Logg inn med Facebook eller Google!

Leiebil og drikkevarer.......

Started by JohnS, 01. Mar 14, 19:25:35

Previous topic - Next topic

JohnS

01. Mar 14, 19:25:35 Last Edit: 01. Mar 14, 19:28:04 by JohnS
Jeg snakket nylig med en kar om vår neste tur til Hellas, og kom til å nevne at vi har bestilt leiebil for hele perioden, og har tenkt å satse på å farte mye rundt på sørsiden. Siden vi har vært i Plakias før, er en av fordelene med det er at man kan spise lunch et nytt sted nesten hver dag, og kanskje også stikke til nabobyene for middag noen kvelder.  Reaksjonen hans var nokså kjapp:  «men kan du kombinere bilkjøring med drikkevarene til lunch og middag i Hellas da?»  Jeg beroliget ham med at man får fortreffelig drikkevann til maten, både med og uten bobler, men han var ikke overbevist.  «Da hadde jeg heller kutta ut leiebilen og blitt i Plakias eller tatt drosje hvis jeg skulle et annet sted».

Jeg begynte å fundere litt på hvor viktig alkoholen er for ferieopplevelsen for norske turister, og kom til å tenke på at det er ganske hyppige innlegg på Hellasforum om hvor lang tid det er igjen før man sitter med den første ouzo'en eller Mythos'en, gjerne kombinert med bilder av halvfulle - eller halvtomme - glass og/eller flasker (maten blir sjelden nevnt i slike sammenhenger ;-) ).

Kanskje det er et ømtålig spørsmål, det sies jo at drikkevanene er noe av det vanskeligste for nordmenn å diskutere med andre,  men er det noen som tør å gi seg inn på noen kommentarer rundt dette?  TV-programmene om Syden-turismen viser jo stort sett et bilde av norske turister som har billige drikkevarer som det viktigste trekkplasteret i tillegg til stranda, og selv blant vanligvis  edruelige voksne kan det noen ganger virke som om Mythos og ouzo, evt. retsina er noen av de aller viktigste ingrediensene i en vellykket Hellas-ferie.
 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

mouche

01. Mar 14, 20:16:20 #1 Last Edit: 01. Mar 14, 20:18:21 by mouche
Ja, jeg tør si noe om det. Vi har generelt et moderat forbruk av alkohol, men en Mythos eller Fix til maten når vi spiser ute er standard drikke enten det er lunsj eller middag. Tar også gjerne et glass raki til desserten som kommer som compliment of the house, men der stopper det. Som standard går det også med en stor flaske vann, og vi har også alltid med oss drikkeflasker i beltet rundt livet, i bilen, i strandbagen eller hva det måtte være. Vi tar også ofte et glass vin til middag når vi spiser hjemme, kanskje to glass, men så er det stopp. Og alltid er det rikelig tilgang på friskt kaldt vann. Dette er vel omtrent det en gjennomsnitts europeer drikker i sin hverdag vil jeg tro? Sies at lykkerusen er 0,3 og deretter blir man bare mindre lykkelig og til slutt kanskje direkte ulykkelig uten at alkohol har den effekt på oss, heldigvis. Nå har vi jo hus der nede og ferdes ikke i de aller mest typiske turistområdene, men har til gode å være plaget av fulle folk det være seg nordmenn eller andre nasjonaliteter.


Fia

Enig John S - det er et ømtålig tema. Men jeg husker tilbake til 80-åra, da det var et vanlig syn at enkelte var dritings før avreise fra Gardermoen. Svært lite sjarmerende... Men egentlig ikke lett å kommentere et slikt innlegg uten at det kan oppfattes som moraliserende. Heldigvis kan enhver gjøre som man lyster... ;) For egen del må jeg si at alkoholen er underordnet når jeg drar på ferie, men en kald øl til maten er ikke å forakte, og reiser jeg alene blir det knapt mer enn det. Har jeg reisefølge øker inntaket. Men jeg ville aldri "ofret" en biltur og dertilhørende opplevelser til fordel for alkohol. :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

JohnS

Quote from: Fia on 01. Mar 14, 21:09:06
. Men jeg ville aldri "ofret" en biltur og dertilhørende opplevelser til fordel for alkohol. :)

Det var i grunnen dette som var mitt poeng også.  Jeg tar så gjerne en øl til lunch, ouzo før middagen, vin til maten og en Metaxa før sengetid, men det er ikke så viktig for meg at jeg innretter andre aktiviteter etter drikkevarene.  Kanskje det er leiebiler som har gjort at jeg blir mer og mer glad i en frappe i tide og utide på dagtid, og knapt kommer på å kjøpe en øl utenom måltidene, selv når jeg ikke kjører....   ;D
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Tjorven

Jeg syns ikke dette er et ømtålig emne, men det er kanskje fordi dette ikke er noen "problemstilling" for min del  ;)  Spøk til side, nå er det noen år siden jeg leide bil i Hellas, men det kunne ikke falle meg inn å droppe leiebil til fordel for en lunsj med alkohol til  ??? Da jeg leide bil flere dager på rad, var heller ikke det noe problem. Man var som regel hjemme igjen til kvelds, eller overnatta et sted, og kunne da drikke vin til middagen.  Vanligvis drikker jeg heller ikke alkohol på dagtid i ferien (eller hjemme) det blir jeg som regel bare daff av. Men, enkelte ganger er det godt med duggfrisk hvitvin til lunsj også, det skal jeg ikke benekte. Da føles det litt som en liten prikken over i'en fordi det er ferie, heller enn at jeg MÅ ha alkohol, fordi det er ferie  :)

Noen øldrikker har jeg aldri vært, og kan vel telle på fingrene, på en hånd, de gangene jeg smaker det her hjemme. Men så er det noe "rart" som skjer med meg og øl i Hellas  :D For etter ei lang reise, og når jeg endelig sitter i ei havn og venter på båten videre til en eller anna øy, da MÅ jeg ha en Mythos  ;D Det er blitt en tradisjon, som jeg har skjønt jeg ikke er alene om. Nå starter ferien, liksom  8) Da senkes endelig skuldrene, mens lykkefølelsen siger på  :-*

Vet ikke om dette er svar på dine spørrende refleksjoner, JohnS, men sånn er nå mitt forhold til ferielivet med eller uten bil og med eller uten alkohol  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

Nå er vel promillegrensen i Hellas 0,5 og et måltid der varer gjerne en liten stund så en kald Mythos/Fix har jeg aldri sett på som noe hinder for å kjøre etterpå. Og skal man for eksempel en liten bysleng eller en dukkert etter lunsj så har jeg heller ikke sett på en raki til desserten som annet enn medisin for fordøyelsen. Jeg er langt mer forsiktig/betenkt på å kjøre bil sent på kvelden for da er det trolig svært få edru bilister på veien?

filhellener

02. Mar 14, 11:48:29 #6 Last Edit: 02. Mar 14, 11:50:00 by filhellener
Ikke et ømtålig spørsmål i det hele tatt  :) - i tilfelle kun for de som drikker, eller tror de drikker, for mye  ::)

Vi er generelt måteholdne, langt fra avholdsfolk, og vi konsumerer nok mer alkohol i løpet av en 2 ukers ferie, enn vi gjør i løpet av 2-3 måneder hjemme :)
Årsaken til det heter "Retsina" og er fast tilbehør til våre middager, + n o e n lunsjer,  i Hellas! 
Mengden pr måltid er 1/2 liter delt på to, så noen utskeielse ser vi ikke på det som ;D 
Så blir det gjerne en balkongouzo om kvelden :-) Sjelden øl, men det h e n d e r vi bytter ut retsinaen med en Mythos i blant, evt til en Gyros :) - ellers drikker vi m y e vann  :)

Så til spørsmålet ditt, JohnS, Leiebil og drikkevarer? 
Vi har aldri vært inne på tanken om å la være å leie bil for å kunne drikke noe  alkoholholdig i løpet av dagen!

- er enig med Mouche i at man k a n ta en øl til et (langt) måltid i Hellas og kjøre etterpå, men det gjør ikke vi likevel. Jeg takker kanskje ja til "bjud" Rakien etter måltidet, fordi jeg ikke bruker å kjøre :)  Og min sjåfør kjører heller ikke om kvelden ;) - uvisst av hvilken grunn  :)

I høst på Kreta gjorde vi et stopp ved et Raki-destilleri i en liten landsby, veldig morsomt å se! - av tønnene utenfor kunne det se ut som at de forsynte hele Vest kreta med Raki  :o
Jeg fikk en smaksprøve rett fra "krana", d e r  hadde de ingen forståelse for at sjåføren ikke kunne smake!
Kari

Tjorven

Må nok si meg uenig med de som tolererer en liten en (og iallfall om det gjelder brennevin  :o ) til lunsj dersom man kjører bil. Uansett hvor lenge lunsjen måtte vare. For meg er det NULL toleranse mht alkohol og bilkjøring, uavhengig av hva promillegrensen måtte være i Hellas eller andre land. Jeg kunne ikke drømt om å drikke alkohol hvis jeg skulle kjøre her hjemme, så hvorfor i alle dager skal jeg gjøre det i Hellas? Dersom det stemmer at det er svært få, greske eller andre, edru bilister om kvelden, er jo det en ekstra faktor å tenke på. Jeg eller den som kjører vår bil, skal iallfall ha alt på det tørre! Så får det være opp til andre hvilke valg de tar, uten at jeg skal legge meg opp i det.
There are no strangers, only friends we haven't met.

karri

Enig i alt Tjorven har skrevet!
Må jo si: - Stakkars han karen du nylig snakken med, JohnS.
Håper han har tatt seg en drosjetur eller to da, så han får sett seg litt rundt!  :o :klo:
KARRI

mouche

Man har sitt på det tørre når man etterlever de lover som gjelder! Det betyr at jeg, og alle andre,  med god samvittighet og loven i hånd kan tillate seg å drikke et glass øl (eller tilsvarende mengde alkohol i sterkere konsentrasjon) før man kjører bil. At andre ikke rører alkohol før de skal kjøre respekterer jeg fullt ut, men andres moralisering vil jeg ha meg frabedt når det ikke på noe vis er snakk om umoral og/eller lovbrudd, ellers takk!

karri

Quote from: mouche on 02. Mar 14, 18:36:01
Man har sitt på det tørre når man etterlever de lover som gjelder! Det betyr at jeg, og alle andre,  med god samvittighet og loven i hånd kan tillate seg å drikke et glass øl (eller tilsvarende mengde alkohol i sterkere konsentrasjon) før man kjører bil. At andre ikke rører alkohol før de skal kjøre respekterer jeg fullt ut, men andres moralisering vil jeg ha meg frabedt når det ikke på noe vis er snakk om umoral og/eller lovbrudd, ellers takk!


Hvis det er Tjorven sitt innlegg du viser til her... så avsluttes det innlegget med følgene setning: "Så får det være opp til andre hvilke valg de tar, uten at jeg skal legge meg opp i det."

Ser ikke moralisering her jeg men....?!
KARRI

Tjorven

Quote from: mouche on 02. Mar 14, 18:36:01
Man har sitt på det tørre når man etterlever de lover som gjelder! Det betyr at jeg, og alle andre,  med god samvittighet og loven i hånd kan tillate seg å drikke et glass øl (eller tilsvarende mengde alkohol i sterkere konsentrasjon) før man kjører bil. At andre ikke rører alkohol før de skal kjøre respekterer jeg fullt ut, men andres moralisering vil jeg ha meg frabedt når det ikke på noe vis er snakk om umoral og/eller lovbrudd, ellers takk!


Du verden, det var da voldsomt til reaksjon! Her tråkket jeg tydeligvis noen på tærne. Hvis du leser innlegget mitt skikkelig, mouche, så beskriver jeg MITT forhold til, og bruk av, leiebil og alkohol. Men at jeg personlig er uenig i synet på at alkohol og bilkjøring er greit, er jeg i min fulle rett i å mene, uten å bli beskyldt for å være moraliserende. Og for å gjenta meg selv; hva andre gjør, legger jeg meg ikke opp i. Vil også påpeke at jeg ikke med ett ord har nevnt noe om lovbrudd, det er det da heller ikke snakk om her. Om du tok deg nær av at jeg "har mitt på det tørre", var det helt bokstavelig/billedlig talt  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...