Logg inn med Facebook eller Google!

Ouzo og retsina bare for turister?

Started by Mixelite, 11. Sep 07, 08:30:54

Previous topic - Next topic

Mixelite

Quote from: \"Katta\"Stakkars Mix - livet er hardt!

Huffjah, men noen må gjøre det.


QuoteVi drakk en del Retsina på Chios i sommer, men kan ikke huske om den sto på menyen. De fleste steden drakk vi de vanlige Retsina sortene, men på et sted fikk vi husets Retsin - nydelig. Tror faktisk det var på Apomeros, men er ikke helt sikker.

To Apomero er jo ikke akkurat noen typisk turistplass, så vidt jeg vet. Forøvrig er jeg enig med deg, retsinaen der er god :)

Det er vel best at jeg reiser enda lenger og finner noen tavernaer hvor turister ikke har satt sine bein. Huffnei, nå tuller jeg fælt! -men jeg kommer nok ikke til å glo noe mindre på middagsbordene rundt meg denne turen enn jeg har gjort tidligere turer.

Mixelite

Quote from: \"maxine\"på spørsmålet svarer hun: bare det er rødt så ...
men hun foretrekker en spansk rødvin ved navn Valformosa (jeg hakke peiling ...)
men ifjor ble det visst på mote å drikke hvitvin til pinnekjøttet - dette hadde noen slektninger prøvd på julebord - jeg og Max skulle prøve dette i heimen og ble anbefalt type og greier - det smakte bare pyh!
så jeg holder meg til farris, juleøl og en (to) liten akevitt -

Det høres ut som om jeg bør holde jeg til vannglasset mitt og spare rødvinen til etter maten.  ztweeeeeeeee

maxine

sikkert like greit!

jul blir det uansett

Bjørg

Her ble det lett blanding av ouzo, retsina og pinnekjøtt. Hva de nå har med hverandre å gjøre?
Ouzo er godt, men hva grekerne egentlig nyter den til kan man jo spørre dem om.
Retsina har jeg alltid synes er godt til f.eks. kalamaris.
Til pinnekjøtt er Ripasso en god rødvin for de som ikke liker øl og akevitt - som er vel ola sin favoritt..
...
Synd hvis retsinaen blir borte fra tavernaen. den gleder jeg meg alltid til!! zxzaxxxxxxxx

Liv

Grekerne nyter den mye som aperitif, til forskjellig snacks. Det kan være oliven, feta og annen ost,nøtter,sardiner ....

Heidrun

Nå smaker Retzina og Ouzo rett og slett vondt da. Må være rimelig full for å like den drikken. Men Grekerne har jo blitt flaska opp på disse 2 drikkene, så for dem så smaker det ikke vondt. Litt som Aquevitt for oss og Tequila for mexicanerne
Yamas til livet og til

Barbro

Jeg har ikke blitt flaska opp med hverken ouzo eller retsina,men synes begge deler er godt zqr2333222222 .
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Bjørg

MMM, ouzo er faktisk ganske godt. Jeg har ulike varianter stående, har ikke hjerte til å drikke dem, blir helst til pynt her hejmme - men i Hellas...... Jamas!

Liv

Jeg er vel blitt flaska opp på Akevitt...men den liker jeg ikke overhodet!
Liker vedlig godt Tequila og Retsina. Ouzoen kan jeg styre meg for,men tar gjerne en raki.

Det spiller nok gjerne en rolle hva man er vant med,men det er ikke utslagsgivende for hva man liker,tror jeg.
Det er norsk mat jeg og andre ikke liker,og slik er det vel med \"utenlandsk\" mat og drikke også. Enten liker man det ,eller ikke.

Jeg ser ikke noe poeng i å prøve å lære seg og like retsina eller ouzo.
Hvorfor? Man blir ikke noe mer lik grekere for det.Mange av de som ikke liker det heller.
Jeg skjønner heller ikke poengene som har vært i tidligere innlegg i div. tråder,at man skal bli så lik grekere. Man kan da være glad i folket,landet,kulturen etc likevel.......puh...nå fikk jeg sagt dette også.... zqr2eeeeeeff

Barbro

Kunne ikke vært mer enig,Anemone zxzaxxxxxxxxxx ,spiser eller drikker man noe,skal det være for at man liker det sjøl.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Liv

Quote from: \"winther\"Kunne ikke vært mer enig,Anemone zxzaxxxxxxxxxx ,spiser eller drikker man noe,skal det være for at man liker det sjøl.

Ja, det må vel være hele meningen!
 zxzaxxxxxxxx

Admirala

Jo, men av og til kan det jo være godt å utvide smaksrepertoaret. Ta oliven, for eksempel, som jeg tidligere synes var helt pyton. Det tvang jeg meg egentlig til å like (lenge før jeg begynte å dra til Hellas, så det har ikke noe med det å gjøre). Nå synes jeg oliven er kjempegodt, og er glad for at jeg brukte den tiden på å venne meg til smaken.

Sånn har det vel vært med kaffe også, for mange av oss. Første gang man drikker kaffe, er det godt da? Og vin? Jeg synes rødvin var grusomt fram til jeg var godt oppi 20-årene, nå nyter jeg hver dråpe.

Så en tilvenning/å lære seg å like kan gi stor belønning, mener nå jeg.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...