Logg inn med Facebook eller Google!

Chios oktober 2010

Started by operafantomet, 04. Oct 10, 16:23:34

Previous topic - Next topic

operafantomet

Det er oktober, og jeg har søkt tilflukt på Chios...

I anledning gjøre ferdig masteroppgave trengte jeg skrivero, og hva er da bedre enn to uker på Chios? Lite (etter min mening)! De siste dagene har det blåst hunder og katter og ikke vært særlig temperatur. Bortsett fra akkurat bystranden. Den er ganske godt skjermet fra vinden, og hvis man først får en solkrok her er det varmt og deilig.

Jeg har svømt i havet -  det er ikke varmt, ca. på nivå med en gjennomsnittlig sommer. Men jeg plasker sammen med en masse yiayia\'s, og synes en daglig svømmetur gjør godt. Men er vannet saltere enn vanlig? Når jeg tørker på land blir jeg helt hvit på huden, kan ikke huske at det har vært så ekstremt før.

Senere i uken skal jeg prøve å komme meg til Nea Moni, et berømt kloster \"like oppi åsen\". Bussen dit er svært sporadisk, men det går hyppig en lokalbuss et stykke unna, og det skal være en fin spasertur resten av veien, ca. en time. Vi får se!

Kunne også tenke meg en tur til Efessos-teateret, litt sørover i Tyrkia. Er det noen her som har tatt den turen fra Chios? Så det gikk tonnevis med dagsturer fra Samos, men har ennå ikke sjekket fra Chios. Hvor lang tid tar turen, og hva ca. betalte du/dere?

I mellomtiden nyter jeg tilværelsen som gjest på Chios Rooms. Det rommene mangler av luksus (aircondition, eget bad) tas i fulle monn igjen i sjarme. Det står alltid nybakt kake på kjøkkenet/biblioteket, det er fritt utlån av bøker, det er trådløst nett, og sengetøyet lukter alltid så rent. Det er som å bo hjemme hos noen, bare med hakket mer privatliv og egen nøkkel. Og så er det fem meter under taket, minst!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Pjokken

Quote from: \"operafantomet\"Senere i uken skal jeg prøve å komme meg til Nea Moni, et berømt kloster \"like oppi åsen\". Bussen dit er svært sporadisk, men det går hyppig en lokalbuss et stykke unna, og det skal være en fin spasertur resten av veien, ca. en time. Vi får se!


Om det er bussen til Karies du tenker å ta, så er det ganske mange høydemeter du må gå !!

operafantomet

NOEN BILDER FRA CHIOS I OKTOBER:


I gamlebyen står halvveis ruiner side om side med pittoreske, godt ivaretatte hus. Fin bydel å spasere gjennom.



På bystranden er det stort sett meg og en liten klynge yiayia\'s. I bakgrunnen skimtes Tyrkia. Det er endel brettseilere ute, og noen av dem drar nesten helt over før de vender snuten hjem igjen. Vet ikke hvordan det stiller seg med taxfree-handel på slike turer? ;)



\"Kjøp meg, kjøøøøøp meg!\" En halvstor hvalp i et alt for lite glassbur. Stakkars, den så ut til å kjede vettet av seg. Men kanskje bedre enn å være løshund?

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

operafantomet

Quote from: \"Pjokken\"
Quote from: \"operafantomet\"Senere i uken skal jeg prøve å komme meg til Nea Moni, et berømt kloster \"like oppi åsen\". Bussen dit er svært sporadisk, men det går hyppig en lokalbuss et stykke unna, og det skal være en fin spasertur resten av veien, ca. en time. Vi får se!

Om det er bussen til Karies du tenker å ta, så er det ganske mange høydemeter du må gå !!

Nei, jeg ble advart om at det var en fæl, svingete oppoverbakke, og at jeg heller skulle satse på den hjem igjen - om jeg måtte...! Jeg ble anbefalt lokalbuss til Dafnonas, om det sier deg noe? Det er noe lengre unna, men ikke så slem oppoverbakke, og visstnok fint å spasere der. Men forslag mottas med takk!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Pjokken

Quote from: \"operafantomet\"
Quote from: \"Pjokken\"
Quote from: \"operafantomet\"Senere i uken skal jeg prøve å komme meg til Nea Moni, et berømt kloster \"like oppi åsen\". Bussen dit er svært sporadisk, men det går hyppig en lokalbuss et stykke unna, og det skal være en fin spasertur resten av veien, ca. en time. Vi får se!

Om det er bussen til Karies du tenker å ta, så er det ganske mange høydemeter du må gå !!

Nei, jeg ble advart om at det var en fæl, svingete oppoverbakke, og at jeg heller skulle satse på den hjem igjen - om jeg måtte...! Jeg ble anbefalt lokalbuss til Dafnonas, om det sier deg noe? Det er noe lengre unna, men ikke så slem oppoverbakke, og visstnok fint å spasere der. Men forslag mottas med takk!

Det vil jeg tro er ett mye bedre alternativ ja... selv har jeg bare
kjørt veien så langt det er asfalt.
Man følger bare veien videre fra Dafnonas, og fortsetter videre på
grusveien etter det jeg vil anslå til ett par kilometer.
Google Maps gir en totallengde hver vei på 5,1 kilometer.

operafantomet

Høres ikke så verst ut, om jeg er i spaserhumør... Takk for kart!

Noen flere bilder:


1. Gresk salat og ouzo, og en dæsj vann... Ikke så mye annet man trenger!
2. Min arbeidsplass de neste ukene. Langt mer inspirerende enn å måtte krangle om leseplass på Blindern!
3. Den muslimske/internasjonale gravplassen i Chios\' gamleby. Noen av gravstøttene er rene kunstverk.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Mixelite

Det høres helt herlig ut Operafantomet! Chios er fin på denne tiden. Roen har senket seg og det er fortsatt varme i luften :)

Tjorven

Fin rapport fra en litt anderledes studietilværelse, Operafantomet  :D  Tror nok de fleste på Blindern (og ellers også) vil misunne deg den arbeidsplassen, samt nyte Chios og kunne ta seg en dukkert i ny og ne  ;)
Her finner du nok både ro og fred og inspirasjon. Lykke til med masteroppgaven!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Mixelite

Lurer på om ikke jeg også burde ha en slik master.... ;-)

Eureka

Det høres - og ser - deilig ut :iconbiggrin:
Kos deg videre med studier og Chios :wink:

operafantomet

Quote from: \"Mixelite\"Lurer på om ikke jeg også burde ha en slik master.... ;-)

Anbefales på det sterkeste! ;)

Besøkte Nea monì i går. Det endte med at jeg tok taxi opp, og gikk ned igjen. Det ble en veldig fin tur! I Chios by blåser det hunder og katter, men det var for det meste le oppe i fjellet/åsene. Noen bilder:



Idyll og grusomhet side om side i Nea monì



Mange føtter har tråkket steinene her for å besøke klosteret og kirken med praktfulle gullmosaikker.



Ruinromantikk. Før en liten landsby, nå mest ruiner. Nesten en pompeiiansk stemning å spasere rudt der og se alle sporene etter mennesker som hadde bodd der.



Må jo bare si meg enig i et slik skilt...



Hva jeg møtte på min vei.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Tjorven

Herlige inntrykk fra Chios  :D  Godt å kunne koble av fra arbeidet med slike turer.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...