Logg inn med Facebook eller Google!

Chios i juli

Started by redefine, 25. May 08, 01:54:12

Previous topic - Next topic

redefine

Jeg og min kjære reiser til Chios dagen etter at Hellas tar EM gull. Vi skal bo på Erytha Hotel i to uker. Planen er å ta livet med ro, slikke sol, lese mange gode bøker, nyte god vin på terassen, spise fantastisk gresk mat og få med oss noen  få kulturelle serverdigheter. Vi hadde en nydelig sommerferie på Hvar i Kroatia i fjor og håper at denne sommeren blir like fin. Jeg har i det siste lett etter informasjon om Chios, men må innrømme at jeg ikke har fått svar på alt jeg søker. Her kan dere kanskje helpe til?

Hvilke resturanter bør besøkes?
I Karfas, i Chios by (Chora), evt andre steder som eks i Megas Limnionas.
Skill gjerne mellom lunch og middag.
(Når vi er på ferie spandere vi ofte på oss et par besøk på litt \"lukus\" resturanter. Nevn gjerne noen slik hvis det finnes på Chios. Da pleier det ofte å være skalldyrsresturanter :))
Er det noen som har spist på resturantene til Erytha? Tenker da mest på lunch.

Hvilken strand burde vi prioritere?
Erytha har en \"privat\" strand, er denne fin?

Hvilke attraksjoner burde vi få med oss?
Vi pleier ofte ikke å sette av mer enn to dager til dette så nevn de attraksjonene som er mest verdt å få med seg.
Anbefales det å leie bil eller moped få å besøke attraksjonene?
Er det verdt å ta turen over til Tyrkia? Har vært der tidligere, så jeg antar at det ikke er så alt for mye nytt å få med seg.

Hvilke dagligvare butikk er best, og hvor ligger denne?
Tenker da på daglige innkjøp som gresk yogurt & honning, vann, vin og lignende.

Hvilke utesteder er verdt å besøke på kveldstid?
Tenker ikke på discotek, men type uteservering hvor man kan sitte ved siden av sine elskede, ta seg en drink, høre på musikk, og nyte de vakre greske kveldene og folkelivet. Antar at de beste stedene er i Chora

Prisnivå? Typisk norsk spørsmål :P
Har lest at det er litt rimligere på Chios enn de andre greske øyene.
Hvor mye ligger en typisk lunch på? Middag? Vin? Drinker? Bil/moped utleie?

Turisme
Hvor kommer de få turistene som besøker Chios fra?
Slipper vi de stereotypiske innpåslitne og frekke amerikanerne, russerne, israelittene. Og ikke minst italienere i små speedo :)
Hvilke erfaringer har dere med å komme i kontakt med andre turister og lokalbefolkningen? Vi er ganske så sosiale, og liker å komme i kontakt med andre mennesker.


Penger, Pass og Billetter

Noe vi annet vi bør ha med oss til Chios?
Tenker mer på spesielle ting som kan være nyttig å ha med seg hjemmenifra.

Bokanbefalinger?
Noen anbefalinger for lesestoff til solsenga?
Stig Larsson var høydaren i fjor


På forhånd takk for alle svar!



Mixelite

Hei og velkommen i forumet!

Quote from: \"redefine\"Jeg og min kjære reiser til Chios dagen etter at Hellas tar EM gull.

 :cheers: Det hadde vært noe det. -og da skulle man ha vært på Chios/i Hellas.

QuoteHvilke resturanter bør besøkes?
I Karfas, i Chios by (Chora), evt andre steder som eks i Megas Limnionas.
Skill gjerne mellom lunch og middag.

Vi bor i Megas Limnionas når vi er på Chios og der er favoritten vår Agyra.  Andre har Steki som sin favoritt andre igjen den ved siden av Steki som jeg ikke husker navnet på fordi vi bare snakker om \"pizzaen\"-selv om det er mange år siden det var pizzarestaurant. Delicious, heter den det? Alle har god mat. Agyra ligger kanskje litt høyere i prissjiktet enn de andre og har både tradisjonelle greske retter og andre litt mer internasjonale retter.

I Karfas blir det litt på samme måten, tror jeg, at alle er favoritter for noen, men de som blir anbefalt av mange er To Karafaki hvor man kan få ekte gresk meze ifølge Gallerytouri, og de to som ligger helt i enden nær turistinformasjonen. Den ene heter Steki den andre har jeg glemt navnet på, men den ligger rett bak.

Dyonisos som ligger på den andre siden av gaten fikk også skryt for maten sin i fjor, men der har vi ikke spist ennå. Vil man ha italiensk mat, ligger LaStrada oppe på hovedveien. De har god mat og pizza(også take-away), men litt \"forvirret\" betjening.

Nå snakker jeg både middag og lunsj, tror jeg. Vi har ikke skilt mellom hvilke som serverer best hva.

For fisketavernaer(psarotaverna) drar man til Kataraktis, Lithi eller Lagada. Og er man på kjøretur en ettermiddag, finnes det tavernaer på vestkysten hvor man får utsikt til solnedgangen på kjøpet. Vi spiste i Avgonima på den som ligger ytterst mot sjøen.

Quote(Når vi er på ferie spandere vi ofte på oss et par besøk på litt \"lukus\" resturanter. Nevn gjerne noen slik hvis det finnes på Chios. Da pleier det ofte å være skalldyrsresturanter :))

For luksus og god utsikt: ouzeri To Apomero. Den ligger i skråningen i Kambos og har flott utsikt over byen, Kambos og Tyrkia.

På Erytha har vi aldri spist.

QuoteHvilken strand burde vi prioritere?
Erytha har en \"privat\" strand, er denne fin?

Har aldri vært på deres \"private\" strand, men den ser jo fin ut på bildene! Karfas er en nydelig, langgrunn strand for den som liker sand. Min absolutte favoritt på Chios av de \"bebygde\" strendene er Agia Fotia. Hvit stenstrand og nydelig, krystallklart vann. Her finner du også noen gode tavernaer, den på hjørnet ble anbefalt oss som den beste.

Ellers ligger det strender langs hele kysten. Ta en kjøretur og se om du finner din strand :)

QuoteHvilke attraksjoner burde vi få med oss?
Vi pleier ofte ikke å sette av mer enn to dager til dette så nevn de attraksjonene som er mest verdt å få med seg.

Anavatos med sin dramatiske historie, grottene i Olymbi, Mastiklandsbyene Pirgi med sine xysta-dekorerte hus, Mesta som er festningsbygd, klosteret Nea Moni, en kjøretur langs nordkysten... På to dager får man med seg ganske mye :)

QuoteAnbefales det å leie bil eller moped få å besøke attraksjonene?

Det kommer an på hvor fort du vil komme frem, nesten. Veiene er gode, så både moped og bil fungerer helt fint.

QuoteEr det verdt å ta turen over til Tyrkia? Har vært der tidligere, så jeg antar at det ikke er så alt for mye nytt å få med seg.

Den organiserte turen til Cesme er hovedsaklig en sjoppingtur, så hvis man liker å handle, er det verdt å ta turen over. Ellers tror jeg heller jeg ville brukt tiden på Chios.


QuoteHvilke dagligvare butikk er best, og hvor ligger denne?
Tenker da på daglige innkjøp som gresk yogurt & honning, vann, vin og lignende.

Det ligger flere minimarkeder i Karfas. Helt utmerkede steder å handle. Chios har også store supermarkeder som Eurospar og Lidl som er rimeligere i pris, men det er ikke noen spesiell grunn til å bruke av ferien for å dra dit for å handle, synes jeg.


QuoteHvilke utesteder er verdt å besøke på kveldstid?
Tenker ikke på discotek, men type uteservering hvor man kan sitte ved siden av sine elskede, ta seg en drink, høre på musikk, og nyte de vakre greske kveldene og folkelivet. Antar at de beste stedene er i Chora

Hele strandpromenaden/havnen i Chora er full av utesteder hvor man kan sitte og ta en drink og se på livet. Det kommer an på hva slags musikk dere ønsker? På Karfas har de også noen neonopplyste dunk-dunk-musikkspillende steder, men vil man ha det roligere/mer gresk så er Oasis et bra sted eller spesielt Kafe/bar Panselinos som ligger på taket av minimarkedet i enden ved turistkontoret.

QuotePrisnivå? Typisk norsk spørsmål :P
Har lest at det er litt rimligere på Chios enn de andre greske øyene.
Hvor mye ligger en typisk lunch på? Middag? Vin? Drinker? Bil/moped utleie?

Her melder jeg pass. Teflonhjernen min husker ikke hva jeg betalte for en middag da jeg var der nede i mars en gang!

QuoteTurisme
Hvor kommer de få turistene som besøker Chios fra?
Slipper vi de stereotypiske innpåslitne og frekke amerikanerne, russerne, israelittene. Og ikke minst italienere i små speedo :)

Hahaha. Skalvisee. Charterturistene på Chios kommer fra Norge, Danmark, Holland, Tyskland noen få, Sveits likedan, Østerrike... Og ehm et eller annet østeuropeisk selskap har begynt med charterturer hit, men jeg vet ikke helt hvorfra.

Amerikanere finner du i høysesongen fra slutten av juli og til slutten av august. Gresk-amerikanere. Jeg har ikke noen grunn for å kalle dem innpåslitne og frekke, det er lite jeg har sett av dem.

QuoteHvilke erfaringer har dere med å komme i kontakt med andre turister og lokalbefolkningen? Vi er ganske så sosiale, og liker å komme i kontakt med andre mennesker.

Ikke noe problem i det hele tatt. Det kommer helt an på deg selv og hva du inviterer til.


QuotePenger, Pass og Billetter[/b]
Noe vi annet vi bør ha med oss til Chios?
Tenker mer på spesielle ting som kan være nyttig å ha med seg hjemmenifra.

Ingenting du ikke kan få der nede. Det eneste jeg stapper i kofferten er kopphåndkle. Liker ikke å tørke oppvask med nye håndklær. På den andre siden får det ofte stå og lufttørke  :clown: - På kopphåndkleet.

QuoteBokanbefalinger?
Noen anbefalinger for lesestoff til solsenga?
Stig Larsson var høydaren i fjor

Pass der også. Hvis du ikke vil lese bøker med lokal vri. Athena Dallas-Damis har gitt ut en trilogi, en familieroman som tar utgangspunkt i Chios historie. Hun skrev godt og bøkene er en fin og lettlest måte å lære litt om historien på. Bøkene fås kjøpt på Chios og i div. nettbokhandlere.

Pjokken

Suplerer bare litt.

Etter min erfaring kommer en helt grei middag eller lunch på ca
10 Euro pr person i gjenomsnitt. Det varierer selvfølgelig, men om
man legger til eller trekker fra noen euro, så er man ikke langt fra
sannheten.

Når det gjelder Steki i Megas Limenionas som Mixelite nevnete, så er
ikke dette noe alternativ i år, da den desverre er nedlagt, men man
finner Steki både i Karfas (Jamos) og i Chios by.

annepanne

Vi bodde tre uker på Erytha i fjor og var stort sett storfornøyde, iallefall etter at vi fikk rom ut mot sjøen. Vi bodde den første uken med rom mot bassenget og fikk byttet til rom mot sjøen og her er det perfekt å sitte med et glass og se på lysene i Tyrkia på kveldstid.
Vi synes stranden på Erytha var veldig fin, stort sett sand men også litt stein. Selve stranden er omkranset av litt klipper så det var ganske fint å snorkle der. Stemningen var rolig og avslappet både ved bassenget og stranden og baren kunne tilby både frisk frukt og godt i koppen eller glasset. Hvis de ikke har forbedret seg så hadde de et system på badehåndklær som absolutt ikke fungerte så det kan kanskje være lurt å ta med seg hjemmefra. Eneste negative med hotellet var at de ikke hadde noen kokemulighet slik at kaffe-budsjettet kunne blitt vanvittig høyt. Dette visste vi på forhånd så vi tok med oss en reise-vannkoker.
Vi synes jevnt over at maten var bra i restauranten på Erytha, vi spiste lunsj der nesten hver dag i tillegg til noen middager. Vi spiste ikke buffet, bare i restauranten ved bassenget. En kveld i uken har alle de store hotellene gresk aften med underholdning ved bassenget. Egentlig ganske morsomt for dit kommer det også mange grekere. Basseng-området blir også flittig brukt til bryllupp hele sommeren så da er det bare å slappe av i baren og se på.....
Dere bør absolutt leie bil et par dager, da får dere sett masse. Vroulidia er en nydelig strand på sør-siden. Dere bør også få med dere middelalderbyene Pirgi og Mesta. På tur hit bør man dra innom dryppsteinshulen som var vanvittig flott, ikke så stor men imponerende!
Vi var så fornøyde med Erytha at vi oppholdt oss masse på hotellet, stille og rolig atmosfære og hyggelige mennesker!
GOD TUR

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...