Logg inn med Facebook eller Google!

Påskefeiring i Kardamili, 2013

Started by Katherina, 29. Jun 13, 19:30:58

Previous topic - Next topic

Katherina

 :45fjj: Vi hadde valgt å reise til Kardamili 25. april, fordi vi ønsket å feire den greske påsken. Vi har vært i Kardamili en gang tidligere i påsken, men da var alt det greske ganske nytt for oss og vi forstod heller ikke så mye av kirkelivet. Selv om vi også den gangen hadde lest litt om gresk påskefeiring og litt om liturgien på forhånd. Nå er vi blitt litt bedre kjent med forskjellige greske skikker og kultur og mer vant til å gå i kirka i Hellas og har lest mer om liturgien og tradisjoner. Tidspunktet passet bra, fordi den greske påsken også var sein i år. 1. påskedag var 5. mai eller mer korrekt i tidsrommet 28. april til 5. mai.

:) Vi gledet oss til å ta del i feiringen igjen og det ble også en variert og fin opplevelse.  ;)

:) Litt om Palmesøndag: Vi gikk til kirka i halv ni- tida. Ville ha med oss det meste av liturgien. Kirka var vakkert pyntet med blomster og løvgreiner. Det var ikke mange i kirka da vi kom dit, men den fyltes opp med et jamt tilsig. Det var mange kjente ansikter. Mennesker i alle aldre. Sangerne messet som alltid vakkert og presten gjennomførte sitt rituale. Jeg blir mer og mer begeistret for den greske gudstjenesten etter hvert som jeg er blitt vant med den. Det kjentes godt å være tilbake også i kirka her og jeg tenkte at det gjør ikke så mye om jeg ikke forstår så mye av det hele. Det er noe med atmosfæren og samhørigheten. Det udefinerbare. Da vi kom ut av kirka stod det en stor kurv med laurbærkvister - "palmegreiner" - som vi kunne forsyne oss av.

I dagene i den stille uken som vi kaller det eller Den store uken som grekerne sier ble det vasket, pusset og malt hvitt og kalket både her og der. Blant annet utenfor kirka. Her var det muren og trærne som fikk en puss.
















Katherina

 :hfjjk: Skjærtorsdag - "Den hellige og Store torsdag" -  ble neste dag for kirkegang. Liturgien er talende med sin symbolikk og sangene som er mer dystre, men på samme tid vakre. Det er som en blanding av sorg og glede. Etter å ha svingt røkelseskar rundt blant hele menigheten, kommer presten  ut av Kongeporten med et stort kors som Jesus henger på. Han bærer det rundt i hele kirken, svinger det flere ganger det plasseres i en sokkel framme i kirka. Hele tiden messes det. Kirkeklokkene ringer med tunge slag, som til begravelse. Mens dette skjer er det en vandring av mennesker fram mot korset for å kysse det.  :hfjjk:

Jeg fotograferer ikke inne i kirka under gudstjenester, så jeg har ingen bilder fra Skjærtorsdag.

:99wywy: Jeg går derfor rett over til å fortelle om langfredagen. Det første vi fikk øye på da vi kom inn i kirka var det vakre epitafiet som stod framme i kirka. Etter hva jeg forstår ligger det en  Jesusfigur, svøpt i et klede oppe i epitafiet. Epitafiet var vakkert pyntet med hvite liljer og hvite roser, røde nelliker og brudeslør. På toppen var det et kors av hvite og røde roser. Toppen av epitafiet var omkranset av bønnelys. På hver side av epitafiet stod to jenter med hver sin kurv med roseblader. Som på Skjærtorsdag er kirka mørk. Kun taklyset nederst i kirka er tent. Den  monotone, men vakre sangen understreker dagens budskap. Den unisone sangen likeså. Det hele gir et mektig inntrykk. Bak epitafefiet står korset. Nå er det tomt. Presten går rundt i kirka og svinger røkelseskaret. Først blant menigheten, så rundt epitafiet. Litt seinere kommer han med deilig duftende vievann. Dusjer menigheten og deretter epitafiet. Hver gang går han re ganger rundt epitafiet. Dette for å minne om den treenige Gud. Denne gangen går han sammen med de to jentene som strør roseblader på epitafiet. Samtidig som dette skjer, går mennesker fram og kysser epitafiet. Kirka fylles av mennesker i alle aldre. Det synges og det bes.

Så kommer fire menn fram med to lange stokker. Det er tid for å bære ut epitafiet. De løfter det opp på skuldrene. Nå starter en vakker prosesjon gjennom hele landsbyen. Inn i hvert et smug. Alle skal få besøk. Presten går først med påskeevangeliet, så kommer epitafiet og bak en skare av mennesker med levende lys og  synger vakre, liturgiske sanger. De stopper rett som det er, slik at de som ønsker det kan komme fram å kysse evangelieboken. Et hellig tog bølger seg gjennom Kardamili . Ja, hele Hellas på samme tid.

Vi venter ved torget og tenker å slå følge med det et stykke. Vi venter og venter. Men det må jo ta tid. Alle skal jo få besøk. Endelig hører vi sangen og ser lysene. Så slutter vi oss til den syngende skaren. Vi kan ikke ordene, men nynner med. Jeg kjenner meg ett med skaren. Nå er det den øvre delen som skal besøkes. Overalt er det vakkert pyntet med levende lys og lykter. Det er trangt og kronglete å gå her. Noen steder må man senke epitafiet, men fram skal vi.

Etter en stund går vi ut av følget og ned til Katerina. Vi ønsker å ta i mot prosesjonen sammen med Katerina og Sotirios. Katerina holder på å sette ut lys og tenner røkelseskaret. Vi er klare for å ta i mot skaren. Igjen venter og venter vi. Så hører vi sangen. Først svakt, så blir den sterkere og sterkere. Så er den der. Nå er det vi som får besøk. Katerina går fram og kysser evangelieboken. Så går følget videre mot kirka. Der går de tre ganger rundt kirka, før epitafiet settes tilbake i kirka.

En fin og mektig opplevelse.

Kvelden avsluttes med deilige jordbær og is.








VI VENTER OG VENTER




ENDELIG KOMMER DE










Katherina

 :hfjjk: Nede hos Katerina  :99wywy:












karri

Dette var nok en spesiell opplevelse og sikkert noe man ikke glemmer med det første.
KARRI

Katherina

 :blomst: Så kom påskeaften! Vi gledet oss både til å feire i kirka og med god mat. Bord var bestilt ned hos Gialos både før og etter midnattmessa. Tenkte at det var best å spise litt før vi gikk i kirka, for vi kom vel neppe til å spise noe særlig av innvoldsuppa - Mageritsa-suppen - laget på urter, innmat og tarmer fra påskelammet. Vi pyntet oss og gikk ned til Gialos for å kose oss med kveldens første måltid. Havet var helt stille, bølgene slo dovent mot land og sola farget himmelen fint rød før den gikk ned bak odden og vi koste oss med salat og biftekia.

Det var ikke mange mennesker i kirka da vi kom dit, men den fyltes etter hvert fort opp. Alle var festpyntet og hadde lys i hendene. Kirka var også vakkert pyntet med blomster og i lysekronene og stakene hang det røde og hvite stoffsløyfer. Denne gudstjenesten er annerledes enn det vi er vant til i Hellas. Vanligvis er det presten og sangerne som kommer først og begynner gudstjenesten med sitt rituale, mens kirka fylles langsomt opp. Denne kvelden var ingenting i gang. Man samlet seg som til en norsk gudstjeneste. Sangerne kom og forberedte seg. Ute ble smellet av kinaputter og fyrverkeriet mer og mer intenst.

:) Så med ett: Livlig klokkeklank. Dette var noe annet enn begravelsesklokkene på langfredag. Det var en atmosfære av forventning og glede. Sangerne stemte i med salmer som vekslet mellom et uttrykk av vemod / sorg og glede. Menigheten sang med og vi nynnet med.

Smellene utenfor ble enda mer intense, som nyttårsaften hjemme rett før midnatt.

:) Så skjer det: Helt mørkt i kirka. Nå skjer alt på en gang. Kongeporten åpner seg og presten kommer ut i hvit skrud med gullbroderier og med tre tente lys som han holder over hodet.  Nå er det som om kirka bader i lys også inne i høyalteret er alle lys tent. Alterbordet er vakkert pyntet med rød alter duk under en hvit, vakkert brodert duk. Kirkeklokkene jubler av glede.  Presten forkynner: " Defte lavete fos - Kom og hent lyset!" Det er dette vi har ventet på og noen er svært raske med å komme fram og tenne sine lys. Vi tenner hverandres lys og hilser hverandre med " Christos Anesti" (Kristus er oppstanden) og flammen sprer seg i kirken. På nytt rettes oppmerksomheten mot presten. Denne gangen kommer han ut gjennom kongeporten med et oppstandelsesikon som han holder over hodet. Det er som om han danser med ikonet, samtidig som han korser seg tre ganger med det før han setter det på plass på sokkelen.

Samtidig er det livlige smell og fyrverkeri. Hele tiden er det vakker sang som er fylt av glede. Alle synger med. Man går fram og kysser ikonet. Utenfor lyser alle de tente lysene opp i den mørke førsommernatten. Noen rusler hjem med de tente lysene, kanskje de tegner et sotkors over døra, slik tradisjonen er.

:45fjj: Det er påske i Hellas! :45fjj: KALA PASKA!

Feiringen kunne starte! Mageritsasuppa ventet! Også nå stod et bord og ventet på oss nede hos Gialos. Midt på bordet var det en asjett med tre røde egg og småkaker. Stemningen var god og lystig. Giorgos stressa fra bord til bord og tok opp bestilling. Vi hadde i utgangspunktet bare tenkt å spise noe enkelt, for vi hadde jo allerede spist middag. var der mest for å kjenne på stemningen og mageritsasuppa våget vi oss ikke helt på. Men det hele gikk så fort. Det ble full pakke med grillet svinekjøtt og suppe. Pytt, påska skulle feires og det på gresk vis, så det fikk stå til. Men hva var dette for en guffe? Skulle det spises? Vi vel også skeptiske på forhånd. Vi hadde innbilt oss at det var klar suppe med grønsaker og innvoller, men denne var ganske tykk. skulle vi stikke av eller prøve? Det var det med å feire påske på gresk vis og vi er da ingen pyser. Vi fattet mot. Ei lita skje forsiktig ned i suppa.  "HUM" "Jamen, det var jo godt! Det meste ble spist opp, i hvert fall av grønsakene. Svinekjøttet smakte godt, likeså småkakene og eggene tok vi med hjem til påskefrokosten.

:tovenner: For en fantastisk dag! Vi gikk i hvert fall ikke sulten til sengs!  :tovenner:


KLAR TIL Å FEIRE PÅSEKAFTEN


FØRSTE MÅLTID






MED TENTE LYS








KALI OREXI - PARA POLY NOSTIMO





Magnolia

Levende og godt fortalt. Jeg føler at jeg er med i påskefeiringen. Å oppleve en gresk påskefeiring setter spor langt inn i sjela. Det glemmes aldri. Nå har jeg fått være med dere, og har fått friske opp gode minner. Jeg må bare takk deg for at du deler med oss.
Du formidler så fint, både i ord og bilder.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

kaka

Min aller første kveld i Kardamil, var en påskeaften.
Fine minner og gjenkjennelig beskrivelse.  :)
KariK

filhellener

Jeg har også vært i Kardamili  i påsken, og har  gledet meg over både tekst og fine bilder i denne tråden, Katherina  :blomst:

Du/dere har jo satt dere  inn i Liturgien og, der lærte jeg en del jeg ikke visste, interessant  :)
Jeg har i mange år hatt en CD med Liturgien fra "Megali Evdomada", den spiller jeg i den greske påsken ( når jeg ikke er i Hellas ) for stemningens skyld, f o r s t å r jo ikke mye :-[ :)
Kari

Katherina

 :45fjj:Takk til dere alle sammen! Ja, det var flott og få oppleve påsken i Kardamili på nytt. Denne gangen forstod vi mer av feiringa og den ble også mer personlig. Var mer med i det hele.

:45fjj: Så var de t1. påskedag. Frokostbordet ble dekket med festturduken vår, gule servietter, gule lys og påskekyllinger. Kurven med påskegott som vi hadde fått av Katerina kom på plass, likeledes de røde eggene og påskebrødet. Nå var det tid for å knuse eggene mot hverandre, slik det er tradisjon for i Hellas. Det var jeg som vant og kan vente meg lykke og hell i året som ligger foran meg.

:gitar: Rundt oss var det en atmosfære av glede, fest og familiesamlinger. Hos Voula gikk skravla lystig. Noen stemte i greske sanger akkompagnert av gitar. Det begynte å lukte grillet lam både fra den ene og andre hagen. "Slik lukter det over hele Hellas i dag!" Vi gledet oss til å spise påskelam oppe hos Anna og Georgios hos Pierides. Vi var budne som deres gjester.


NÅ SKULLE VI KOSE OSS MED BÅDE MOSKUSPØLSE OG VILTPØLSE FRA BONDENS MARKED I TRONDHEIM.
KJØPT INN FOR ANLEDNINGEN.


HILSEN FRA KATERINA OG SPIROS








PÅSKELAMMET FORBEREDES NEDE HOS GIALOS








kaka

KariK

Tjorven

For et koselig dekket frokostbord, med duk og påskepynt og det hele  :-*  Og så det fristende påskelammet, kjenner nesten lukta jeg også  :P
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katherina

 :blomst3: Kunne det bli bedre. Deilig vær, god stemning rundt oss, lukt av grillet lammet både her og der fra hagene vi passerte på vei opp til Pierides eller mer presist Anna og Georgios. Når vi reiser med Lilleput, er Pierides blitt vårt faste bosted, så det var artig å være gjester på denne måten her.

Da vi kom opp i Gamlebyen kunne vi gå etter lukta. På plassen foran den øverste leiligheten var det ordnet til for en koselig feiring. "Kalimera. kala paska!" Anna og Georgios hilste oss med varme smil og gode klemmer. Så ble vi plassert under oliventreet. "Nå må dere smake på forretten. Lammelever. Vin, vann eller brus?" Vennene deres, en albansk familie, vartet oss opp så godt de kunne, samtidig som de hjalp til med å forberede hovedmåltidet. Jeg lukker øynene, for å riktig kjenne på stemningen. Latteren, den høylytte samtalen som jeg ikke forstod et kvekk av (albansk), den greske musikken fra litt slitte CD'er og duftene av grillet lam og alle slags urter. Sola varmet godt, men vi hadde det svalt og deilig under oliventreet. Da jeg spør om å få hjelpe til får jeg beskjed om å sitte i ro, for jeg er gjest. På langbordet, som også er plassert i skyggen av oliventreet kommer den ene retten etter den andre på plass. Deilige, store, grønne, nesten svarte oliven, et stort fat med albansk ost, grønn salat med presset sitron, en annen salat med saftige tomater og agurk og krydret med urter, tzatziki, lokal vin, vann og brus og et stort fat med grillet lam. "Vær så god, ta plass. Nå skal vi spise og kose oss!". Stemningen var lystig og skravla gikk i en salig blanding av engelsk, gresk, albansk, litt norsk og selvfølgelig tegn og gester. Hva vi snakka om? Tja, si det! Vi hadde det i hvert fall kjempegøy der vi satt i skyggen av oliventreet og feiret påske sammen med albanere i Hellas. "Et uforglemmelig, herlig måltid!"  :cheers3:

:45fjj: Da vi skulle gå, kom Anna med en pakke av aluminiumsfolie. Her var det rikelig med både kjøtt og albansk ost og oliven. Så var middagen dagen etter reddet.

:tovenner: Vel hjemme igjen, ble det godt med en lang middagslur. Rundt oss var  det fortsatt feststemning. Vi slappet av med vårt og kjente oss veldig fornøyde.
I det fjerne hørte vi musikk fra en blues konsert. Den holdt på langt inn i natten. Jeg nøt den. Jeg er glad i blues og sovner gjerne til slike toner.  :sleep:


PIERIDES





















                   


Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...