Logg inn med Facebook eller Google!

Kardamili høsten 2015

Started by wilnil, 11. Oct 15, 20:45:41

Previous topic - Next topic

filhellener

Hei wilnil :)

Jeg følger med og gleder meg over deres aktiviteter, dine trivelige rapporter og fine bilder :--

Tida går fort! - nå har dere, og vi, alt lagt bak oss 1/3 av den "evig"lange ferien vår :-[..., men vi kan jo ikke klage  :)

Ønsker dere fortsatt d e i l i g e uker i Kardamili  :)

Mvh
Kari
Kari

wilnil

Takk til dere som følger med og gir tilbakemeldinger  :) Jeg skal gjøre så godt jeg kan med å lage rapporter herfra.

Hjemme i Lofoten har det vært mye kuling og regn siden vi reiste. Fikk et bilde hjemmefra i dag som viser at snøen ligger langt nedover fjellsidene, og der var det sludd og 3 gr. Her var det litt over 20 gr i dag og sol fra nesten skyfri himmel.

Vi angrer ikke på at vi er her i høst  :)  :)

Og Filhellener: Tida går, men det er jo nesten 5 uker igjen enda  :)  :)

Vi ønsker dere også en fin og koselig ferie videre  :)  :)

Dere er vel kommet til Kreta nå?

dagstaalesen@hotmail.com

Ja nå legger snøen seg på trammen her i Bø i Vesterålen også. :)
Dag.

kaka

Selv om det ikke er et snøfnugg her ennå, - bare vakker høst, så storkoser jeg meg med rapportene dine fra Kardamili, wilnil!
Det blir en slags måte å forlenge oppholdet på, selv om jeg aller helst ville være der på ordentlig :)
Jeg er veldig spent på hvilke steder som fortsatt holder oppe for en matbit, når det kommer ut i november.
(har ikke helt gitt slipp på drømmen om en sen novembertur.)
KariK

wilnil

Det er klart kaka at det beste er å være der du ønsker  :)

Vi er også spente på hvilke steder som blir åpne i november.

Men noen skal være åpne.

To Kastro har nå åpent kun på fredag og lørdag og skal ha det sånn i vinter.
Fisketavernaen stengte nå i helga, men skal åpne igjen om 20 dager.
Ellers virker det som om at olivenhøstingen bestemmer når andre skal stenge.

Hellas har to nasjonaldager, og den ene er nå på onsdag, altså 28. oktober.
Det er den såkalte "Nei" dagen.

Den blir etter det vi forstår feiret med parader, musikk og barnetog i gatene. Vi er spente på feiringa her i Kardamili, og det å være tilstede her å se hvordan grekerne feirer dagen  :)

Mer om dette senere.

wilnil

Morgen i Kardamili, sol og 19 gr.

:) :)

kaka

KariK

wilnil

I går ble det turdag igjen, og denne gangen gikk turen opp til Kalives. Det var 8 år siden vi sist hadde vært der, så det ble nesten som å besøke et nytt sted.

Vi startet ca kl 10 på formidagen og tok veien opp mot Agia Sofia, men i stedet for å svinge av opp til kirka, gikk vi rett fram til skiltet hvor det står Likaki og peker ned til venstre. Denne stien var det vel ekteparet Weberg som ryddet for en del år siden, og er av mange kalt Webergstien.

Stien virker å være bra vedlikeholdt, for det er ikke noe særlig med stikketråder eller torner på den. Etter en stund er vi nede i ravinen, vi krysser denne og etter en kort stigning er vi ved Likaki klosteret.

Et stopp her er obligatorisk. Kirka er i forholdsvis bra stand, men resten er temmelig forfallent. Veggene og taket er dekket av fine malerier, men det ser ut til at alt av vedlikehold er fraværende.

Hvor lenge går det til alt dette er borte?

Vi fortsetter videre oppover langs et gjerde med piggtråd på toppen. På andre siden av gjerdet er det bare oliventrær innimellom andre trær og busker som ser helt vanlig ut.

Hvorfor er det gjerde her, er de redd for oliventrærne sine? Kan ikke huske at det var gjerde her sist vi gikk her.

Oppe i Kalives var det stille og nesten folketomt. Vi så et par menn som reparerte et tak, og en som prøvde å rygge med en bil han ikke fikk i gang. Et par-tre hus så ut til å være folk i, ellers var de fleste andre lukket med skodder og hengelås.

Vi tok noen bilder og så gikk vi ned den veien som er merket rød/hvit, og kom ned i ravina mellom Likaki og Sotirosklosteret.

Vi gikk ravina ned til Kardamili og hjem. Et stykke ned i ravina hadde et stort tre falt overende og lå tvers over. Dette må ha hendt siden sist vi var her for ca 2 ½ uke siden.

Tilbake i Kardamili, ble det lunsj hos Anna.

Sol passe varmt og fin tur

:)  :)  :)

wilnil

Det ble litt for mange bilder til forrige innlegg, så her kommer resten av  bildene fra Kalives og turen ned til Kardamili igjen.

:)  :)  :)

kaka

Takk for denne turen. Den har jeg tatt et par ganger i år.
Kirken i Likaki er utrolig vakker. Veldig synd at ikke taket blir bedre vedlikeholdt.
KariK

wilnil

I dag har vi vært tilstede når grekerne feirer den ene av sine to nasjonaldager, nemlig Ochi-dagen eller Nei-dagen.

Det begynte dagen før med kosting/soping av løv og rask av torget og de nærmeste gatene. Samt rydding og plukking av søppel. De hvite stripene for bussparkering og annen parkering i gata forbi torget ble oppfrisket.

Utover formiddagen i dag strømmet folk til slik at i 10 tia var det masse mennesker på og ved torget.
Feiringa begynte med en seremoni ved bautaen ved torget. Presten hadde en kort messe, og så ble det kransenedleggelse. Mange personer la ned krans, også en jente og en gutt helt til slutt.

Feiringa flyttet seg så til plassen uttafor kirka.

En rekke unge jenter byttet på å lese dikt, eller ord for dagen. Folk klappet etter hver opplesning, vi også, selv om vi ikke forsto hva de fremførte.

Etter dette fulgte danseoppvisning med dansere i fine nasjonaldrakter og ungdom kledd i svart og hvitt. Disse flinke danserne høstet stor applaus hele tiden.

På torget ble det solgt hjemmelagede kaker og souvernirer, og der var fullt av kunder hele tiden.

Toget var det siste innslaget i dagens feiring. Først kom et lite musikkorps og deretter fulgte jenter og gutter i adskilte puljer, de eldste ungdommene kom sist.

Så var det egentlig slutt, men folk ble værende på og rundt torget langt utover dagen.

Jeg synes det var fint og koselig å få være tilstede når grekerne feirer en av sine nasjonaldager. Folk var blide, det var god stemning og alle så ut til å hygge seg.

Skal jeg sammenligne med norsk 17. mai, er det en ting jeg syns er merkelig, og det er at det var så lite flagg å se. Offentlige bygninger flagget,  samt noen andre hus og hoteller. Men småflagg blant barn og ungdom i toget, fantes det nesten ikke.

I Norge er det et hav av flagg overalt på en sånn dag.

:)  :)  :)

wilnil

Her er noen flere bilder fra feiringa av Nei-dagen.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...