Logg inn med Facebook eller Google!

Aprilhilsen fra Syros

Started by marjana, 24. Apr 13, 22:22:15

Previous topic - Next topic

marjana

03. May 13, 01:15:05 #24 Last Edit: 04. May 13, 01:42:59 by marjana
Jeg har vært litt mer inne i byen sammen med folk i det siste, for vinden tok seg opp igjen. Jeg stakk innom en bar/restaurant som jeg likte veldig godt i fjor. De har en påskemeny nå, for som den hyggelige unge kelneren forklarte så er det jo fordi noen ortodokse ikke kan spise kjøtt og olje i påsken. Han gikk gjennom hele menyen med meg og forklarte også den nye menyen etter påsken, og det var en fristende "crossover" middelhavsmeny med mange interessante kombinasjoner, og mye bruk av urter, og med mest bruk av lokale produkter fra Syros. Må testes ut!

I morgen, langfredag, må jeg vel gå i kirken, eller i hvert fall til utsiden! Da er det prosesjoner på lange rekker, ikonene bæres ut, og alle er ute i gatene, og det hele ender opp på rådhusplassen. Og det er vel stort sett alle i Ermoupolis som vil delta på det.

Det er masse folk ute og spiser i disse påskedagene. Det er grupper av familier og venner, så her må man helst bestille bord på forhånd. Og nå blir det også en del fridager på rad fra søndag til og med tirsdag, så da blir det enda mer folk ute.

Søndag er den store dagen for fyrverkeriet, og da håper jeg at de slutter å ringe og messe i timesvis så veldig høyt fra kirken Agious Nicolaous. Jeg skvetter høyt i senga når det første slaget starter, men det er jo bare nå i påsken, så jeg får jo tåle det.




Glika i zoi

marjana

Alle av små og store, gamle og unge, var ute i kveld for å feire langfredag. Jeg gikk bort til kirken Agios Nicolaous for å se på folkelivet, og da hadde de allerede begynt å gå ned til rådhusplassen. Der på rådhusplassen var det helt fullt av folk, og en storskjerm som viste hvordan de geistelige pakket inn korset/ikonet, (eller hva det egentlig er), for å bære i prosesjon ut i gatene. Det ble også litt krøll underveis der menyen på dataskjermen dekket over denne prosessen på storskjermen. Folk så ut til å være mest opptatt av hverandre enn alt det religiøse egentlig, så det hele virket på meg som en blanding av vår 17.maifeiring, og litt julaften, siden alle barna fikk gaver og kjempestore påskeegg av sjokolade.
Det ble helt fullt på absolutt alle serveringsstedene, og der min venn Vasillis jobber så måtte de opp i husene rundt omkring for å låne ekstra stoler til tavernaen! Jeg gikk bare forbi og sa hei på veien, og traff på enda en hyggelig, gammel venn fra Galissas, som vil jobbe i Ermoupolis i hele år. Det virker som det er morsommere for meg å være i Ermoupolis, for det er flere venner her i år enn ute i Galissas.
Her er noen glimt fra langfredag i Ermoupolis:
Glika i zoi

marjana

Jeg fikk med meg høydepunktene i påskefeiringen i går, lørdag kveld og natt til søndag. Feiringen var en messe i Agios Nicolaous fra kl 23-24 der den Hellige Flammen som er fløyet inn fra Jerusalem blir spredt ut til folket inne og utenfor kirken ved at presten gir flammen videre til menigheten som har med seg utente stearinlys. De tente lysene som blir velsignet bærer folk med seg hjem, eller tar med videre ut for å spise på alle serveringstedene. Et flott fyrverkeri fulgte kl 24, i tillegg til alle kinaputter og annet av høye smell guttene sto for.
Jeg gikk innom tavernaen der vennen min Thasos løp rundt og jobbet på harde livet. Jeg fikk en øl og en porsjon med Margaritsa, suppen som er laget på innmaten av lammet de griller dagen etter. En kraftig suppe, men godt med en del sitron og grønne urter, særlig dill!
Det blir visst mer Margaritsa på meg, for i morgen skal jeg besøke venninnen min Maria, og hun sa at hun laget visst litt for mye i år, hun har sikkert 10 porsjoner ekstra!
I dag gikk det endelig an å få sove uten alle kirkeklokkene og messingen over høyttalerene hele tiden. Jeg vet ikke helt hva som skjer i morgen, mandag, men det er også en helligdag og folk har fri i to dager til.

Nå begynner sommervennene så smått å komme ogå, og jeg var og tok imot en i havna i dag. Flere kommer snart, og det begynner absolutt å bli sommer her!

Bilder av røde påskeegg og Margaritsa-suppe. Jeg får komme tilbake til påskefeiringen og vise flere bilder senere. Det får bli med noen glimt nå.
Glika i zoi

marjana

08. May 13, 21:21:17 #27 Last Edit: 08. May 13, 21:29:22 by marjana
Det var et hyggelig møte med Maria og hennes lille baby, Michalis, i går. Der hos dem er jeg hjertelig velkommen til alle tider. Hun har fått en del babyting fra venner og naboer, og siden de lever på 1/3 lønn nå så er pengegaver helt ok, uten at det blir vanskelig mellom oss. Så det er bare å følge med og være med og betale på kjøp av barnevogn, -  og kanskje en bæresele kan være lurt...

Det ble gråvær og regn her, så alle tur- og badeplaner ble til en tur i byen om morgenen i stedet. Gråvær er jo supert for å ta bilder, og på min vei traff jeg en papous som satt og drakk morgenkaffen sin i markedsgata. Han flørtet med meg og ba meg komme å sitte ned på benken sammen med han og ta bilder, så det gjorde jeg selvfølgelig, og alle de andre rundt stilte også opp for fotografering.

Videre gikk jeg over platiaen der en gresk jente solgte sine håndlagede smykker, og de var så flotte at jeg kjøpte en del. "Den lille prinsen" alene på en planet som ørepynt, et gammelt speil i et langt kjede som jeg tok rundt halsen tvert, og mange andre flotte smykker som blir til gaver til de der hjemme i Norge. 

Bilder av papous og smykker.



Glika i zoi

bengalow

Ja, det var skönt att se att korvhandlaren var kvar. Vad me vinhandlaren, uppe i tvärgatan strax för backen, han är väl också kvar?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Ja, Bengalow, kava-mannen er der, og viser i vinduet der det en "veldig politisk vin".
Kast god vin på dem!!!
Glika i zoi

kaka

Den gode papous minner litt om min morfar  :)  (bare utseendet, - ikke flørten  :) )
KariK

marjana

Quote from: kaka on 08. May 13, 23:20:09
Den gode papous minner litt om min morfar  :)  (bare utseendet, - ikke flørten  :) )


Den flørten er så hyggelig og så ufarlig, og det kun vennlig ment.
Glika i zoi

Tjorven

Den påskesuppa kokt på innvoller har jeg hørt en del om  :o  Tviler på om jeg hadde  begitt med ut på en smaksprøve  ;)  Men flirten med paposen virka mindre skummel enn suppa, må jeg si. Og de smykkene var spesielle, kunne tenkt meg noen av dem jeg også  ;D
Koselig at det stadig kommer flere venner av deg til Ermopolis, høres ut som du trives å bo i byen også. Ha det godt og nyt morgenene etter at kirkeklokkene ikke vekker deg lengre  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, alle sammen!
Disse kirkeklokkene begynte igjen i morges kl 07.30! Og hver halve time helt til kl 12.00! Fordi det er fredag???

Nå har det vært regnvær og ganske hustrig, så det har vært sløvedag inne på rommet med litt klesvask og annet man kan sysle med. Gikk ut i sekstiden da det var litt sol igjen, men med ulljakke og jeans på, og det var likevel litt kaldt, og måtte kjøpe et skjerf på veien.
Stakk innom tavernaen der Vasillis jobber og drakk kaffe sammen med han og de som jobber der. Han skal vise meg de rommene han vet om i havna, langt vekk fra kirkeklokkene!, på mandag formiddag. Der er det halve prisen, og samme standard visstnok på rommene. Vasillis vil hjelpe meg med å flytte med en bil hvis det blir sånn, for nå har jeg jo fylt opp kjøleskap og hyller med masse vann, mat og annet. Jeg foretrekker å bo her i byen fortsatt, flere folk her og mer å holde på med, og det er faktisk aldri kjedelig!

De har satt opp et par flere busser per dag rundt øya, men den siste er fortsatt kl 18 fra byen.

Jeg har ikke sett fergen Aqua Jewel her på noen dager, og nå går Aqua Spirit igjen rundt til alle de Kykladiske øyene. Jeg spurte Antonis som selger fergebilletter, og han sa at en av motorene på Aqua Jewel er ødelagt, så den er på reparasjon i ca 10 dager, men ikke her på Neorion-verftet.

Jeg vurderte å gå på kino her i kveld, siden det var såpass kaldt utendørs. Jeg bor rett ved kinoen. De viste "Jack the Giant Slayer", en fantasyfilm som jeg ikke var altfor interessert i, det er på engelsk med greske tekster, men jeg traff en en engelskmann som jeg kjenner, som har vært her hvert år lenge siden sent på 70-tallet, så vi ble sittende og prate på en liten kafenion istedet mens det regnet igjen.

Alo ine kalo eki!










Glika i zoi

Tjorven

Det er så koselig å lese dine hverdagsskildringer, Marjana  :) Du hører tydeligvis hjemme på Syros  :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Quote from: Tjorven on 10. May 13, 02:40:35
Den påskesuppa kokt på innvoller har jeg hørt en del om  :o  Tviler på om jeg hadde  begitt med ut på en smaksprøve  ;)  Men flirten med paposen virka mindre skummel enn suppa, må jeg si. Og de smykkene var spesielle, kunne tenkt meg noen av dem jeg også  ;D
Koselig at det stadig kommer flere venner av deg til Ermopolis, høres ut som du trives å bo i byen også. Ha det godt og nyt morgenene etter at kirkeklokkene ikke vekker deg lengre  ;D


Margaritsa-suppe er vel Nord-Trøndernes svar på sodd. Mye kjøtt og i de små kjøttbollene i sodden er det vel også en del innmat? Det var absolutt en god suppe, for det var mye urter og syre/sitron som tok bort det "fete" av smaken.

Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...