Logg inn med Facebook eller Google!

Pelion i Høstfarger???

Started by ingaberentine, 29. Jul 12, 21:45:06

Previous topic - Next topic

ingaberentine

Hei igjen!

Et av mine reisemål i flere år har vært Pelion halvøyen. Jeg har enda ikke fått tid til å besøke området, men Pelion står høyt på ønskelisten min.

Jeg lurer derfor på om noen har erfaringer, spesielt bilder og gjerne spennende weblinker til dette området av Hellas. Jeg kunne selvsagt tenke meg å reise dit i alle de 4 årstidene, men det er vel spesielt vår og høst som frister. Nå har jeg hatt flere spennende vårturer til Hellas, men aldri en skikkelig høsttur, så det kunne vært spennende. Jeg har jo sett at det er mye løvtrær i dette området og jeg har sett noen nydelige høstbilder herfra med aldeles flotte høstfager på løvet. Selvsagt så varierer nok tidspunktet at man er så heldig å treffe på akkurat dette, gjerne etter en frostnatt og før høststormene har satt inn (om det da er høststormer i dette området), men er det noen som har en ide om når det er størst mulighet til å treffe på disse høstfargene???? Regner jo med at det må være en god del senere enn i Norge, men når"¦"¦"¦"¦"¦

bengalow

Vi var på Pilion för flera år sedan (2002), men det var i Pingsten, så det var inte någon speciell färg på trädens blad, mer än det gröna. Jag kan inte föreställa mig att det skulle se annorlunda ut där, än i övriga Grekland, när sommaren tar slut. Söker du guldfärgade blad, så får du nog söka dig till norra delarna, upp i bergen.
Pilion är ett underbart område - ett av atenarnas favoritställe. Vi bodde i Kato Gatzea, ca 20 km söder om Volos, och gjorde utflykter till Olymbos, Meteora och stränderna norrut i egeiska havet. Pilion är nog det grönaste område i sydliga Grekland, otroligt med all vegetation. Alla bilder jag har ligger på pappersbilder, och eftersom jag inte köpt en kompatibel scanner, så kan jag inte lägga ut bilder.
Om jag skulle bli tillfrågad om vilket område jag ville rekommenderade folk att resa till, så kommer Pilion som förstahandsval.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

30. Jul 12, 00:49:41 #2 Last Edit: 30. Jul 12, 17:27:32 by Tjorven
Pelion er ei vakker og frodig halvøy. Jeg var der også i begynnelsen av 2000 en gang. Bodde helt sør i Platania, den gang en liten fiskelandsby med ca 200 innbyggere (hvordan det er der nå vet jeg ikke) Det som gjorde mest inntrykk, var da vi leide bil og kjørte nordover. Målet var fjellbyen Makrinitsa som jeg hadde lest om og gjerne ville besøke. Det tok imidlertid lengre tid enn vi hadde beregna, med bl.a. lunsj/badestopp i koselige Afissos og et keramikkutsalg vi oppdaga på vei og "måtte" innom. Det hjalp heller ikke at jeg selvfølgelig rota meg inn i selve Volos, på tross av at jeg hadde planlagt ei rute for nettopp å unngå å havne i storbyen  :o :-[ 


Det nærma seg kvelden da vi endelig kom til Makrinitsa, og skjønte at vi ikke hadde sjans til å returnere bilen samme kveld som avtalt. Etter å ha ringt bilutleier, var det helt greit å få leie den en dag til. Puh. Ikke helt etter planen, men sånn ble det overnatting i Makrinitsa, noe vi ikke hadde noe imot  ;D En spesiell og vakker by med særegen byggestil på bygningene, der den "henger" i fjellet oppafor Volos. Ikke rart byen blir kalt "Pelions balkong". Og så var det en helt magisk stemning der, (fant ikke annet ord å beskrive den med) Dit skulle jeg gjerne reist tilbake en gang. Anbefales på det varmeste!!
Dessverre har jeg heller ikke annet enn papirbilder derfra, og ingen scanner.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Niaas

Ja, Pelion er vakkert! Jeg var der i 1990, så det begynner å bli en stund siden. Vi bodde i en liten landsby som het Agios Ioannis som lå på nord-øst kysten. Der var det kjempetrivelig, og jeg glemmer aldri stranden der med hvite, små steiner.

http://www.pelion.org/AgiosIoannis/index.asp?iCat=34
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

ingaberentine

Tusen takk for spennende innlegg om Pelion. Jeg ser for meg at jeg/vi må bruke minst en uke med leiebil i dette området og kjøre rundt og fotografere slike bilder som man finner på den websiden Niaas peker til. Vil nok bruke mer tid oppe i fjellene og landsbyene der en nede i byene langs kysten og selvsagt prøve ut den gamle dampjernbanelinjen som finnes der. Ut fra bildene jeg har sett til nå, så er naturen her er bare ubeskrivelig vakker og må kort og godt oppleves en dag"¦"¦"¦.

Flere innlegg, lenker til gode Pelionwebsider mottas med takk.

therese

Quote from: ingaberentine on 30. Jul 12, 16:01:50
naturen her er bare ubeskrivelig vakker og må kort og godt oppleves en dag"¦"¦"¦.



Nå Ingaberentine, har du opplevd Pelion?
Jeg ble oppmerksom på området via en facebook-kommentar på HF i går. Som ivrig turgåer tror jeg det er et sted som må besøkes. Har gjort litt søk i dag, det går stier på kryss og tvers og Anavasi har ferske turkart fra området, feks:

http://www.anavasi.gr/product.php?lang=en&id=80

Fant også at det er noen ivrige ildsjeler som driver med rydding av gamle kalderimis, de har både nettsider og FB-sider:
http://www.friendsofthekalderimi.org

Om det er noen som har noe førstehåndsinfo om dette området, spesielt når det gjelder fottur, taes det imot med takk :D

ingaberentine

07. Dec 14, 13:44:42 #6 Last Edit: 07. Dec 14, 13:49:42 by ingaberentine
Vist har det blitt Peliontur, men ikke en høsttur, men en vårtur i påsken i år. Nå er ikke det å gå tur vårt viktigste mål med turene våre, men heller det å oppleve og ikke minst fotografere underveis. Så et par gåturer ble det, først og fremst for å prøve å finne gode foto-objekter. kan bare si Pelion er det flotteste området av Hellas vi har vært i og som du skriver så kryr det av turmuligheter over alt. Pelion anbefales på det varmeste!!!!!

Som sagt så er ikke det å gå tur det viktigste med turen for oss, vi har derfor alltid bil og kjører så nærme det stedet vi vil gå tur i fra for å finne det foto-objektet vi er på jakt etter.









Som du nevner så har Anavasi 3 gode kart fra dette området og vi hadde med oss alle 3 og de var mye bedre enn de lokale kartene på oppslags-skiltene.









Flere av skiltene var gamle og på gresk









Som du sikkert har fått med deg så er det mange skyteglade grekere, spesielt synes det å være populært å bruke all slags skilt som blink, så også turskilt. Der vi gikk tur, var stien veldig godt merket med røde "turistforenings-prikker".........









Disse 2 gamle og veldig flotte steinbruene var vårt hovedmål for vår tur.









Detalj fra denne broen.......














Legg merke til personen oppå broen.............

Men vi kom jo over noen flotte blomster og andre fotomotiver også"¦..



















En vannpost........

therese

så flott!

Hvordan kom dere dere dit? Fly til Aten og leiebil fra flyplassen? Eller buss til Volos?

Thera

Interessant! Dette stedet har jeg ikke hørt om før. Flotte bilder  :)
..Don`t dream your life, live your dreams..

ingaberentine

Til Thera. Vi har reist til Hellas i over 30 år og faktisk en del på fastlandet også og Pelion er uten tvil det vakreste området av Hellas vi har vært i til nå, når det gjelder naturopplevelser.

Til Therese. Vi hadde vært på Antiparos og Naxos noen dager før vi tok denne turen. Vi leide den bilen som man ser på det første bildet inne i Athen og fikk den levert på kaien i Pireaus, når Blue Staren kom dit. Samme bilutleiefirma leier også ut biler på flyplassen. Vi leverte den på hovedkontoret inne i Athen, da vi ble noen dager i Athen og hadde leid hotel et par kvartaler fra dette hovedkontoret. Det tok godt 4 timer å kjøre opp til Volos, lett kjøring på motorvei, men med minst 5 bomstasjoner på strekningen. Beløpet var ikke så høyt, men hadde veldig merkelige summer, når man måtte betale kontant, som 3,20 euro og 2,95 euro og så videre, aldri en hel euro.....

Som sagt denne delen av Hellas anbefales, den kombinerer vakre fjellandsbyen til flere strandlandsbyer. En tur til den lille øya Trikeri anbefales også, selv om det er lang kjøretur dit fra Volos og den nordre delen av Pelion. Dessuten var det ganske så stor forskjell på både vær og natur på vest og østsiden av Pelion. Det var betydelig mer frodig og mer vær på østsiden, ihvertfall den uken vi var der i påsken i år. Selv om vi var mer uheldig med været på østsiden, så var denne siden enda mer dramatisk enn vestsiden. Alle bildene fra vår tur til Pelion under dette emnet er fra langt nord på østsiden, nord for Zagora.

ingaberentine

Det finnes en mengde websider med gode beskrivelser av gåturer på Pelion, bl. a. denne
http://walking-pelion.blogspot.no/

Her finner man også en beskrivelse av den ruten vi gikk en liten del av
http://walking-pelion.blogspot.no/2014/04/veneto-pouri-o2.html

Ta en titt på denne websiden også
http://www.pelion-paths.gr/

Et websted som inneholder denne siden
http://www.pelion-paths.gr/Pelion-Walking.aspx

ingaberentine

Bare en liten link til et av mine mange innlegg om Hvor er dette?. Denne var fra øya Trikeri, værd å få med seg om man reiser til Pelion.....

http://hellasforum.net/index.php?topic=9532.0

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...