Logg inn med Facebook eller Google!

Ouzo og retsina bare for turister?

Started by Mixelite, 11. Sep 07, 08:30:54

Previous topic - Next topic

Mixelite

Jeg tillater meg å ta dette ut av tråden \"hvordan lære å drikke retsina\".

Quote from: \"JohnS\"Jeg har hørt av grekere at det nå stort sett er turister som drikker retsina, i tillegg til at en god del eksporteres til  nostalgiske \"utenlands-grekere\".  Så i anstrengelsene for å virke mest mulig gresk, har du kanskje et lite forsprang på oss andre, og behøver ikke slite deg gjennom en tilvenningsperiode, Ingeborgimevind! ztweeeeeeeee

Det samme gjelder visstnok også for ouzo, som mer og mer blir en turistdrikk har jeg hørt.  


Jeg måtte tenke en stund på denne. Er det bare turister som drikker retsina og ouzo? Det hørtes helt merkelig ut for meg! Jeg ser nå iallfall grekere sitte og drikke både retsina og ouzo på min stamtaverna!

Så kom jeg til å tenke på historien GalleryTouri fortalte om Santorini og at der ikke var Retsina å få. Stemmer det at det kun er turistdrikk, burde det vel iallfall forekommet på Santorini, tenkte jeg...

Derved måtte der konfereres for å sikre at jeg ikke sier noe galt. -Og nå snakker vi om Chios altså, men det regner jeg med at de fleste vet nå. At mix har grodd fast på Chios ;-)

Går man på en bar, eller på en  internasjonal restaurant, stemmer det at man stort sett ser turister drikke ouzo. Rett og slett fordi ouzo skal nytes sammen med mat. Gresk mat :)

Retsina er også en drikk som skal nytes sammen med mat.

Vi turister har jo en tendens til å drikke både retsina/vin og ouzo i en bar, tror jeg, noe som er helt fremmed for de grekerne jeg har snakket med.

Det kunne være artig å høre mer om dette fra deg JohnS. Om hvem, hva og hvor, holdt jeg på å si.

Forøvrig synes jeg ikke at det å lære å drikke greske drikker har noe å gjøre med å bestrebe seg på å virke mest mulig gresk. Det har mer med å ta skikken hvor man er å gjøre og å drikke det som er beregnet til den typen mat man spiser. Akkurat som om man drikker øl og akevitt til pinnekjøtt f.eks ;-) mens rødvin blir helkræsj. :)

JohnS

Det var en tavernaeier i Tolo, Peloponnese som først nevnte dette om nedgangen i forbruket av retsina, og også ouzo, blant \"folk flest\", hvis ikke hukommelsen spiller meg et puss.

For ikke så fryktelig lenge siden snublet jeg over en nettside som beskrev dette fenomenet, og der var der jeg hadde tatt faktaene mine i innlegget.  Akkurat den nettsiden finner jeg ikke igjen nå, men jeg fant en annen, og mistenker at en av dem har hentet opplysningene fra den andre, eller begge har hentet dem fra samme kilde.  De opplysningene jeg kom med, samsvarer hvertfall veldig godt med det som beskrives på denne siden:

   http://www.thegreekwine.com/retsina_wine.html

Jeg har ikke kunnet finne tilsvarende info om ouzo som kan bekrefte det \"min kilde\" fortalte, så det var i grunnen derfor jeg spurte om noen hadde \"hard facts\" om dette.    Men når det er sagt, må jeg nevne fiskerne som hver eneste formiddag satte seg på Niko\'s taverna i Petra, Lesvos etter at de kom i land, halvparten med gresk kaffe, og den andre halvparten med ouzo med vann, olivener og nøtter.  Så ouzoen er hvertfall ikke helt død!

PS  Når jeg i ettertid leser gjennom mer av artikkelen jeg gav linken til, ser jeg at dette ikke akkurat er blodferske nyheter, ettersom vinprisene oppgis i drx.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

maxine

forresten så drikker min eldste datter rødvin til pinnekjøtt ...
min datter nr. to foretrekker Carlsberg ...
og selv vokste jeg opp med en MEGET alkoholfri jul, så jeg har ingen sterke oppfatninger av DET STORE NORSKE JULEMÅLTIDET
så langt jeg har oppfattet den greske sjel tror jeg ikke dette er så veldig viktig heller - saker og ting skal ikke være sånn eller slik; det er grunnen til at de som liker Hellas alltid kommer tilbake til Hellas - sånn tror jeg.

Mixelite

Quote from: \"JohnS\"Det var en tavernaeier i Tolo, Peloponnese som først nevnte dette om nedgangen i forbruket av retsina, og også ouzo, blant \"folk flest\", hvis ikke hukommelsen spiller meg et puss.


Kan nedgangen i bruken av retsina skyldes en generell økning i gode, greske viner tro? For Hellas er vel igjen i gang med å produsere god vin, mener jeg å ha lest.

Mixelite

Quote from: \"maxine\"forresten så drikker min eldste datter rødvin til pinnekjøtt ...

Med fare for å kuppe min egen tråd(som egentlig er JohnS sin, synes jeg): Hva slags vin drikker hun da? Jeg har gjort ett forsøk, spurte på vinmonopolet og de var meeeeget tvilende til kombinasjonen, men jeg kom ut med en kraftig, australsk vin full av både det ene og det andre av aromaer. *kræsj*


Quoteså langt jeg har oppfattet den greske sjel tror jeg ikke dette er så veldig viktig heller - saker og ting skal ikke være sånn eller slik; det er grunnen til at de som liker Hellas alltid kommer tilbake til Hellas - sånn tror jeg.

Toleransen er høyere, det er jeg enig i, men jeg har f.eks blitt spurt hvorfor nordmenn sitter og drikker vin uten å spise mat til. Vedkommede som spurte om _det_ mente at det ville være mer naturlig med en drink. Mao; vi er litt rare ;-)

Admirala

Etter å ha bodd halvannet år i Hellas, med mange greske venner i alderen 25 til 45 år, har jeg aldri opplevd at noen av dem har bestilt retsina når vi har vært ute. Og det er vi jo ofte  zxzaxxxxxxxxxx . Ouzo blir også uhyre sjelden drukket, og i så fall bare sammen med pikilia/meze.

Kan ikke engang huske å ha sett retsina på menyene på de spisestedene vi pleier å gå. Nå har Nafplio forholdsvis lite utenlandske turister, det er kanskje derfor. Og vi går ikke på de noen av de få \"turistifiserte\" restaurantene heller.

Sånn er nå det...
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Mixelite

Haha, jeg skjønner at jeg må reise Chios på kryss og tvers og sjekke spisesteder. Har de, eller har de ikke retsina på menyen og hva med ouzoen?

Huff, for en drittjobb :-D

JohnS

Quote from: \"Mixelite\"Kan nedgangen i bruken av retsina skyldes en generell økning i gode, greske viner tro? For Hellas er vel igjen i gang med å produsere god vin, mener jeg å ha lest.

Den artikkelen jeg siterte, indikerer at retsinaen slett ikke erstattes av de gode vinene, men av de billige bulk-vinene, så det var ikke utviklingen av kvalitetsviner som førte til at retsinaen gikk på den store smellen på 90-tallet.  

Nå er jo artikkelen noen år gammel, så det kan vel hende at dette har endret seg de siste årene, selv om jeg \"på øyemål\" synes at billigvinene på dunker og plastflasker stadig blir mer iøynefallende på de store supermarkedene, hvor grekerne selv handler.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Katta

Quote from: \"Mixelite\"Haha, jeg skjønner at jeg må reise Chios på kryss og tvers og sjekke spisesteder. Har de, eller har de ikke retsina på menyen og hva med ouzoen?

Huff, for en drittjobb :-D

Stakkars Mix - livet er hardt! Vi drakk en del Retsina på Chios i sommer, men kan ikke huske om den sto på menyen. De fleste steden drakk vi de vanlige Retsina sortene, men på et sted fikk vi husets Retsin - nydelig. Tror faktisk det var på Apomeros, men er ikke helt sikker.

bengalow

Med mer än 40 års erfarenhert av Grekland, och retsina, som jag älskar, så måste jag säga att jag blir högst förvånad nuförtiden, när restaurangen meddelar att \"-tyvärr, retsina har vi inte!\" Det har aldrig förekommit förut. Det är nog sant som JohnS skriver att den inte är så populär som förr, pga vita \"bulk\"-viner.
Sak samma med den godaste av öl jag någonsin druckit i Grekland - Fix. Och då menar jag den \"gamla\" Fix i en lite bullig flaska. Det blev poppis med utländskt bland ungdomarna, och då dög inte det som farsan drack. Fix kursade i början av 1990-talet, efter ca 150 års tillverkning. Nu har man tagit upp märket igen, men inte fan är det likadant innehåll!
Det blir väl sak samma med retsina, men det är ju en 2-3000 årig tradition som då går i graven. Kådan användes som \"lock\" på vinamforor och tog smak av detta. Och så skulle vin smaka - men inte nu längre, i plaståldern...!
Men jag kan hålla med om, att det är mer för turister, i alla fall vi som varit med förut. Vi vill gärna \"nostalgisera\", och be om det som för första gången gav oss en speciell känsla för Grekland - i Grekland.
Vad beträffar ouzo, så är jag mer tveksam. Det dricks stora mängder ouzo av invånarna själva. Inte på det sättet som vi gör, se ovan om nostalgi. Men till meze är det ett tvunget tillbehör.
Nu är det ju också så, att grekerna mycket mer sällan går på restaurant, än förr. Nu går man ut för att dricka kaffe tillsammans, efter att ha ätit hemma. Förr gick man ut 3-4 dagar i veckan, men se, det har man inte råd med längre. Kanske finns det ett sammanhang här?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

-POE-

Det enda vi kan göra är att ständigt stödköpa produkten och under högljudda protester genast lämna de etablisement som sakna denna läppens gåva!

Ropen skalla; Retsina till alla!

//PO
- nio dagar kvar till första retsinaglaset  zthhhhhhtttttt
//PO

maxine

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"maxine\"forresten så drikker min eldste datter rødvin til pinnekjøtt ...

Med fare for å kuppe min egen tråd(som egentlig er JohnS sin, synes jeg): Hva slags vin drikker hun da? Jeg har gjort ett forsøk, spurte på vinmonopolet og de var meeeeget tvilende til kombinasjonen, men jeg kom ut med en kraftig, australsk vin full av både det ene og det andre av aromaer. *kræsj*


Quoteså langt jeg har oppfattet den greske sjel tror jeg ikke dette er så veldig viktig heller - saker og ting skal ikke være sånn eller slik; det er grunnen til at de som liker Hellas alltid kommer tilbake til Hellas - sånn tror jeg.

på spørsmålet svarer hun: bare det er rødt så ...
men hun foretrekker en spansk rødvin ved navn Valformosa (jeg hakke peiling ...)
men ifjor ble det visst på mote å drikke hvitvin til pinnekjøttet - dette hadde noen slektninger prøvd på julebord - jeg og Max skulle prøve dette i heimen og ble anbefalt type og greier - det smakte bare pyh!
så jeg holder meg til farris, juleøl og en (to) liten akevitt -

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...