Logg inn med Facebook eller Google!

Det frodige, vakre området på Mani!

Started by kaka, 24. May 09, 19:57:15

Previous topic - Next topic

bipbap

Tusen takk for vakre bilder  :hjerte:
Er jo så heldig at jeg befinner meg her akkurat nå. Bor ikke på Pierides, men har besøkt deres nyåpnede cafe et par ganger.  Et vidunderlig sted! Neste gang vurderer jeg å bo her også  :D
Forsøker å legge til noen bilder fra mobil. Et fra øl-baren 1866 også  ;D


kaka

Så da kom du ned med flyet jeg reiste hjem med, Bipbap :)
Fine stemningsbilder!
Tror jeg må ned igjen ganske så snart :)
KariK

bipbap

Det stemmer nok kaka  :D Uka går veldig fort synes jeg. Skulle gjerne vært lenger!

kaka

03. Jun 15, 21:26:41 #483 Last Edit: 03. Jun 15, 21:28:32 by kaka
Jeg har sagt at den første (ordentlige) turen, søndag etter ankomst, alltid går til Proastio.
Fra der jeg pleier å bo (Palataki), er jo det bare 10 minutter langs asfalten, 10-15 bratte minutter opp den flotte skråningen og deretter 5 minutter inn i byen :)
Med Patrearxeas som utgangspunkt, går veien forbi Gamle Kardamili, - opp til Agia Sofia, - ned i bekkefaret og opp igjen mot Petrovouni, før jeg tar fatt på turen gjennom olivenlundene
(Jeg "går" turen i tankene, med smil om munnen, mens jeg skriver :) )

Som alltid, er det mye vakkert å skue langs denne ruta.

Noen blonde havreaks med oleander som nærmeste nabo


Inne på olivenlunden sto de lilla tistlene som blondeunderskjørt tett rundt oliventrærne.





- og en av disse gamle krokene, med skrukkete hud, hilste meg litt lenger bort.
KariK

kaka

04. Jun 15, 21:27:41 #484 Last Edit: 06. Jun 15, 20:55:48 by kaka
I det siste har det kommet en gjeterhund som tar jobben sin meget alvorlig, rundt klosteret i nærheten av Proastio.
Vi skal jo egentlig ikke klage på at noen gjør en skikkelig jobb. Men det kan være litt skremmende å møte denne ansvarsfulle gjeteren  :(
Jeg møtte den selv i fjor, men klarte å komme meg utenom da.
Kvelden før min tur ble jeg fortalt at den hadde vært helt innpå noen turgåere.

Jeg må innrømme at jeg ble på vakt og at hjerte banket litt ekstra da jeg nærmet meg området, - men heldigvis:
- denne gangen møtte jeg den ikke  :D
Da var det bare å komme seg inn i byen, og rusle rundt, slik jeg pleier.

Panagiota ved kirken hadde nok stengt for mesimeri, så det ble ingen lesk og småprat hos henne denne gangen.
Men det er alltid hyggelig å se seg rundt.

Dagen var blå og utsikten fra stien ned til hovedveien vakker, - som alltid
KariK

Katherina

 :blomst3: Blir helt varm innvendig av bilder og fortelling. Gjør virkelig godt. Vi møtte også en svært aktiv gjeterhund i Proastio. Det var ei dame som passet på den og prøvde å roe den ned, men den gikk virkelig inn for jobben sin. Må innrømme at jeg ikke likte meg og var glad for at den ikke var der da vi kom tilbake fra vår lille tur bort til klosteret.  :(

:) bipbap forteller at hun var innom kafeen i Pierides. Koselig å høre at de har hatt mulighet til å åpne den. De vasket og fiksa da vi var der.

Legger ved et bilde av hunden og geitene







kaka

På vei ut av byen så jeg en mann som drev med noe i "rennesteinen" langs veien. Som vanlig, hilste jeg i forbifarten.
Han ville gjerne prate  :) Lurte på hvor jeg kom fra, og begynte, som vanlig, med å gjette på Tyskland.
" No, apo Norvigida" svarte jeg, - usikker på om grammatikken var rett.  Men han oppfattet svaret, "Good!" - og lurte så på om jeg var fra Bergen  :)
"Oslo", -  Det ble visst også godtatt, men var nok ikke like interessant som Bergen.
Det var også viktig for han å vite navnet mitt, - flere ganger.

Så begynte han å fortelle, - om historien i nærområdet, hvordan innbyggerne her i Proastio en gang hadde kommet over fjlellt fra Sparta, - og lokalt sier de "Prastio".

Så fulgte krigshistorier, - om helter både herfra og derfra, - de modige kvinnene i syd, som hadde stått imot , - var det ottomanere, osv,
Jeg kjente igjen en del av historiene, etter nettopp å ha lest "Morea" av Staffan Stolpe.
Disse modige kvinnen var han veldig opptatt av. Jeg måtte bringe dette videre til de unge, - særlig hvis jeg hadde døtre.

Så begynte han å snakke om at han tok bilder fra dette vakre området, - og ville vise meg noe:
Etter mye leting fant han noen plastbelagte bilder (det kostet bare et par euro å få gjort det hos bokhandleren i Kardmili, - ikke at han ville selge meg det, og dette var det siste, så jeg kunne ikke få det heller  :D )
Han hadde mange plastbelagte bilder, men det han ville vise var av det høye kirketårnet i Prastio. Det høyeste tårnet i sitt slag! (ikke høyeste kriken, - men høyeste tårnet) 
Han var veldig stolt av dette.
Jeg sa jeg hadde vært i byen mange ganger fordi jeg liker byen så godt, - og gjerne tar en pust ved kirken- og at jeg har tatt de samme bildene.
Akkurat det tror jeg knapt han registrerte  :)
Han var nok mest opptatt av å fortelle, - ikke å ha en samtale. ;D
Jeg tror han kunne pratet i timer  :)

Etterhvert følte jeg litt for å komme videre, og prøvde et par ganger å ta farvel.
Men, han måtte først gi meg noen flere viktige råd på veien videre (i livet), - og jeg måtte huske å bringe det videre til de unge !!

Dette var i hvert fall en mann som var  stolt av sin og områdets historie :)
(men som hadde litt å lære ifht å ha en samtale  ;) )
Et glimt fra tidligere turer av det høyeste kirketårnet i sitt slag, omtrent slik jeg ble vist det :)
KariK

kaka

Vel hjemme kunne jeg glede meg over utsikten fra balkongen og fra vinduet i hallen. Det er maaange bilder tatt derfra  :)

Den høyreiste yoccapalmen så ut til å ha kastet en knallrosa pelsstola rundt seg :)
KariK

Katherina

 :) Takk for koselige og fine bilder og fortelling. Tror aldri jeg blir lei akkurat den utsikten. Vet heller ikke hvor mange bilder jeg har av den. Bare med litt annen vinkel.  ;D


kaka

Jeg har tidligere nevnt at den trofaste og ivrige tur-markøren i området: Hugo Asphaug, har lagt ut en detaljert turbeskrivelse på FB, opp og ned mellom Prosilio og Kalives.
Denne gangen skrev jeg ut den norske versjonen (for han har laget både på norsk og engelsk) og puttet i kofferten.
https://www.facebook.com/groups/263101220524307/search/?query=Prosilio-Kalives
Da jeg oppdaget at det gikk buss oppover mot Prosilio  rundt 09.45, bestemte jeg meg for å ta den turen.
Riktignok måtte jeg vente på bussen en halv time, - og , i tillegg rope "stasi!" da sjåføren var i ferd med å kjøre forbi Prosilio, - men så var jeg på vei opp og inn i byen.

Det er så flott å komme inn på torget og se den store kirken som reiser seg over byen.

Det ble en liten rusletur rundt i byen, før jeg tok opp bilder og veibeskrivelsen for å begi meg nedover mot Kalives.
KariK

dagstaalesen@hotmail.com

Det er  fint å følge deg her Kaka, håper på mere. Du vet vi får aldri nok av dette området.
Dag.

kaka

Alltid hyggelig med følge, DS, - og med "likes" :)
Jeg er så enig, - jeg får aldri nok av området :)
KariK

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...