistorie-følelse jeg nå. Kjente nesten at det gikk litt kaldt nedover ryggen når jeg tenkte meg selv i den situasjonen langt unna folk i en liten kirke med dører det ikke gikk an å få opp. Men hva hadde skjedd egentlig? Hadde døren dere gikk inn gjennom bare låst seg av seg selv?
i zoi ine tora - livet er nå

filhellener

23. Feb 17, 13:30:46 #85 Last Edit: 23. Feb 17, 13:33:24 by filhellener
Jeg kjente og panikkfølelsen i ryggmargen da jeg leste😱
.... bare tanken på å være stengt inne i den avsidesliggende kirka😱

De hadde jo nylig en annen "skrekkopplevelse" og..., i alle fall hadde det vært det for meg/oss om vi hadde kjørt feil og havnet inne i Athen...
Kari

Katherina

 ??? Vi kan ikke huske om vi lukket døra etter oss. Neppe. Den må ha lukket seg og gått i lås. Det var gammel lås og vanskelig å pirke opp. Måtte vel hatt litt mer erfaring i låsdirking og fra "innbruddsbransjen" for å lykkes. Joda, det var ingen god følelse. Selv er jeg ganske rolig i slike situasjoner, men reagerer gjerne i ettertid. Jeg trives godt med noen stille dager, men da under trygge rammer og ikke på en pinnestol i ei knøttlita kirke uten både vann og brød.  :) Apropos kloster. Rett ovenfor kirke vara det to munkeceller. Heller ikke særlig innbydende. Det var nok et asketisk liv.


Utenfor munkecella








En titt inn


På tide med tilbaketuren


Der var vi




Stavri kommer nærmere og nærmere






kaka

Denne turen likte jeg godt, bortsett fra innestengselen, da :).
KariK

Katherina

 :D Ja, det var en fin rundtur og vi kunne gjerne tatt den på nytt.
:winking: Avslutningen ble både trivelig og god. Vi kjørte ned til Gerolimena og nå ble det endelig skikkelig mat. Vi ble tatt i mot av ei koselig tenåringsjente og moren hennes. Vi koste oss nede ved stranda, mens solen sa farvel eller som det heter i en sang: Nå går solen sin vei og skal skinne for andre."










Godt å kunne ta livet helt med ro





Hellasfrelst

Her er det to som koser seg sammen på tur. Bildet av dere ved tavernabordet er bare herlig!😊
i zoi ine tora - livet er nå

dagstaalesen@hotmail.com

Fantastisk hva dere får oppleve, ja enig, det ser virkelig ut til at dere koser dere sammen på tur.Og vi venter på flere opplevelser fra dere.
Dag.

Katherina

:kissand:  :blomst3: Tusen takk for hilsener og varmer. Blir helt rørt, jeg, når dere kan se at vi koser oss på tur! Feriene i Kardamili og turene rundt på Peloponnes betyr mye for og vi koser og morer oss med alt det Peloponnes har å by på.  :) Nå er det 7,5 uker til neste tur og det skal bli herlig, det! Men før det blir det en tur til Trøndelag for å besøke de to døtrene våre med familie og det blir koselig det også. Ja, vi har mye å glede oss over. Vi reiser i morgen og blir borte ett par uker, så da blir det stille fra meg her inne. Skal prøve å få lagt inn litt ekstra med bilder i løpet av dagen.  :)

:sol:Så tilbake til vårferien i 2016. Det var Langfredag og en ny dagstur og på kvelden ble det Langfredagsgudstjeneste og prosesjonen etter på. Turen denne gang gikk til Kitries. Det går an å kjøre to veier ned dit, men denne gangen valgte vi den som går ned litt etter Kambos. Det er den veien som går forbi der deltagerne i "Mestrenes mester bor". Vi la merke til noen fine bosteder underveis, men visste ikke den gang at vi skulle bli bedre kjent med særlig det ene nå i vinter. Vi koste oss på den litt større stranda litt nord for Kitries. Her holdt de på med å ordne i stand til sesongen. De gjorde det fint med noe bastparasoller og bygde noe som så ut til å bli en strandbar. Får håpe det ikke gikk for hardt utover dette under uværet i september.










Utsikt ned mot Kitries


Utsikt mot Kalamata




Kitries


Poding av olivenre




Katherina

 :D Fortsetter med flere bilder fra turen til Kitries Langfredag.










Hva gjør dere her? Her er det jeg som er sjef!


Agios Nikolaos








Jeg ble fassinert av dette bittelille bildet

Katherina

 :D Det ble kveld og Langfredagen skulle feires. Vi har vært i Kardamili flere påsker og begynner å bli kjent med tradisjoner og vant til den ortodokse liturgien. Alt er så annerledes enn det vi er vant til og i begynnelsen virket det ikke akkurat skremmende, men veldig uvant. For å kunne få med oss mer av det som skjer og større forståelse av det som ligger bak, så har vi lest litt om det. Vi blir alltid tatt godt i mot i kirka. Man viser oss plass og vi synes det er enklere å følge med. Nå er vi heller ikke så opptatt av det fremmedartede og rammene. Vi er mer delaktige på vår måte. Den spesielle og på sin måte vakre sangen og de fine mannsrøstene. Vi forstår ikke et ord, men kjenner den spesielle atmosfæren. I kveld er det Epitafiet ( kaller det gjerne Kristi båre)som er det sentrale. Dette står framme i kirka og når man kommer inn går man fram og bøyer seg ned og kysser dette. Ung, som gammel. Alle er med. Så er stunden for. la meg kalle det Jesu gravferd, kommet. Epitafiet bæres ut av kirka mens kirkeklokkene slår tunge slag, sørgeslag, som under en gravferd. Presten går først i den svarte sørgeskruden med en sølvbeslått Bibel / Påskeevangelium. Bak Epitafiet samler landsbyens folk seg. De fleste med tente lys. Så begynner prosesjonen. Denne gangen går også et korps med. De spiller en melodi som jeg kjenner igjen fra påskeliturgien. Flokken synger med også dette er liturgiske sanger. Prosesjonen vandrer rundt i alle gater og smug, som er vakkert belyst med levende lys. Inn i mellom stanser man, slik at de som ønsker det kan få mulighet til å kysse Bibelen og til å bøye seg ned å gå under Epitafiet. Så kommer prosesjonen til Plateaen og vi slår følger med inn i smugene i Gamle Kardamili, videre ned på hovedveien og forbi ungdomsskolen, forbi politistasjonen og tilbake til kirka. Før Epitafiet settes tilbake i kirke blir den båret tre ganger rundt den.


Mens vi venter på Epitafiet














Påskemorgen og påskefrokost




Påskelammet forberedes og straks kan festen begynne


Kalimera

En tvers igjennom genuin og fin fortelling! Tusen takk:-)!

Katherina

 :kd66: :kissand:Tusen takk for koselig hilsen, Kalimera!

Det er på tide med en liten rusletur ned på stranda.  :D Og nå blir det ett par ukers pause fra meg og mimring fra turer i Kardamili. Trøndelag og barn og barnebarn venter  :bye: :hjerte34:




Et av de mange besøk hos Gialos. Alltid like trivelig.




Populært kalt Bestemorstranda




Lyden av havet


Den gamle mannen og havet


Jeg venter på deg til du kommer.......og låser opp





Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....