Logg inn med Facebook eller Google!

Anders på Naxos... igjen :-)

Started by Anders, 10. Jun 12, 08:03:11

Previous topic - Next topic

Anders

Stødig nordøst, bra med bølger på Ag.Georgios, men ikke så mye som en kondensstripe på himmelen. 25 grader...

Kristian

Quote from: Anders on 16. Jun 12, 07:27:21
Stødig nordøst, bra med bølger på Ag.Georgios, men ikke så mye som en kondensstripe på himmelen. 25 grader...


Var inne på AIS (Marine trafic.com) En del av funksjonene var nede i dag, men de har en funksjon for å vise vind i det området du er inne på.

Fra Pierus og ut til Paros/Naxos antyder de 30-33 knops vind, dvs Stiv kuling B styrke 7. SÅ får man dempe litt for godt mål?

Så om du har beveget deg rundt pynten mot Rådhuset og havna er det nok friskere enn på verandaen hos Sofia.

På søndre del av St. George ser jeg at det bryter ganske friskt, faktisk slår bølgene inn mot solstolene på Flisvos.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Kristian

16. Jun 12, 10:38:46 #26 Last Edit: 16. Jun 12, 12:03:43 by Kristian
Temmelig friskt i dag på sørenden av St. George stranda.

Ser det samme på Webkameraet fra havna på Paros. Friskt også der.
Kristian/Planer er til for å utsettes

karri

Takker for at du har gjort meg oppmerksom på disse web sidene, Kristian  :) Får håpe du ikke blåser bort, Anders  ;)
KARRI

Kristian

16. Jun 12, 14:12:51 #28 Last Edit: 16. Jun 12, 14:15:04 by Kristian
Quote from: karri on 16. Jun 12, 13:18:07
Takker for at du har gjort meg oppmerksom på disse web sidene, Kristian  :) Får håpe du ikke blåser bort, Anders  ;)


Vel han er jo fra Vestrelandet hvor det blåser smådjevler.

Forøvrig (Unnskyld Anders at jeg kupper tråden din et øyeblikk) så finnes det mange artige kameraer. Ved siden av havna i Parikia har jeg denne fra Ios:

http://www.ios-hellas.com/ios/greece/cyclades/ios-greece-webcam-port

Jeg har nettop vært inne og sett BS Delos anløpe, og vedkommende som dirigerte kameraet fikk med seg mye fint, ytre del av bukta som gikk hvit, og Delos som fikk problemer med å få løs ankeret (i denne størrelsen er det ikke dregg). Da hun forlot havna så man hvorledes propellene hadde virvlet opp bunnslammet, så vannet ble temmelig brunt.

Jeg har tenkt på om ikke Ole burde opprette et egent emne for Webkameraer.

Kombinert med AIS (Marinetrafic) kan man få mye artig å bivåne.

PS Anders: Har en misstanke om at BS Delos vil anløpe Ios for nordgående i høysessongen, men time vil showe.

PS 2: Innimellom kan man selv dirigere kameraene i havna på Ios. Akurat nå er det ene ute av drift.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Anders

Ikke antydning til mindre vind i dag, men den ble skikkelig STERK og stødig nordøst igår. Det er da det er smart å dra ned til Prokopios... jeg valgte terrassen med en skikkelig fornøyelig bok :-) Men gikk på Paradise ettpar timer på sen-ettermiddagen, og der var så lite folk at vi fikk lang prat med både Manoli og Georgios. Hyggelig og opplysende...
Tidlig middag på Meltemi... Stifado og peppersteak hvor vi tusket fra hverandre. Og ikke antydning til jubel eller interresse for fotball-EM... merkelig :-)
Mulig BS går innom Ios på nord, ja... den kommer iallfall ikke før i halv sju tiden.
Ca 25 her på terrassen nå, men skikkelig "Hawaiisurfebølger"...
Blir vel til å følge nyhetene utover... er jo en spennende dag for oss Hellas-frelste.
Dessuten... HF-visittkort har fått fremtredende plassering på Paradise! Takker, Ole....

Kristian

17. Jun 12, 07:51:19 #30 Last Edit: 17. Jun 12, 07:53:35 by Kristian
Var innom Webkam på Ios og så Alexander dra mot Santo, Det så friskt ut. Sjøen gikk hvit. Jeg misunner ikke dem som skal nordover senere i dag, mot sø og vind. Det samme med Scopelitos som også skal nedom Santo. Begge bringer og henter gjester til øyene rundt Santo

Det er mulig at vinden rundt Naxos løyer ørlite, liten kulig mot stiv i går. Dreier også litt mot nordvest utpå dagen.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Anders

Drukningsulykke her på st.George igår... lokal mann (hotelleier). S&R-helikopter henger lavt rundt og søker nå...

Anders

En eldre dame ble også tatt av bølgene og ført utover, men ble reddet til lands av andre turister. Tydeligvis lett å bli lurt av understrømmene

Ole

Dette høres skummelt ut! Hvor skjedde det da? Bortover mot Flisvos? Skulle man få problemer er det vel bare turister, og de som driver utleie og servering, som kan hjelpe, for det er vel ikke badevakter på stranda. På Samos i 2002 var det en mann som døde på stranda, og det tok veldig lang tid før helsepersonell var på plass. Skummelt!

Anders

Jo, der er badevakt på stranden, men dette skjedde visst litt langt utpå ettermiddagen (tror badevakten sitter til fem eller seks) Ser ikke tårnet her fra terrassen, men antar det er rødt flagg idag. Ingen som bader nå, iallfall. Og hvis mine opplysninger er korrekte så gjelder det verten på hotel Hara, hvis noen skulle kjenne til det?

Kristian

Hara, er det det som ligger på venstre side når man fortsetter fra havna og rett fram mot St. George? Litt forbi et lite supermarked på høyre side, og ikke langt til stranda. I så tilfelle bodde vi der et par netter for en del år siden. Da var gamle far i familien en prest. Så forøvrig gamle mor for et par år siden ved siden av et bilde av presten som tydeligvis hadde gått bort.
De hadde forøvrig vinranker oppover fronten, og det var noen igjen da vi var der. Nydelige.
Men som sagt, ikke sikker.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...