Logg inn med Facebook eller Google!

Info om Kefallonia/Kefalonia

Started by Måne, 13. Dec 08, 21:35:48

Previous topic - Next topic

Måne

Jeg har forstått det slik at folk vil ha mer informasjon om Kefalonia, og siden jeg endelig har klart å sortere opp i den gedigne katalogen min med bilder så tenkte jeg at jeg skulle gjøre alt ferdig i dag. En del av informasjonen under skrev jeg i et innlegg tidligere, så jeg resirkulerer det litt også. Bildene er også tatt utenfor sesong, og vi hadde småregn og gråvær når vi var der. Dette blir en liten førjulsgave fra meg fordi dere på forumet er så utrolig trivelige. :santa:


- Generell info -
Kefalonia er den største av de Ioniske øyene og har et areal på ca 800km² og det bor ca. 45 000 fastboende på øya. Hovedstaden heter Argostoli, og en tredjedel av befolkningen bor her. Lixouri er den nest største byen.

Navnet til øya blir stavet på mange forskjellige måter, blant annet Kefallonia, Cephallenia, Cephallonia, og Kefallinia.Den greske stavemåten er Κεφαλλονιά eller Κεφαλονιά. Kefalonia og Ithaka hører til samme prefektur.

Det er fem havner på Kefalonia:
Fra Sami går det båt til Patras (2 ½t) og til Vathy på Ithaka (en time)
Fra Argostoli går det båt til Kyllini (2t 15min - ca. 2 ganger daglig)
Fra Poros til Kyllini (1t 15min - ca. 2 ganger daglig)
Fra Pesada går det båt til Agios Nikolaos på Zakynthos/Zante (havna kalles "Skinari" lokalt, turen tar 1t 15min)
Fra Fiskardo går det båt til Vasiliki på Lefkada/Lefkas som blir der i 3 timer og så drar tilbake.

Det finnes også en flyplass på Kefalonia - Argostoli Airport. Mange europeiske fly lander her, og man kan fly hit fra Athen. Ellers finnes det en "Ionian Island Hopper Service" som 3 ganger i uka lander på Kefalonia, Zakynthos og Lefkada. For informasjon og telefonnummer sjekk: http://www.argostoli.gr/en/showcat.asp?SCatID=2


- Historie -

Argostolis arkeologiske museum har fossiler og redskap fra 50,000 år f.kr. I det 14. Århundret f.kr. ble mykensk kultur brakt til Kefalonia fra Peloponnes av akhaierne, idet de etablerte en koloni ved Krani nær Argostoli. De mykenske gravene ved Krani er regnet som noen av Hellas' best bevarte.

Fra bronsealderen var Kefalonia delt inn i fire små bystater, som alle var allierte med Korint. Den største og mektigste av disse var Samos (i dag: Sami) - og det er her man tror Odyssevs reiste fra når han dro i Trojanerkrigen. De fire bystatene ble erobret av Athen under Peloponneskrigen, og øya skiftet stadig allianse mellom Athen og Sparta.

Kefalonia var strategisk plassert når romerne kom i 189 f.kr. Alle bystatene overga seg, bortsett fra Sami som ble fullstendig utradert av de romerske styrkene. Samtidig var Kefalonia stadig utsatt for piratangrep.

Under det Bysantinske rike (330-1185) opplevde Kefalonia en oppblomstringsperiode og økt velstand. Samtidig ble øya angrepet av både spanske og sicilianske pirater. I det 10. århundre delte Keiser Konstantin det Bysantinske rike inn i 31 administrative distrikter - hvorpå Kefalonia ble hovedsetet for de Ioniske Øyene.

Øya overlevde angrep fra sarasenerne og venetianerne, men fikk problemer når normannerne kom i 1085. Robert Guiscard ledet angrepet og tok raskt kontroll over hele øya. Han døde bare noen uker etter at han ankom Kefalonias nordre havn, og den nordre byen - Fiskardo - er derfor oppkalt etter ham.

Når Konstantinopel falt ble Kefalonia overtatt av venetianerne, sammen med Zakynthos og Ithaka, og forble under kontroll av den mektige Orsini-familien. Tyrkerne tok Kefalonia i 1483 og beholdt makten fram til 1500, hvorpå venetianerne igjen gjenvant kontrollen. Over de neste 300 årene ble samfunn og handel på Kefalonia organisert etter venetiansk modell, og Kefalonia opplevde en rask økonomisk og kulturell vekst.

Russerne, og så franskmennene, hadde en kort periode kontroll over øya, før engelskmennene tok over i en "fredelig" invasjon. Påvirket av den franske ideen om revolusjon ble det raskt opprør blant kefalonierne. I 1848 og 1849 ble det store sammenstøt i henholdsvis Argostoli og Skala, og opprørene varte fram til britene ga fra seg Kefalonia til Hellas i 1864.

Under 2. Verdenskrig ble Kefalonia annektert av Italia, men de fikk liten innflytelse over øya. Mange av øyas beboere hadde italiensk blod og snakket italiensk, så det hele gikk fredelig for seg. Først når Mussolini kom til makta i Italia i 1943 oppsto det problemer: De italianske styrkene som var på øya fikk i det ene øyeblikket ordre fra Roma om å kaste ut tyskerne, og i det andre øyeblikket ordre fra Athen (som var under tysk kontroll) om å overgi seg. Når tyskerne satte i gang med et veldig bombeangrep på Korfu og Kefalonia måtte de italienske troppene på ca. 5000 menn overgi seg - hvorpå de omgående ble massakrert av de tyske troppene ved Mt. Enos, som siden brant etterlevningene for å gjemme bevis. Disse italienerne er i dag kjent som Kefalonias martyrer - og inspirerte Louis de Bernières til å skrive Kaptein Korellis Mandolin.

I 1953 kom det store jordskjelvet som endret hele Kefalonias historie. Argostoli og de fleste andre landsbyene ble fullstendig ødelagt, og med mange døde, skadede, hjemløse og arbeidsløse sank befolkningstallet betraktelig. På 80-tallet endret dette seg, og folk begynte å flytte tilbake. I 2001 hadde Kefalonia størst befolkningsøkning av alle de greske øyene, og den utvikler seg stadig med den økende turismen til øya.

- Mytologi -
Noen mener øya er oppkalt etter Cephalus, mens andre mener navnet refererer til det greske ordet for "hode" på grunn av øyas form.

Det finnes flere versjoner av mytologien for Kefalonia. Pherecydes forteller den slik:
Gudinnen Eos (Io) forelsker seg i Cephalus og kidnapper ham mens han er ute på jakt. De får et barn sammen, Phäethon, men Cephalus begynner etter hvert å savne sin kone Prokris. Når Eos finner ut at kjærligheten hennes ikke blir gjengjeldt, hevner hun seg ved å overbevise Cephalus om at hans kone er utro. Når Cephalus returnerer til Prokris etter 8 år kler han seg ut, etter forslag fra Eos, og forfører Prokris med dyre gaver og vakre ord, og overbeviser henne om å bli hans konkubine. Prokris lar seg forføre og når Cephalus konfronterer henne med hvem han egentlig er, flykter hun til Kreta. Kong Minos av Kreta forelsker seg i Prokris, og hun må igjen flykte av frykt for hva Minos' kone vil gjøre mote henne - til Aten hvor hun møter Artemis. Artemis hjelper Cephalus og Prokris til å bli gjenforent, men Proris har fått høre om Eos og er nå overbevist om at det er Cephalus som er utro. En dag når Cephalus drar på jakt gjemmer hun seg i en busk for å spionere på ham. Cephalus hører henne og tror det er et dyr - hvorpå han skyter en pil inn i busken og dreper sin kone.

Begge versjonene beskriver hvordan Cephalus i sin sorg reiser han i selvpåført eksil fra Attica og hjelper kong Amphitryon med å bekjempe Taphianerne og Teleboaene (aner ikke hvordan disse skrives på norsk) og blir derfor gitt øya som senere ble kalt Kefalonia.

Cephalus giftet seg siden med Minias datter Clymene, og de fikk en sønn, Arcesius, som senere tok over som hersker over Kefalonia. Arcesius sies å være bestefaren til Odyssevs. Cephalus klarte aldri å tilgi seg selv for å ha drept sin kone og tok til slutt sitt eget liv ved å kaste seg fra Leukataklippene i havet.


- Geologi -
Kefalonia er veldig frodig og grønn, med mye fjell som strekker seg fra den mest nordlige delen (Dafnoudi) til den mest sørlige (Cape Mounta). Mt. Etnos er det høyeste fjellet, med sine 1672m, og også det eneste fjellet i Middelhavsområdet som har den unike gransorten Abies Cephalonica. Kystlinja er taggete og øya har derfor mange små bukter og nes, og også mange huler man kun kan nå med båt.

Kefalonia har og har hatt noen unike geologiske fenomen. Øya ligger midt i en jordskjelvsone og opplever derfor mange små jordskjelv hvert år. Kounopetra, en stor sten som stikker ut i sjøen i Pali, var tidligere et internasjonalt fenomen da den hadde en vedvarende rytmisk bevegelse, og mange reiste til Kefalonia for å oppleve dette. Men så i 1953 hadde Kefalonia et stort jordskjelv som utraderte så å si alt som var av bebyggelse på øya, bortsett fra Fiskardo i nord. Dette jordskjelvet stabiliserte bunnen til Kounopetra, som i dag står rolig.

Ellers har Kefalonia har også en innsjø, Lake Avythos (eller Akoli) i Pyrgi-området, som ifølge den gamle lokale legenden er bunnløs. Per i dag har de enda ikke klart å måle hvor dyp den er.

På Kefalonia finner man også fenomenet Katavothres (jeg har sett dette oversatt til "synkebrønn" eller "sluk"). Det som skjer er at sjøvann flyter inn mot land og forsvinner i "sluk" som er under havflaten og blir deretter transportert i tuneller under havflaten under fjellene på Kefalonia, og kommer ut igjen på den østre delen av øya. Dette var et stort mysterium for geologer i mange år, og selv om de nå bedre forstår fenomenet  så kan det fortsatt ikke forklares fullstendig. Vann skal "logisk sett" renne fra den delen som har mest vann og ut i den delen som har minst vann, slik at det etter hvert er samme høyde på vannet på begge sider, og ettersom det er veldig lite tidevann i middelhavsområdet skulle de underjordiske slukene etter hvert vært fylt med vann og da skulle "strømmen" av vann  ha stoppet, men fenomenet eksisterer fortsatt.

I 1963 eksperimenterte et team med Australske geologer ved å helle selvlysende materiale ned i en av slukene. To uker etter kom materialet ut igjen ved Karavomylos og Mellisani-innsjøen.
Les mer om Katavothres og forklaringen på fenomenet her: καÏ,,αβοθρεÏ,
katavothres - greeka.com


- Rundt omkring på Kefalonia -
Kefalonia er litt dyrere enn de andre ioniske øyene, og jeg har hørt at dette er for å begrense masseturismen. Grekere jeg har snakket med mener at Kefalonia er ute etter en \"bestemt type turist\" og ikke vil ha fylle- og festturister, men heller en mer "moden" gruppe turister. Dette betyr ikke at den mer "ungdommelige og ville" turisten ikke finnes på øya.

Argostoli er Kefalonias hovedstad. Dette er en kjempesjarmerende by - veldig ren og ryddig, koselige gågater med alle mulig slags butikker, kafeer, noen barer, og tavernaer med alt fra gresk til internasjonal mat. Havnekanten har en promenade med brostein og er veldig hyggelig å spasere langs.



















I Argostoli finner du Arkeologisk museum, Corgialenios Historisk- og folkemuseum, Kolleksjonen til Kefalonias Bispedømme. For mer info, se Kefalonia Museums and Art Galleries

Havnebassenget er delt i to av De Bosse broen. Broen ble laget i 1813 under De Bosse, som var guvernør på Kefalonia fra 1810-1814, for at folk skulle slippe å reise 5km rundt vannet for å reise nordover i landet. Det er den største steinbroen som noen sinne er laget på vannet. Den ble veldig ødelagt under jordskjelvet i 1953 og ble siden gjenoppbygd med betong. Halvveis ute på broen ser man en symmetrisk firesidet obelisk i vannet. Dette monumentet kalles "Kolona" og var et symbol på det kefaloniske parlamentets takknemmelighet til Storbritannia. Obelisken hadde en plakett hvor det sto "Til ære for det britiske imperiet", men denne forsvant på mystisk vis da grekerne gjenvant kontroll over Kefalonia i 1864. (Jeg har dessverre ikke bilde av denne).

Området rundt Argostoli heter Lassi. Her finner du blant annet Kathavothres (Se under "- geologi -" for informasjon), det britiske fyrtårnet Agii Theodori, og strendene Makris Gialos og Platys Gialos. Det er også en del hoteller i dette området som har pakketurisme som spesialitet, så det er mye liv og \"røre\" i dette området for de som liker det. Lassi er også veldig grønn og frodig, og det anbefales en kjøre eller sykletur gjennom området. Man finner også de gamle ruinene etter Krani, men det er ikke mye igjen av dem bortsett fra noen steinblokker og vegger.


Lassi


Lassi


Fyrtårnet


Kathavothres - Britene anla møller her for å utnytte fenomenet med vannstrømningene


Kathavothres


Kathavothres


Makris Gialos


Makris Gialos


Platys Gialos


Platys Gialos

Det er også masse små koslige samlinger av fargerike hus sør på Lassi, i blant annet Kourkoumelata, Metaxata, Svoronata og Kalingata. Og i Lakithra har de festival til ære for Agia Anna den 25. juni, med masse liv og musikk. Og det er en del strender her som ikke er utviklet for turisme og vanskelige å nå - blant annet stranden ved Svoronata og Agios Thomas, så hvis man vil vekk fra \"de andre\" så er dette det perfekte området. Det eneste problemet er at flyplassen ligger like ved...

Jeg anbefaler også en tur innom Agios Andreas klosteret, som i dag fungerer som et kirkemuseum. Foruten vakre bysantinske veggmalerier kan man se skosålen til Agios Andreas  :laughing6:

På søtsiden finner vi også strendene Trapezaki og Lourdata. Vi bodde i Lourdata første gang vi var på Kefalonia, og jeg anbefaler dette området sterkt. Hyggelige mennesker, ikke overrent av folk når vi var der i August, og alt man trenger innen rekkevidde (resturanter og kaffeer) utenom turistsjapper. Dette kan ha forandret seg på 3 år dog. Lourdata er fortsatt favorittstranda mi på Kefalonia - en lang sandstrand med furutrær på alle sider nesten helt ned til strandkanten.


Lourdata om sommeren


Lourdata


Lourdata


Lourdata

De mest turistifiserte områdene finner man på sørkysten - spesielt rundt Skala. Her har de lange, herlige sandstrender med strandstoler og parasoller til leie, og i kort avstand - hoteller og overnattingsplasser i alle kategorier, samt tavernaer, barer, turistgate og annet uteliv i Skala by. Skala ligger ca. 37km fra Argostoli, så man kan fint nå det selv om man bor i hovedstaden.


Skala strand


Skala strand - denne blir ryddet om sommeren, men vi var som sagt utenfor sesong, og mye hadde blitt \"kastet\" opp på land da det var en storm når vi var der.

Mellom Skala og Poros er det småsteinstrender med noen merkelige steinformasjoner. Veldig vakkert men ikke spesielt barnevennlig. Det er et fantastisk område å kjøre i dog, og hvis man kjører oppe i fjellene passserer man landsbyen Markopoulos.


Nær Poros


Nær Poros


Steinformasjoner


Mer steinformasjoner


Strand og steiner


Steinstrand


Stein? Liten øy?


Porosstranda


Porosstranda

Markopoulo er en liten landsby med en kirke med enda et merkelig fenomen. Hvert år, rundt den 15. august - når kirkene har høytid i forbindelse med jomfru Marias dødsdag - dukke det opp store mengder med små harmløse slanger med et svart kors på hodet i dette området. Mange mener at dette er et mirakel - og andre at det bare er et naturlig fenomen. De lokale barna løper rundt og samler disse slangene til kirkeseremonien i Markopoulo den 15. august, da slangene bringer lykke. Ifølge historien/myten så holdt slangene seg borte under den tyske okkupasjonen og under jordskjelvet i 1953.


Kirketårnet - Kirken ligger inntil hovedveien i Markopoulo, men kan være vanskelig å legge merke til når man kjører der. Det eneste som \"stikker opp\" er kirketårnet du ser her.


Maleri i taket på kirken - legg merke til slangene Maria har i hendene


Kirkeseremonien den 15. august


En mann blir \"velsignet\" ved å være nær slangen


Folk står i kø for å velsignes


Et barn blir velsignet

Mellom Poros og Sami må man kjøre innlands gjennom en vakker grønn dal. Selv om man ikke ser noe til sjøen er ruta scenisk og vel verd å ta en tur gjennom.






Frodig overalt


En av de mange små landsbyene lands ruta


Blomster og grafitti

Midt innlands finner man Agios Gerasimos. Den 16. august og 20. oktober samler det seg mender av pilgrimer utenfor Agios Gerasimos for da er det festivaler i hans navn, og hans levninger blir båret ut av kirken. Agios Gerasimos sies å ha utført mirakler, og mange med uhelbredelige lidelser kommer til kirken disse dagene for å bli velsignet og kurert. Når seremonien er over blir kisten med levningene båret ut, og alle legger seg ned i midten av veien. Kisten bæres over pilgrimene av prestene og folk bøyer seg opp og kysser kistens bunn. Kisten bæres i ca. 500 meter, til et tre Agios Gerasimos sies å ha plantet selv, før den føres tilbake.


Agios Gerasimos


Utsikt over Agios Gerasimos


Agios Gerasimos den 16. august


Kista bæres ut


Folk ligger og venter på kista

Sami, midt på østkysten, er (synes jeg) en ufattelig kjedelig havneby som de ikke har gjort noe ut av og ser forfærdelig sliten ut. Antisamos beach som ligger i nærheten av denne skal visstnok være fantastisk vakker sandstrand, men jeg har ikke vært der enda. I nærheten finner man Drogaratihulene. Ifølge myten bor det en drage her - derfor navnet Drogarati. Stalagmittene og stalaktittene man finner her er over 10,000,000 år gamle, og de blir 1 cm lengre hvert 100. år. Hulen er 40km dyp og opplyst med forskjellige farger. Man går et stykke inn og når fram til et stort rom pa ca. 1000m2 som også er opplyst, og hvor de spiller av et lysshow akkompagnert av klassisk musikk for at man skal høre den fantastiske akkustikken. Dette rommet kalles konsertrommet, og her holdes det konserter nå og da. Rommet har en jevn temperatur på 18 grader celsius sommer og vinter. Hulen ble ikke gjort om for organisert turisme før i 1963, og før dette ble det gjort store ødeleggelser på hula av turister som reiste hit på egenhånd.


Måne

Like utenfor Sami, nær landsbyen Karavomylos, finner man Melissanihulene. Deler av hulen står under vann, og i midten finner man et stort kammer med en innsjø. Man kan ta båt innover i hulen til hovedkammeret: dette er over 150m bredt, 25m vidt og ca. 36m dypt. Veggen har falt ned på den ene siden og har resultert i en stor åpning der solstrålene skinner gjennom. Vannet er kjempeblått, og med solstrålene ser det hele ganske magisk ut :)

Lokal myte sier at en gjeter falt gjennom hullet idet hun lette etter et lam som hadde forsvunnet - og at hulen er oppkalt etter henne. En annen versjon sier at nymfen Melissanthe tok livet sitt der fordi hennes kjærlighet til Pan ikke ble gjengjeldt. Uansett ved de med sikkerhet at hulen har blitt brukt i gamle ritualer, og det har blitt funnet leirefigurer av Pan, en leireskive med bilder av Pan og dansende nymfer, og en statue av en ung kvinne i området rundt.


På vei inn i hulen




Blått!


Hullet i den ene veggen


Solstråler og blått vann

Hvis du har leid transportmiddel vil jeg anbefale kjøreturen mellom Sami og Agia Efemea, hvor de har små bukter med hvite småsten hvor man kan bade og kose seg utenom turistene. Selve kjøreturen langs kysten der er også veldig vakker, og pga. steinene under vannet har vannet sterke grønne og blå farger og er utrolig klart.








En av de mange små vikene med hvite rullesteiner
















Agia Efthimia

Kjøreturen gjennom den nordre delen av Kefalonia er også veldig skjønn - masse grønne trær, små landsbyer, geiter overalt - og noen bortgjemte småsteinsbukter uten turister som man kan finne hvis man spør folk eller driver litt research på forhånd. Veiene her er veldig svingete og man kjører ofte langt ute på fjellsiden. Min kjære lider av høydeskrekk, men det virket som om det gikk greit fordet, bortsett fra når han satt i passasjersetet på veien hjem og jeg kjørte. ;)




Veiene på den nordvestre siden


Tåke lager stemningsbilder :)








Her ser vi Assos på kveldstid

Assos er helt fantastisk - en liten halvøy med et fort, og en kjempetrivelig havneby nedenfor fortet. Her er det veldig dyrt å bo om sommeren, og masse turister, men man burde ta seg en tur innom fordet. Fortet ble bygget av venetianerne i det 16. århundret for å beskytte mot pirater, og man kan fortsatt ta en titt på ruinene hvis man vil det. Utsikten fra fortet er utrolig flott. Det er også en småstein/sandstrand i Assos, så man kan nyte alt på ett sted. Utsikten til Assos fra veien oppe i fjellene er også helt utrolig - og man får et fantastisk skue hele veien hvis man kjører kystveien på vestsiden ned igjen til Argostoli.


Landsby like etter Assos


Assos


Fargerike hus


En liten kai





Ved siden av Assos er Myrtos beach - fullstendig overrent med turister om sommeren, men herrejemini for en fantastisk strand. De bygger nå leilighetsanlegg eller hoteller oppe i åsene, så om noen år kan det hende denne er fullstendig ødelagt av masseturismen - men nå er den helt klart verd en tur.



















Når man reiser videre nordover møter man på enda mer trær og sauer, og en og annen gjeter.




En bortgjemt bukt vi fikk hjelp av de lokale til å finne



Man kjører gjennom masse utrolig små landsbyer, med en og annen kaffe og taverna. Helt nord når man Fiskardo, en malerisk fiskelandsby med utrolige farger. Som sagt er dette den eneste byen som ikke ble ødelagt av jordskjelvet i 1953 og her finner man derfor en del bygninger med de karakteristikkene til Kefalonias bygninger. Her finner man masse små fargerike båter, en liten småsteinstrand, og kjempekoselige fisketavernaer på havna. Jeg anbefaler virkelig å ta en tur hit (og kanskje en overnatting?).


Fiskardo












Også Fiskardo

Halvøya på vestsiden - andre siden av Argostoli - som har Lixouri som \"hovedstad\" kan man ta seg en tur til hvis man har tid, men er ikke noe jeg ville stresset med. Nå skal det sies at det er veldig mange år siden jeg var der sist, så jeg skal prøve å få tatt meg en tur neste gang jeg drar til Kefalonia. Slik jeg husker det er det typisk gresk \"månelandskap\" med noen tuster grønt her og der, helt ok strender og ikke spesielt mye annet å se. Lixouri er også en helt grei by, men ikke en jeg husker som spesielt sjarmerende. Byen ble veldig ødelagt under jordskjelvet (I 1953 ja) og det er nesten ingen gamle bygninger igjen. Lixouri er derfor preget av moderne bygg og byplanlegging. På sørspissen finner man den tre kilometer lange stranda Xi. Denne har fin rødaktig sand - og mye færre turister enn andre strender. Når jeg var på Kefalonia sist så gikk det ingen båt mellom Argostoli og Luxouri, og da må man kjøre en veldig lang omvei rundt for å komme fra. Om sommeren går det båt, så da tar alt mye kortere tid. Jeg har ingen bilder herfra, men dere finner masse bilder på images.google.com hvis dere googler etter \"Xi beach\" :)

Det var vel egentlig alt jeg hadde om Kefalonia (inntil videre ;) ) Jeg anbefaler alle å ta seg en tur! Kefalonia er helt fantastisk :)

kaka

Her var det masse vakre bilder! Flott å se. Må bruke tid til å fordøye alt, så det blir nok flere turer innom denne tråden.
KariK

bengalow

Inte bara bilderna är exceptionella, hela berättelsen om ön och dess sevärdheter , historia m.m.  skildrat genom din kameralins och penna är enastående. Jag tror nog att en resa dit för oss ligger ganska nära. Tack Måne, för ett otroligt fylligt \"reportage\"!!! Du är en pärla! Och sedan mäste jag få önska dig lycka till i dina förestående handlingar, och då menar jag det med bröllopskjolen och så vidare! Grattis till din vän!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Detta var skojigt Måne, jag var en vecka på Kefallonia 1995, bodde i Poros. Så jag kände allt igen mig en del, fram för allt minns jag den makalösa stranden, myrtos beach  :-)

Med all den information o alla fina bilder du lagt ut här, så måste jag fråga, håller du på att skriva en bok om Kefallonia ?????
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Måne

Quote from: \"Tommy\"Detta var skojigt Måne, jag var en vecka på Kefallonia 1995, bodde i Poros. Så jag kände allt igen mig en del, fram för allt minns jag den makalösa stranden, myrtos beach  :-)

Med all den information o alla fina bilder du lagt ut här, så måste jag fråga, håller du på att skriva en bok om Kefallonia ?????

Nei, jeg bare synes at øya trenger litt mer \"reklame\" ;) Vi får se om jeg en dag samler alt og lager min egen website for Hellas, men for øyeblikket sitter jeg bare og samler inntrykk, info og bilder på samme sted så jeg har det, og da kan man likeså gjerne dele =)

Liv

Herlig gjensyn med Kefalonia.  :cheers:

Tusen takk for flotte stemningsbilder og informasjon.  :flower:

Jeg var på Kefalonia i -85, i juni.
Vi leide privat  hos ei eldre dame i Argostoli. Hun hadde et nydelig lite hus med hage,som hun oppfordret oss til å bruke, samt plukke og spise frukt.

Husker godt fyrtårnet og Fiskardo. Masse nydelige strender på øya.
Vi reiste med fly tur -retur Athen.

Er enig med deg Måne,at Kefalonia burde få komme mer fram i lyset.

Ei nydelig øy som jeg absolutt anbefaler! :-)

MaFi

Du verden, for en jobb du har gjort med bilder og beskrivelser her, Måne! Jeg kommer nok også tilbake til denne tråden. Det er spennende å se Hellasbilder fra utenom sesong. Tusen takk for førjulsgaven, og lykke til med bryllupet nå den tid kommer!

Sjøløve

Tusen takk for flott beskrivelse og flotte bilder fra Kefalonia. :flower:
Øya står faktisk på min 10 på topp liste over steder jeg har lyst til å besøke.  
Kommer nok innom denne tråden flere ganger for å lese mer utførlig om denne fine øya.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Tjorven

Dette var spennende og informativ lesning, i følge med flotte bilder. Fasinerende myter og skikker (men jeg skal holde meg unna 15.august  :eew: for jeg liker ikke slanger, for å si det pent :(

Jeg falt derimot pladask for Assos og Fiskardo, her så det vakkert ut.
Tusen takk for førjulsgaven, Måne  :xmas: Litt av et arbeid du har lagt i dette, og kjempefint at du deler det med oss :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Hellasfrelst

For et herlig gjensyn med Kefalonia, Måne. Her var det så mange kjente steder. Vi var der i 2001 og hadde en utrolig fin ferie. Vi bodde i lille Karavomilos ved Sami på østkysten. Øya er virkelig en perle, men som sagt, lite kjent.
Vi var også over på naboøya Ithaka en dag, den er også virkelig verdt et besøk. Jeg la inn et bilde av Myrtos beach som bakgrunn på min skjerm etter vår reise, så jeg kan nyte synet av den hver dag.
 :flower:
i zoi ine tora - livet er nå

Barbro

Jeg prøver for tiden å lese meg gjennom tråder jeg ikke har fått med meg skikkelig...og dette var bare helt topp,Måne.Jeg er nesten målløs,over all flott historisk info,om nåtid,bildene..alt!Nå er virkelig frøet sådd,denne øya skal jeg til,og ta inn i hjertet mitt :love7: .
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...