Logg inn med Facebook eller Google!

Sommerferie Hellas

Started by zizou10, 30. Mar 17, 23:01:35

Previous topic - Next topic

zizou10

Hei! Vi er et par på 18 år som er på utkikk etter sommerferie. Vi har sett litt rundt på greske øyer, Spania og Kroatia blant annet. Vi er på jakt etter et sted med sandstrender, klart vann og et koselig sted med litt liv og mennesker. Vi vil ikke på noe partysted, men gøy at det er et sted der det skjer litt samtidig som det er koselig og avslappende. I og med at ingen av oss har all verden av inntekt, spiller også pris en rolle for oss :-)

Har noen her inne noen anbefalinger eller forslag til steder i Hellas som kunne passet oss midt i blinken?

Vi har sett på reiser til Lefkas, Korfu og Parga. Er dette steder å anbefale og eventuelle hotell/byer?


marjana

31. Mar 17, 00:36:39 #1 Last Edit: 31. Mar 17, 01:08:17 by marjana
Jeg har ikke noen gode forslag for "den perfekte" ferien for dere, men siden dere er såpass unge så ville jeg vel foreslått en øyhopping for dere. Ta med en lett teppepose hver, en ryggsekk med sommerklær, et par tursko og sandaler, og så kan dere reise rundt på øyene uten å betale for dyre hotell osv.

De fleste øyene har campingplasser der man kan leie telt eller bungalows, evt rom, og det koster ikke så mye. Der treffer man mange andre unge, og andre i mange aldre som også er på ferie, og jeg synes faktisk at de beste feriene jeg har hatt i Hellas var på campingen på Syros. Den er dessverre nedlagt og solgt nå, men jeg har fått venner for livet fra den tiden da jeg pleide å bo der.

En kjapp sjekk på nettet viser at feks. Paros har flere campingplasser, denne i linken er rett på stranda, og Paros kan være et godt utgangspunkt for en øyhopping i Kykladene.

http://www.campingkoula.gr/accommodation.htm

Legger ved en link til Tripadvisor med link til de fleste campingene i Kykladene:
https://www.tripadvisor.com/Hotels-g189422-c3-zff29-Cyclades_South_Aegean-Hotels.html



Glika i zoi

Frynse

31. Mar 17, 02:31:28 #2 Last Edit: 31. Mar 17, 05:57:40 by Frynse
Dersom dere går på skole/studerer, vil jeg anta dere må reise i skoleferien.
Reis så tidlig i ferien som mulig.
I august er prisene på sitt høyeste grunnet fellesferie i landene rundt Middelhavet.

Vil dere ha sandstrender er ikke Kroatia tingen.
Der er det småstein som gjelder.

Spania er en smule for turistifisert etter min smak, men det finnes sikkert noe som føles ekte der også.
Jeg mener man må lete mye mer for å finne noe som føles genuint der, så det er ikke noe for meg.
Spanjolene kan heller ikke måle seg med grekerne når det gjelder ekte gjestfrihet, så da sitter man igjen med Hellas (surprise)  8)

Ville nok startet med flysøk med f.eks. søkemotoren til Finn.no
https://www.finn.no/reise/flybilletter/
Søk litt frem og tilbake rundt de datoene dere vil reise, men vær fleksible på antall dager.
Dere kan fort spare tusenlapper på en dag eller to før eller etter de datoene dere har som utgangspunkt.
Det er oftest billigst om dere må reise til snodige tidspunkt og med flere omveier, men ta det med et smil om dere sparer noen kroner.
Gå imidlertid ikke i fella med å bruke så lang reisetid at det blir ekstrautgifter til dyr fly- og flyplassmat.
Da går ofte vinninga opp i spinninga og kanskje vel så det.

Jeg ville ikke ventet med å bestille flybilletter.
Det blir neppe stort billigere enn nå, men kan fort bli ganske mye dyrere etterhvert som de billige billettene blir solgt.
Vær også obs. på at billettpriser kan variere alt etter hvilke ukedager du utfører søket på.
En billett er ofte billigere om du søker i helgene, men her varierer det en del.
Mange mener torsdag er den rimeligste dagen for søk, så her må man bare teste.

Pakk lett, og helst ikke mer enn at dere kan ha pikkpakket med som handbagasje på flyene.
Da unngår dere ekstrautgifter til innsjekket bagasje, og risikerer ikke at bagasje kommer bort, stress ved flybytte osv.
Første gangen vi var på øyhopping hadde vi kun med hver sin lille ryggsekk.
Man trenger ikke stort mer enn et par undertøyskift, badetøy, shorts og evt. en langbukse og en jumper dersom det skulle bli en kjølig kveld eller om det blåser litt på fergeturen.
Badehåndklær kan kjøpes der nede dersom det er trangt i bagasjen.
Vask tøy hver kveld og heng opp på terrassen, så er det klart til dagen etter.
Nylonvask funker finfint, og koster noen få kroner for en tube som holder hele ferien og vel så det.

Jeg ville satset på flyreise t/r Athen og tatt det meste på sparket derfra.
Kommer dere sent om kvelden eller på natta, går det fint an å tilbringe natta på flyplassen (bla. døgnåpen McDonald´s) og ta en buss til kaia om morgenen i god tid før ferga går.
Kom dere i land dagen før flyreisen hjem for å unngå å miste flyet dersom det skulle bli båtforsinkelser pga. vær eller tekniske problemer.
Noen ganger kan det faktisk lønne seg å ta fly til Athen, ferge ut og så fly f.eks. fra Santorini hele veien hjem til Norge, eller motsatt, så her er det bare å søke i vei.

Les dere godt opp på aktuelle øyer, om ikke annet enn for å luke ut de stedene som neppe er noe for dere.
Jeg pleier å anbefale Naxos og Antiparos, to nokså forskjellige øyer, men begge har gode strender, trivelige byer/landsbyer og lav partyfaktor samtidig som du har alt du trenger og litt til, men her blir det jo smak og behag.
Disse øyene, og flere andre i Kykladene, ligger innen en times fergetur fra hverandre.
Dere rekker uansett ikke over alt, så en viss forhåndsinfo kan nok være veldig greit for førstegangsreisende.
Bestem dere på forhånd for en øy å starte på og kjøp billetter i reisebyrået på kaia i Pireus eller Rafina.
Personlig foretrekker jeg Rafina foran mylderet og lommetyvene i Pireus.
Bruk langsom ferge istedenfor hurtigbåt.
Det er halve prisen og doble tiden, men det er en del av ferien å sitte på akterdekket og kose seg i godværet.
Fergetider finner dere på openseas.gr.
På de fleste øyene vil dere bli møtt av romutleiere, og prisene tidlig i sesongen behøver ikke være så ille om dere ligger unna de verste turistøyene.
Tipper dere kan ordne et rom for 30 euro pr. natt i slutten av juni dersom dere ikke er så kravstore.
Ellers har dere som nevnt over, mulighet for camping, og det blir jo enda billigere.
En klar fordel med rom eller studio er bedre søvn og bedre mulighet til matlaging, noe man i sin tur kan spare inn litt av merutgiften på.
Ikke sikkert det blir den altfor store prisforskjellen om dere må kjøpe mer mat ute på byen dersom det blir krøkkete med matoppbevaring og tillaging på campingen, men det ser jo ut som den campingen som nevnes i innlegget over har greie fasiliteter.

Dere kan spise billig ute dersom dere spiser Gyro i pita (godt) til et par-tre euro, og/eller snoker opp de stedene der lokalbefolkningen spiser.
Ligg unna turistfellene langs havnepromenader o.l., men også her finnes hederlige unntak.
Det er som regel ikke noe stort problem å bli gode og mette for rundt en hundring pr. person.

Om dere virkelig skal spare, er det ihvertfall en fordel med kokemulighet.
Da kan man alltids lage seg noe enkelt til middag/kvelds, men det er ikke veldig vanlig med komfyr på rom/studio, som regel bare en kokeplate eller to.
Noen steder har grill til disposisjon, så da kan man ordne seg med noe riktig godt og rimelig.

Sørg for at bostedet har kjøleskap.
Da kan dere kjøpe inn pålegg, drikke osv. og lage dere billig frokost og lunsj.
Lunsjen kan dere smøre om morgenen og ta med på stranda eller der dere måtte farte.
Om dere kjøper en slik http://www.clasohlson.com/no/Kj%C3%B8lebag-6-l/44-1808-5 kan dere holde mat og drikke frisk og fin i mange timer, spesielt om dere fryser ned et par halvlitersflasker med vann som kjøleelement kvelden før.
Da har dere samtidig kaldt vann etterhvert som flaskene tiner.
Disse bagene fins i flere størrelser og farger og tar omtrent ikke plass i bagasjen.
http://www.clasohlson.com/no/Kj%C3%B8lebag-9-l/44-2390-1          http://www.clasohlson.com/no/Kj%C3%B8lebag-14-l/44-2391-4


Personlig hadde jeg nok blitt et par dager kortere og heller bodd komfortabelt om finansene ikke strekker til, men det er nå jeg (er noen år eldre enn dere  :) )
Sparer dere opp litt nå og litt da og heller er litt kjipe på kronene nå på forhånd, kan dere kanskje koste på dere litt komfort når det gjelder.
Camping har nok også sin sjarm, og jeg tipper at dere kommer i kontakt med mange forskjellige mennesker (på godt og vondt) der.
Her blir det med smaken osv.
Kanskje kombinere og prøve litt av hvert?


Anders

Er litt usikker på om øyhopping er det rette.... det er ikke det det engang var for ungdommer.  Og uten noe kjennskap eller forutsetninger for å gjøre vurderinger, så kan dere lett havne i en "bakevje". Mitt forslag er rett og slett å finne et sted med direktefly, og heller tilbringe ferien der. Parga, Skiathos, Kos.... det er så mange steder. Men uansett bedre enn Spania og Kroatia :-)

zizou10

Har funnet en aktuell reise til Parga (1 uke). Vet du noe spesielt om dette stedet som kunne overbevist oss om at dette er stedet? :)

Anders

Nei, jeg har ikke vært der selv. Men her finnes nok mange her på forumet som kan mye om stedet. Opplevde for ettpar år siden at noen kjenninger av meg (relativt unge) hadde sitt første møte med Hellas der, og de kom hjem med stjerner i blikket og snakket i store bokstaver :-) Skal visstnok være veldig vakkert.

Svein~B

31. Mar 17, 14:40:45 #6 Last Edit: 31. Mar 17, 21:52:03 by Svein~B
Jeg lurer litt på på hvilken måte "øyhopping" ikke er "hva det en gang var" og hva slags "bakevje" man kan havne i?

Når det gjelder camping, skjønner jeg ikke helt hva som er vitsen med det i Hellas. De rimeligste rommene er jo så billige, bare helt ubetydelig dyrere enn å leie telt eller teltplass og da får du ei seng, en vask og som regel tilgang til kjøkken og bad i samme bygning. Og drar du på loffen, utenom august, fins det ofte også høy standard til relativt god pris. Men det er lurt å ha en formening om hvor du vil dra og hvor du vil bo, sånn at du kan velge riktig underveis.

Jeg sier som jeg pleier å si: Jeg synes dere bare skal finne dere noen billige flybilletter til et eller annet sted i Hellas, bestille så snart som mulig og reise så snart som mulig og så kan jeg og andre komme med råd om hvor dere bør dra videre. Å fly til Athen er bra, men det er enda bedre hvis dere kan finne rimelige billetter direkte til ei øy i Egeerhavet, helst Santorini, Rhodos, Kos eller Samos.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

Vill-camping er forbudt, og blir til dels strengt overholdt mange steder. Fergemannskaper er hardere på å sparke liv i de som ligger på dørken og sover. Fergetrafikken er mye mer strukturert og ordnet. Greit nok for deg og meg, Svein.... voksne mennesker med en god del erfaring som søker etter rom når vi stiger i land. Men er man førstereis og ikke har de nødvendige forutsetninger for å ta avgjørelser så er f.eks. Tinos på en lørdag for en bakevje å regne.... man må milevis utav byen for å finne overnatting. Og så er det vel sånn at den generelle økonomien har endret og bedret seg.... det er rett og slett færre ungdommer som reiser på den måten. Greit nok at de kan ta fergen og neste øy på sparket, men de forventer å finne overnatting av en viss kvalitet.

Frynse

31. Mar 17, 20:01:23 #8 Last Edit: 31. Mar 17, 20:05:03 by Frynse
Jeg er ikke enig i at øyhopping ikke er noe for ungdommer.
Tvert imot mener jeg det er midt i blinken, men gjør litt research på forhånd.
Reiser dere tidlig i skoleferien er det null problem med å finne overnatting der og da, men jeg hadde nok leid rom og ikke telt.
Enig med innlegget lengre opp, der det sies at fly direkte ut til øyene er best dersom dere finner billige billetter.
Imidlertid tynnes det kraftig ut på disse nå, så bestill så snart dere har bestemt dere for tidsrom.
Ellers er fly til Athen og båt ut et helt greit alternativ.

Edit: rettet skriveleifer

vlangber

Jeg synes Parga er et veldig bra alternativ for dere. Jeg og samboer dro dit på en av de første turene vi hadde til Hellas, og var veldig fornøyd.

Heidrun

Quote from: vlangber on 31. Mar 17, 23:01:37
Jeg synes Parga er et veldig bra alternativ for dere. Jeg og samboer dro dit på en av de første turene vi hadde til Hellas, og var veldig fornøyd.

Enig i det Vlangber her sier. Min første smak av Hellas var faktisk Parga for mange herrens år siden. Den lille byen har det meste man trenger. Ikke noen direkte partysted, men det finnes nok noen steder som holder en høy partyfaktor utover natta fordet.
Og så har man båtene som drar til en av Hellas sine mindre kjente perler, men kanskje en av de beste perlene, nemlig Paxos. Der er det bare vidunderlig herlig. Mere stille enn i Parga, men for en liten øy. Og disse båtene pleier også å ta turen innom AntiPaxos for bading i noe av det klareste vann jeg noensinne har sett i Hellas.
Nei nå ble jeg frista selv for en tur til Parga, selv om jeg har bestemt meg for å ikke reise dit igjen på grunn av at det var bryllupsreisen for mange herrens år siden. Og jeg gidder ikke rippe opp i gamle følelser igjen
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...