Logg inn med Facebook eller Google!

Leiebil og drikkevarer.......

Started by JohnS, 01. Mar 14, 19:25:35

Previous topic - Next topic

Tjorven

Her skrev vi visst samtidig, karri. Du tolka innlegget mitt slik det var ment fra min side, så får jeg bare håpe ingen fler blir støtt  :-\
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

Neida, følte meg ikke tråkket på tærne da jeg har god samvittighet såvel som gode sko! Men, ja, jeg følte en viss moralisering i innlegg her. Med hensyn til kjøring om kvelden så kan jeg jo spørre om noen har sett en gresk sjåfør som kun drikker alkoholfritt i selskap med andre som alle drikker alkohol? I Norge rører jeg ikke alkohol hvis/når jeg kjører hvilket jeg ofte gjør når vi er i hyggelig lag.

polyanna

Quote from: JohnS on 01. Mar 14, 19:25:35
Jeg begynte å fundere litt på hvor viktig alkoholen er for ferieopplevelsen for norske turister, og kom til å tenke på at det er ganske hyppige innlegg på Hellasforum om hvor lang tid det er igjen før man sitter med den første ouzo'en eller Mythos'en, gjerne kombinert med bilder av halvfulle - eller halvtomme - glass og/eller flasker (maten blir sjelden nevnt i slike sammenhenger ;-) ).
[/i]

Jeg tror disse innslagene på forumet om ouzo og mythos mest er en måte å formidle forventning og glede på  :). Ser en bort fra forumet her - og uten å tråkke noen på tærne - tror jeg nok at mange nordmenn ser på alkohol som en ganske så viktig og selvfølgelig del av ferien. Det er et eller annet med dette 'å kose seg', nyte noe ekstra. Det er kanskje større toleranse for høyt alkoholbruk enn for sånne 'festbremser' som meg. Som ikke har noe særlig glede av alkohol på dagtid, blir veldig uopplagt og energiløs av det i varmen. 

At noen velger taxi for å unngå promillekjøring, er vel forresten bra. Vi har jo så forskjellige måter å feriere på. Men det er jo en annen skål...


Tjorven

Quote from: polyanna on 03. Mar 14, 15:17:08
Jeg tror disse innslagene på forumet om ouzo og mythos mest er en måte å formidle forventning og glede på  :). Ser en bort fra forumet her - og uten å tråkke noen på tærne - tror jeg nok at mange nordmenn ser på alkohol som en ganske så viktig og selvfølgelig del av ferien. Det er et eller annet med dette 'å kose seg', nyte noe ekstra. Det er kanskje større toleranse for høyt alkoholbruk enn for sånne 'festbremser' som meg. Som ikke har noe særlig glede av alkohol på dagtid, blir veldig uopplagt og energiløs av det i varmen. 

At noen velger taxi for å unngå promillekjøring, er vel forresten bra. Vi har jo så forskjellige måter å feriere på. Men det er jo en annen skål...


Jeg tror også slike bilder legges ut for å formidle den spesielle feriekos-stemninga, som mange andre kjenner seg igjen i  8)  Jeg har også lagt ut bilder i den hensikt, uten at det betyr annet enn at man setter pris på øyeblikket og koser seg med et "lille ekstra" der og da. Som en Mythos ved landing eller et glass vin når man endelig er kommet fram til bestemmelsestedet  :) Eller vin til en lunsj innimellom. (Eller daglig, for den som koser seg med det  ;) ) Bortsett fra slike tilfeller, liker ikke jeg heller ikke å drikke alkohol i varmen, Polyanna, blir bare daff av det vanligvis. Men jeg har aldri ansett meg selv som noen "festbrems" av den grunn. Men vin til middagen om kvelden vil jeg ha, når jeg spiser ute. Og gjerne en metaxa eller irish coffee etterpå. Eller en ouzo når jeg spiser på Pavlos Place (det får man alltid servert etter maten der  :))

Her hjemme drikker jeg ikke så mye alkohol , og derfor er det ekstra kos med vin til middagen om kvelden innimellom. Om det er en lørdag eller en tirsdag spiller ingen rolle, det kommer mer an på form og humør  ;D  Da blir det litt som feriefølelsen; det lille ekstra i helg eller hverdag  :-*  Tar meg gjerne en konjak i ny og ne også  ;D
Og misforstå meg nå ikke, om andre nyter vin eller øl eller hva det måtte være daglig, er det deres vaner og deres sak. Jeg bare fabulerer litt omkring mine vaner, i ferien og hjemme. Konstaterer at jeg har et mye høyere alkoholforbruk på ferie, og at det er helt greit. Det er det der med å kose seg, nyte livet, og alkoholen er også en del av den feriefølelsen, når det passer seg sånn, for meg  8)
There are no strangers, only friends we haven't met.

polyanna

Quote from: Tjorven on 03. Mar 14, 18:03:19
Og misforstå meg nå ikke, om andre nyter vin eller øl eller hva det måtte være daglig, er det deres vaner og deres sak. Jeg bare fabulerer litt omkring mine vaner, i ferien og hjemme. Konstaterer at jeg har et mye høyere alkoholforbruk på ferie, og at det er helt greit. Det er det der med å kose seg, nyte livet, og alkoholen er også en del av den feriefølelsen, når det passer seg sånn, for meg  8)


Neida, Tjorven, jeg tror ikke jeg misforstår. Og bare hyggelig at du fabulerer rundt ditt eget forbruk.

Jeg legger meg heller ikke borti andres vaner eller forbruk, og har ikke det minste i mot andres lunch-ouzoer. Selv om det ikke passer for m e g med alkohol på dagtid. Nyter som deg en øl eller vin til måltid. Gjerne også litt vin på balkongen, sammen med en god bok. Metaxa derimot har det blitt lite av de siste årene, kanskje fordi jeg nå oftest reiser alene. Det får jeg supplere med neste gang. :)

Ole

03. Mar 14, 21:06:14 #17 Last Edit: 03. Mar 14, 21:26:03 by Ole
Jeg er vel en av de som har vist mange bilder både av øl og ouzo i forumet, men også mange bilder av mat og andre ting. Tråden om steder å drikke sin ouzo i Athen handler ikke bare om ouzo, men like mye, og kanskje vel så mye, om steder man kan oppsøke og stemningene som er på disse stedene. Det er i alle fall intensjonen bak tråden. Ouzo er den røde tråden som binder det hele sammen.

Når det gjelder mitt forbruk av alkohol, så kommer det an på hvem jeg reiser sammen med. Stort sett reiser jeg sammen med familien, og da er det godt med en øl midt på dagen. Aldri smaker en øl bedre enn etter noen timer i solsteiken på ei gresk strand. Til maten om kvelden blir det gjerne en øl eller rødvin, og av og til et glass ouzo, men det er ikke så ofte det skjer. Da tar vi heller et glass ouzo senere på kvelden på balkongen. Vann er også obligatorisk til måltider (og ellers). Jeg drikker gjerne cola til mat også, men flaskene i Hellas er så knøttsmå at man må bestille 7-8 stk. :) Og cola slukker ikke tørsten så godt heller......

Reiser jeg på tur med en guttegjeng blir det mer. Husker godt Benidorm 1991.....eller husker kanskje ikke så mye likevel..... :)

Å droppe å leie bil fordi man ikke kan drikke alkohol er i alle fall helt uaktuelt for oss. Å leie bil og farte litt rundt er ofte det som gir de beste minnene fra Hellas, så det er noe vi vil ha med oss. Når jeg kjører bil har jeg ikke drukket alkohol samme dag......heller ikke i Hellas.

Tjorven

Quote from: polyanna on 03. Mar 14, 20:01:41
Quote from: Tjorven on 03. Mar 14, 18:03:19
Og misforstå meg nå ikke, om andre nyter vin eller øl eller hva det måtte være daglig, er det deres vaner og deres sak. Jeg bare fabulerer litt omkring mine vaner, i ferien og hjemme. Konstaterer at jeg har et mye høyere alkoholforbruk på ferie, og at det er helt greit. Det er det der med å kose seg, nyte livet, og alkoholen er også en del av den feriefølelsen, når det passer seg sånn, for meg  8)


Neida, Tjorven, jeg tror ikke jeg misforstår.


Jeg trodde heller ikke at du ville misforstå, Polyanna  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

03. Mar 14, 21:54:31 #19 Last Edit: 03. Mar 14, 21:59:33 by marjana
Min greske husvert og gode venn i Galissas på Syros fortalte at han hadde blitt tatt i promillekontroll en sen kveld etter at han hadde jobbet i gyrossjappa si og drukket whisky etterpå i baren hos broren sin, og så kjørt hjemover. Da ble han stoppet av politiet. Han hadde tydeligvis så mye promille til å få en bot på 500 euro, eller enda mye mer, husker ikke summen helt, og mistet også førerkortet i tre måneder. Han var litt fortvilet over dette, for han lever av å leie ut biler, og de må han jo kunne kjøre til og fra...

En gresk venninne ble også stoppet på vei hjem på moped en kveld av politiet, og hun fikk en bot på 300 euro i bot for promillekjøring. 300 euro tilsvarer en hel husleie en måned.

Politiet er faktisk ganske ivrige med alle typer kontroller på Syros, og særlig promillekontroller, og de bøtene svir!

Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...