27. Apr 24, 07:41:06


Logg inn med Facebook eller Google!

Mezedes?

Started by Vegard, 08. Apr 13, 10:58:31

Previous topic - Next topic

Vegard

Hei  8)

Dette er helt sikkert et dumt spørsmål men jeg prøver nå alikevel.

En del av feriefølelsen vår ligger i maten. Dagene går jo ikke så fort, og et av høydepunktene i løpet av dagen er å sitte sammen da solen sier farvell for dagen og spise, skravle og slappe av.
Vår favorittøy er Antiparos, og vi har funnet oss noen tavernaer vi frekventerer oftere en andre.
Etter å ha prøvd mousaka på alle steder har vi vel vår favoritt på Argo, fisk på Anargyros, eller noe mer spicy på Oasia om man føler for noe annet en gresk mat en kveld. (Ahhh Nå ble jeg sulten.)

Sorry  :o over til saken: :)
Vi har hørt om og lest om Mezedes. Men aldri sett eller hørt det nevnt lokalt der nede?
Hva er typisk Mezedes? Lunsj, forrett, ouzo tilbehør, eller er det noe man kan prøve og bestille som full middag? Si man sitter 6 / 8 eller fler rundt et bord, så er det jo få ting som er såpass kos som å sitte og plukke og spise fra masse fat over lengre tid?

Det står jo ikke nevnt på menyer?

Om vi setter oss på Climataria, eller Argo eller ... whatever lissom, og sier "kan dere fikse oss en Mezedes" Ser de på oss som noen raringer da? Eller risikerer man og sitte igjen med et stort smil og masse god mat?

Er det noen som har erfaringer om emnet? kanskje til og med på øya?

Vegard

fila


pippi1

08. Apr 13, 11:44:20 #2 Last Edit: 08. Apr 13, 13:45:28 by pippi1
Mezedes (meze) er vel den greske varianten av spanske tapas - som vi ser det hvertfall. De fleste greske restauranter har godt utvalg i forretter eller småretter. Vi pleier å bestille litt diverse derfra. Det fungerer som et utmerket meze-måltid. Det virker som grekerne legger mye mer sjel og arbeid i disse rettene - det er så mye godt! Når vi bestiller sier vi også at vi ønsker dette som "hovedrett" slik at maten blir servert omtrent samtidig som de i følget som bestiller vanlig middag
http://hellasforum.net/index.php?topic=1838.0


JohnS

Man kan bestille meze for så mange personer som man er, og be kelneren sette sammen et passende utvalg.  Faren er at man da kan få slike mengder mat på bordet at det er helt uoverkommelig.  Når man ser greske selskap spiser, virker det av og til som om det er et poeng i seg selv å sette igjen minst tredjeparten av maten når man er ferdig.

Vi foretrekker å bestille selv.  Det viktigste er å glemme norsk måte å bestille, med en forrett og en hovedrett og gjerne en dessert til hver person.  Alt bestilles på fellesen, settes midt på bordet, og alle plukker det man har lyst på.  Oftest er det greit å velge det meste fra forrett-menyen, men det skader ikke å fylle på med en hovedrett eller to hvis man ser noe man har lyst på.  Når vi er fire passe sultne personer, passer det oftest med 4 - 6 forretter og en eller to hovedretter.  Man gir bare beskjed om at man vil ha alt servert samlet og viser at man vil ha det midt på bordet, ola massi, eller etter hvert som det blir ferdig, .....  Bestill gjerne litt i underkant  av mengden dere tror dere vil ha hvis dere ikke liker å sette igjen mye mat, for det fine er at hvis det blir knapt, er det bare å bestille en eller flere retter i tillegg, gjerne flere ganger så lenge man ønsker!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

IngeS

For grekerne er det ingen skam å ikke spise opp all maten som blir servert.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Heidrun

Jeg pleier som oftes å bestille en dobbel porsjon av Meze når jeg bestiller dette på en taverna, Dette på grunn av at det alltid er noe der som ikke faller i smak. Og så vil jeg da kunne spise det som faller i smak, og ikke være sulten i etterkant
Yamas til livet og til

Tjorven

Quote from: Vegard on 08. Apr 13, 10:58:31

Om vi setter oss på Climataria, eller Argo eller ... whatever lissom, og sier "kan dere fikse oss en Mezedes" Ser de på oss som noen raringer da? Eller risikerer man og sitte igjen med et stort smil og masse god mat?

Er det noen som har erfaringer om emnet? kanskje til og med på øya?

Vegard


Hei Vegard.
Joda, det går fint an å spise i "meze-stil" på Antiparos  ;D  Jeg har ikke sett en sånn typisk meze-tallerken med flere småretter på samme fat, beregna på en eller flere personer, men man kan fint plukke et utvalg forretter fra menyen etter eget ønske. Er du i tvil vil servitøren hjelpe deg å finne flere ting som passer sammen, istedet for EN hovedrett. Disse smårettene kan være ganske mettende for en person, så når jeg reiser alene og ønsker å smake på flere forretter er ikke det heller noe problem. På flere tavernaer på Antiparos har servitøren selv foreslått halv porsjon av hver smårett, slik at det blir en liten meze for 1  ;)

Det beste meze-måltidet sammen med flere, var da vi 8 damer hadde "Ladies Night" på Pavlos' Place! Greske Eleni (fra Cafe Babel) sto for bestillinga for oss, og inn kom den ene småretten etter den andre. Det var alskens plukkemat av kjøtt, sjømat, grønnsaker, paier og boller med div fyll osv osv. Jeg spiser ofte hos Pavlos, men her var det mye jeg aldri hadde smakt. Nye retter kom etter hvert som vi spiste opp, alt ble satt midt på bordet og vi plukka det vi ville ha. En herlig måte å spise og smake nye ting på, og veldig sosialt  ;D  Etterpå delte vi regninga mellom oss, og det overraskende var at det ikke kosta mer enn om vi kun hadde hatt hver vår hovedrett  ;) Anbefales!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Greece-Traveller

08. Apr 13, 19:57:01 #8 Last Edit: 08. Apr 13, 20:04:57 by Greece-Traveller
Meze er normalt overalt (i alle fall på vanlige greske tavernaer + restauranter), og du finner normalt ingen meny som sier dette spesifikt. Vi er en gjeng, bestiller litt av ditt og litt av datt (uten å sjekke om dette er forretter eller hovedretter - det er vel ukjente begrep i en slik sammenheng), alle kan smake på alt og med god drikke til. Ellers er det viktigste ved slike måltid for meg det hyggelige samværet med greske venner, og det blir gjerne lange og gode kvelder.









Billig blir det som regel også når alle deler på alt.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

JohnS

08. Apr 13, 20:44:49 #9 Last Edit: 08. Apr 13, 20:49:34 by JohnS
En grei måte å spise meze til lunch hvis man bare er to.  Fra Petra, Lesvos.  Vi var forresten fire, derfor skimtes en ekstra porsjon i bakgrunnen.  På menyen står en slik tallerken ofte oppført som "Pikilia"

At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Anders

Og nå ble JEG sulten... selv om jeg nettopp har spist :-)
Finnes det Pikilia for en??? Tror det kunne blitt vel mye ouzo skulle jeg kommet meg gjennom et sånt fat...

Riitta

Ja Anders, det finns pikilia för en :D


Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...