Logg inn med Facebook eller Google!

Chios

Started by SiwH., 18. Jan 09, 18:08:03

Previous topic - Next topic

SiwH.

Driver titter litt på denne fine øya. Og vet at mange av dere har denne øya som bosted nr to.

Hvis man reiser hit, hvor skal man bo? By, leilighetkompleks liker vi best.

Hvilke reisebyråer har Chios på sin liste?


Noen som ikke pleier å bestille charter, men bare flybilletter et sted og så hotell på egen hånd? Finnes det noen fine linker på disse hotellene/leilighetene?

Mixelite

http://www.hellaswings.no og http://www.lilleput.no har direktefly til Chios.

Vi veksler mellom charter og flybilletter og hotell på egenhånd alt ettersom hvilket som gir den beste prisen. I år blir det Lilleput. Kanskje ikke det billigste alternativet, men vi ville bo på \"Lilleput-hotellet\" Sun Village, og ville ha noen av rommene Lilleput bruker, så da ble det slik.

Hva ser dere etter Siv? Party-party, stille og rolig... Kanskje det er lurt å se på hva Hellaswings og Lilleput har å by på, og deretter stille spørsmål ut fra hva du synes er aktuelt av bosteder og hoteller i katalogene :) Vi kan sikkert klare å foreslå bosteder som ikke står der også, men da har vi en pekepinn på hva som passer for dere :)

SiwH.

Jo, liker litt party-party, men ingen alkohol på meg denne gangen. Så det blir en stille og rolig ferie. Vi liker best leiligheter, men har vel aldri prøvd hotell så på den siden er vi ganske grønne.

Takk for linkene. Skal titte litt på dem og komme tilbake med spørsmål hvis jeg det dukker opp noen.  :flower:

operafantomet

Quote from: \"SiwH.\"Noen som ikke pleier å bestille charter, men bare flybilletter et sted og så hotell på egen hånd? Finnes det noen fine linker på disse hotellene/leilighetene?
Hvis du reiser på lavbudsjett, vil ha mye for pengene og bo midt i Chios by, så anbefaler jeg Chios Rooms. Ligger ved havnepromenaden, mange rom har balkonger mot vannet, og det var sjokkerende billig og veldig atmosfærisk. Endel rom er uten bad og aircondition, dette må du ev. spesifisere at du vil ha. Jeg hadde rom uten, og det gikk veldig fint. Det er to bad i gangen, og det er ekstremt høyt under taket så det blir luftsirkulasjon.

http://www.geocities.com/chiosrooms/home_en.htm

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Mixelite

Forresten, når reiser dere SiwH?

Hotellet Operafantomet anbefaler har jeg aldri hørt annet enn godt om. -men... Det betinger at man liker å bo i en forholdsvis travel by. :)

Det burde ikke være noe problem å finne tilfredsstillende studios/leiligheter på Chios. Det meste i katalogene hører til den kategorien.

Og... Svaret mitt var ikke ment som noen avvisning altså, bare et forsøk på å fiske litt mer hva dere liker i stedet for å anbefale noe som kanskje er midt i blinken for _meg_, men helt feil for dere :-)

SiwH.

Ops, har helt glemt å svare på denne her. Sorry!  :oops:

Vi skal reise i august. Er Chios by å fortrekke å bo i? Eller vil dere anbefale andre byer på øya? Karfas er det de kaller Chios by?

Mixelite

Karfas er et badested/feriested som ligger noen km sør for Chios by. Chios by er en mini-storby med gågate, butikker, trafikk, museer, gallerier, slakter... Byen er travel og spennende og jeg storkoser meg der, men likevel synes jeg det er godt å bo utenfor byen. Det ligger jo en del bilder og film fra byen på forumet, tror jeg, så ikke ta mitt ord for hvordan den er :) MEN, i august strømmer grekerne OG gresk-amerikanerne til øya og da er byen mer travel enn den er vanligvis.

Det er ikke langt fra byen til Karfas og andre strender og det går buss \"hele tiden\", så det går fint an å kombinere \"storby\"-ferie med badeferie, selv om jeg ikke ville ha valgt det selv.

SiwH.

Vi liker at det er litt liv, men hvilket sted på Chios ville du valgt Mixelite? Av topp 3?

Jeg er helt grønn når det gjelder Chios, så her er det bare å forme meg. Jeg vet ikke hvor jeg skal bo eller hva jeg er ute etter. Det jeg forventer er ferie og god mat.  :biggrin:

Mixelite

Quote from: \"SiwH.\"Vi liker at det er litt liv, men hvilket sted på Chios ville du valgt Mixelite? Av topp 3?

Jeg er helt grønn når det gjelder Chios, så her er det bare å forme meg. Jeg vet ikke hvor jeg skal bo eller hva jeg er ute etter. Det jeg forventer er ferie og god mat.  :biggrin:

Mitt valg på Chios er Megas Limnionas. Her bor man i små hoteller blant små sommerboliger. Noen store, flotte sommerhus har dukket opp i skråningene bak, men for det meste er det små sommerboliger for folk som har sin faste bopæl i landsbyen Thimiana. Her er 3-4 tavernaer, en bar(eg. to, men den ene har ikke vært åpen på noen år) og en kafe med internettilgang. Et minimarked, en strand som hovedsaklig består av stein og ellers trivelige mennesker. -men det blir kanskje for lite for dere?

Karfas er et badested som har større utvalg av tavernaer/restauranter, barer, butikker og en langgrunn sandstrand og selvfølgelig hyggelige menesker. Jeg tror det er to av mine topp 3.

Den siste er Agia Fotia. Nydelig, idyllisk stenstrand hvor man kan sitte på balkongen om kvelden og høre bølgene slå mot stranden. Bortsett fra i høysesongen kanskje, når grekerne har sin ferie og stedet er mer besøkt. Ulempen med Agia Fotia er at bussforbindelsene er litt dårligere, slik at man kan risikere at det kun går et par busser om dagen utenom midt på sommeren.

polyanna

Hallo SiwH.

Kanskje du også kan få noen ideer ved å ta en titt på Matt Barrett\'s Travel Guide? Han har forøvrig en egen blogg fra Chios, 2007. - Jeg liker sidene hans, de gir dels litt annen info enn andre reiseguider.

Mixelite

Quote from: \"polyanna\"Hallo SiwH.

Kanskje du også kan få noen ideer ved å ta en titt på Matt Barrett\'s Travel Guide? Han har forøvrig en egen blogg fra Chios, 2007. - Jeg liker sidene hans, de gir dels litt annen info enn andre reiseguider.

Godt råd. Uten ham hadde jeg ikke visst at det finnes et Zoo i nærheten av Athen flyplass f.eks. Han var den eneste som skrev om det den gang vi skulle være natten over i Athen og på hotellet på Chios, hvor hotellsjefen var i full gang med reiselivsutdanning i Athen, hadde de ikke hørt om noe Zoo før.

http://www.greecetravel.com/
(hvis du Googler matt barrett og Chios, finner du sikkert bloggen også)

Mixelite

Åja, det glemte jeg å nevne: Alle tre stedene jeg nevner har tavernaer kjent for god mat. Egentlig er det sånn på Chios at man får god mat nær sagt over alt. De kokkelerer hovedsaklig for grekere og kan ikke jukse i faget hvis det skal bli noen kunder på dem. -Bortsett fra når det gjelder Kinamat og slikt, kanskje ;-)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...