Logg inn med Facebook eller Google!

Karpathos for første gang, kanskje....

Started by JohnS, 01. Jun 12, 13:03:00

Previous topic - Next topic

JohnS

Etter en del år med Karpathos på venteliste, ser det ut til at øya kanskje rykker opp som favoritt til turen i september.   Siden vi er av de makelig anlagte, og gjerne reiser charter når det passer med vårt reisemål, har vi begynt å bla litt på Apollo's nettsider.   Akkurat nå heller vi til en kombireise, med ei uke i Pigadia, og ei uke i Lefkos, for å få med oss litt av hvert på øya.  Siden det er så mange lokalkjente her på forumet, er det et par småting vi satt og lurte på i går, som sikkert noen vet det meste om:

Er  Lefkos verdt ei uke, og er det en ren turistmaskin uten noe eget liv ellers?

Vi liker godt å bo sentralt i byer som Pigadia, og har titta på Hotell Atlantis "midt i byen".  Noen som kjenner dette hotellet?

Vi kommer selvfølgelig til å farte rundt til andre steder også, helst med lokalbuss, hvis det passer, eller med leiebil, men nå er det liksom hovedbasen(e) vi er opptatt av.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Riitta

Hej John! Atlantis låter utmärk.Ligger perfekt och har en fin havsutsikt och bra gångavstånd till allting :) Om jag skulle åka charter så skulle jag gärna bo där :) har inte mött någon som har varit missnöjd med hotellet!

Lefkos skall inte jag uttala mig om. det finns dock många som trivs där, så det är bättre att dom uttalar sig :)

Då kanske vi ses på Karpathos i september :)

Riitta

ROLLE

Skulle själv vara försiktig med att stanna en uge i Lefkos. Om man däremot vill ligga på en strand är också en uge too much där !
Däremot om du rör dej med bil eller moppe är det helt ok ! Hotell Atlantis är  centralt beläget och hvis jag vore du John skulle jag bo där dinabägge uger och göra utflykter på ön med alla fortskaffningsmedel som finns att tillgå.

Tore

Lefkos er et idyllisk lite sted hvor det ikke er fastboende om vinteren så stedet har knapt noe eget liv,men turistmaskin er likevel ikke noen dekkende beskrivelse etter min mening.Skal en bo der i en uke,bør en være glad i livet på sandstrand og eventuelt gå turer og spise sjømat.Det er etter min mening et ypperlig sted for dagsutflukt fra Pigadia med lunsj og et par timer på stranda.Det går buss fra Pigadia på morgenen med retur på ettermiddagen.Selv reiser jeg ut dit med leiebil.Veiene på Karpathos er svingete og til dels smale og konsentrasjonskrevende å kjøre på.Leiebil kan du formodentlig forhåndsbestille gjennom Apollo.Selv bruker jeg å reise med Ving og forhåndsbestiller leiebil fra Avis og har vært svært fornøyd med dette firmaet.Det er fine strender på Karpathos.La meg kort nevne Apella og Kira Panagia i tillegg til Lefkos.Olympos oppe i fjellene er også verdt et besøk.Atlantis ligger" midt i smørøyet" i Pigadia med kort vei til tavernaer i sentrum og kort spasertur til bystranda.Jeg har dessverre ikke konkret kunnskap om hotellet.Pigadia er en trivelig liten by med rolig kveldsliv.Når jeg reiser derifra etter 2 ukers opphold,så synest jeg alltid at egentlig kunne jeg ha vært der i en uke til.Menneskene på øya er trivelige og hjelpsomme.Pigadia er heller ikke for turisttett etter min smak.Med tanke på eventuell tur dit i september kan jeg bare ønske deg lykke til og tror ikke at du vil bli skuffet.

JohnS

Takker for tilbakemeldinger.  Det heller nok til at vi satser på fast base i Pigadia begge ukene, og så får vi heller utforske Lefkos med buss eller leiebil.....
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Høres lurt ut  :) , sier jeg, nettopp hjemkommet fra Pigadia, uten å være innom Lefkos en gang (Men, hørte såpass om stedet at vi i heller valgte landsbyer i høyden, med lokalbussen)
KariK

JohnS

Quote from: kaka on 06. Jun 12, 22:39:46
Høres lurt ut  :) , sier jeg, nettopp hjemkommet fra Pigadia, uten å være innom Lefkos en gang (Men, hørte såpass om stedet at vi i heller valgte landsbyer i høyden, med lokalbussen)

Ser fram til rapporter med tips om steder som er verdt å ta bussen til......   ;)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Niaas

JohnS, en fin tur er det å ta lokalbussen opp til Othos om morgenen, vandre rundt der, og kanskje gå videre nedover mot Volada og Aperi, og ta ettermiddagsbussen tilbake til Pigadia. Eller leie bil og kjøre samme runden gjennom fjellbyene og ned til Finiki og Arkasa og tilbake igjen til Pigadia. Da kan man bruke så lang tid man vil.  ;D
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Siste innlegg i forumet

Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...