Logg inn med Facebook eller Google!

Vi drar til Chios i mai (ang barn&vogn)

Started by ChiosChick, 04. Feb 09, 18:25:55

Previous topic - Next topic

ChiosChick

Hei!
Vi har bestilt en ukes ferie i Chios i slutten av mai. Da skal vi ha med vår ettåring. Og da trenger vi vogn.
Burde vi ha vogn med store hjul?

Ellers har jeg plukka opp mange andre tips herfra, om steder vi burde dra, osv.. Eneste som var litt kjipt var linken dere har om barn i CHios, den funker dessverre ikke lenger :cyclops:

bengalow

Det är nog det bästa med stora hjul på barnvagnen, ja, annars blir det rena massagestolen för barnet!!! Jämn asfalt finns det knappt i Grekland, mer än i de stora städerna, och inte heller där är det en nackdel att ha stora hjul!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

ChiosChick

Quote from: \"bengalow\"Det är nog det bästa med stora hjul på barnvagnen, ja, annars blir det rena massagestolen för barnet!!! Jämn asfalt finns det knappt i Grekland, mer än i de stora städerna, och inte heller där är det en nackdel att ha stora hjul!
Vi var i Halkidiki 2007, og da fikk vi jo et lite inntrykk.
Sser litt for meg noe av det samme i chois, karfas..
Takk for svar!

Mixelite

Bengalow har rett, store hjul er en fordel. Vi pleide å reise med en stor, solid \"paraplytrille med nedleggbar rygg og kalesje til vår håpefulle. Det var selvfølgelig ikke _digre_ hjul på den, men betydelig større enn de små som man fant på billige triller. Nedleggbar rygg er et \"must\" når man skal ut og spise om kvelden, eller småtten vil ha en hvil midt på dagen. På dagen gir kalesjen litt skygge til hodet.

Fordelen med paraplytrille, er at den ikke tar alt for stor plass sammenpakket. En fordel når det gjelder koffertrommet både på drosjetur og ikke minst i leiebiler.

ChiosChick

Quote from: \"Mixelite\"Bengalow har rett, store hjul er en fordel. Vi pleide å reise med en stor, solid \"paraplytrille med nedleggbar rygg og kalesje til vår håpefulle. Det var selvfølgelig ikke _digre_ hjul på den, men betydelig større enn de små som man fant på billige triller. Nedleggbar rygg er et \"must\" når man skal ut og spise om kvelden, eller småtten vil ha en hvil midt på dagen. På dagen gir kalesjen litt skygge til hodet.

Fordelen med paraplytrille, er at den ikke tar alt for stor plass sammenpakket. En fordel når det gjelder koffertrommet både på drosjetur og ikke minst i leiebiler.

Ja, nemlig... Så man må klare å finne en balanse. Hvilken vogn har du hatt med nedover?
Hva ennet burde man ha med til Chios av barneartikler. Er det noe som er veldig dyrt der nede f.eks? Søster\'n nevnte badebleier, bleier og mat. At man birde ta med det hjemmefra.... Men siden du ahr vært der , så vet du kanskje litt hva vi vil finne der??

Mixelite

Quote from: \"ChiosChick\"Ja, nemlig... Så man må klare å finne en balanse. Hvilken vogn har du hatt med nedover?
Hva ennet burde man ha med til Chios av barneartikler. Er det noe som er veldig dyrt der nede f.eks? Søster\'n nevnte badebleier, bleier og mat. At man birde ta med det hjemmefra.... Men siden du ahr vært der , så vet du kanskje litt hva vi vil finne der??

Jeg tror jeg ville ha gått for en trille av et slag heller enn sportsvogn. Det er ikke _så_ vanskelig å trille at man ikke kommer frem hvis man unngår de minste hjulene. Det er mest asfalt og litt brostein/fliser. Brostein gir jo \"skranglende tenner\" enten man har sånn eller slik vogn. -Bortsett fra slike med luft i dekkene. Dem har jeg ikke prøvd, så der skal jeg ikke uttale meg. Ut på stranden ligger det noen steder en sti av lemmer man kan gå på for å komme ut til vannet, men ellers må dere være forberedt på å ta i litt for å få vognen med over den finkorna sanden ;-)

Badebleier vet jeg ikke om jeg har sett noe sted, så det er det kanskje lurt å ha med hvis du trenger dem. Jeg har ikke kjøpt bleier på en stund, siden minsten er snart 10 år, men da vi trengte dem, var det iallfall ikke noe problem å få tak i Pampers. Litt dyrere enn hjemme, så hvis du planlegger å sjoppe med deg ting og tang hjem; putt bleier i kofferten. På hjemveien bruker du plassen til innkjøpene ;-)

På Eurospar/Beropoulos, et supermarked som ligger like ved flyplassen, gangavstand fra Karfas hvis man er glad i å gå, får man kjøpt alle slags barnematglass, melkeerstatning og det man trenger. Hvis man ikke orker å gå, kan man ta bussen dit og taxi hjem igjen f.eks eller bussen. Bussen som passerer Karfas er en ringbuss som veksler mellom å kjøre den ene og den andre veien, slik at man kan ta den begge veier hvis man ikke har hastverk og orker å vente litt.

Hvis barnet ditt er ekstremt kresent, går det jo an å ta med noe mat hjemmefra og spe på med annet. Vi hadde med bare litt i reserve, kjøpte noe og lot ham ellers smake på maten på tavernaene. Vår erfaring når de er så små, er at de uansett ikke spiser voldsomme mengder pga varmen. Rikelig med drikke er det viktigste.

Til de minste har jeg sett anbefalt en ullbody/ullteppe i bunnen av vognen. Det gjør at de ikke blir klamme på ryggen når de ligger og sover, sies det. Våre var vokst ut av vogna før jeg leste om det, men det kan jo hende det kan være til nytte for andre :)

En ting _jeg_ ville ha tatt med, er våtservietter hvis du har noen som du vet funker for stumpen til din lille og ikke lager sår. Vi tok med slike engangskluter i papir til bruk på hotellrommet og brukte våtservietter bare i nødsfall, men noen tåler jo våtservietter bedre enn det.

Til flyturen: Middagsglass, våtservietter, skift, bleier, flaske eller pupp til take off og landing for å unngå dotter i ørene...

Frappe

På tal om vagn med stora hjul gick jag under namnet \"Svenskan med den stora barnvagnen\" :drunken:  När jag knallade om kring med barnen när de var små med en Emmaljunga vagn...enkelt att ta sig fram!

Camilla

annepanne

Vi var på Chios for et par år siden med en 2,5-åring, fantastiske uker! Jeg husker jeg skrev et langt innlegg om turen etter hjemkomst som bla omhandlet lekeplasser etc. Hvis dere reiser med en 1-åring har dere jo ikke bruk for de fasilitetene ennå.
Nå det gjelder vogn har vi alltid hatt med vognen vi bruker hjemme med store hjul, det gjør vi uansett hvor vi reiser! Eneste \"utfordringen\" vi har hatt med de brede vognene hjemmefra er at noen busser ikke har brede nok dører til å løfte vognen inn, der det er tilfelle har vi lagt den sammen og båret den inn. Fordelen med bussene i utlandet framfor Oslo er jo faktisk at de ikke kjører fra deg! Jeg har aldri skjønt poenget med de skranglete trillene med små hjul annet enn at de tar mindre plass men jeg har heller aldri opplevd det som \"pes\" å ta med den store vognen. Vi hadde også med eget bilsete når junior var 1 år, et bærbart ett som vi også fikk tatt med inn på flyet. Mitt råd er å ta med stor vogn med store hjul. Problemer med framkommelighet pga menglende fortau får dere jo uansett!
Vi har også tatt med bleier til hele turen, samt badebleier. Bleier produseres lokalt og har lokale forskjeller, dessuten er det somregel knall-dyrt i utlandet med merkene vi kjenner hjemmefra. Barnemat er også lokalt tilpasset så mange unger reagerer på smaken på grøt etc fra utlandet. Vi har også tatt med det hjemmefra.
God tur til en fantastisk fin øy!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...