Logg inn med Facebook eller Google!

Hva er egentlig gresk mat?

Started by dimitris, 09. Sep 10, 08:28:49

Previous topic - Next topic

Mixelite

Quote from: \"IngeS\"Må man absolutt ha kokt potet så kjøp et kilo og kok den selv på hotellrommet eller få hotellverten til å gjøre det

Det gjorde faktisk reisefølget vårt et år. En stor gryte med kokte poteter og gulrøtter. Ungene på bostedet stod i kø for å få poteter og gulrøtter når de oppdaget lekkeriene :-D Det er vel noe med at det er det man er vant til.

Heidrun

Quote from: \"Admirala\"Møtte noen nordmenn i Parga for flere år siden som klaget over den greske maten generelt og mangelen på kokt potet spesielt. Det fantes en fransk/gresk restaurant i sentrum som vi hadde spist på dagen før, og hvor jeg så noen spise laks med kokt potet. Dette fortalte vi nordmennene. Etter det gikk de HVER DAG dit og spiste laks m kokt potet.
Stakkars folk.

Vi prøvde å forklare at i Hellas bør man spise som grekere (dvs bestille flere retter som man deler på), men det gikk liksom ikke inn...


Det med meze hvis det er korrekt skrevet. Dette er noe jeg aldri har fått gjort. På grunn av at jeg alltid reiser alene til Hellas. Ja da suynes jeg det blir for dumt å bestille flere retter som jeg sitter der helt alene og spiser
Yamas til livet og til

Mixelite

Quote from: \"Heidrun\"Det med meze hvis det er korrekt skrevet. Dette er noe jeg aldri har fått gjort. På grunn av at jeg alltid reiser alene til Hellas. Ja da suynes jeg det blir for dumt å bestille flere retter som jeg sitter der helt alene og spiser
Har du forsøkt å spørre om du kan få en halv porsjon av hvert, eller noe slikt?

Heidrun

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"Heidrun\"Det med meze hvis det er korrekt skrevet. Dette er noe jeg aldri har fått gjort. På grunn av at jeg alltid reiser alene til Hellas. Ja da suynes jeg det blir for dumt å bestille flere retter som jeg sitter der helt alene og spiser
Har du forsøkt å spørre om du kan få en halv porsjon av hvert, eller noe slikt?

Har ikke det. Føler det ser litt dumt ut å sitte der alene med flere retter
Yamas til livet og til

IngeS

Gjennom flere somre har jeg tatt mange venner med til den lille byen Mili åtte kilometer fra Pythagorion. Vi tar taxi frem og tilbake. Noen ganger har vi vært fire personer, andre ganger seks eller åtte. På torget i Mili ligger tre tavernaer, deriblant min favorittaverna. Mor Fotini tar alltid imot med et kyss på hvert kinn, mens mannen Jannis smilende ønsker oss velkommen. Svært sjelden er det andre turister der.

Først kommer drikkevarene på bordet. Vin av forskjellige farger, Ouzo, vann og øl eller brus til de som vil ha det. Så kommer Fotini til meg med blokken og pennen sin. Jeg informerer gjestene om hvordan grekere spiser og forvisser meg om det er noe de ikke kan spise.
 
For seks personer bestiller jeg: 2 gresk bondesalat, 2 Tzatziki, 2 Taramosalat, 1 porsjon kikerterboller, 2 porsjoner Keftedes, 2 Souvlaki, 2 saftige store svinekoteletter, 1 porsjon hjemmehøgde poteter. Har hun noe annet godt blir det en porsjon av dette også. Med brød blir dette i overkant nok til alle.
Når alt er på bordet skjønner gjestene at her blir det fest. De deler porsjonene etter beste evne, spiser, drikker og koser seg. Disse kveldene har aldri vært mislykket, og gjestene er alltid like forbauset over at vi inklusive taxier betaler det samme som en enretters middag i Pythagorion.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

samina

Quote from: \"IngeS\"Dette med brun saus minner meg om tre nordmenn som var her i Pythagorion i fjor. De skulle være en uke, men etter tre dager begynte de å sutre for at de ikke fikk kokt potet. Holdt seg hjemme skulle de ha gjort!!

Helt enig Inge   :wink: .  Gresk mat er for meg all den gode maten laget på gresk vis. Alt laget fra bunnen av. Ingen posesauser elller halvfabrikata og boksmat.
Hilsen

Samina

Heidrun

Trenger ikke være posesaus for å lage god saus
Yamas til livet og til

Admirala

Quote from: \"Heidrun\"
Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"Heidrun\"Det med meze hvis det er korrekt skrevet. Dette er noe jeg aldri har fått gjort. På grunn av at jeg alltid reiser alene til Hellas. Ja da suynes jeg det blir for dumt å bestille flere retter som jeg sitter der helt alene og spiser
Har du forsøkt å spørre om du kan få en halv porsjon av hvert, eller noe slikt?

Har ikke det. Føler det ser litt dumt ut å sitte der alene med flere retter

Det skjønner jeg godt!
Men be om å få en pikilía.
Dette er en tallerken med småstykker/munnfuller av mezedesretter, som noe av dette: tomat og agurk, taramosalata, tzatziki, tirokafteri, ost, kjøttboller, pølsebiter, biter av blekksprut, sardiner e.l. Ofte kan man be om pikilia basert på enten kjøtt eller fisk, noen ganger også ostepikilia.

Særlig mezedopolier, ouzerier og tsiporadika\'er serverer dette, samt noen barer med servering av mat. Det er ikke alltid det står på menyen, men man kan be om det likevel. Det kan man også på tavernaer, selv om pikilia ikke står på menyen deres heller, de lager en til deg hvis de er greie/serviceminded.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tommy

Quote from: \"Heidrun\"Trenger ikke være posesaus for å lage god saus

Du slänger ofta ur dig påståenden utan att till synes tänka efter Heidrun, för visst finns det såser som tillbehör i grekisk matlagning, fast att sås som tillbehör i den bemärkelsen vi i skandinavien menar är inte så vanligt.

Men du kan kika här till exempel :

Den kanske mest vanliga såsen i Grekland:
http://www.whats4eats.com/sauces/tzatziki-recipe

FISH SAUCE RECIPES
http://www.ultimate-guide-to-greek-food.com/fish-sauce-recipes.html
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

IngeS

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Heidrun\"Trenger ikke være posesaus for å lage god saus

Du slänger ofta ur dig påståenden utan att till synes tänka efter Heidrun, för visst finns det såser som tillbehör i grekisk matlagning, fast att sås som tillbehör i den bemärkelsen vi i skandinavien menar är inte så vanligt.

Men du kan kika här till exempel :

Den kanske mest vanliga såsen i Grekland:
http://www.whats4eats.com/sauces/tzatziki-recipe

FISH SAUCE RECIPES
http://www.ultimate-guide-to-greek-food.com/fish-sauce-recipes.html

Denne hadde jeg sansen for: \"Medelmåttan fördömer i regel allt som ligger utom dess räckvidd.\"
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Ninette

Quote from: \"Heidrun\"Det med meze hvis det er korrekt skrevet. Dette er noe jeg aldri har fått gjort. På grunn av at jeg alltid reiser alene til Hellas. Ja da suynes jeg det blir for dumt å bestille flere retter som jeg sitter der helt alene og spiser

Jeg har også reist mye alene, men har likevel fått mye god mat.

Jeg setter ofte sammen en meze ved å bestille et lite antall forretter/starters. Etter min mening er greske \"starters\" uten unntak deilige retter  :-) Det kan være en god salat (ikke nødvendigvis gresk salt), kjøttboller, tsatsiki, fava, lokale pølser, horta, fylte zucchini blomster ..... Og reiser du til Kreta, kan jeg anbefale to lokale \"retter\", \"sfakian pie\" og graviera (gjerne stekt)...

Og har jeg ikke lyst på meze en dag, ber jeg om å få det de har i grytene denne dagen. Dette er mat laget på de beste råvarene og smaker alltid godt!

Du skal nok se, Heidrun, at du vil få smaken på ekte gresk mat, bare du får muligheten.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Tjorven

Quote from: \"Admirala\"Det skjønner jeg godt!
Men be om å få en pikilía.

Pikilia ja  :D  Den muligheten hadde jeg nesten glemt! Takk for påminnelsen, Admirala.  Da har man jo alt på \"ett brett\", og slipper å sitte med flere halve eller hele store retter foran seg når man spiser alene. Jeg har ofte lyst på flere ting enn kun EN hovedrett, og da spør jeg om halvt om halvt av to ting. Likevel blir det også litt i overkant, for porsjonene er jo så store  ;) Å få halvporsjoner har jeg aldri opplevd som noe problem, det er bare å spørre.
Men pikilia er absolutt løsninga for oss alenereisende, som vil smake på litt av hvert  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...