Logg inn med Facebook eller Google!

Aprilhilsen fra Syros

Started by marjana, 24. Apr 13, 22:22:15

Previous topic - Next topic

marjana

Jo, Tjorven, det var forsåvidt mulig å få noen av de andre rommene, men de var også booket i perioder, så det ville blitt mye flytting ut og inn av rom. Det er derfor best å være her jeg bor nå, og heller flytte ut til Galissas på slutten.
Jeg fikk forresten tilbud om å låne en bil gratis en dag av husverten min! Det var jo hyggelig av ham. Han driver også med bilutleie i tillegg til rom og reisebyrå.

Glika i zoi

Tjorven

Ja, da skjønner jeg. Blir mye stress når man må skifte rom ustanselig  :-\  og når du også har tenkt å bo i Galissas en periode.
Så kjekt at husverten din låner deg en bil en dag da  ;D Da kan du jo farte rundt på øya i ditt eget tempo uavhengig av buss osv. Fint å høre at du blir så godt tatt vare på over alt, de er nok glade i deg på Syros, Marjana  :-*
Selv var jeg litt treg med å sende mail til Antonis på Marianos, der jeg pleier å bo på Antiparos. Glemte det liksom litt oppi alt annet, og ga ikke lyd fra meg før noen dager siden  :-[  Jeg skal jo være der en måned, og han kunne vært fullbooka allerede. Men i dag fikk jeg svar, og ikke noe problem. Han har (favoritt)rom klart til meg på forsiden for hele perioden  ;D Og endelig kom reisefeberen og gleden for fullt  ;D 8) ;D
Kos deg videre   ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

19. May 13, 01:43:33 #50 Last Edit: 19. May 13, 01:52:57 by marjana
Gråværsdager er absolutt til for å være ute, men jeg glemte at man blir solbrent i gråvær også.
Det ble en lang og fin tur på baksiden av Ano Syros, med kapersplukking underveis, opp til kilden, inn i byen Ano Syros for å se på nye kriker og kroker der, og batteriet i kameraet gikk ut...

Kirken Ag. Georgious på toppen av Ano Syros er under full restaurering i to år nå, og jeg lurer på hvordan de har klart å få den svære heisekrana på plass der i den stupbratte skråningen.

Noen bilder fra baksiden av Ano Syros og kilden.

Hvis man drikker vann fra kilden i Ano Syros så må man alltid komme tilbake til Syros, sies det.



Glika i zoi

Tjorven

Det var et flott skue derfra, og du har tydeligvis drukket av den kilden tidligere  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Quote from: Tjorven on 19. May 13, 02:14:30
Det var et flott skue derfra, og du har tydeligvis drukket av den kilden tidligere  ;)


Helt klart! Vannet fra kilden er faktisk mye "mykere" enn flaskevannet. Jeg så at en lokal mann bar med seg flaskevann fra bilen, vann som var kjøpt på supermarkedet, mens en dame med en liten sønn på ca 4 år hentet vann i kanner fra kilden, selv om det var ganske langt å gå for dem.
Glika i zoi

marjana

I går kveld var jeg ute på Agora bar som nå er tatt over av to italienere som bor her på Syros. De har nesten ingen kunder, selv om baren som var kjempepopulær før, er nesten den samme. Grekerne er så veldig skeptiske til utlendinger og alt som er nytt, så det tar lang tid å innarbeide seg. Så det var faktisk nesten bare utlendinger i baren i går, og en av de nye eierne fortalte at til og med en annen bar drevet av noen fra Aten har problemer, for selv om de er grekere, så er de fortsatt fremmede. Xenofobia!

Jeg gikk ut i formiddag for en kaffe, og for å kjenne på været for å finne ut hva jeg skulle gjøre i dag. Det var veldig varmt og klamt, så jeg gikk inn på en kunstutstilling på veien.
Det var veldig hyggelig å bli kjent med kunstneren Efi, og vi snakket på engelsk/gresk og jeg tok bilder. Hun hadde en DVD av åpningen, men ingen datamaskin, så jeg gikk hjem og hentet min som var kun et par minutter unna. Så vi så på DVDen, jeg viste henne noen av mine bilder og vi hadde det veldig hyggelig. Jeg spurte om det var mannen hennes som satt der sammen med henne, men det var han som hadde skrevet teksten til brosjyren,(en kunstkritiker, kanskje)?
Han oppførte seg som en konge, som om han var kunstneren, så jeg tiltalte han spøkefullt som Mr. President, som han tok helt ok. Han var midt i bildet hele tiden på hele DVDen som var et tv-opptak av den lokale Syros TV-kanalen.

Bilder av Efi og bildene hennes. www.verikiou.com. (Hun sa at det er noen problemer på websiden hennes nå, men om et par dager skal alt være ok).

Og et par bilder av barn som mater duene på platiaen.
Glika i zoi

marjana

25. May 13, 20:43:10 #54 Last Edit: 25. May 13, 20:47:37 by marjana
Nå har det vært bare rundt i byen i et par dager, for det var en oppisket sjø og sterk vind i to dager, men nå er det varmt og bare sol og vindstille.
Jeg har blitt kjent med noen nye folk, og vi prater masse alvor, men tuller og ler også, så jeg stortrives her i Ermoupolis!
Litt forskjellige bilder: Av vinbutikken som er 90 år i år for Bengalow, været og litt vidushopping av smykker.
Glika i zoi

marjana

Bildene av været ble ikke med i forrige innlegg, men jeg legger inn skyet vær med Rena og co i havna.
Glika i zoi

marjana

Det har vært varmt og deilig i flere dager, så jeg har tatt bussen til Galissas og vært på stranden sammen med gamle venner som jeg snakker godt om alt her i livet og døden. Vi kjenner hverandre så godt nå, og det er som om det var i går når vi møtes igjen etter vinteren.
UV index på ca 8-10 så jeg smører på meg med faktor 50, og er likevel litt solbrent.
Jeg plukker alltid litt kapers og timian når jeg er ute på markene, og det begynner å bli litt! Se bildet. Ca en liter timian i boksen, og ca tre-fire liter kapers på salt i flaskene.

En smak av sommer på resten av bildene:
Glika i zoi

karri

Ah, fine vinduet  :hjerte:
Har du noen gang blitt stoppet i tollen? De har vel et trent øye, de ser med en gang at dette er lovlige "stoffer". Men, for meg kan det se litt ulovlig ut, hvis du skjønner hva jeg mener  ;)
Regner med at fangsten blir større etter hvert!
Veldig koselig å høre fra deg på Syros, KOS deg videre  :D
KARRI

marjana

Jeg hadde med meg kapers på salt i håndbagasjen en gang, men de var faktisk mer opptatt av en hermetikkboks med gigantes.

Alle flaskene med kapers legger jeg i den store bagen/bagasjen som sjekkes inn, og det ser kanskje merkelig ut med så mange "prikker" av kapers mellom klærne, men det er ingen restriksjoner på å ta med kapers ut av Hellas og inn i Norge, så vidt jeg vet. Uansett så kan de bare sjekke i vei i tollen, for jeg har ingenting å skjule. Har til og med sluttet å røyke!
Glika i zoi

karri

01. Jun 13, 19:21:01 #59 Last Edit: 01. Jun 13, 19:22:35 by karri
Quote from: marjana on 01. Jun 13, 18:57:32
Har til og med sluttet å røyke!


GRATULERER MED DET  :goodjob:
Selv har jeg aldri røyka. Mamma har slutta nå, men hun røyka før. Så da kjøpte jeg alltid med til henne. Første gang igjennom tollen var jeg livredd for at de skulle ta meg. Der er en som har kjøpt røyk, men som ikke røyker liksom... He he, sånn er det når folk fra bygda skal ut i den store vide verden for første gang ;)
KARRI

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...