Logg inn med Facebook eller Google!

Hva slags musikk hører du på akkurat nå? (ikke gresk!)

Started by Ole, 01. Mar 07, 21:25:28

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Och här spelar/sjunger de tillsammans, Kidjo & Santana, en rysare!



//PO

Japp, det är en gudagåva  :cheers:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Jag lyssnade på Sibelius en timme på eftermiddagen, funkar att jobba till klassiskt oxå!

//PO
//PO

bengalow

Idag är det 20 år sedan Cornelis Wreeswijk dog. Han har lämnat ett stort tomt hål efter sig. Som tur är så finns det skivor, och spotify, som gör att han aldrig blir glömd. En av de mest framträdande artister vi haft i Sverige. Gissa vad jag lyssnar på?
En liten sann historia...Han bodde under en kort tid i Klågerup, 10 km söder om Staffanstorp. En dag  kom han in i affären där jag jobbade. Dom skulle ha ett nytt duschförhänge, och jag fick glädjen att visa dom. När dom kom till kassan, efter sitt val, så höll kassörskan på att få dåndimpen(svimma). Hon hade inte sett dom komma in....
Länk till minnesprogrammet http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1388806 där man hör många sånger av Cornelis
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

-POE-

Jag stod bredvid Cornelis på Norrmälarstrand under en flyguppvisning, han var hårt sliten och dog inte långt efter. En stor musiker!



//PO
//PO

bengalow

En av mina favoriter, som jag återupptäckt på spotify...Allan Edwall, åh jag älskar hans visor - så enkla men eftertänksamma

Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Jeg har akkurat kommet hjem fra intimkonsert med Kristin Hild (som jeg har henvist til tidligere her) Fine, selvskrevne låter! Selv om lyden på slike konserter blir litt i overkant for mine gamle ører, koste jeg meg. (Og så er det jo svigerdattera, da, må sies)
KariK

Tommy

State of Grace II



Musik producerad av Paul Schwarts, läs mer om hans produktion och musik här ; http://www.paulschwartz.com/sog2.html till viss del använder han körer till sin hjälp, väldig rogivande o storslagen musik :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Streaming via spotify är tonerna, musiken och sångerna på detta album  :cheers:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

När jag på Spotify sökte på musik av den Irländska gruppen The Chieftains fann jag en musiker som jag trodde spelade spansk/latinsk musik, vilket man kan tro när man ser hans namn, Carlos Nunez heter han. Men han är från Galicien och har hämtat mycket av sina musikaliska rötter i den keltiska traditionen, och det hörs verkligen, man kan lika gärna tro att han är från Irland.

Albumet jag lyssnar på heter \"Carlos Nunez en concert\", mycket bra tycker jag som gillar den sortens musik.



Här lite info och fakta från Wikipedia om honom och hans musik :

Carlos Núñez (born Vigo, Galicia, Spain, 1971) is a Galician musician who plays the gaita, the traditional Galician bagpipe.

Nuñez was born in 1971 in the city of Vigo and began playing the bagpipes when he was eight years old. In his early teens, he was invited to play with the Festival Orchestra of the Festival Interceltique de Lorient in Brittany. He studied the recorder at the Royal Conservatory in Madrid, Spain and quickly gained stature as a young virtuoso. He met Paddy Moloney of The Chieftains and performed with the band two years later, becoming referred to as the \"7th member\" of the band. He appeared on their Grammy-winning Santiago, which focused on Galician music and included other artists such as Los Lobos and Linda Ronstadt.

He has become an integral part of the Galician Celtic music scene, and has collaborated with Ry Cooder, Sinéad O\'Connor, The Chieftains, Altan and La Vieja Trova Santiaguera. His most renowned album was 1996\'s A Irmandade Das Estrelas, which sold an unprecedented 100,000 copies, and included collaborations with Nightnoise, Luz Casal, Tino di Geraldo, Tríona Ní Domhnaill and Mícheál Ó Domhnaill, Kepa Junkera, Ry Cooder, The Chieftains, and Dulce Pontes. He has since moved on to including elements of Berber music and flamenco, as well as more pronounced Celtic, especially Breton, influences. He was a key collaborator in Tamiya Terashima\'s soundtrack from the film Tales from Earthsea (Gedo Senki), released in July 2006. He also released an additional album, titled Melodies from Gedo Senki, which included new Gedo Senki OST tracks along with new tunes by Carlos himself.[1][2]

On his 1999 album Os Amores Libres, he collaborated with French producer Hector Zazou.

He continues to tour the world playing in large and small venues.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

Nå går Lady sings the blues: dobbelcd med masse flotte damer: Aretha Franklin, Peggy Lee, Billie Holiday, mfl. (Fant ingen link på YT, og den andre har jeg ikke)
DET er musikk og stemmer, det. Skikkelig stemning i stua, som passer meg godt når noen har slått på mørket utenfor
KariK

bengalow

Dire Straits - Best of.... jag tror inte att jag blir trött av dom någonsin. I mitt testamentet skall jag önska mig \"Walk of Life\" till min begravning. Det låter väl passande i ord, och kanske det kan lätta upp stämningen där, om den nu skulle bli för nedstämd....Bara synd att man inte får vara med och höra den.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Vi har haft, och har ännu, ett favoritband som heter Vaya con Dios. Från Belgien, tror jag. Jag har precis hittat dom på spotify och lyssnar på \"Do\'nt cry for Louie\"....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...