Logg inn med Facebook eller Google!

Fotoreisebrev fra Tilos

Started by Ingrid, 13. Oct 10, 22:47:40

Previous topic - Next topic

Ingrid

Søndag 26.09.2010
Dagen var kommet. Endelig ferie! For første gang skulle vi reise til Hellas fra Rygge, veldig behagelig å bare ha et kvarters vei til flyplassen. Flyet fra Rhodos var forsinka. Vi skulle dratt 17.45, men letta først 19.30. Landa på Rhodos kvart over tolv lokal tid. Åh så herlig å kjenne varmen igjen! Venting på bagasjen og så buss til vårt hotell for natten: Rhodos Beach.Var ikke framme på hotellet før ca halv to, og det var varmt, ca 29 grader. Bra rom og utsikt mot havet, men også rett ned på hovedveien mellom byen og flyplassen"¦.Sovna omsider, til tross for mye støy fra veien.

Slik var utsikten fra vårt rom på Rhodos:


Mandag 27.09.
Mobilen vekte oss 7.15. Etter frokost ble vi hentet av en taxi, som kjørte oss til havna. Gledet oss og var spent på hvordan vi ville trives på Tilos, siden det var vårt første besøk der. Blue Star Catamaran gikk presis 09.00, fin tur over til øya vår, var framme 10.30. Overgangen fra hektiske Rhodos var enorm, kjente virkelig at roen senket seg og at hvilepulsen kom med en gang vi gikk i land på kaia i Livadia. Herlig   :flower:
Vi og en dansk dame ble henta av Michalis og kjørt den korte veien til Eleni Hotel. Flott rom, bra bad med dusjhjørne, kjøleskap, gode, brede senger, balkong med flott havutsikt, AC.  Vi pakka ut og gikk rett på stranda for et lenge etterlengta bad. Spiste lunsj på hotellets snackbar. Gode omeletter. Mmm. Vi nøt vår første lunsj på Tilos. Gikk så til byen og shoppa vann og diverse. Vi tok en lur på solsenga og sløva til sola gikk ned ca kl 18. Så dusj og stæsj før middag. Tok en ouzo på det som skulle bli vår stamkafe, To Mikro Kafe, som lå i et flott gammelt stenhus. Middag på Mixalis family taverna, det ble stifado og greek plate. Drink på det koselige torget og en ouzo på Mikro Kafe før sengetid. Sov godt helt til myggen tok oss på morgenkvisten.....      

Her er et bilde fra havnen i Livadia:



Hotel Eleni, vi bodde øverst, ytterst:



På vei inn til Livadia:


Utsikten fra rommet vårt:


To Mikro Kafe:

IreneB

Der så det veldig idyllisk ut :cheese:

kaka

Helt enig med IreneB, nydelig plass, Ingrid!
KariK

Ingrid

Ja Livadia er en herlig liten by, IreneB og Kaka. Kan anbefales  :flower:

Tirsdag 28. 09.
Myggen ja"¦den hadde vi ikke verken sett eller hørt noe til dagen før"¦.merkelig"¦men så viste det seg at vi hadde oversett en myggnetting som skulle trekkes ned foran balkongdørene.."¦
For første gang på mange år hadde vi bestilt rom med frokost inkludert i prisen
(det samme var AC og to solsenger på stranda rett nedenfor hotellet)  Så det var bare å slå seg ned i snackbaren utenfor hotellet om morgenen og la seg varte opp! Frokosten besto av rundstykke, syltetøy, honning, yoghurt, juice og kaffe.  Rusla inn til byen etterpå og kjøpte tabletter til myggmaskinen"¦. Så sol og bad. Lunsj på Nautilos på havnepromenaden, gresk salat, stekt squash og omelett. Så mer sol og bad. Vannet var nydelig, klart og fint og 26 grader. Utrolig hvor solhungrig og badesugen man blir etter en ikke altfor bra norsk sommer. Etterpå gikk vi tur østover langs Livadia-bukten og opp til Ag. Ioannis-kapellet. Kveldssola stekte godt, og hett var det. Da vi gikk ut for kvelden ble det en ouzo på To Mikro Kafe og middag på taverna  Armenon langs havnepromenaden. Jeg spiste en herlig moussaka (in pot). En irish coffee på torget før vi rusla hjemover.

Kirken i Livadia:




Det lille kapellet Ag. Ioannis:


tali90

Ser koselig ut der, gleder meg til fortsettelsen :)

Anne

Dette har jeg gleda meg til Ingrid. Var veldig spendt :-) Flotte bilder fra et idyllisk sted....gleder meg til mere....Klem :-)
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

filhellener

Så koselig å få \"komme\" en tur til Tilos / Livadia igjen, Ingrid  :iconbiggrin: - veldig fine bilder  :flower:
Kari

Tjorven

Dettevar jo midt i blinken for meg, siden jeg har tenkt meg til Tilos neste år   :cheers:    Flotte bilder, Ingrid, håper det komme rmange fler  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ingrid

Takker for hyggelige kommentarer  :flower: og du har noe å glede deg til Tjorven  :flower:

Frokost (i dag med omelett) før vi rusla til byen, hadde bestemt oss for å leie bil i 2 dager og utforske øya.  Vi endte opp med en knallrød Huyndai med AC. Kjørte nordover og opp til klosteret Agios Pandelimonas som ligger på den stupbratte nordvestkysten.  Vakkert.








Ingrid

Et par bilder til fra klosteret:





På vei tilbake tok vi en stopp i den lille fiskehavna Agios Antonios. Her så vi fint over til naboøya Nissyros og helt til Kos.



Deretter kjørte vi til Eristos Beach, vi var klare for et bad. Lurte litt da vi parkerte bilen, ingen andre biler eller mopper?"¦og ganske riktig, på den lange sandstranda var det ingen andre enn oss. Det føltes faktisk litt stusslig"¦.





Det nærmet seg spisetid og jeg hadde fått anbefalt Taverna Tropicana i Eristos, dette viste seg å være et bra valg. Lunsjen var god og de avlet alt av grønnsaker selv.  Vi spiste bønner og erter m poteter i en deilig tomatsaus, pluss kalamari og meatballs.  Etter å pratet fotball med eierens sønn (Rosenborg skulle spille mot Thessaloniki dagen etter) reiste vi tilbake til Livadia.  


Ingrid

Kjøreturen fra Eristos gikk raskt, det er små avstander på Tilos. Tok et bad før jeg gikk tur opp til Ag. Pavlos, det lille kapellet som ligger høyt oppe i åssiden over byen. Flott tur med nydelig utsikt over Livadiabukten.

Kapellet jeg har tenkt meg til er den lille hvite prikken litt til venstre for midt på bildet:














Tjorven

Flotte klosterbilder! Det må ha vært litt av en utsikt derifra. Det så deilig ut på Eristos også, så det må nok være fordi det var utenom turistsesongen at dere hadde hele stranda for dere selv.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...