Logg inn med Facebook eller Google!

Velge seg bosted øde er ufattelig

Started by Heidrun, 16. Mar 17, 09:05:12

Previous topic - Next topic

Heidrun

En liten brannfakkel her.
Jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne hvorfor folk velger seg ferie på steder som er så øde at det mest spennende er å se om kakkerlakken kommer seg over gata. greit nok at man velger seg et rolig sted å være, men da må det jo være god forbindelse til et større sted. Men hvis man da har kun en taverna som er oppe om sommeren, ingen minibank og et lite minimarked til å handle det mest nødvendige. Ja da skjønner jeg lite av slike valg.
Og enda mindre skjønner jeg hvis man velger å bosette seg der.
Ta f.eks Stavros på Kreta der jeg liker meg. Er meget stille der og med 2 små supermarkeder og en kafenion vinterstid, så der har jeg det jeg trenger. På sommern er det masse tavernaer, men dette er jo bare midlertidig, Men det er gode bussforbindelser til Hania evt Konopidiana, som har et stort utvalg i alt egentlig ved siden av det aller mest nødvendige man får kjøpt på det lille supermarkedet i Stavros egentlig til det daglige liv. Så maks 5-10 minutter med bil og 10-15 minutter med buss til Konopidiana eller Hania.
Men hvis bussforbindelsen hadde stinki, ja da hadde jeg emigrert fra den plassen så fort som mulig. Og så ser jeg folk som velger å kjøpe seg et gammelt hus fordi det er så sjarmerende Kretiskt å bo helt for seg selv i et gammelt vakkert stenhus. Kanskje sitte på fortauet utenfor å se på eslene eller andre dyr gå forbi huset sitt, mens man i realiteten faktisk har kjøpt seg en rønne som er bikkjekald vinterstid og som gjør at man omtrent ikke har kontakt med noen som helst der man bor. men spør man da disse menneskene som har gjort dette. Ja da nekter de å innse at de har gjort en stor bommert.
Eller kanskje realitetene er at staheten gjør at man vet man ikke får solgt den rønna man forelska seg i, så man tar en selvløgn og innbiller for seg selv at man har det så fint der man sitter ensom og forlatt langt bortistan. Og den sjarmerende grekeren på tavernaen som viste seg å være åpen kun 2 måneder sommerstid. Ja den grekeren er fordufta såfort de siste tursitene har forlatt det lille greske samfunn som ikke er liv laga utenom sesongen
Yamas til livet og til

Hellasfrelst

Vi har jo forskjellige ønsker for ferien vår da vettu. Noen liker roen og stillheten, og det rolige avslappende livet. :solbriller: Mens andre liker å ha masse mennesker rundt seg, og at det er mye liv og røre. :yeah:  Sånn er det bare.
i zoi ine tora - livet er nå

Heidrun

Quote from: Hellasfrelst on 16. Mar 17, 14:43:08
Vi har jo forskjellige ønsker for ferien vår da vettu. Noen liker roen og stillheten, og det rolige avslappende livet. :solbriller: Mens andre liker å ha masse mennesker rundt seg, og at det er mye liv og røre. :yeah:  Sånn er det bare.



Enig i den formuleringa. Men man kan da velge seg et sted som har noe har et liv i nærheten av der man velger å feriere. Men enda merkeligere er det at folk kjøper bolig på øde steder
Yamas til livet og til

Kritios

Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Viotia

Det er nok mange ønsker og vi er temmelig forskjellige. Jeg for eks. bor fast på en liten plass som heter Alyki i Viotia. 264 meter fra stranden. Utenom juli og august og noen helger har jeg 1 km strand helt alene. Vi er rundt 100 fastboende, men bare en, utenom meg, en svensk professor på 87, er utlendinger. Det er også bare grekere her i feriene. Det passer meg utmerket. Ingen transportmidler finnes, jeg må ha bil, men det finnes en taverna og 2 små butikker. Tavernaen trenger jeg forresten ikke,- jeg lager mye bedre mat selv, jeg baker også alt av brød og kaker selv. 35 km unna er Thiva, der får jeg alt og hvis jeg vil ha sild og svenske kjøttbullar reiser jeg de 12 milene til Ikea i Athen. Om vinteren har jeg 200 meter til nærmeste nabo, det er også perfekt (kunne godt ha vært 1 mil) Det finnes 3 som snakker annet enn gresk, men det går også bra selv om jeg ikke ennå er særlig god i gresk.

Heidrun

Quote from: Viotia on 04. Sep 17, 04:59:12
Det er nok mange ønsker og vi er temmelig forskjellige. Jeg for eks. bor fast på en liten plass som heter Alyki i Viotia. 264 meter fra stranden. Utenom juli og august og noen helger har jeg 1 km strand helt alene. Vi er rundt 100 fastboende, men bare en, utenom meg, en svensk professor på 87, er utlendinger. Det er også bare grekere her i feriene. Det passer meg utmerket. Ingen transportmidler finnes, jeg må ha bil, men det finnes en taverna og 2 små butikker. Tavernaen trenger jeg forresten ikke,- jeg lager mye bedre mat selv, jeg baker også alt av brød og kaker selv. 35 km unna er Thiva, der får jeg alt og hvis jeg vil ha sild og svenske kjøttbullar reiser jeg de 12 milene til Ikea i Athen. Om vinteren har jeg 200 meter til nærmeste nabo, det er også perfekt (kunne godt ha vært 1 mil) Det finnes 3 som snakker annet enn gresk, men det går også bra selv om jeg ikke ennå er særlig god i gresk.



En eremitt altså  ;) ;) ;) ;) ;)
Yamas til livet og til

Kritios

Quote from: Heidrun on 04. Sep 17, 07:41:46
Quote from: Viotia on 04. Sep 17, 04:59:12
Det er nok mange ønsker og vi er temmelig forskjellige. Jeg for eks. bor fast på en liten plass som heter Alyki i Viotia. 264 meter fra stranden. Utenom juli og august og noen helger har jeg 1 km strand helt alene. Vi er rundt 100 fastboende, men bare en, utenom meg, en svensk professor på 87, er utlendinger. Det er også bare grekere her i feriene. Det passer meg utmerket. Ingen transportmidler finnes, jeg må ha bil, men det finnes en taverna og 2 små butikker. Tavernaen trenger jeg forresten ikke,- jeg lager mye bedre mat selv, jeg baker også alt av brød og kaker selv. 35 km unna er Thiva, der får jeg alt og hvis jeg vil ha sild og svenske kjøttbullar reiser jeg de 12 milene til Ikea i Athen. Om vinteren har jeg 200 meter til nærmeste nabo, det er også perfekt (kunne godt ha vært 1 mil) Det finnes 3 som snakker annet enn gresk, men det går også bra selv om jeg ikke ennå er særlig god i gresk.



En eremitt altså  ;) ;) ;) ;) ;)

Vi var borte og kikka i Stavros for noen uker siden vi Heidrun, det er ikke akkurat verdens navle det heller da  ;D
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Heidrun

Quote from: Kritios on 04. Sep 17, 08:19:41
Quote from: Heidrun on 04. Sep 17, 07:41:46
Quote from: Viotia on 04. Sep 17, 04:59:12
Det er nok mange ønsker og vi er temmelig forskjellige. Jeg for eks. bor fast på en liten plass som heter Alyki i Viotia. 264 meter fra stranden. Utenom juli og august og noen helger har jeg 1 km strand helt alene. Vi er rundt 100 fastboende, men bare en, utenom meg, en svensk professor på 87, er utlendinger. Det er også bare grekere her i feriene. Det passer meg utmerket. Ingen transportmidler finnes, jeg må ha bil, men det finnes en taverna og 2 små butikker. Tavernaen trenger jeg forresten ikke,- jeg lager mye bedre mat selv, jeg baker også alt av brød og kaker selv. 35 km unna er Thiva, der får jeg alt og hvis jeg vil ha sild og svenske kjøttbullar reiser jeg de 12 milene til Ikea i Athen. Om vinteren har jeg 200 meter til nærmeste nabo, det er også perfekt (kunne godt ha vært 1 mil) Det finnes 3 som snakker annet enn gresk, men det går også bra selv om jeg ikke ennå er særlig god i gresk.



En eremitt altså  ;) ;) ;) ;) ;)

Vi var borte og kikka i Stavros for noen uker siden vi Heidrun, det er ikke akkurat verdens navle det heller da  ;D


Er ikke det Kritios. Til info så blir jeg der  ut året, så ser jeg etter noe inne i selve Hania. Merker meg problemet når det ikke er en butikk som er åpen der utenom sesong, og stedet stort sett er fullstendig dødt utenom  sesong
Yamas til livet og til

Kritios

Her hvor vi er så er landsbyen lik hele året. Ca 600 sjeler bor her og stedet er fullstendig upåvirket av de få turistene som kommer om sommeren. Tavronitis heter perla og ligger på kysten vest for Hania. Bussforbindelse hvert kvarter 18 timer i døgnet både til Hania og tall Kolymbari andre veien. Du er velkommen til å stikke innom og ta en titt vet du 😃
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella


Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...