Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan kan man lære å like Retsina?

Started by Ingeborgimevind, 02. Aug 07, 12:28:50

Previous topic - Next topic

Liv

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"anemone\"Det \"schwunger\" i all fall når jeg drikker Retsina med Pepsi-max.  zqr2eeeeeeff

Hihihihi. Takk for latteren :-D
 
zxzaxxxxxxxx

Bare koselig hvis jeg kunne få deg til å dra på smilebåndet....

 zq111

bengalow

Jag ÄLSKAR smaken!!!!
Nuförtiden finns inte den kraftfulla Retsinan med pinjekåda, som jag lärde mig att njuta av redan på 60-talet, men icke desto mindre beställer jag Retsina till varje måltid. För mig är Retsina = Grekland!!!
Tyvärr har många restauranter inte retsina på menyn längre, stor synd!
Jag dricker inte Retsina som vin, jag brukar betrakta det som \"måltidsdryck\", det är helt superbt till grekisk mat, enligt mina smaklökar!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Liv

Quote from: \"Tommy\"Det är inget man kan ( eller behöver ) lära sig, antingen gillar man det, eller så gillar man det ikke  zthhhhhhtttttt

Sådan är det med den saken  zxzaxxxxxxxxx

 zqr2333222222  Tommy

Helt enig!

Men det har seg sånn at da jeg smakte Retsina for første gang,så ble den blanda med cola.....derfor liker jeg den slik,og anbefaler gjerne andre å prøve også,for det er innmari godt!

 zthhhhhhtttttt

Liv

Quote from: \"bengalow\"Jag ÄLSKAR smaken!!!!
Nuförtiden finns inte den kraftfulla Retsinan med pinjekåda, som jag lärde mig att njuta av redan på 60-talet, men icke desto mindre beställer jag Retsina till varje måltid. För mig är Retsina = Grekland!!!
Tyvärr har många restauranter inte retsina på menyn längre, stor synd!
Jag dricker inte Retsina som vin, jag brukar betrakta det som \"måltidsdryck\", det är helt superbt till grekisk mat, enligt mina smaklökar!!

Enig med deg Bengalow...Retsina er matvin...... ...og = Hellas!

Smaken er kjempegod.....derfor er \"cluet\" når man blander med cola,og ikke blande så mye at Retsina-smaken blir borte.

xristina

Jeg er helt enig med deg, Bengalow! For meg er Retsina perfekt til gresk mat. Har dessverre aldri fått taket på dette med rødvin og framheving av smaken på maten (joda jeg har testet det flere ganger hos profesjonelle folk, men jeg synes fortsatt rødvin er best før og etter maten - og vann under måltidet...) - men Retsina er herlig ved siden av greske retter!

Min favoritt er fortsatt fegis-retsinaen Kourtaki, men nå synes jeg de aller fleste retsinaene er gode. Og for meg tok det mange år å lære og sette pris på denne drikk. Tror det er 7-8 år siden jeg \"endelig\" ble overbevist!

Men samme \"jobben\" har jeg hatt med fetaost og oliven også...

gallerytouri

Quote from: \"bengalow\"Tyvärr har många restauranter inte retsina på menyn längre, stor synd!

Synd og skam og helt uforståelig!

Jeg var på Santorini og skulle se den berømte solnedgangen. Det var på restaurant/kafeteria, og jeg sa vi ville bare ha noe å drikke. Retsina og Sprite, takk.  :shock: Kelneren stirret på meg og spurte *Hvor er du fra?!!* Jeg skjønte han ikke mente hvilket land, og sa at tjo, jeg bor på Chios. Da lo han godt, og sa at her på Santorini er det INGEN som drikker Retsina...

Nå tror jeg ikke han representerte hele øya, bare så det er sagt!
Όπου ακούς πολλά κεράσια, πάρε μικρό καλάθι!
www.gallery-touri.com

gallerytouri

Quote from: \"Mixelite\"Begynn med en mild type! Selv begynte jeg med Kourtaki, den med gul etikett og kapsel, men det finnes enda mildere typer også.

Og gjør som grekerne; spe den ut med seven-up eller sprite! Da blir den farlig god.

Ja, forresten, nå har det kommet ny Retsina. Selges kun på DIA-supermarkedene. Koster kun 50 lepta, og den har så mild smak at man trenger ikke blande med noenting.
Όπου ακούς πολλά κεράσια, πάρε μικρό καλάθι!
www.gallery-touri.com

xristina

Jeg har aldri blandet Retsina med noe, og jeg tviler på at jeg kommer til å gjøre det... Ødelegge den gode Retsinaen på den måten da gett! ;-)

Mixelite

Quote from: \"gallerytouri\"Ja, forresten, nå har det kommet ny Retsina. Selges kun på DIA-supermarkedene. Koster kun 50 lepta, og den har så mild smak at man trenger ikke blande med noenting.

Det var billig! På Sun Village, Megas Limnionas serverer de Retsina Cambas Karavaki http://www.nline.gr/index.php?p=810(grønn flaske et stykke ned på siden).   Det var egentlig den jeg ville anbefale for ingeborgimedvind som startretsina. For mild for meg. Er DIA-retsinaen mildere enn denne?

Mixelite

Quote from: \"xristina\"Jeg har aldri blandet Retsina med noe, og jeg tviler på at jeg kommer til å gjøre det... Ødelegge den gode Retsinaen på den måten da gett! ;-)

Den blir ikke ødelagt. Den blir fattigmannschampagne!

-men retsinaen er god uten noe også. -Til maten :)

gallerytouri

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"gallerytouri\"Ja, forresten, nå har det kommet ny Retsina. Selges kun på DIA-supermarkedene. Koster kun 50 lepta, og den har så mild smak at man trenger ikke blande med noenting.

Det var billig! På Sun Village, Megas Limnionas serverer de Retsina Cambas Karavaki http://www.nline.gr/index.php?p=810(grønn flaske et stykke ned på siden).   Det var egentlig den jeg ville anbefale for ingeborgimedvind som startretsina. For mild for meg. Er DIA-retsinaen mildere enn denne?

Sorry, kjenner ikke den Retsinaen du refererer til! Men Dia-Retsinaen er den mildeste jeg noengang har smakt. Du får kanskje smake den hos Marcos!
Όπου ακούς πολλά κεράσια, πάρε μικρό καλάθι!
www.gallery-touri.com

Mixelite

Quote from: \"gallerytouri\"Sorry, kjenner ikke den Retsinaen du refererer til! Men Dia-Retsinaen er den mildeste jeg noengang har smakt. Du får kanskje smake den hos Marcos!

Eller så får jeg kjøpe den sjæl :) Den må jo smakes på! -men når de blir så milde at de nesten like gjerne kunne vært hvitvin...

Jeg har forresten en anbefaling til til ingeborgimedvind; Georgiadis. Liten tykkas av ei flaske med lang hals. Den er også mild. https://sslsites.de/nikolaou.org/shop/artikeldet.php?proid=356&sid=6bb6a8b94e4a8c980cd9ca40e54b01e4&PHPSESSID=6bb6a8b94e4a8c980cd9ca40e54b01e4

Malamatina som står lenger nede på siden, grønn etikett og kapsel, er _ikke_ mild. -Synes jeg.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...