Logg inn med Facebook eller Google!

Å investere i bolig i Hellas

Started by Kalimera, 05. Jan 10, 17:29:50

Previous topic - Next topic

Nico

For meg er det viktig at meglerfirmaet som benyttes er til å stole på og ikke kommer med feilaktig informasjon. Slik jeg forstår det er det store salgsprovisjoner ute og går og her kan det være lett å gå i baret. Kanskje kan et alternativ være å kjøpe direkjte fra utbygger da kjøper alikevel må stille med egen advokat?

Kalimera

Slik mouche gjør dette, er du sikker på at huset har får den kvaliteten som du har etterspurt! Du vil også ha en advokat som andre har hatt og som andre kan anbefale. Som sagt er det advokaten som juridisk person som er viktig.

Når du nevner at det er eiendomsmeglerfirmaet som ordner advokaten så er det helt riktig i de aller fleste tilfelle. Som regel er det ok, men dessverre er nok kvaliteten på advokattjenester varierende. Riktig at også selger skal ha advokat.

mouche

Vi kjøpte en eiendom hvor huset var påbegynt, direkte fra utbygger og har betalt ca 2% av total kjøpesum i ALLE gebyrer totalt. Kjøper man noe som er ferdig, nytt eller brukt så kan det fort bli 10% eller mer så det er mye å spare på å bygge selv. Vi bruker samme advokat som utbygger, samme bank som utbygger og advokaten tar vare på alle praktiske ting som ordne med bestilling og betaling av vann og strøm, årlig selvangivelse osv osv
Man undertegner en prokura hvor advokaten får stort sett blanco fullmakt til å representere oss i alle henseende, men han står selv ansvarlig overfor greske myndigheter på våre vegne. Vi har åpnet egen konto på Kreta og også en euro-konto i egen bank i Norge så vi kan kjøpe euro når vi mener kursen er bra, overføre til egen konto på Kreta, og gir advokaten fullmakt til å utbetale til utbygger når denne har kommet dit i prosessen som kontrakten stipulerer. Vår utbygger er norsk og har vært etablert på Kreta i nesten femten år og med godt renomme etter det jeg har hørt/funnet ut. Vi har tillit til ham og regelmessig kontakt per telefon og mail, samt at vi reiser ned regelmessig og følger opp på stedet. På den måten får vi også kontakt med de som murer, rørlegger, elektriker, formann på stedet osv. Lærer utrolig mye av det samt at det er spennende å kunne påvirke så mye underveis.

Ja, Kalimera, huset får den utforming, standard og det hele som vi har blitt enige om, og kontrakten stipulerer. Dette ser vi ved selvsyn samt at våre naboer følger nøye med og sender reglemessig bilder. Utbygger har også bygget deres hus og kjenner ham godt. Våre nærmeste naboer er helåprsboende som vi synes er både hyggelig og betryggende.

Nico

Jeg er skeptisk til å benytte advokat som er anbefalt av utbygger. Det er viktig at kjøpers advokat ivaretar kjøper og setter krav til utbygger dersom fremdriftsplanen ikke blir fulgt. I mange kontranter som jeg har sett er det bare utbygger som er i varetatt. Noen synspunkter her?

Admirala

Quote from: \"Nico\"Hvordan er prosedyren ved kjøp? stemmer det ikke at både selger og kjøper må stille med advokat? Er det ikke eiendomsfirmaet som fremskaffer advokat til kjøper?

De kan fremskaffe advokat for deg om du vil det, men du står selvsagt helt fritt til å finne en på egen hånd.

Det jeg fant ut da jeg kjøpte leilighet i Hellas, var at megleren tok et fast gebyr uansett hvor mye eller lite hun bisto meg (1,9 % av kjøpesummen, tror jeg, men jeg kan huske feil). Da var hun med meg til alle offentlige kontorer (og man må innom mange for å kjøpe hus), til utbygger, og til alle leverandører for å velge maling, fliser, kjøkkeninnredning, badeinnredning osv

Dette var svært nyttig, for den gangen kunne jeg knapt gresk (og \"ingen\" på de nevnte stedene kunne engelsk\"), og jeg hadde ikke bil til å kjøre til de ulike leverandørene, som alle som en lå på landsbygda, men eiendomsmegleren plukket meg opp i sin bil.)

Skulle jeg sløyfet megler, og brukt advokat i stedet, regner jeg med det hadde blitt dyrere, han hadde nok krevd timepris for hver lille gulvflis jeg valgte ut. Advokaten brukte jeg bare ved selve kontraktsinngåelsen.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Admirala

Quote from: \"Nico\"Jeg er skeptisk til å benytte advokat som er anbefalt av utbygger. Det er viktig at kjøpers advokat ivaretar kjøper og setter krav til utbygger dersom fremdriftsplanen ikke blir fulgt. I mange kontranter som jeg har sett er det bare utbygger som er i varetatt. Noen synspunkter her?

Se svar over. Jeg vil legge til at advokaten min sørget for å få inn i kontrakten at utbygger skulle betale dagmulkter til meg om ikke leiligheten var ferdig til avtalt dato.
Derfor var også min leilighet ferdig nesten en måned før de andre i bygget  :lol:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

mouche

Eneste kontorene vi har vært på (måttet) er advokatens kontor, banken en gang, notarius i eetasjen under advokaten og alt dette var gjort på to timer. Resten har vært ordnet av advokaten og arbeidet har inngått i avtalte total betaling med utbygger.
Utbygger har kjørt oss rundt til flisebutikk, leverandør av kjøkken og bad osv og introdusert oss. Vi har en avtalt standard som vi kan velge fra og ønsker vi å avvike denne så er det opp til oss om vi vil og da betale eventuelt mellomlegg. Vi bestemmer selv hvor alt av lyspunkt, kontakter, vannkraner osv skal plasseres og har kun stipulert et antall av hver. Selvfølgelig blir det en del ekstra, men det visste vi fra dag en og vi ligger på/under vårt budsjett.
Vi velger selv og betaler for alt av lamper ute/inne, og også her gjør vi som diverse kjente har gjort før oss og benytter samme butikker. Betaler et depositum, butikken bestiller inn og lagrer for oss, og leverer til huset når de respektive håndverkere trenger dette.
Har også bestilt alt av hvitevarer og får gode rabatter på alt via vår utbygger som jo selvfølgelig har gode kontakter/bekjente som han naturlig introduserer oss til. Hva/om han får noe ut av dette spiller ingen rolle for meg så lenge vi er fornøyde.

Nico

Kreves det noen form for lisens eller godkjenning for å selge eiendom i Hellas?

Kalimera

Det er helt ulik praksis i Hellas på å drive med salg av eiendom. I Norge er dette meget strengt og regulert når det gjelder eiendomsmegling.

I Hellas er du som tidligere nevnt spesielt avhengig av din advokat. Jeg går ut i fra at du spør Nico om dette med utgangspunkt i norsk lov og praksis.

Megler / formidler i Hellas har ikke det juridiske ansvar, men megler skal registreres.

Det du skal vite er at det er ikke vanlig (hører med til sjeldenhetene) at greske advokater, (som man må benytte) tegner formuesskadeforsikring for mistak og tabber de kan gjøre. Det hjelper heller ikke så mye at utenlandske selskaper som selger eiendom i f.eks Hellas reklamerer med at de er forsikret mot at de selv \"tabber seg ut\" i Hellas!

Bruk referanser fra folk som har kjøpt / bygget og ikke sammenlign med norske forhold med hensyn til å tenke sikkerhet relatert til norske forhold.

Nico

Det forbauser meg at advokater som er fratatt advokatbevilgning i Norge og er under etterforskning for økonomisk kriminalitet hjemme kan stå åpent frem på Kreta og selge eiendom. Er det ingen form for godkjennelse der nede?

Heidrun

Det som kan være skummelt i disse dager er det faktum at Hellas faktisk risikerer å gå ut av Eurosonen. Hva skjer da med evt nybygg og innbetalte penger som man har gjort. Hadde en gang et bygg igang utenfor Chania. Takk og lov at jeg ikke betalte mer enn 2500 euro for dette prosjektet i og med at bygget ikke ble ferdigstilt. Så jeg kunne da trekke meg ut av dette prosjektet. Og idag ser jeg med mer usikkerhet angående slike prosjekt. Skal som sagt kjøpe meg en bolig med  tiden. evt langtidsleie. Men aller helst kjøpe grunnet at jeg vil etterlate meg noe mine barn kan arve hvis de føler for dette et eller annet sted i Hellas.
Går Hellas ut av eurosonen. Ja da ser jeg for meg massiv prisfall på boliger. for hvis man ser på de norske meglerfirmaene som finnes i Hellas. Ja da operer de ofte med nesten Norske priser. Og det betyr kunstige høye priser. Så kanskje man rett og slett for seg en bolig med svømmebasseng med tiden til godt under millionen
Yamas til livet og til

IngeS

Quote from: \"Heidrun\"Det som kan være skummelt i disse dager er det faktum at Hellas faktisk risikerer å gå ut av Eurosonen. Hva skjer da med evt nybygg og innbetalte penger som man har gjort. Hadde en gang et bygg igang utenfor Chania. Takk og lov at jeg ikke betalte mer enn 2500 euro for dette prosjektet i og med at bygget ikke ble ferdigstilt. Så jeg kunne da trekke meg ut av dette prosjektet. Og idag ser jeg med mer usikkerhet angående slike prosjekt. Skal som sagt kjøpe meg en bolig med  tiden. evt langtidsleie. Men aller helst kjøpe grunnet at jeg vil etterlate meg noe mine barn kan arve hvis de føler for dette et eller annet sted i Hellas.
Går Hellas ut av eurosonen. Ja da ser jeg for meg massiv prisfall på boliger. for hvis man ser på de norske meglerfirmaene som finnes i Hellas. Ja da operer de ofte med nesten Norske priser. Og det betyr kunstige høye priser. Så kanskje man rett og slett for seg en bolig med svømmebasseng med tiden til godt under millionen

Bare fortsett å drømme du. Hva tror du det vil koste Hellas å gå tilbake til drahkmer? Utrolig dyrt vil det bli, og kostnadene må de dekke på ett eller annet vis. Dessuten må nok Hellas, som Norge har gjort, tilpasse seg forholdene i og samarbeidet med EU. Den utviklingen lar seg ikke stanse.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...