Logg inn med Facebook eller Google!

Chios til sommeren?

Started by havsula, 05. Mar 09, 11:58:21

Previous topic - Next topic

havsula

Hei

Vi vurderer å reise til Chios til sommeren. Synest Chios høres ut som en fin plass, og et pluss er at det ikke er overfylt av turister:)

Vi ønsker:
-Et rolig sted. Ikke trafikkstøy om natten når vi skal sove.
-Fin strand der vi kan bade.
-Oppleve gresk kultur
-God mat

Vi liker ikke å ligge på stranden hver dag så det må være litt å finne på. Vi kommer muligens til å leie bil å kjøre litt rundt på øyen.

Har tidligere vært på kreta og Rhodos og der opplevde vi at selgere i butikkene og innkastere til resturantene var svært innpåslitne, er det slik på Chios?

Er det mulig å kombinere ferie på chios med ferie på en annen øy?

Hvor på Chios vil dere anbefale oss å reise? Hvilket hotell vi dere anbefale?

Tar imot tips med glede:)

Mixelite

Jeg vet bare om en innkaster på Chios og han står utenfor en restaurant på havnepromenaden i Chios by. Ikke veldig innpåsliten, mer et morsomt innslag. Ellers får man gå helt i fred.

Leie bil er nesten et must for å få oppleve alt Chios har å by på! Man kan godt klare seg i 14 dager uten også, men  da har man ikke fått med seg mangfoldet på øya.

Det går an å kombinere Chios og Lesvos. Jeg vet Lilleput tilbød den kombinasjonen tidligere, men vet ikke hva de gjør nå, eller om man må ordne på egenhånd. Ellers går det jo an å legge ferien til Chios og ta utflukt til både Lesvos, Samos(litt vanskeligere) eller småøyene Oinousses og Psara som er kommuner i Chios \"fylke)

Sted og hotell... Sandstrand eller sten. Parasoller og solstoler eller ikke? Hotell med eller uten kjøkkenkrok/restaurant/svømmebasseng?

Ta gjerne en titt på hjemmesiden min for ekstrainformasjon. Den er på langt nær noe komplett oppslagsverk om Chios, men gir en liten smakebit om dette og hint og litt praktiske opplysninger.

Katta

Godt valg Havsula!

Du får sjekke ut Mix sin hjemmeside, og noen av de gamle trådene fra Chios: http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewforum&f=36&previousdays=0&start=0

Der får du helt sikkert noen gode tips. Lykke til!  :flower:

havsula

Hei

Takk for raskt svar:).

Viss det er sandstand på stedet synest vi det er greit med solstoler og parasoller, er det seinstrand er ikke dette nødvendig. Vi ønsker å bo på et sted med god standard der vi kan få frokost. Er litt usikker på om vi trenger kjøkkenkrok basseng eller resturant. Viss vi blir der i 14 dager kan det sikkert være greit med en kjøkkenkrok. Hvilke erfaringer har du?

Grunnen til at jeg lurte på om det gikk an å kombinere to øyer var at jeg tenkte at kanskje det var for lenge med 14 dager på en øy. Det virker som det er mye annet å gjøre en å ligge på stranden så det er kanskje ikke nødvendig. Stemmer dette? Da kan det være like greit å ta utflukter til andre øyer.

Ser at hellas wings har et hotell som heter Erytha hotel og resort som ligger i Karfkas, vet du noe om dette hotellet og stedet?

Så kjekt at du har laget en hjemmeside. Skal ta en tur inn på den nå:)

Pjokken

Quote from: \"havsula\"Ser at hellas wings har et hotell som heter Erytha hotel og resort som ligger i Karfkas, vet du noe om dette hotellet og stedet?


Erytha er ett meget godt hotel som ligger i \"ytterkanten\" av Karfas, men
alikevel i ganske grei spaseravstand til \"sentrum\".
Hotellet har en utmerket webside som jeg vil anbefale deg å titte på
http://www.erytha.gr

Hotellet ligger ut mot veien, men er så stort at det helt sikkert er mulig
å få rom som er helt usjenert av eventuell trafikkstøy.

Hellasfrelst

Etter min mening er 14 dager på Chios definitivt ikke for lang tid. Tvert i mot. Vi var der i fjor sommer og kjørte rundt med moped og bil, men vi har mye igjen vi ikke rakk å se. Så vi MÅ nok tilbake.
i zoi ine tora - livet er nå

Mixelite

Erytha kjenner jeg bare fra bilder og omtale, men jeg vet at de har fornøyde gjester. Det er vel antageligvis noe av det mest luksuriøse man finner på Chios. Hotellet ligger med inngang rett fra fortauet langs gjennomgangsveien gjennom Karfas, men siden det er laget ny vei utenom, er det stort sett lokaltrafikk her. Tungtrafikken går på den nye veien. Dessuten ligger vel hovedbygget mellom de fleste rom og veien og sperrer for støy, vil jeg tro.

Karfas er et badested med det man trenger for ferien. Litt fastboende, men mest hoteller og slikt som hører til rundt en strand. Kort vei til Megas Limnionas, landsbyen thimiana og Kambos til fots om man vil, og Chios by med buss/taxi.

Kjøkkenkrok er kjekt å ha for oss som ikke gidder å passe på å rekke frokosten på hotellet. Ellers klarer man seg vel med et kjøleskap/minibar, vil jeg tro.

Chios er så absolutt stort nok til å få 14 dager til å gå som en røyk!

Pjokken

Quote from: \"Hellasfrelst\"Etter min mening er 14 dager på Chios definitivt ikke for lang tid. Tvert i mot. Vi var der i fjor sommer og kjørte rundt med moped og bil, men vi har mye igjen vi ikke rakk å se. Så vi MÅ nok tilbake.

Den tankegangen er det nok mange som deler med deg...
Selv vet jeg ikke hvor mange hundre timer jeg har sittet på scooteren
og reist rundt på øya, men stadig oppdager jeg nye ting og har riktig
så gode opplevelser av mennesker steder og natur.

Ta gjerne en titt på mine YouTube videoer

Mixelite

Jeg ser at Erytha har rom med fjellutsikt eller havsutsikt. Sikkert lurt å ta havsutsikt da, for å komme litt unna trafikken. Sjekk ellers ut hjemmesiden deres som Pjokken foreslår, og ikke minst videopresentasjonen deres. Den gir en liten smakebit av både hotellet og Chios! Hvordan kunne jeg glemme den! http://www.erytha.gr/displayITM1.asp?ITMID=77

havsula

Hei

Kjekt at det er flere som svarer.

Fikk veldig lyst til å reise til Chios nå, høres ut som rette øyen for oss.

Har sett filmen om hotellet og synest det ser fint ut. Er litt usikker på om det blir Karfkas ut fra det som ble skrevet over.

Hvilket sted har dere bodd og hvilket hotell har dere bodd på?

Mixelite

Jeg har bodd på Agia Fotia på Theoxenia en gang og anbefaler gjerne det for folk som vil ha en rolig(romantisk) ferie. Her kan man sitte på balkongen og nyte havsutsikt, måneskinn og båten som glir forbi på vei til Athen. Litt travelt sted i grekernes høysesong, men utenfor den; man hører bare bølgeskvulp. Det ble vel litt stille for oss, men det gikk den uken vi var der. Vi ville ikke ha bodd der lenger. Utenfor skoleferien/høysesongen går det lite busser her, på det verste kun to ganger om dagen.

Vi har bodd mange ganger på Sun Village(og skal dit igjen til sommeren) og Eva studios i Megas Limnionas. Megas Limnionas har blitt vårt sted på Chios. Ikke det peneste stedet, men hjemmekoselig :) Her er litt mer dagligliv enn man finner på Karfas, steinstrand uten solsenger, minimarked og noen gode spisesteder. Spaseravstand til Agia Fotia, Thimiana og karfas.

Megas Limnionas har nærmest vokst sammen med fiskerhavnen Agia Ermioni hvor man også finner fastboende, minimarked, gode tavernaer og ikke minst fiskebåter(mannen min er fisker ;-) ).

Hellasfrelst

Vi bodde på Zodiac i Karfas (Lilleput). Hotellet ligger litt opp i bakken ovenfor \"sentrum\". Vi trivdes veldig bra der. Kort vei til det meste.
i zoi ine tora - livet er nå

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...