Logg inn med Facebook eller Google!

Aprilhilsen fra Syros

Started by marjana, 24. Apr 13, 22:22:15

Previous topic - Next topic

Tjorven

Fint å høre at du koser deg, og kan kjenner "sommeren" på kroppen. Ser ikke ut til å være så verst på Syros for tida  :) 8)
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

29. Apr 13, 19:51:05 #13 Last Edit: 29. Apr 13, 19:53:41 by marjana
Takk skal dere ha alle sammen for alle "liker" og hyggelige kommentarer! Jeg har det godt her. Jeg har møtt en del venner i de siste dagene, og de fleste har det relativt ok, men ikke "poli kala".

Nå er det påske og det ringer og messes fra kirkene over høyttalere fra kl 7 om morgenen. Kirken Agios Nicolaous er like ved der jeg bor, så jeg vekkes for å gå til kirken fra kl 7 om morgenen!
Kl 19-messen er alltid kjempelang, over en time eller noe sånt, og med mye klokkespill først og messing.

Jeg lurte på hva alle de dekorerte lysene de selger overalt er til, og for dem som er gudmor til noen vil da gi barnet et av disse lysene på langfredag. Lysene kommer i alle utgaver, dekorert med religiøse motiver, med blomster som hilser våren, med leketøy, og lysene finnes til salgs overalt.
Symbolet på gatelysdekorasjonene nå i påsken er et lys med sløyfe.

Her kommer noen bilder av påskelysene:
Glika i zoi

bengalow

Jösses! Jag tror inte att religionen har en enda chans mot "marknadskrafterna". Vad med att införa en "kyrkoskatt" på varorna, ungefär så OS/OL-kommittén har gjort på de olympiska ringarna? Då hade kyrkan blivit ännu rikare...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Det var litt av et utvalg, ja  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kristian

Tja Bengalow. Hellas kunne i alle fall løst en del av sine økonomiske problemer ved at momsen på disse sakene kom til rette stedet.
Kristian/Planer er til for å utsettes

bengalow

jo Kristian, eller att förstatliga kyrkans egendomar. Den grekiska kyrkan lär sitta på rikedomar, som vida överstiger den grekiska stasskulden.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

30. Apr 13, 18:25:48 #18 Last Edit: 01. May 13, 03:03:10 by marjana
Men vil kirken gi fra seg eiendommene sine? Selvfølgelig ikke. Den økonomiske krisen i Hellas nå er vel bare som et lite pust i sivet, det er vel befolkningen som ofres.

En kompis synes jeg betaler litt for mye der jeg bor nå, og spesielt når jeg skal være her såpass lenge. Jeg betaler en helt ok pris turistmessig, men hvis jeg kan bo like bra, og for en tredel av prisen, som blir en lokal gresk pris så gjør jeg jo det! Vi får se etter påsken når han har tid til å vise meg leilighetene.
Glika i zoi

bengalow

VILL ge ifrån sig, Marjana? De finns en laglig rätt som stater har - expropiation, då man beslagtar egendomar mot "rimlig" ersättning. Ett annat sätt är att t.ex. beskatta kyrkans egendomar - vilket man inte gjort i Grekland. Jag tror emellertid, att den som föreslår detta är politiskt "död".
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Jeg er her som turist på lang tids basis, og har ikke tenkt å starte noen som helst politisk diskusjon med noen!
Hvis det er et bedre og billigere sted å bo som Vasillis vet om, så vil jeg jo undersøke det, så klart. De rommene han vet om er nærmere havna, og et sted foreldrene hans bor når de er på besøk. Det blir travelt nå i påsken, og mange kommer til Syros for å feire påsken, men vi kan gå for å se på rommene rett etter påsken.
Glika i zoi

marjana

Quote from: marjana on 28. Apr 13, 02:59:08
Quote from: filhellener on 26. Apr 13, 19:35:28
Quote from: marjana on 26. Apr 13, 00:06:30

og bære en 6-pakning med vann fra supermarkedet opp veldig mange trapper, og jeg tar det som trim!


Praktisk spørsmål, Marjana,greit å vite  :)
er det ikke anbefalt å drikke vannet fra springen/kranene på Syros, siden du sliter med 6pakn?
Etterhvert er blitt få øyer vi kjøper vann, kjøper bare ei flaske eller to ved ankomst for å ha emballasje til å fylle på og legge i kjøleskapet :)


Kranvannet på Syros bør man ikke drikke. Grunnvannet er sikkert forurenset av industri og annet tilsig, og et stort forbruk av grunnvann av en så stor by på en så liten øy. Jeg vet faktisk ikke helt, jeg har fått mange forklaringer, men bærer heller drikkevann. Husverten min sa ihvertfall tydelig ifra nå at jeg heller ikke må lage mat med vannet fra springen.

Kilden fra Ano Syros er ren, kald og frisk, og mange henter vann derfra. Den er lagt i rør og man finner forskjellige kraner der folk henter vann i store dunker og kanner i området fra Ano Syros ned til Ermoupolis. Det er også vannautomater i landsbyene, der man legger på noen penger og får rent drikkevann og kan fylle opp i medbragte kanner. Jeg tor jeg må spørre nærmere om drikkevannet her.



Nå har jeg spurt om kranvannet her på Syros. Det er filtrert sjøvann.
Glika i zoi

filhellener

Quote from: marjana on 30. Apr 13, 23:18:10
Quote from: marjana on 28. Apr 13, 02:59:08
Quote from: filhellener on 26. Apr 13, 19:35:28
Quote from: marjana on 26. Apr 13, 00:06:30

og bære en 6-pakning med vann fra supermarkedet opp veldig mange trapper, og jeg tar det som trim!


Praktisk spørsmål, Marjana,greit å vite  :)
er det ikke anbefalt å drikke vannet fra springen/kranene på Syros, siden du sliter med 6pakn?
Etterhvert er blitt få øyer vi kjøper vann, kjøper bare ei flaske eller to ved ankomst for å ha emballasje til å fylle på og legge i kjøleskapet :)


Kranvannet på Syros bør man ikke drikke. Grunnvannet er sikkert forurenset av industri og annet tilsig, og et stort forbruk av grunnvann av en så stor by på en så liten øy. Jeg vet faktisk ikke helt, jeg har fått mange forklaringer, men bærer heller drikkevann. Husverten min sa ihvertfall tydelig ifra nå at jeg heller ikke må lage mat med vannet fra springen.

Kilden fra Ano Syros er ren, kald og frisk, og mange henter vann derfra. Den er lagt i rør og man finner forskjellige kraner der folk henter vann i store dunker og kanner i området fra Ano Syros ned til Ermoupolis. Det er også vannautomater i landsbyene, der man legger på noen penger og får rent drikkevann og kan fylle opp i medbragte kanner. Jeg tor jeg må spørre nærmere om drikkevannet her.



Nå har jeg spurt om kranvannet her på Syros. Det er filtrert sjøvann.

Takk skal du ha, Marjana😊
Ha fortsatt kjempefine uker (måneder?) på Syros, og riktig God Påske 😊
Kari

bengalow

Jag förmodar att du menar "avsaltat" havsvatten, Marjana. Så gör man också i Kini på Syros, men naturligtvis går det genom en reningsanläggning också (filtrering). Dock, allt salt blir man inte av med. Vår vän på Chios vattnade gräsmattan en sommar, och den tvärdog p.g.a. för högt saltinnehåll i kranvattnet. Så man bör låta bli att dricka det...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...