Logg inn med Facebook eller Google!

Karfas eller Megas Limnionas

Started by cyclopen, 08. Jun 09, 14:23:00

Previous topic - Next topic

cyclopen

Valgets kvaler ! Har reist masse i Hellas i mange år, men skal nå til Chios for første gang. Ønsker en fredelig og avslappende ferie, og skal dra ned alene en uke denne gangen.  Vi tilbringer 3 uker  i Hellas i august/sept.
Sitter her og skal bestille, og klarer ikke å bestemme meg. Virker som ML er koseligere og mer genuint ???? enn Karfas ?? Det står nå mellom Zodiac i Karfas eller Stroumbis i ML.
Så kjære alle Chios-kjennere - hva velger jeg ?  :bounce:

Mixelite

Jeg velger Megas Limnionas, men det betyr ikke at jeg ikke synes Karfas er koselig. Det var ikke til noe hjelp, var det vel?

Karfas er et badested med restauranter og hoteller og noen få fastboende. Noen neonbarer\", noen mer avslappede barer, gode og mindre gode tavernaer, strandpromenade og altså finkornet sand og langgrunt. Noen sier at man må vasse halvveis til Tyrkia for å få dukket seg, men fullt så ille er det ikke ;-) Iallfall, man kan få god mat, trivelig selskap og avslappet atmosfære her også. Jeg har ikke bodd på Zodiac som ligger en litt tung bakke opp fra stranden, men jeg har ikke hørt noen klage på bostedet.

Megas Limnionas er havnen til landsbyen Thimiana og beboes i sommermånedene av landsbyboere som er så heldige å ha \"hytte ved sjøen/sjøbu\" og noen fastboende. Vegg i vegg ligger lille Agia Ermioni med fastboende og en liten fiskerhavn. Til sammen har de to stedene to minimarkeder, 6-7 tavernaer, en bar(+en som har vært stengt i noen år) og en internettkafe. -Hvis den er i drift i år. Det kan sikkert Pjokken svare på.

Vi liker oss i Megas Limnionas både pga stenstranden(liker ikke sand noe særlig) og fordi vi liker å komme tilbake og slå av en prat med folk, hilse på de som sitter på verandaen på \"gamlehjemmet\"(er egentlig ikke det, men det bor bare gamle der) eller sitte og kose oss på Agyra som eies av giorgos og familie. Giorgos snakker norsk etter noen vintre i Norge og det satt oss litt ut i starten, men egentlig er det veldig greit når man har små barn eller ikke er så stø i fremmedspråk. Han snakker gjerne engelsk eller gresk hvis man foretrekker det ;-)

En annen fordel med Megas Limnionas for oss som drar med barn er parken.Ikke noe veldig bråkete sted, bare litt sykling og fotball, men et sted hvor unger av alle nasjonaliteter samles og hvor man har sjansen til å spille litt ball eller bli kjent over landegrensene. Og en sjanse for oss voksne til å bli sittende på tavernaen uten å ha rastløse unger som venter på at det skal skje noe :)

Jeg har ikke bodd på Stroumbis, men det har grei beliggenhet med en tominutters spasertur til det meste.

venke

Det virker som du drar alene - altså er ikke park- og lekemuligheter viktige for deg. På ML lever du i et miljø som i mye større grad preges av grekere. Veldig koselig der. Stille og rolig. Agyra er det alltid hyggelig å besøke, men jeg elsker også å spise lunsj på Esthisi. Et lite og koselig sted rett ved stranda. Marianne nevner en bar på stripa - Pan er i drift i år også, men etter sigende med nye eiere. På ML kan du få ro og hvile, hvis det er det du søker. Strombis har en enkel standard, og hadde ikke vært noe førstevalg, for meg. Karfas har også klare pro, men her er turisttrykket mye større. Zodiac ligger høyt og flott med utsikt over hele Karfas. Bakken er intet å frykte. Smaken er som kjent som baken. Tror du kan finne både ro og avslapping på begge steder. Uansett valget ditt, vil du kunne få deilige dager på Chios. Jeg, som Marianne, har landet endel ganger på den korte flystripa øst i Egeerhavet, og kommer stadig tilbake.  Ha en god ferie!
Livet er for kort til å la engasjementet drepes av fornuften.

cyclopen

Tusen takk for masse info. Det var forsåvidt sånn jeg hadde oppfattet det. Det blir da helt klart ML. Er Sun Village et bedre alternativ ? Jeg er mer opptatt av utsikten enn komforten forøvrig. Det er bare disse to hotellene som er ledige hos Lilleput.  Amisol/pyramidne har ledig på Zevios.
Er det havutsikt fra Stroumbis ? Masse spørsmål dette, men beliggenhet er kjempeviktig...   :flower:

kaka

Jeg var en uke alene på Chios for noen år siden, og bodde i ML, på, eller som nabo til Stroumbis, tror jeg, Ikke så mye utsikt.
Jeg erfarte at ML var et bedre valg enn Karfas, for meg. Men dårlig strandalternativ. Gikk derfor turer til Karfas eller Ag. Fotini hver dag, for å få litt strandliv.
KariK

Mixelite

Jeg tror Stroumbis har havsutsikt i de øverste studioene. Bildet hos Lilleput viser at jeg tror rett. Stroumbis ligger opp en bakke fra hovedveien og har bygg foran seg på begge sider av bakken. Bakken leder rett ut mot havet, så man får en \"trakt\" med utsikt hvis man står ved inngangen til hotellområdet. Lite hav å se fra bassengområdet som ligger litt lavere enn veien som går forbi hotellet.

Sun village er det hotellet du ser takene på på utsiktsbildet Lilleput har fra Stroumbis. Til høyre for verandastolpen. Det ligger ett bygg foran som blokkerer noe av  utsikten, men jeg vil påstå at man har mer havsutsikt her enn på Stroumbis. Avhengig av hva slags rom man får!

Sun village består av et hovedbygg og to to-etasjers anneks i skråningen ned mot ML. Bor man i underetasjen i det øverste annekset, ser man rett inn i overetasjen til det nederste. Helt nederst bor man fredelig med utsikt mot naboens hage og oppe i det øverste annekset bor man med hel- eller delvis havsutsikt og direkte utgang mot svømmebassenget(balkong på andre siden også). I hovedbyggets toppetasje har man rom med havsutsikt og rom med utsikt mot terrenget. Ingen av delene er å forakte :)

Mixelite

Quote from: \"venke\"Det virker som du drar alene - altså er ikke park- og lekemuligheter viktige for deg.

Det var derfor jeg nevnte den. Det som er en fordel for noen, kan jo oppleves som en ulempe for andre, men som sagt, det er ikke noe bråkete sted, hvis man tåler unger som spiller fotball.

Ellers er jeg enig med deg i det du skriver :-D

cyclopen

Her var det virkelig masse nyttig info. Tusen takk ! :cyclopsani:  Beslutningsvegringen er nå total. Vurderer nå igjen om jeg skal bo i Agia Fotini På Iro Apt istedet. Ligger i vannkanten, så da er ihvertfall utsikten på plass...Får nok sove på det. Må bestile imorgen. Men igjen - tusen takk for gode innspill. Kjempebra !

Hellasfrelst

Vi bodde på Zodiac i fjor sommer og var veldig fornøyd.
Vi bestilte 1-roms med havutsikt for å slippe å få rom mot veien, og hvilken havutsikt!! Vertskapet var trivelige og rommene var rene og pene.
Bakken opp fra \"sentrum\" er kort, så pass trim må man ha. Vi likte også
nærheten til stranda i Karfas og det å ha butikker og spisesteder \"rundt hjørnet\". Og så er det solsenger til leie på stranda, det kunne jeg ikke se at det var i Ag. Ermioni.
 :flower:
i zoi ine tora - livet er nå

Mixelite

Quote from: \"cyclopen\"Her var det virkelig masse nyttig info. Tusen takk ! :cyclopsani:  Beslutningsvegringen er nå total. Vurderer nå igjen om jeg skal bo i Agia Fotini På Iro Apt istedet. Ligger i vannkanten, så da er ihvertfall utsikten på plass...Får nok sove på det. Må bestile imorgen. Men igjen - tusen takk for gode innspill. Kjempebra !

Hvis du kan leve med litt dårlig bussforbindelse, kan jeg så absolutt anbefale Agia Fotini! Rolig og fredelig(bortsett fra i grekernes høysesong) med bølgeskvulp og månen som speiler seg i havet. *sukk*. Stranden er en av mine favoritter på Chios, behagelig rullesten og glassklart vann. Solstoler finner du også her, hvis du har lyst på litt komfort. Tavernaen på hjørnet har jeg fått anbefalt av en lokalkjent som  den beste i AF, men de er jammen ikke dårlige de andre som ligger der heller!

cyclopen

Et siste spørsmål i denne saken  :compress:
I Agia Fotini - hvilket bosted er best ? - Blue Sun eller Iro Apartments(Begge ligger helt ved stranden)

Mixelite

Quote from: \"cyclopen\"Et siste spørsmål i denne saken  :compress:
I Agia Fotini - hvilket bosted er best ? - Blue Sun eller Iro Apartments(Begge ligger helt ved stranden)
Jeg har ikke vært inne på noen av dem, så jeg vet ingenting om standarden, men beliggenhetsmessig ville jeg si Blue Sun. Det stemmer det som står om Iro at baren spiller dempet musikk og neppe er til noe besvær, men forbi Iro er det mer trafikk. Rett nok er det en blindvei og man kan ikke akkurat kalle det noen trafikkert strekning, men det ligger bosteder langs hele promenaden. Blue Sun ligger på enden av promenaden, så der går det ingen trafikk forbi. Ingen luksusplass, hvis man ser etter annen luksus enn å bo en uke med \"tean i tanga\" og nyte fred og ro.

Et bedre alternativ enn Iro, etter min mening, ville være Theoxenia som ligger lenger ut mot enden av promenaden. Der bodde vi en uke i mai for mange år siden og det er derfra jeg har minnene om bølgeskvulp og båten som gled forbi i fullmåneskinn på sin vei til Athen.

Skalvisee... Det nederste bildet på siden Lilleput har om Agia Fotini viser antagelig utsikten fra Blue Sun bortover promenaden.
Tavernaen du ser er en hyggelig, familiedrevet plass med god mat. Bilde nr. 3 fra toppen er tatt fra enden ved Theoxenia og Blue sun ligger midt i bildet, bak den grønne dusken av et tre. :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...