Logg inn med Facebook eller Google!

Vi har kommet hjem fra Chios

Started by Nikoz, 20. Jun 09, 18:26:54

Previous topic - Next topic

Nikoz

Vi har hatt en kjempefin tur og storkost oss! Lillejenta på 20 mnd har også storkost seg og hatt en veldig fin ferie! Stranda var herlig for barn, langgrunn og med finkornet lys sand! I gågata fant vi en liten karusell og andre små lekeapparater som snurret rundt og spilte fugledansen på gresk for 2x50 cent. Snuppa elsket det og kjørte rundt og rundt og rundt med et lykkelig smil hver kveld!
Noen grekere lærte henne noen greske ord, blant annet \"jaso\" (skrives det sånn?) og det var stor ståhei og oppmerksomhet i bøtter og spann når lillemor sa ting som kalimera, jaso og bye-bye med slengkyss. Hun fikk kyss og klem, kjærlighet på pinne, små leker og bananer av folk i ett sett og synes det var veldig moro med all oppmerksomheten!

Hvis noen lurer på hvordan det er med barnemat og bleier der nede så skal jeg fortelle det!
De har bleier i alle størrelser og varianter i både Libero og Pampers, helt opp til størrelse 7! Det er ganske dyrt, 11-13 euro. Litt rimeligere på Spar (cirka 9 euro). Men man får altså tak i bleier i supermarkedene på Karfas.
Når det gjelder barnemat var ikke utvalget så stor, men de hadde nestle mat på glass som vi tydde til innimellom når apetitten av laber . Det var bare 6 mnd glass å få tak i med kylling eller kalv, men det var store glass (250 ml) og snuppa syntes de var ok. Ellers smakte hun litt på det meste vi spiste og likte mye av det, spesielt tszatsiki syntes hun var godt!
De hadde også Nestle fruktbeger, akkurat samme som vi har her.
Jenta vår spiste for det meste joghurt og frukt til frokost og lunsj, brødmat fristet ikke så mye i varmen. Men de hadde godt brød og en del forskjellig pålegg.
Vi leide bil og fikk da med et helt brukbart barnesete gratis.
Alt i alt er vi veldig fornøyde med turen, det eneste som kan sies å være negativt er trafikken og lyden av trafikken! Pass godt på barna, de kjører til og med i full fart i gågata! Og det skal låte mest mulig når de kjører, det er gassing og skrensing og brumming og burning hele tiden, og såvidt jeg kan forstå så har de fleste borra 99 hull i eksospotta....
Ellers var det veldig stille og fredelig, ingen partylyder utover natten, bare en litt døgnvill hane.
Jeg skal prøve å legge ut noen bilder senere.....

kaka

Morsomt å lese hvordan \"lillejenta\" sjarmerte på ferien.
Høres ut som dere har hatt det riktig bra, ja.
KariK

Tjorven

Så fint å høre at dere hadde en vellykka ferie. Syns jeg ser den lille med jasso og slengkyss og det hele. Grekerne elsker jo unger, så skjønner godt at hun sjarmerte alle :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Fint å høre at den lille hadde det så fint. At tzatziki slo an var vel kanskje rart, men det er jo friskt og egentlig ikke så sterkt.

Jeg var på ferie med en venninne som hadde med seg datteren på litt over et år i Romania like etter murens fall. Det var fortsatt litt kaotisk der, men vi fant en grei restaurant og ba om noe romensk mat. De kom med stekte, tynne, grove blodpølser, og en del annet, kokte grønnsaker og salat.
Barnet spiste krydrede blodpølser som om hun aldri hadde sett mat før!
Lå over bordet for få pølsene på min tallerken også. Hun tok alle pølsene, og vi to voksne damer endte opp med grønnsakene.
Man vet aldri hva som slår an!
Glika i zoi

cyclopen

Kom også hjem fra Chios på lørdag. Bodde i Agia Fotini og der var det IKKE mye trafikk eller støy. Fantastisk stille og rolig. Deilig strand og hyggelige tavernaer. Gikk et par lange turer mellom landsbyene over åsene + opp til et kloster. Flott natur/flott utsikt. Bodde helt i vannkanten og sovnet og våknet til bølgeskvulp. Hadde en egen terrasse på sikkert 30M2, så det var veldig vellykket. (Blue Sun med Lilleput). Herlig  :cheers:

kaka

Det er så hyggelig med alle som er fornøyd med ferien sin!
Det høres deilig ut i Ag. Fotini.
KariK

operafantomet

Det å ta med barn på ferie i Hellas er å be om oppmerksomhet. Grekerne ser ut til å elske barn, det er den perfekte isbryter (i den grad det er noen is å bryte i Hellas...)! Så rart og så hyggelig å se hvordan de ivaretar barna i det landet, enten det er egne eller andres smårollinger.

Også glad for at dere likte Chios. Var der i fjor sommer, og har hatt lyst til å reise tilbake hver dag siden. Vakre, vakre øya!

Takk for oppdatering!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Katta

Flott å høre at dere har hatt det så bra Nikoz!

Quote from: \"cyclopen\"Kom også hjem fra Chios på lørdag. Bodde i Agia Fotini og der var det IKKE mye trafikk eller støy. Fantastisk stille og rolig. Deilig strand og hyggelige tavernaer. Gikk et par lange turer mellom landsbyene over åsene + opp til et kloster. Flott natur/flott utsikt. Bodde helt i vannkanten og sovnet og våknet til bølgeskvulp. Hadde en egen terrasse på sikkert 30M2, så det var veldig vellykket. (Blue Sun med Lilleput). Herlig  :cheers:

Høres ut som om vi har hatt samme rommet på Blue Sun Cyclopen (jeg var 14 dager i mai). Husket du å vanne alle kaktusene? Nå savner jeg den fantastiske stjernehimmelen, og den flotte øya.  :flower:

cyclopen

:flower:  Ja, jeg ble også veldig glad i denne øya. Nei, kaktusene fikk ikke vann av meg... De så ut til å tåle ganske mye. Men det var fantastisk å bo på toppen der og ha utsikt alle veier, ikke sant ? :-)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...