Logg inn med Facebook eller Google!

Aprilhilsen fra Syros

Started by marjana, 24. Apr 13, 22:22:15

Previous topic - Next topic

marjana

Nå har jeg vært her akkurat en uke, og har fått installert meg i leiligheten/studioet. Enkelt, men med kjøkken, internett, AC, tv og ikke minst sentralt i Ermoupolis. Jeg har gått til og fra supermarkedet mange ganger for å handle alt smått og stort som trengs for å bo her i flere uker.
Det er fortsatt blåsete og litt kaldt, så det er lag på lag med klær og vindjakke, og det er slett ikke fristende å bade eller sole seg. Men det er veldig grønt og frodig, så det er helt ok å være ute og å gå gatelangs.

Jeg har fått kontaktet en del venner, og får treffe dem etterhvert som det passer. Venninnen min Maria fikk en sønn for 24 dager siden, så nå må jeg finne noen passende babygaver i tillegg til en pengegave før jeg besøker dem.

Jeg pleier vanligvis å bo i landsbyen Galissas, men så tidlig på året er det lite som skjer der ute. Den siste bussen går så tidlig som kl 16.30, så det blir vel helst dagsturer til Galissas for å plukke kapers så lenge. Lørdag kan det være litt mer liv, og da er stambaren i hvert fall åpen, og en del kjente pleier å være der da, så da går det an å bli der utover kvelden og heller ta en taxi hjem.

Det er helt fint å være her som turist. Man får tak i alt man trenger, og tavernaene, barene og butikkene er åpne, men det er harde tider for grekerne.
Jeg kjenner en som jobber på en av fergene, og han fortalte at de ikke har fått lønn på ca 7 måneder, bare litt småpenger til kaffe og røyk. Han viste meg en hel bunke ubetalte regninger som han hadde, og kreditorene må henvende seg til fergeselskapet siden de ikke har fått lønn på så lenge. Han jobber nesten døgnet rundt pga innskrenkninger, og var usikker på om han har jobb neste september siden de kutter ned på antall ferger i rute og mannskap.
Husverten min kjenner jeg også godt, og han forteller mye om de vanskelige økonomiske tidene. Han vil prøve å selge de små leilighetene i bygget der jeg bor. Det er 12 i alt og 6 er i bruk.

Så det var litt på godt og vondt herfra så langt. Jeg legger ved noen bilder fra Ermoupolis også.
Glika i zoi

bengalow

Kul att höra från Chios, Marjana! Kan du inte ta en bild från herrfrisören, lite ovanför charkuteristen, mitt emot grönthandlaren...om han finns kvar där vill säga!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

Bengalow, da! Jeg er på SYROS og ikke på Chios!!! (Men jeg vet at du skrev feil).

Jeg tror barbereren fortsatt er der, husker et av dine bilder derfra, men det har blitt mange av disse nymotens sandwichbarene som har flyttet inn i de små lokalene i markedsgata. Mange forandringer her, så hvis det er lenge siden du har vært her så vil du se det tydelig, men det er fortsatt en flott by.
Glika i zoi

bengalow

Nåväl, Marjana, det var som det heter på engelska "a brain fart"...Såklart att det är Syros!! Hoppas att du får det bra därnere. Vi hoppas på, att komma dit i år!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tjorven

Koselig med en stemningsrapport fra Syros, Marjana, og at du har funnet deg vel til rette  :)  Det er alltid et skår i gleden å høre og se hvordan grekerne sliter i disse økonomisk dårlige tider, man får støtte dem som best man kan. Likevel, jeg regner med at det var godt å komme tilbake til øya di, treffe vennene dine der igjen og vandre gatelangs i Ermopolis. Sol og bad kommer vel etter hvert, du har jo maaaaange uker igjen  8) Ha det godt så lenge, du kommer vel med flere Syros-glimt senere  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anita

Nydelige Syros... hit skal vi på ferie en eller annen gang... det er en øy som står høyt på listen vår  :)

Tusen takk for at du deler med oss... herlig lesestoff for oss i kalde nord  :D

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

marjana

26. Apr 13, 00:06:30 #6 Last Edit: 26. Apr 13, 01:23:53 by marjana
Det har blitt betraktelig varmere i dag, så vindjakka fikk bli hjemme, men det var litt kaldt i skyggen. Jeg spiste middag utendørs i kveld for første gang, og det var vindstille og over 20 grader sent på kvelden. Fint å se fergene seile inn og ut, se på folket som vandret forbi og spise noe godt og drikke litt vin.

Dagen har stort sett gått med til å ordne småting, og bære en 6-pakning med vann fra supermarkedet opp veldig mange trapper, og jeg tar det som trim!
Jeg var også i babyutstyrsbutikken for å finne en gave til venninnen min og hennes nyfødte sønn, og der var det også mye å finne ut av, og det endte opp med et riktig stilig sommerantrekk til babyen. Maria bor like ved et dansestudio der de har pilates, så når jeg besøker henne må jeg stikke innom for å finne ut om jeg kan delta på pilatesen der. Kanskje litt vrient å følge instruksjonene på gresk, men jeg kan jo øvelsene fra før. Jeg må jo holde meg i aktivitet og i form her!

Til Bengalow så må jeg dessverre fortelle at den gamle klassiske barbereren er borte i markedsgata. Det er flere tomme lokaler der nå, og noen nye butikker og snackbarer.

Bildet er av gavene til Maria og babyen.


Glika i zoi

Tzasiki

Godt å høre fra Syros Marjana!!!  :)   Maria blir nok kjempeglad for gavene til babyen!. Kos deg videre i paradiset!!! :haveaniceday:

filhellener

Quote from: marjana on 26. Apr 13, 00:06:30

og bære en 6-pakning med vann fra supermarkedet opp veldig mange trapper, og jeg tar det som trim!


Praktisk spørsmål, Marjana,greit å vite  :)
er det ikke anbefalt å drikke vannet fra springen/kranene på Syros, siden du sliter med 6pakn?
Etterhvert er blitt få øyer vi kjøper vann, kjøper bare ei flaske eller to ved ankomst for å ha emballasje til å fylle på og legge i kjøleskapet :)
Kari

marjana

Quote from: filhellener on 26. Apr 13, 19:35:28
Quote from: marjana on 26. Apr 13, 00:06:30

og bære en 6-pakning med vann fra supermarkedet opp veldig mange trapper, og jeg tar det som trim!


Praktisk spørsmål, Marjana,greit å vite  :)
er det ikke anbefalt å drikke vannet fra springen/kranene på Syros, siden du sliter med 6pakn?
Etterhvert er blitt få øyer vi kjøper vann, kjøper bare ei flaske eller to ved ankomst for å ha emballasje til å fylle på og legge i kjøleskapet :)


Kranvannet på Syros bør man ikke drikke. Grunnvannet er sikkert forurenset av industri og annet tilsig, og et stort forbruk av grunnvann av en så stor by på en så liten øy. Jeg vet faktisk ikke helt, jeg har fått mange forklaringer, men bærer heller drikkevann. Husverten min sa ihvertfall tydelig ifra nå at jeg heller ikke må lage mat med vannet fra springen.

Kilden fra Ano Syros er ren, kald og frisk, og mange henter vann derfra. Den er lagt i rør og man finner forskjellige kraner der folk henter vann i store dunker og kanner i området fra Ano Syros ned til Ermoupolis. Det er også vannautomater i landsbyene, der man legger på noen penger og får rent drikkevann og kan fylle opp i medbragte kanner. Jeg tor jeg må spørre nærmere om drikkevannet her.
Glika i zoi

marjana

Plutselig ble det sommer i går! Herlig! 25 grader og vindstille, og 19 grader i vannet. Jeg har vært ute hele dagen og gått rundt omkring, og vil være inne så lite som mulig etter den lange vinteren. Jeg har ikke badet eller solt meg ennå, men jeg gikk innom bystranda i ettermiddag der folk koste seg ute på søndag, som er fridag for de fleste.
Jeg gikk videre opp til noen høye klipper med utsikt sørover og østover til Mykonos og Tinos, og sjøen var blikkstille hele veien.
Highspeed 5 kom inn til Syros fra Tinos, og den har blitt grønn i år! Og reklamerer for Cosmote nå.

Bilder av sol og badeliv fra bystranda, og utover skipsleia.

Glika i zoi

karri

Deilige bilder!! Kos deg videre!
KARRI

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...