Logg inn med Facebook eller Google!

Rapport fra Chios påsken 2012

Started by ingaberentine, 30. Mar 12, 09:17:30

Previous topic - Next topic

Tjorven

Quote from: ingaberentine on 04. Apr 12, 20:28:50
Jeg føler at jeg henger litt etter med denne rapportskrivningen, dagene blir ikke lange nok.............

Men skal prøve å gjøre meg ferdig med gårsdagen, tirsdag 3/4-12.




Ingen grunn til å stresse, Ingaberentine, "slæpp åf". Dette er så jo ferskt som det kan bli (og veldig spennende å få live-rapport  :) ) Men de fleste reiseskildringene kommer jo ei god stund etter hjemkomst  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

ingaberentine

Jeg synes det er kjekt å lage "liverapporter", det er bare det at det tar tid å lage dem og spesielt når man har nesten 40 bilder som skal velges ut, redigeres og legges inn............

Men i dag blir det ikke så mange bilder og derfor har jeg fått tid til litt mer tekst enn de siste dagene.......


I dag måtte vi tidlig opp. Vekkeklokken ringte 06:50. En kjapp dusj og litt yougert til frokost så var det av gårde kl 07:30. Vi ankom havnen og utenlandsterminalen i god til før fremmøte kl. 08:00. For i dag hadde vi tenkt oss en tur over til Asia, nærmere bestemt Tyrkia. Som de fleste vet går det daglig utflukt fra Chios til Chesme i Tyrkia. Båtturen tar bare 45 minutter og en tur/retur billett koster 20 Euro pr stk.





Båten så kanskje ikke helt betryggende ut, men den er bare malt med rustrød grunning, på den andre siden hadde de fått malt på ny hvit maling så der så den helt ok ut..........

Av reisebyrået der vi var og forhørte oss om turen fikk vi beskjed om at Chesme på denne tiden av året heller var en død og stille by. Det var først og fremst en turistby som har sin sjarme og liv om sommeren. På onsdager og lørdager arrangeres det busstur videre til Izmir i forlengelse av båtturen til Chesme. Izmir er Tyrkias tredje største by med ca 4 millioner innbyggere. Bussen skulle ta oss direkte til basarområdet i byen. Denne bussturen tar omtrent en times tid hver vei og kostet 15 Euro pr stk.

Selvsagt hører vi på gode råd og bestilte både ferjetur og busstur videre til Izmir. Alt var greit organisert, da vi kom igjennom passkontrollen i Chesme stod bussen og ventet like utenfor. Alle ble ropt opp inne i bussen slik at guiden hadde oversikt at alle var med. Det virket som de aller fleste hadde tatt den turen flere ganger, for det var stort sett greske kvinner og unge jenter som var med på turen og de hadde tenkt seg på shopping for de hadde flere store, tomme vesker med seg"¦"¦"¦.

Tror vi var de eneste om bord i bussen som ikke snakket gresk og det var litt synd for guiden pratet og forklarte på gresk under absolutt hele turen til Izmir. Men da vi ankom Izmir ble vi tatt til side og gitt et godt kart over sentrum og forklart greit og tydelig på engelsk det som vi måtte vite for å finne tilbake til det stedet bussen skulle plukke oss opp på igjen da klokken ble 16:00. Vi fikk også vite at det skulle være omtrent 10000 butikker i det som visstnok skulle tilhøre basarområdet.

Siden vi var ved basarområdet var det jo bare å begi seg inn i det. Må ærlig innrømme at vi var litt skeptisk da vi gikk inn, for tidligere erfaring med basarområder i Tyrkia var ikke de beste for oss"¦"¦.




Men det skulle snart vise seg at her må det ha skjedd en forandring, for selvsagt var det roping og høying over hva man kunne få kjøpt, spesielt i områder der man solgte klær og her var det også flest "innkastere" men stort sett så respekterte de et nei for et nei og gav seg fort når de forstod at vi ikke var interessert. I andre områder av basaren så var det bare den ansatte i hver enkelt butikk som stod i døren og en og annen ropte til oss for å fange vår oppmerksomhet, men ikke mer enn at det var helt ok.





Det lå også en stor moské i basarområdet og her var det fritt for alle å gå inn og ta så mange bilder man ville. Man måtte selvsagt sette igjen skoene på utsiden, men gulvene var dekket med et tykt teppe så det var behagelig å gå der inne. En guide fortalte at moskeen var 500 år gammel"¦.








Timene vi hadde til rådighet gikk fort og siden vi ikke er så glad i pruting ble det ingen handel på oss, men det var heller ikke vårt mål med turen, vi ville bare oppleve et skikkelig stort basarområde i Tyrkia og det fikk vi og opplevelsen var mye mer positiv enn det vi hadde "fryktet" på forhand. En ting som vi også la merke til var at det var veldig reint over alt. Over alt var det folk med kost og feiebrett og holdt det ryddig og fint"¦"¦"¦.








Falsk, fersk frukt kunne man også få kjøpt





De greske kvinnene/unge jenter som skulle på shopping, ja de kunne tydeligvis shoppe for da vi dro tilbake til Chesme var det ikke får bagger/vesker/poser de la inn i bagasjerommet på bussen.





Det var trolig ikke slike klær grekerne fylte opp sine vesker og bager med...........





Dette klokketårnet skulle vist være et av Izmir mest kjente kjennetegn........

Til slutt noen ord om været i dag, onsdag 4/4-12. Meldingene var ikke de beste, spesielt hadde man meldt til dels sterk vind og overskyet hele dagen og kanskje noen dråper også. Det var overskyet da vi dro, men helt vindstille og slik holdt det seg hele dagen, ikke et vindpust og det kom noen få dråper i Izmir, men der lettet det snart og trolig må det ha vært rundt 25'C der i dag, i hvert fall inne i basarområdet, for da vi kom tilbake til Chios og jakken hadde komet på og vi følte det var kaldt, ja så viste termometeret i en bil som hadde stått stille hele dagen +19'C. Makstemperaturen på vårt termometer har vært +20,6, men jeg tror det har vært overskyet hele dagen her på Chios. Akkurat nå er det overskyet og +15,4'C og klokken er 23:26

kaka

Dette er så flott! Nydelige orkideer! Tenk å finne slike på tur.
KariK

ingaberentine

05. Apr 12, 19:04:10 #51 Last Edit: 05. Apr 12, 21:07:37 by ingaberentine
I dag fikk vi "endelig" overskyet vær. Vi ventet på noen dager på det og det høres kanskje rart ut, men når man skal fotografere inne i en by som Pirgi så blir det fort store kontraster mellom sol-belyst hus og den delen av huset som ligger i skygge. Derfor har vi rett og slett ønsket oss  en dag eller to med overskyet vær. Det har vi fått i dag og vi har vært i Pirgi og tatt mange bilder, men jeg hadde glemt et par minnekort på rommet og på vei tilbake for å hente dem, så vi et tue med nydelige gule iris. Dem har vi jo fotografert før, men en slik tue hadde vi ikke fotografert så vi stoppet opp og brukte kompaktkameraet å ta bilder med. Da vi kikket oss litt mer rundt så vi plutselig flere orkideer også og typer vi ikke hadde sett før. Dem måtte vi jo ta bilder av.

Slik ble det ved flere stopp i ettermiddag, derfor følger først alle de forskjellige orkideene vi fant i dag. Vi er ikke så gode på navn og arter, så trolig er noen tatt med 2 ganger, men det får heller stå sin prøve. Vi storkoste oss hver gang vi fant orkideer........





Denne og neste har vi trolig fotografert før...........





Så over til en gruppe orkideer som på engelsk blir kalt Bee orchids. Den første vi fant i dag illustrerer dette veldig godt.......























Denne ser jeg nå i ettertid er skadet, men det er jammen meg ikke lett å se når man fotograferer dem da selve blomsten med stengel ofte ikke er mer en 10 cm høy og selve blomsten er kanskje godt 1 cm lang......

Beklager at vi har avfotografert en orkidee som ikke er 100%, men siden vi ikke har den fra før så tar vi den med.....





På vei tilbake til bosted så vi en liten kirke som vi gjerne ville bort å fotografere og på en mark rett ved siden fikk vi nesten hakeslepp igjen for der var det 100vis av orkideer, noe slikt har vi aldri sett før..........








Det var for det meste rosa orkideer av denne typen her........








Men det var også en og annen helt hvit orkidee av samme slektsforhold som den rosa......





Ved siste lokalitet vi stoppet i dag kom vi over denne også......





Et nærbilde av den også......






kaka

Det er lett å tro på at hver orkide har sitt innsekt som "hjelper" blomsten med bestøvning, når vi ser noen av disse.
KariK

ingaberentine

05. Apr 12, 22:16:08 #53 Last Edit: 05. Apr 12, 22:21:45 by ingaberentine
Det var som fortalt Pirgi som var hovedmålet for dagens fototur.

Legger bildene inn og de taler for seg selv.........




































































I dag har det vært mer eller mindre overskyet hele dagen. Det var et lite solgløtt midt på dagen, mens det i kveldingen kom noen regndråper. Det har allikevel vært godt og varmt i dag og makstemperatur har vært 22,0'C. Nå klokken 23:13 er det overskyet og 12.6'C.

karri

Kontrastene er store fra leprakoloni til shopping i Tyrkia, også får vi mange vakre orkidè bilder og til slutt fine bilder fra forskjellige hus. Og ett par hærlige bilder av lokale mennesker :) Virkelig flott og varierende :-- :hjerte:
KARRI

ingaberentine

I dag har det vært den første sommerdagen her på Chios sa vertskapet i dag. Det sier vi oss helt enig i for det har vært en annen luft i dag enn tidligere denne siste uken. Det har vært sol, ganske så disig, slik det pleier å være om sommeren og det har vært godt og mildt og vi har ikke hatt den samme orken i dag til å oppsøke verken byer eller blomster. Vi tok oss rett og slett en liten tur på stranden i dag og var der en times tid. Min reisevenn hadde seg et bad også, noe som var friskt og godt..........

Vi hoppet lett og elegant over bybesøk som vi egentlig hadde tenkt i dag og heller tok en kjøretur med bilen og så oss om etter steder hvor det evt. kunne vokse orkideer. Vi fant noen få i dag også, men helst typer som vi hadde fra før, selv om de selvsagt blir fotografert på nytt, men der vi fant flest i dag var det også mange, store mygger som var ganske så hissige. Det resulterte i 3 ting, vi hadde problemer med å være i ro når vi tok bildene, vi ble stukket mange ganger og vi ble der kortere tid en tenkt........

Vi har hele tiden snakket om at vi måtte ta oss en runde her hvor vi bor, altså rundt på Kampos-området og fotografere der og det fikk vi gjort i dag. For dette området er helt spesielt, vi har aldri opplevd et lignende område noen steder vi har vært i Hellas og vi har vært mange steder etter hvert.

Det er tydelig at her må det ha vært mye penger for 100 til 200 år siden, for området formelig kryr av store, flotte hus, ofte i skåret naturstein og gjerne både 3 og 4 etasjer høye. Alle husene ligger bak lange, høye, flotte steinmurer, med noen flotte, enda høyere portaler med flotte jernporter. Når man av og til klarer å se inn bak disse høye murene eller inn åpne porter, så er det for det meste appelsin/sitrontrær man ser.......

Vi spurte vertskapet hva som hadde vært årsaken til den all denne rikdommen som hadde vært her engang, for dessverre er alt ikke like godt holdt ved like, ja flere hus og gjerder holder på å forfalle. Jeg tenkte at det kanskje hadde noe med mastikken å gjøre, noe som jo er kjent har tilført øya kapital, da det stort sett bare er på Chios den vokser, men igjen, det er helst i områdene lenger sør enn Kampos at det er mest mastikktrær. For oss så fikk vi et overraskende svar, det var nettopp appelsinene som hadde tilført all rikdommen til dette området.

Appelsiner hadde blitt eksportert til mer eller mindre hele Europa og de var veldig dyre og eksklusive på slutten av 1800-tallet. Det var også årsaken til at det hadde blitt bygd så høye murer rundt hver eiendom, nemlig for å beskytte at naboen ikke tok appelsiner som ikke tilhørte ham, dernest å beskytte appelsintrærne mot den kalde vinden som kan være her på vinteren, spesielt er sitrontrærne varsom mot kulde. Ut fra hva man ser i dag, på all denne rikdommen som en gang har vært her, så må appelsiner hva vært veldig, veldig dyre, for på denne eiendommen vi bor på så var det "bare" 800 appelsintrær, men det er et flott hus her, flott uteområde og høy flott mur rundt eiendommen.

I dag er ikke appelsinene vært omtrent noen ting, vertskapet får maks 70 cent for kiloen om de ville solgt, så i dag bruker de bare det de selv klarer å spise, gi bort og lage juice til oss gjester som er her på denne tiden hvor det er ferske appelsiner. De har også hogd ned mange av de over 150 år gamle appelsintrærne (de har vel ca 300 hundre igjen) isteden har de plantet oliventrær som de får både olivenolje og oliven til salater og servering av.........

Vedlagt følger bilder fra området her i Kampos.........





De høye murene er ofte dekket av eføy, slik som på dette bildet








Store flotte hus er det mange av her og enda flere flotte portaler.......








Selv om alle ikke er like godt holdt ved like......





Flere av de største eiendommene har våpenskjold over portalen....





Her et par bilder inn i uteområdene til et par eiendommer...








Oftest er det rekker på rekker med appelsintrær innenfor murene.

Det er også flere kirker i dette området, her er en av dem





Akkurat denne hadde en flott steinsatt gårdsplass fra 1899.....














Som nevnt til å begynne med så har vært vært flott i dag med en makstemperatur på 23'C og lite eller ingen vind og sol hele dagen. Nå er det stjerneklart, knall rund fullmåne og 15,2'C klokken 01:46

Tzasiki

Ikke noe rart at denne øya har "alt"!! På Chios føler en at det er en ny overraskelse rundt hver sving.. Elsker Kamposområdet..Når du har med Pirgi også da "smelter" jeg. :hjerte: .  Så snilt av deg  legge ut SÅ fantastiske fotos allerede når du ferierer der.. Gleder meg til mer.  :D

ingaberentine

God morgen.

Jeg viste vertskapet bildene jeg hadde lagt inn her på forumet om Kampos. De likte selvsagt det og kom med et hefte på 64 sider, som er om 10 forskjellige kulturelle turer man kan vandre bare her i Kampos, en nydelig liten bok/hefte som vi selvsagt skulle hatt for lenge siden...........

Men den blir tatt med hjem og tatt med på neste tur til Chios, for det er svært sannsynlig at det blir en neste tur hit..........

Et par bilder fra boken





Deler av framsiden





En tilfeldig valgt rute som beskrives (rute E)

filhellener

07. Apr 12, 10:12:50 #58 Last Edit: 07. Apr 12, 11:19:15 by filhellener
Jeg er imponert over at du tar deg tid til denne interessante og innholdsrike Chiostråden underveis, ingaberentine  :blomst: :goodjob:
Den skal jeg følge med s t o r interesse framover  :sol: 
- at Chios er ei flott øy visste jeg, men det er altfor lenge siden jeg var der  :)

Ha en fortsatt G o d Påske og fin ferie  :)

Kari

Riitta

Så bra tråd med mycket information och härliga bilder :) Nu har du ju tagit bilder på så många fina motiv, så det blir ju inget kvar till mig när jag skall dit i Maj ;) :D

Ha det fint!
Riitta

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...