Logg inn med Facebook eller Google!

Det frodige, vakre området på Mani!

Started by kaka, 24. May 09, 19:57:15

Previous topic - Next topic

kaka

30. Mar 19, 17:02:53 #792 Last Edit: 30. Mar 19, 17:23:55 by kaka
Det er fortsatt friskt her nede, men nydelig dag for tur! Nysnø på toppene og teppebelahte olivenlunder skal mye til å bli lei av for oss som nyter det in natura. Deilig lunsj på hotell Feraghi oppe i Chora, med hjertelig velkomst. Nok en fantastisk dag, i slutten av mars. Sliter med bilder. Får komme etterhvert
KariK

Katherina

Koser meg med å se ferske bilder og beskrivelser fra ferieparadiset vårt. Husker fra marsturene våre at det kan være litt ustabilt vær og fortsatt litt lav temperatur, men hva gjør vel det. Blomstringen og frodigheten på denne tiden er jo helt fantastisk. 😀Jeg LENGTER! Hils til kjente.

kaka

30. Mar 19, 18:29:14 #794 Last Edit: 30. Mar 19, 21:45:32 by kaka
Vi bor  jo supert på "deres plass", 👍
KariK

kaka

31. Mar 19, 18:06:13 #795 Last Edit: 31. Mar 19, 18:08:35 by kaka
De fleste som har bodd i Kardamili har vel gått turen mellom Agia Sofia og Petrovouni, en fin tur i variert terreng og vegetasjon. På stien opp fra Kløfta, før Petrovouni, må vi gjennom en "portal" som er mer eller mindre gjengrodd. Jeg har selv klippet litt inni der, når vi hang fast og ble ripet opp av torner. Forrige helg var det Taygetos Challenge, et turløpere i området. http://www.taygetoschallenge.com Da ble mange stier ryddet. Jeg har aldri sett "portalen" så åpen som nå.
KariK

stein

Takk for bilder  :)  Gjett om vi gleder oss til å gå turer i dette frodige landskapet. Passe tur å gå opp til Agia Sofia, over til Petrovouni og ned igjen? 6 km ca hvis vi starter fra Pierides og går nedom sentrum på veien hjem? Vi går gjerne lenger hvis du har forslag, kaka.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Katherina

Fint å høre at stiene er ryddet. Artig bilde.
Stein: Vi gleder oss til å treffe dere. Bare synd at vi får kort tid sammen. Sverre har sikkert noen tur tips å komme med.

kaka

03. Apr 19, 07:34:54 #798 Last Edit: 03. Apr 19, 07:36:55 by kaka
Så hyggelig at bildene frister til vandringer Stein 👍 Den turen du foreslår er en fin tur, passe utfordrende, men litt bratt start. Det fine da er at det er så vakker utsikt når man tar en pust i bakken 🙂 Veldig lurt å få tak i kart med merket stier.
KariK

kaka

Apropos ryddet sti, I dag gikk vi stien ned til Likaki klosteret i ravinen. Den var ikke verst øverst men litt nedi måtte vi nesten krype for å komme gjennom et kratt. Da tok jeg på meg litt klippejobb🙂 Vel nede kunne vi glede oss over å se at den nydelige, lille kirken nå blir rehabilitert
KariK

marjana

Fin portal!l
Tror ikke man skal være så veldig redd for å klippe litt langs stiene. Hvis det er spesielt verneverdige områder og planter så er det jo annerledes. Alt gror jo fort tilbake etter å ha ryddet litt langs stiene. Det gjør det i hvert fall her på Syros. Kommunen med frivillige klipper gjerne litt langs stiene og ned til strendene når det er "vårrengjøring" og rydding av strendene. Men det kan være lurt å spørre landeieren først, eller noen lokale.
Glika i zoi

Kabi

Så flott at kirken i Likaki-klosteret blir rehabilitert :) Har vært trist å se forfallet.

kaka

Vi var forberedt på regn idag og begrenset turplaner ifht det. Det ble opp gjennom Agia Siofia og vegen ned mot ravinen og Sotirosklostetet. Men når siluetten av AG. Georgios dukker opp, trekkes vi lett dit🙂 Valmuene har såvidt begynt å blomstre og de artige grenene på fikentrarne står med lysegrønne blader Det var fint å komme opp, og inn i det lille kollekapellet
KariK

kaka

Værvarselet så ut til å gi anledning til tur til Tseria, med buss opp til Prosilio. Ifølge skilt, skal avstanden mellom de to byene være 5 km, og det ble mest på asfalt. Men omtrent midtveis dukket det opp et nydelig kalderimiparti med steinbro Senere fant vi en bit av turveien fra Pedino og nøt mykere underlag.
Det er så flott å se utover fra Tseria. Eliastoppen forsvant i skyene.
På tilbakevein så vi noen flotte orkideer.
Da vi nærmet oss hovedveien og busstoppet, kom regnet, helt som varslet 🙂
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...