Logg inn med Facebook eller Google!

en liten rapport fra Mytilini/Lesvos

Started by Tommy, 01. Jun 10, 18:21:19

Previous topic - Next topic

Tommy

Hitkom igaar med flyg fraan Athen, efter att foerst ha foerlustat mig samman med mina soener i Athen, piiiouuuh det var svettigt, det maerks att man ikke aer saa ung laengre, jag insaag tidigt att det var baest att oppsoeka saengen innan natten blev foer sen, men trevligt var det med mycket god mat o dryck paa en tabepna i Exharia. Idag har jag jagat motorcykeluthyrare i Mytilini utan framgaang, gav opp det projektet o tog en taxi till Petra daer jag visste det fanns uthyrare. Tog foersta baesta jag saag naer jag kom fram o naer jag fraagade efter en stoerre sykkel typ yamaha xt 660 undrade uthyraren om jag kaende wibbo, eftersom jag var skandinav o ville hyra en saadan hoj.....  :bom: ha ha ha vilket skojigt sammantraeffande, i morgon ska jag traeffa wibbo o saa ska vi ta en hojtur samman.
Paa flyget hit traeffade jag ett svenskt par som har hus i Sigri paa vaestra Lesvos dit dom var paa vaeg foer att stanna 6 veckor, o dit aer jag inbjuden att haelsa paa, vilket jag saa klart ikke tackat nej till, vi satt paa flygert o tittade paa bilder dom tagit fraan i vintras daa dom var haer o firade nyaar, dom har visst skrivit en bok om aeventyret med huskoepet haer ocksaa saa den faar man vael kika paa daa. Nu ska jag ut o fotofera lite haer i byn som jag redan kommit att tycka mycket om, vardagligt o livligt som det aer haer. I like it :D

Hej o haa fraan Mytilini  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Sjøløve

Det høres ut som om du har fått en flott start på ferien Tommy, og allerede knyttet kontakter  :flower:  :flower:

Ha en fin ferie - skulle gjerne opplevd en rundtur på Lesvos en gang - selv om det blir med bil for vårt vedkommende  :flower:  :flower:
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

polyanna

Hallo Tommy - så moromt og interessant du beskriver starten på ferien din. Håper på flere rapporter, liker så godt å lese de engasjerte innleggene dine.

IngeS

Takk for hyggelig telefonsamtale gode venn. Kos deg på Lesvos.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tommy

Hej hej o tack foer haelsningar o det var trevligt att du telefonerade fraan Samos Inge, alltid lika trevligt o spraakas lite vettu :-)

Igaar var jag ivaeg o traeffade wibbo med fru o fick mig en guidning per MC paa Oen, det var helt greit o fint att faa vaegvisningar av naagon som varit haer o farit runt paa MC foerut. Nu aer ni vael paa vaeg hem, o haer aer ett stort tack foer guidning o gott saellskap  :cheers:  . Otur att er hoj \"havererade\" saa jag fick fullfoelja touren sjaelv, men det gick bra o den rekommenderade grillade octopusen i Eressos smakade foertraeffligt.

Jag stannade igaar till i Plomari o oevernattade daer, tillbringade kvaellen tillsammans med min aeldste son o hans kompis, o det gick ner det ocksaa om man saejer saa. Jag ska nokk ta mig till dom trakterna igen innan jag far hem naesta vecka, foer att utforska skogarna o bergen ovanfoer samt en fin strand jag fann reda paa idag. By the way, min kamera aer kraschad,den ramlade ur bagagevaeskan paa MC\'n igaar paa grund av att jag gloemt staenga den. Naa som tur var aaterfann vi den i alkla fall, men den aer foer tillfaeeligt obrukbar. Saa kan det gaa naer ikke haspeln aer paa  :blackeye:

Hej o fraan
Mytilini  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ole

Spennende å høre om opplevelsene dine på Lesvos! Og leit å høre om kameraet! Vi får håpe det går an å reparere det, men det blir kanskje ikke før du er tilbake i Sverige..... Fortsatt god ferie!

-POE-

Glöm inte musikerträffen i morgon, fredag kväll vid platanostorget i Plomari.
Det är riktigt läckert. Parkera på busstorget och följ gågatan från det vänstra hörnet om du har havet i ryggen.

//PO
//PO

Tommy

Tack för hälsningar î-. Nu är det ouzotime i Mytilini sitter på ett café nere i hamnen, här är lite festivitas på gång, vad jag förstått så ska öns alla helgon firas så det är pyntat med grekiska flaggor o så längs gator o torg, barn tassar omkring i traditionella folkdräkter. Det får bli något att skåda istället för musikerfesten i Plomari PO, för där var jag inte. Kameran är som den är trasig, jag får kolla upp det när jag kommer hem. Men bilder blir det lite i alla fall :-) jag har ju denna apparat jag sitter o surfar gratis med nu, min i-phone, o den funkar ju hjälpligt som kamera oxå :-). Idag körde jag till Molivos o åt lunch i hamnen, det var ett fint ställe, fast jag kände mig lite \"vilse\" bland alla andra turister, jag trivs bättre i Mytilini :-).
Hej o hå o yamas från mig i Mytilini :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

operafantomet

Nyt både ouzo, motorsykkel, honning med valnøtter, vannmelon, deilige strender og hva annet som dukker opp på din vei!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Tommy

Tack ska du ha, jag har njutit både det ena och det andra vilket ikke har varit vanskeligt på denna ö :-). Igår var jag upp till Petra o lämnade tillbaka MCn jag hyrt, där tillbringade jag sedan dagen i väntan på eftermiddags-bussen åter till Mytilini. Som sagt har jag trivts gott här i den grekiska vardagen o kan gott tänka mig att återvända. Bilder har det blivit trots att min \"riktiga\" kamera kraschat. Får sätta mig o kika igenom vad som fastnat när jag kommit hem, och även summera något av mina upplevelser då. Idag är sista dagen, den avnjuts just nu på ett parkcafe, sen ska jag inhandla lite förnödenheter o avsluta med nån Go mat i afton. Det har sammantaget varit en Go o avkopplande ferie här.
Hej o hå från Mytilini :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

Så hyggelig å lese at Lesvosferien din har vært vellykket, Tommy! Bare veldig synd med kameraet ditt, da. Jeg pleier å glede meg stort over dine bilder. Men ejg skjønner vi kan vente oss noe likevel.

God tur hjem! Gleder meg til du vil dele mer av opplevelsene med oss på Forumet. (Er jo særlig spent på evt flere inntrykk fra Plomari-området, da)
KariK

Tommy

Tack, tack för din go hemreseönskan Kaka, det gick bra fast att det bidde å stiga opp tidigt för å hinna flyget till Athen som gick redan 0730....

Såklart vill jag dela med mig om där är något att dela av intresse för andra, men det kanske det är ? Jag finner väl fram nåt efterhand som det sjunkit in i mitt lilla huvud :-)  Å det är ju huvudsakligen därför vi är här ju... för att dela med oss till varandra  :compress:

Det är faktiskt sköönt att ha kommit hem också, med tillfredskänslan av en go ferie i kroppen o veta att där är ca 4 veckor kvar av ledigheten :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...