Logg inn med Facebook eller Google!

Kjøpe krydder i Hellas?

Started by Solgry, 16. Mar 12, 09:53:19

Previous topic - Next topic

Solgry

Vi pleier alltid å kjøpe med oss krydder hjem fra Hellas, bl.a. i "godtebutikken" på Naxos, men fikk nå høre at det ikke er lov til å ha med krydder fra utlandet, inn til Norge! Kan det stemme? Hmmmm, skeptisk.....! :o
Denne personen var så påståelig, at jeg ble i tvil!

Noen som kjenner til reglene her?
Lodotter er englenes tøfler.....

Greece-Traveller

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

marjana

Jeg tar alltid med kapers i løs vekt, eller i plastkrukker med salt, og gjerne timian og salvie som jeg har plukket selv. Det har aldri vært noe problem.
Det står i tollbestemmelsene i GTs innlegg over er at du ikke kan ta med poteter eller planter som har røtter.
Problemet er å ta med jordrester fra et annet land.
Glika i zoi

Ikaros

Enig!!!
Ta med deg så mye krydder du bare vil, - bare det ikke er kryderplanter med røtter. Jeg reiser mye til Hellas og har med meg hjem salvie, oregano, timian, rosmarin, kanel, m.m.m. Glem ikke safran!!! Du får ekte safran mye billigere enn i Norge. :)
Krydder er alltid en populær gaveartikkel, men ikke fall for fristelsen å ta noe med deg hjem for planting. Det er slettes ikke lurt!!!

Tjorven

Oregano, timian m.m, har alltid tatt med meg noen poser av det hjem, uten problemer (eller noen gang tenkt på at det kunne vært noe problem   ;) )  Derimot, etter å ha gløtta innom programmet "grensevakt Australia" eller hva det heter, så hadde jeg vel aldri tort å reise til Australia i det hele tatt etter deres "grenseløse" restriksjoner på hva man kan ta med inn i landet   ;D Men... det var en avsporing. Som andre har sagt, bare ta med deg krydder du har kjøpt og nyt det i maten din sammen med gode Hellasminner, Solgry   :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Det er vel ikke uten grunn at de selger autentiske matvarer fra et land på flyplassene rundt om i verden? Atens internasjonale flyplass er jo lagt opp til ren shopping før man drar. Smaksprøver overalt, og spesielt for utenom EU-land som for Norge osv.

Av alle ting så hang sikkerhetspersonalet seg opp i en hermetikkboks med gigantes/bønner som jeg hadde i bunnen av håndbagasjen. To runder gjennom sikkerhetskontrollen med meg og alt i håndbagasjen ut for full sjekk. Kapers lagt på salt i plastkrukker var ok. Papirposer med selvplukket timian var ok. Men den runde hermetikkboksen med gigantes så vel derimot ut som en skummel bombe...
Glika i zoi

Solgry

Takk for responsen! Jeg var jo egentlig ganske sikker på dette jeg, også, men når jeg får besøk av ei som er VELDIG sikker i sin sak, og forteller at hun pleier å "smugle" krydder, ved å pakke de inn i trusene i kofferten, da ble jeg litt usikker (og en smule lattermild!).  ;D
Jeg kommer til å fortsette å kjøpe krydder i Hellas, ja! :)
Lodotter er englenes tøfler.....

Marit

Kan ikke huske å ha lest noe sted at krydder som man har kjøpt selv i utlander er ulovlig å ta med seg inn i Norge. Har handlet krydder flere ganger, og ikke hatt noen problemer (nå har jeg heller aldri blitt stoppet på flyplassen når jeg har ankommet Norge).

Om det hjelper å pakke inn krydder eller andre ting i undertøy eller annet man har i kofferten tror jeg ikke hjelper. Hvis kofferten blir skannet så ser de nok dette uansett. Og blir man stoppet og må åpne kofferten så finner tollerne dette uansett - de lar seg nok ikke stoppe av undertøy.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Tjorven

Quote from: marjana on 17. Mar 12, 16:07:41


Av alle ting så hang sikkerhetspersonalet seg opp i en hermetikkboks med gigantes/bønner som jeg hadde i bunnen av håndbagasjen. To runder gjennom sikkerhetskontrollen med meg og alt i håndbagasjen ut for full sjekk. Kapers lagt på salt i plastkrukker var ok. Papirposer med selvplukket timian var ok. Men den runde hermetikkboksen med gigantes så vel derimot ut som en skummel bombe...

Hadde det ikke noe med at noe av innholdet i boksen kunne være flytende da? I Norge er iallfall sikkerhetskontroll-folka helt hysteriske på slikt, til og med kremer (som jeg selv anså som ganske "fast" i konsistensen)


Krydder pakka inn i truser har jeg derimot aldri hørt om   ;D ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Svar til Solgry og Tjorven i innleggene over:

Skremme tollere med rene evt. skitne truser stopper dem nok ikke. Og de har jo disse fine plasthanskene sine...

Og det var tilkalling av sjefen for å avklare om dette var flytende, og om hermetikkboksen med gigantes var helt tett, selv om den innholdt flytende saus som bønnene lå i. De sjekket sveisingen på boksen grundig og etter to gjennomlysninger av den fant de ut at det bare var mat inni boksen. Den boksen sparte jeg. Den ble spist langt utpå vinteren!





Glika i zoi

stein

Hehe. Synes jeg ser tollere som pakker krydder ut av trusene mine. DA hadde jeg blitt flau da  :-[
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Kristian

Quote from: stein on 22. Mar 12, 15:51:11
Hehe. Synes jeg ser tollere som pakker krydder ut av trusene mine. DA hadde jeg blitt flau da  :-[


Tja:

På 80-tallet - T/R Vestbredden

I Køben: Israelske sikkerhetspersonell fingeren ned i alt flytende hos palestinske madamer.

Ut fra Ben Gurion: Palestinske kalendre fordrer samforhandling hos sjefsinkisatøren.

Norge fra 70 til 12; Rompa opp og på med plasthandske, 1 for menn og gjett hvor mange for "ladies"

Da hadde du vært flau.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...